Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vafler! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12950)

Hyper 19-06-07 11:55

Sv: Vafler!

Jeg hadde ingen problemer med å snu eller noesomhelst jeg:)...
Men så hadde jeg oppi 100 gram smør da, og satt på dass resten av kvelden..*yuk*

Lemen 19-06-07 13:09

Lagde disse i går kveld, hadde bare tre egg så røra ble ganske tykk. Tenkte jeg skulle prøve meg fram med hvor mye smør jeg synes er godt i røra, og startet med å ha i bare ca 30 gram. Da var det ingen problem å steke, og lett å få de ut av jernet. Så hadde je i mer smør, ca 50 gram til, da ble de mye vanskligere å steke.
Så min konklusjon er at de er lettere å steke til mindre smør man har i røren. :)

Smula 19-06-07 13:37

Sier du det?! Det hadde jeg ikke tenkt på! Kanskje mindre smør neste gang da - det blir jo veldig mye gris når du steker. Fettet flyter jo og man må jo omtrent dusje jernet etterpå.

*observerer muntert antall sider på denne tråden*
Dette må være landets mest diskuterte vaffler.... :D

Iset 21-07-07 02:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 282658)
Kan hende jeg har røyka meg fra sans og samling, men jeg synes det er omtrent null forskjell på creme fraiche og seterrømme. Franskmennene ler i alle fall av oss fordi vi skiller mellom det, har jeg hørt.
Brukte CF i dag, og det ble helt likt på smak.

Jeg liker ikke CF "rått", det smaker ikke likt seterrømme i det hele tatt synes jeg. Foretrekker helt klart rømme. Men i mat merker jeg ikke forskjell.

Alyssa 21-07-07 10:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 308857)
Jeg liker ikke CF "rått", det smaker ikke likt seterrømme i det hele tatt synes jeg. Foretrekker helt klart rømme. Men i mat merker jeg ikke forskjell.

Helt enig! :ja:

AKB 21-07-07 14:17

:spisesnak Når det gjelder de vaflene så blir de like gode uten smør. Jeg tilsatte ca 1 dl. vann og litt mer johannes. Ikke henger de fast i jernet heller.( det er jo ganske mye fett i seterrømmen.)Smurte jernet for sikkerhets-skyld da jeg hadde stekt halve røren.:sikle:

Linn H 23-08-07 11:59

Lagde disse i går som lapper. Utrolig gode:)

Iset 28-08-07 19:05

Sitter og gomler på disse nå. 4-åringen min er ellevill og har spist 3 (:eek:) plater på kort tid. I morgen skal hun få slike til frokost med smør og ost på, det blir nok populært.
Jeg kan tenke meg at disse er gode å bruke som "brød" (sandwich) om man feks. dropper søtstoffet og kardemommen. Tenk så godt om man feks. legger sennep, ost og skinke imellom 2 plater og steker i vaffeljernet? Skikkelig oste-toast!

Photobscura 29-08-07 08:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 328447)
Sitter og gomler på disse nå. 4-åringen min er ellevill og har spist 3 (:eek:) plater på kort tid. I morgen skal hun få slike til frokost med smør og ost på, det blir nok populært.
Jeg kan tenke meg at disse er gode å bruke som "brød" (sandwich) om man feks. dropper søtstoffet og kardemommen. Tenk så godt om man feks. legger sennep, ost og skinke imellom 2 plater og steker i vaffeljernet? Skikkelig oste-toast!

Hå! :sikle: Lurt:D

Smula 29-08-07 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 328447)

Når du snakker om brød - da vil jeg også/heller anbefale Ziggy/Nannah lappene. De blir litt tørrere enn vafler (hvis du har oppi kruskakli) og hvis du ikke putter noe krydder i dem, men lager dem nøytrale, kan de både brukes som sandwicher og som vafler.
Har fått helt dilla på dem selv. :p

Iset 29-08-07 10:37

Må testes ut. :D

Jeg skal ha bakedag på lørdag tenker jeg, for min bror lever på ketosekost nå og vil at jeg skal bake noen lavkarbobrød-greier til ham. Så jeg tenkte å lage en god del forskjellige, så kommer han her på søndag og smaker og finner det han liker, og spiser ketolysepizza med oss. :)

Smula 29-08-07 17:22

...og siden du da sier PIZZA, har jeg latt meg fortelle at de samme lappene kan brukes til pizzabunn også. For den ketolysebunnen er noget tvilsom egentligl...

safran 29-08-07 17:56

De vaflene var knallgode!

