Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548)

marjusen 23-01-11 19:51

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

jeg også synes den absolutt er best med bare eggeplommene. blir litt slimete og vassen om man bruker hele egget synes jeg.

Millsi 23-01-11 20:16

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)

Jeg ha virkelig DILLA!! Sååå lyst på en NÅ! men jeg er stappmett etter middag..hehe. men gleeder meg til frokost i morgen!

marjusen 23-01-11 20:26

drikki meg lei på den her jeg nå, så nå er det smooothier i stede til frokost. NAM NAM, DET er deilig det. hihi

MAR 28-01-11 00:30

Prøvde denne her om dagen, helt super! Brukte dog bare sterk kaffe, har ikke sånn fancy espressomaskin jeg.. :o Men fant rett i koppen-espresso på Mega, kjøpte den like godt. Tenker jeg prøver til frokost i morgen, spent :D

marjusen 28-01-11 00:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MAR (Innlegg 1013334)
Prøvde denne her om dagen, helt super! Brukte dog bare sterk kaffe, har ikke sånn fancy espressomaskin jeg.. :o Men fant rett i koppen-espresso på Mega, kjøpte den like godt. Tenker jeg prøver til frokost i morgen, spent :D

nescafe sin espresso pulver rett i koppen er knallgod. veldig god med denne eggemelken:D

MAR 28-01-11 00:54

Hihi, måtte løpe rett på kjøkkenet og sjekke - er den jeg har fått med meg hjem, ja.

Siden du åpenbart har prøvd dette før; har du noe forslag ift. blandingsforhold? Jeg så at det sto noe om det på boksen, men ofte er det jo sånn at man kommer frem til bedre ideer, så å si, når man har brukt et produkt noen ganger ;)

Jeg har i utgangspunktet minimal erfaring med pulverkaffe i alle varianter, så tar gjerne imot litt hjelp på det området, nemlig :o

marjusen 28-01-11 00:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MAR (Innlegg 1013357)
Hihi, måtte løpe rett på kjøkkenet og sjekke - er den jeg har fått med meg hjem, ja.

Siden du åpenbart har prøvd dette før; har du noe forslag ift. blandingsforhold? Jeg så at det sto noe om det på boksen, men ofte er det jo sånn at man kommer frem til bedre ideer, så å si, når man har brukt et produkt noen ganger ;)

Jeg har i utgangspunktet minimal erfaring med pulverkaffe i alle varianter, så tar gjerne imot litt hjelp på det området, nemlig :o

Slik lager jeg den nøyaktig: *(Jeg bruker måleskjeer)

2 eggeplommer
1 ts splenda
50 gram smør uten salt
skvett fløte
2 ts nescafe espresso
2,5 dl kokene vann
5-6 dråper vanilje essens

Tar 2 ts med espresso og blander med 0,5 dl kokene vann i en kopp før jeg heller den oppi glasset med eggemelken:)

MAR 28-01-11 01:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1013363)
Slik lager jeg den nøyaktig: *(Jeg bruker måleskjeer)

2 eggeplommer
1 ts splenda
50 gram smør uten salt
skvett fløte
2 ts nescafe espresso
2,5 dl kokene vann
5-6 dråper vanilje essens

Tar 2 ts med espresso og blander med 0,5 dl kokene vann i en kopp før jeg heller den oppi glasset med eggemelken:)

Supert - you're a lifesaver :klem: Hihi, eller i alle fall en frokost-saver ;) Tusen takk! :D

Ildern 30-01-11 16:07

Lunsjen gikk litt skeis i dag. Typen man tager hva man haver. Ingen suksess, så den havnet i bosset..
Uansett; denne reddet lunsjen. Nam! Også så mettende, da. Denne oppskriften blir jeg nok god kompis med. :)

Val 04-03-11 13:34

Dette er kjempegodt! Prøver ofte i forskjellige varianter, og det blir like godt hver gang:)

Fero 06-03-11 14:11

Prøvde Majusen sin versjon, men med Natreen i stedenfor Splenda, og ingen vaninjeessens (buuu), og den blei i grunn god. Ble ganske mye, så nå har jeg 2x 0,4 glass til frokost! :p

