![]() |
Sv: Nannahs gode vafler
Disse prøvde jeg i går med stort hell.
Jeg glemte å lese lengre ned på oppskriften, så jeg tok oppi alt i bollen med en gang. Tok også 2 ts vaniljesukker fordi jeg trodde det var bakepulver. Droppet kalen/kardemomme Hadde også krydret kremost og ikke naturell. Lot den heller ikke stå i kjøleskapet. De ble likevel knallgode :D |
Lager disse som søndagsfrokost, UTEN søtning. Nydelige med masse godt pålegg og te ved siden av. Savner ikke nystekte rundstykker når jeg har disse som erstatning. Tenåringene i huset synes også de er kjempegode lagt dobbelt som ost og skinke "baguetter" til skolemat.
|
Nå har jeg laget denne to ganger, og synes den er kjempegod... smaker ikke likt som vafler jeg er vant til, men fortsatt gode... Guttungen på 2.5 år kan spise disse vaflene til han ruller ut døra :D Jeg får ca 10-12 plater av denne i vanlig vaffeljern... MEN vaflene krymper ganske mye... med en gang jeg åpner vaffeljernet, så begynner de å trekke seg sammen... så blir 10-12 små vaffelhjerter... men de er like gode uansett.... trengte ikke å smøre mitt 10 år gamle vaffeljern som vanligvis brenner ALT...
Takk for en god oppskrift... |
Denne er notert! Kan røren stå i kjøleskapet over natten også spes litt neste dag?
|
Den blir i alle fall ganske fort tykk... Første gang jeg lagde den lot jeg den stå ca 20 min i kjøleskapet før jeg stekte den, og da minnet den mer om en deig enn en røre, spedde med litt fløte... andre gangen stekte jeg nesten med en gang, men røren rakk å bli tykk underveis mens jeg stekte... spedde ikke den ut, men spadde røra/deigen oppi jernet med en skje... vaflene ble fine begge gangene :)
|
Har laget en posjon nå - det ble 16 jern hos meg. Konklusjonen fra ungene er; Nam!! Vi voksne syntes konsistensen ble vaffel-perfekt, men smaken var litt tam. Brukte philadelphia naturell og kardemomme. Mer krydder (salt og kardemomme), annen smøreost og muligens litt smør neste gang.
|
Fantastisk gode vaffler!!! :D
Men går det fint an å doble oppskriften også? Og da tenker jeg på eggene, 12 egg i dobbel porsjon, går det greit? Litt redd for eggesmak... |
Fatter ikke hvordan dere klarer å få så mange jern ut av røra jeg altså - 16 jern!!?:confused:
Hehe, det hadde ikke jeg klart om det sto om livet :lol: - hos meg blir det bare en 4-5 plater! Men, nå har jeg sånt jern med 5 hjerter pr plate da - men, lell... Så forskjell'a gitt! Men, de er aldeles nydelige - så det er vi ens om!;) |
Jeg har dobbeltjern med fem hjerter per plate - og når jeg tar en plommestor dæsj vaffelrøre i midten av hvert jern og lukker, ble det altså 16 vafler. Da fikk jeg ingenting overskuddsrøre ut på sidene. Røren fylte de fem hjertene perfekt.
|
Sitat:
|
Aha - nå begynner det å hjelpe på her;)
Jeg legger i mye mer enn "plommestørrelse" - og, mindre jern forklarer jo en del. Mine blir tjukke og gode - og, man klarer ikke å få ned mer enn en plate. Toppen to - men, da skal man være sulten! Okke som hadde det vært kjekt å få flere plater ut av røra dersom man får besøk etc. Og, nå vet jeg hvordan;) |
Å herregud!! Det var heeelt fantastisk! :)
|
Jeg må ha gjort noe alvorlig galt her..... Disse ble som å spise sponplater... Knusk tørre og smakløse:o Eneste jeg kan tenke meg, er at kanskje osten jeg brukte ikke inneholdt nok fett?? Jeg fikk ikke sjekka hvor mye fett som er i osten, fordi jeg kasta pakken ut mens jeg venta på at røra skulle kjøle seg...
Kan jeg evt ha venta for kort tid fra jeg laget røra til jeg stekte?? Kan det ha noe å si for resultatet? |
Går det an å bytte JBK med Kruskakli ? Har ikke JBK i huset:(
|
Ville vel heller byttet med fiberhusk.
Jeg bruker 6 ts fiberhusk i stede for 4ts JBK + 4 ts fiberhusk, funker kjempebra! Dessuten har jeg nesten ikke oppi noe søtt, men det er jo en smakssak. Oppskrifts varianten min er altså: 6egg 1pk 200g kremost naturell 2ts bakepulver 1ts natreen/splenda/sukrin (alt etter hva jeg har for hånden) 6ts fiberhusk kanel lr kardemomme |
Sitat:
Da satser jeg på fiberhusk. Det har jeg i huset. Er ikke så glad i kunstig søtning :) Pannekaker smaker jo godt uten sukker og er jo gjort på nesten like røre på `vanlig kosthold`.. Så da skal dette nok gå bra- hjertelig takk for tipset grotingeling:klem: |
Sitat:
|
nammenam, skal prøve disse i dag, :sikle: så kan jeg kose meg med de når resten av familien spiser ekle :_plystre: fastelavensboller
|
De er nydelige med pisket krem og blåbær/jordbærsyltetøy - gjerne ekte vanilje i kremmen :sikle:
|
Jeg laget disse i går. Hadde kremost urter istedetfor naturell. Veldig godt :smile:
|
Nå har jeg prøvd vaflene, og ble desverre skuffet. Syntes de smakte papp... Prøvde å pimpe opp røra med rømme, ++ men endte opp med å kaste vaflene og skylle ut røra. :_oppgitt:
|
Sitat:
Samme her.... Så jeg lurer virkelig på hva jeg gjorde feil |
Jeg hadde ikke kremost for hånda, men tok heller en halv boks creme fraiche. Synes det ble godt ;) Så det blir nok flere runder meg de vaflene her i huset:D
|
Disse var jo bare så utrolig gode!!! Smakte som vanlige vafler. Til og med mannen som er litt skeptisk, syns at de var gode.
takk nannah |
Nydlige vaffler
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41. |