Ullabulla 29-08-07 18:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 329131)
De vaflene var knallgode!

Hvilken oppskrift brukte du?. Det har etterhvert blitt så mange varianter/forslag at jeg blir litt forvirret.
Vil gjerne prøve å steke vafler - hvilken oppskrift er best?

safran 29-08-07 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla (Innlegg 329145)
Hvilken oppskrift brukte du?. Det har etterhvert blitt så mange varianter/forslag at jeg blir litt forvirret.
Vil gjerne prøve å steke vafler - hvilken oppskrift er best?

Jeg prøvde den aller første i denne tråden.

nystolen 02-09-07 11:01

Nå har også jeg prøvd denne oppskriften (på første side). De ble knallgode. Jeg brukte 50 gr smør i stedet for 100 + 1/2 dl kaldt vann.
I tillegg brukte jeg 1 ts kardemomme, nam...nam....

Photobscura 02-09-07 13:23

Disse valfene og Ziggys tomatsuppe er jommen meg barndommens usunne middager all over again, men nå; langt sunnere :D

Chop 07-09-07 19:21

Nå har jeg blitt inspirert her, holder på å varme opp vaffelpressa nå. Røra er ihvertfall god! ;)

Linn H 18-09-07 20:47

disse er bare farlige og blir laget alt for ofte!!! Må snart på avvenning....
lager de som lapper i stekepannen og det går jo så fort så de har liksom sneket seg til å bli et ganske så fast innslag.....SKJERPINGS JA!:D

...men må fremdeles takke for oppskriften da.....:hungry:

Nattesjel 23-10-07 00:09

Er det noen som vet hva det tilsvarende til johannes mel er på engelsk? Eller fransk.... :confused:

... for denne så innmari god ut! :shifty:

Distrea 23-10-07 00:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nattesjel (Innlegg 353908)
Er det noen som vet hva det tilsvarende til johannes mel er på engelsk? Eller fransk.... :confused:

... for denne så innmari god ut! :shifty:

farine de graine de caroube Jeg er så god i fransk :p

www.rapunzel.fr

KW87 25-01-08 23:58

Disse var utrolig gode:stortsmil:stortsmil:stortsmil

You made my day Moinx;)

Veggpryd 26-01-08 04:26

Oh wow! Jeg har lett etter en vaffeloppskrift uten proteinpulver eller ketolysemel! :D Har ikke sett denne før nå! Hurra - da blir det vafler på lørdagskvelden.

Embla 28-01-08 21:09

Prøvde disse nå for litt siden og de var herlige, tusen takk for den flotte oppskriften :D

Halverte innholdet og det holdt til vel 4 stykker(som forsåvidt var mer enn nok, med tanke på at jeg bare orket to.....ble skikkelig tung i magen etterhvert). Skal ta de to som ligger igjen med meg på jobben i morgen og ha dem til frokost:sikle:

Det eneste jeg la merke til var at det smakte litt mye egg av den. Kanskje fordi jeg har spist omelett tidligere i dag og fått litt vel mye egg i meg på en gang? Lurer på om det går bra dersom jeg kutter ned til ett neste gang. Brukte litt smør og litt vann(og en pitteliten dæsj Cocosa) og de ble rimelig feite, så neste gang holder jeg meg til kun vann(og Cocosa- hadde jo nettopp kjøpt den så fant ut at jeg måtte teste den. Ble faktisk utrolig godt).

Selvsagt hadde jeg ikke fått med meg at røren liksom skulle stå lenger, så mine vafler ble tynne og litt crispy, men jøssenavn så gode de var:D

Iset 28-01-08 21:21

Jeg kjente ingen eggesmak, men alle er jo forskjellige. Jeg pleier forresten å steke de ferdige vaflene en omganng til i jernet med sennep, ost og skinke mellom. Fireåringen elsker det. Skikkelig lavkarbo-ostetoast!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.