![]() |
Sv: Dette funker jo ikke?
Sitat:
Du kjenner sikkert noen "naturlig slanke". Det gjør ihvertfall jeg. Han ene var 78 da han var på sesjon i militæret og var 78 20 år senere. Han veier seg kanskje en gang hvert 5. år. La oss leke med tall. I løpet av de 20 årene har han måttet spise ca 18.3 millioner kilokalorier. For at vekten kun skulle endret seg +/- 2 kg i løpet av de 20 årene måtte han ha hatt en daglig nøyaktighet på næringsinntaket/forbruket sitt på 0.1%. Noen få peanøtter til dagen ville med andre ord utgjort en forskjell på 2 kg i perioden fra han var på sesjon til i dag. Mysterier er bare det at han ikke aner hvor mange peanøtter han spiser eller hva annet han putter i seg. Er han sulten så spiser han, er han mett spiser han ikke. Dette mysteriet får en ganske enkel løsning dersom man antar at kroppen justerer forbrenningen slik at man ikke trenger å være 0.1% nøyaktig over 20 år for å holde konstant kroppsvekt. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er jeg fulltendig klar over - heldigvis. men jeg liker det... liker hele maskinen å føler virkelig at den gir meg hva jeg vil... jeg pleier å sette meg Mål før hver økt - jeg er der jo hver dag... så det er virtig ha noe å strekke seg til. Distanse og Tid er primært de målene jeg strekker meg etter. men indirekte påvirker det meg, det må jeg innrømme.
|
Sitat:
|
Sitat:
For kroppen trenger ofte litt mer tid enn det vi gjerne ønsker :ja: Jeg syns du skal fortsette slik du er begynt jeg, passe på å leve godt, drikke masse vann, så skal du se at kroppen slipper til slutt. :) |
Jeg ville også tatt en liten titt på Atkins når det ikke funker med ketolyse, for det er litt strengere og går litt hardere til verks.
Du kan f.eks starte med de to trådene her: Reglene for induksjon Tillatte matvarer (og flere tråder finner du f.eks her) Legg merke til at Atkins ikke anbefaler mer enn 75-100 gram ost per dag (på 20 kh diett), og at man bør regne 1g karbo pr 25g ost. Jeg merker iallfall veldig godt om jeg spiser for mye ost, da bremser vektnedgangen. Men, dette er selvsagt individuelt. |
Mistral: Det første som slo meg også da jeg leste matinntaket ditt var at det var mye ost (over 200 gram). Jeg ville forsøkt å kutte ned på dette først og fremst, siden dette er en kjent partystopper for mange. Ost inneholder vel en god del proteiner også.
|
Da prøver jeg å kutte ned på osten. Hva annet enn avocado kan jeg bruke som mellommåltider i stedet? Nøtter er det for mye karbo i, syns jeg – jeg spiser litt, men jeg er såpass glad i grønnsaker at jeg helst vil bruke det aller meste av karbokvoten på grønt.
Jeg liker avocado altså, men det er greit med litt variasjon... |
Hva med fet fisk? Møvle et par skiver røkelaks med litt feit majones i stedet for ost?
|
Det blir fortsatt mye proteiner, men forslaget er godt. Noterer på handlelista! (Og jeg lager min egen majones med rapsolje, så majones spiser jeg med verdens beste samvittighet.)
|
Sitat:
|
Er du egentlig overvektig? Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg syntes jeg leste et sted at du ville ned 6 kilo. Det kan hende kroppen din er fornøyd med vekten din, og man går ikke automatisk ned i vekt ved å spise lavkarbo.
Man får jo så absolutt mye bedre helse av det, og bare det er en veldig god grunn til å fortsette. Med et lavkarbokosthold får kroppen muligheten til å regulere kroppsvekten til normalt. Overvektige går gjerne ned i vekt mot normalvekt, og undervektige går som regel opp i vekt. Er du normalvektig, er det kanskje ikke så rart at du heller ikke går ned i vekt. |
Sitat:
Rør sammen eggeplommen (eller to hvis du virkelig skal lage store mengder majones) og en liten teskje (eller to) sennep i en bolle. Tilsett LITT – jeg mener virkelig bare noen dråper – matolje og rør den godt inn. Tilsett noen flere dråper og rør godt igjen, og så videre. Majonesen skal bli tykkere og tykkere, ikke tynnere og tynnere etter hvert som du tilsetter olje, så gå fram forsiktig. Dette krever en del iherdig røring, men resultatet er virkelig verdt gangsperren i armen (og man forbruker sikkert masse kalorier!). Bland i olje til du syns du har en passe mengde, jeg bruker som regel ca 1 dl. Når majonesen er ferdig kan du tilsette hvitløk (hjemmelaget aioli), urter og/eller annet krydder. Blander du litt hakket løk og kapers i, har du en deilig remulade til stekt fisk. Du kan bruke hvilken som helst matolje. Selv bruker jeg rapsolje som er nøytral på smak og full av Omega 3. Olivenolje syns jeg gir for sterk og "bitter" smak, men det er bare å prøve seg fram. |
Mmmm! Høres godt ut! Fikk grådig lyst på reker, majones og hvitvin! :D
|
Sitat:
Jeg veier 66 kilo og har en BMI på 23,1 – per definisjon er jeg altså normalvektig. Det er imidlertid ikke vanskelig å finne overflødig fett visse steder på kroppen. Som tidligere nevnt gikk jeg ned fra 72 til 60 kilo for halvannet år siden, og jeg trivdes VELDIG mye bedre med 60 kilo enn jeg gjør med 66. Den gangen var det ikke spesielt vanskelig å bli kvitt de siste kiloene heller. Jeg fulgte en nokså ekstrem lavkarbo/lavfett-diett, men det kostholdet var såpass kjipt at jeg helst ikke vil gjøre det igjen hvis jeg finner noe annet som fungerer. Grunnen til at jeg gikk opp igjen var at jeg begynte å spise mye karbo igjen. Jeg er sikker på at jeg kunne holdt meg på 60 kilo hvis jeg hadde greid å holde en moderat lavkarbodiett etter at målet var nådd. |
Sitat:
Jeg vil gjerne vite litt mer om kostholdet ditt den gang (befinner meg i samme situasjon nå som du, står bom stille). Kan du fortelle meg hva du spiste? Eks. på en dagsmeny? Tusen takk :) |
Sitat:
Frokost: Egg Skinke Røkelaks Lunsj: Skinke Grillet kjøtt uten saus og grønnsaker 0% yoghurt Middag: Kyllingfilet stekt i teflonpanne med minimalt av fett Soyasaus eller 0% yoghurt Mellommåltider: Skinke Kyllingskinke Ost med 0% fett 0% yoghurt Svært lite variert, med andre ord... Jeg spiste sånn halve uka (fra mandag morgen til torsdag lunsj). Resten av uka (fra torsdag middag til søndag middag) la jeg til grønnsaker med lite karbohydrater. Jeg målte og veide ikke, men spiste ikke store mengder heller. Jeg brukte minimalt med fett til alle måltider. Det var effektivt, men ikke noe hyggelig og jeg vil som sagt helst slippe å gjøre det igjen. Jeg trives mye bedre med ketolyse selv om resultatene foreløpig uteblir! |
Sitat:
bmi er nå ca 20 |
Sitat:
|
Sitat:
Men regnes ikke BMI under 20 som undervektig? |
Sitat:
|