Nupsida 15-03-11 15:36

Så, denne her går altså ann å lage med blender? :)
Har såå lyst å prøve meg på oppskriften, siden alle skryter så av den, hihi :P

kattungen 04-05-11 16:29

Jeg var superskeptisk til denne (eggemelk, hva er DET liksom? :p ) men den ble jo supergod! :D

Zillah 04-05-11 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nupsida (Innlegg 1057092)
Så, denne her går altså ann å lage med blender? :)
Har såå lyst å prøve meg på oppskriften, siden alle skryter så av den, hihi :P

Du kan lage den med kva som helst som kan piske... Eg har brukt stavmiksar m/kniv, handmiksar m visp, og heilt vanleg håndholdt spiralvisp. Bra blir det uansett.

Nupsida 04-05-11 22:34

Fant ut at blender var mye enklere enn stavmikser ;) Denne oppskriften er virkelig min lavkarbofavoritt! Kjempebra frokost! :D <3

anonymen 07-05-11 23:18

Det er alltid små klumper på bunnen av "blandingen".
Koker opp 2 dl vann med 40g smør, samt 1 ss med cocosa.
Blander så 1 stk eggeplumme med noen dråper vaniljeessens.

Noen som vet hva de klumpene kommer av, det må jo være egget - og hvordan kan de fjernes? Det virker som plommen ikke er gått i oppløsning, og er litt slimete. Bruker håndmikser og det setter seg "tråder" fast i miksestavene.

Foksy 24-05-11 01:42

Nå måtte jeg bare prøve denne, selv om det er midt på natta...brukte 1 ts kakao i stedet for kaffe så jeg får sove etterpå :) Det var jo godt, deilig med noe varmt før sengetid også
Og det mettet ja! Skal kjøpe Cocosa i morgen og prøve med det, sliter nemlig med å få i meg nok fett ifht protein...

luftslott 24-05-11 20:43

Jeg bor i utlandet og kan dermed ikke spise eggene rå. Er det noen som har prøvd å "koke opp" eggemelken etter at den er ferdig, slik at man kan bli kvitt de skumle salmonellabakteriene?

Huldr 24-05-11 22:44

Det bør du for all del ikke gjøre :o - da koagulerer eggene. Jeg var tankeløs nok til å varme opp blandingen (litt) en gang, og det ble bare en eggegrøt :lol:

luftslott 25-05-11 00:15

Ja, det var vel i grunn det jeg var redd for :P Så da har man valget om å risikere slemme salmonellabakterier eller å la være å lage eggemelk til jeg kommer tilbake til Norge til høsten. What to do? :P

Foksy 25-05-11 00:50

Finnes det egg-erstattere som kan fungere da? Eller sånn eggepulver, det er sikkert bestrålt mot salmonella...(?) :confused:

Zillah 25-05-11 04:25

Salmonellabakterien døyr ved oppvarming over 60°C, og eggeplomme koagulerer ved 65-70°C (kvitene koagulerer ved ca 62°, og eggemjølk er best utan kviten, syns no eg) . I teorien vil det late seg gjere å varme opp eggemjølka akkurat nok til å hindre salmonellasmitte - men i praksis vil det nok bli temmeleg utfordrande. Lett oppvarming under omrøring vil tjukne eggeplommene, forøvrig, utan å lage "eggerøre", slik som når vi lager bearnaisesaus, vaniljekrem osv. Eg tenker det går an å lage ein god drikk av dette likevel, men det blir ikkje heilt eggemjølk da.

Tone-G 25-05-11 18:05

Lager denne nå :sikle: Gleder meg virkelig til å smake :heia:

luftslott 26-05-11 10:37

Jeg fikk til!! Jeg lagde eggemelken slik som i oppskriften, hadde i litt kakao, splenda og soyaprotein. Så tok jeg alt i en kjele og rørte rundt til det kokte. Og til slutt tilsatte jeg en shot med koffein-fri kaffe! Nam! (og håper at det er trygt siden det faktisk kokte :) )

roo0sa 06-06-11 14:57

Jeg får alltid små klumper på bunnen av "blandingen". Så når jeg blander det med kakao blir det ikke alltid så fristende å drikke når det flyter små klumper i hele drikken. Er det bare jeg som opplever det? Hva gjør jeg feil?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.