![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Døra har to stillinger, helt åpen eller lukket. Den maskina di høres helt håpløs ut. Ta en telefon til Forbrukerrådet ang. heving av kjøp og tilbakelevering av varer om leverandøren blir vrang. Lykke til! |
Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Vi har en Tassimo og er veldig fornøyd med den. Mange typer kaffe og ingen har klaget enda. Den lager også te og kakao. Den er foreløpig den eneste som også lager te!:)
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
svigermor har en sånn kaffemaskin, og hun er veldig fornøyd! kan lage kakao til barnebarna når de kommer på besøk og kaffe til seg osv. nå klarer jeg ikke for mitt bare liv huske hvilket merke det er da :o men vet man får kjøpt putene på rema og troooor den lager te?! så har jeg lært at om man ikke legger i riktig "plate" så blir kaffen tynn og ekkel som oppvaskvann.... :o men blir det gjort riktig (dvs av noen andre enn meg) så blir det god kaffe!
|
LGuttungen har vært og tatt endel blodprøver og blant annet IgA hvor det ble målt 0,8 og normalområdet er fra 0,7-3,8. Hva betyr det? Han er VELDIG ofte kvalm og jeg innbiller at det har noe cøliaki å gjøre.
|
Sitat:
Vanlige indikasjoner for serologisk testing på cøliaki:
Hun sto på allergitbl i 6 år og kan nå klare seg uten. Sliter hun med magen noen dager, vet hun at en ukes tid med tbl fikser det igjen! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
http://celiacdisease.about.com/od/ce...Blood-Test.htm Det ser ut som det er en fordel å ha litt (men ikke for mye) IgA. Unormalt lav er ikke bra - da fungerer ikke immunforsvaret som det skal (og jeg ser at unormalt lav regnes som en cøliaki-indikator), mens veldig høy er en allergi-indikator. http://kidshealth.org/parent/system/.../test_iga.html |
smgj: Cøliaki kan bare påvises med biposi av tarmtottene (eller der om kring..).
Kvalm kan jo være så mye, og ikke den vanligste symptomet på allergi. Psykisk, vondt et sted, stress, sovet dårlig, mye slimete, etc. Tips: Skriv dagbok, noter hvordan dagen har vært, søvn, etc + det barnet har spist og når/hvordan han er kvalm/andre symptomer. Så kan du etter 2-3 uker se om du finner et mønster. :) God bedring! Cøliaki: Som du ser er symptomene på dette ulikt andre intoleranser. http://no.wikipedia.org/wiki/C%C3%B8liaki |
Jeg har en stekeovn med Pyrolyse, men er ikke flink til å bruke den. Hvor ofte er det normalt å bruke det, å kan en bruke andre kjemikalier i den?
Elin |
Sitat:
En god artikkel om ulike måter å vurdere diagnosen på. http://consults.blogs.nytimes.com/20...eliac-disease/ Men, ja - det er å splitte hår, men dog, her på lavkarbo - hvor man kanskje ikke spiser allverdens med mel i heimen, så kan det være verdt å huske på. |
Sitat:
Poden har fremdeles for lavt dvit (kun det de har sjekket av vit) samt hemoglob. Henholdsvis 18 og 13. Så vi får se hva legen sier på mandag når vi skal dit igjen. |
Det med blodprøve vet jeg ikke, men slik jeg har forstått det så HAR man ikke cøliaki om det ikke vises på den biopsien. Men det forutsetter at man spiser normal mat, med brød og slikt for å få i seg gluten ja.
(HA! Sa jeg på et lavkarboforum! :p ) Men, man kan fint være intolerant mot gluten uten å ha cøliaki. Og her inne vil man jo finne mange som føler seg friskere uten brød og slikt med mye gluten. Uten at vi har cøliaki hele gjengen. :) Her står det forresten at blodprøve kan indikere cøliaki. http://www.lommelegen.no/artikkel/c%C3%B8liaki "Legen din kan i første omgang ta en blodprøve for å undersøke om du har cøliaki. Denne blodprøven måler antistoffer mot et enzym i tarmen. Lave nivå av vitaminer i blodet kan gi mistanke om cøliaki. Dersom blodprøven er negativ og det fremdeles er sterk mistanke om cøliaki, vil legen henvise deg til en spesialist i mage- og tarmsykdommer. Spesialisten vil utføre en gastroskopi for å ta en prøve fra selve tarmen (biopsi) som så kan gi deg en endelig diagnose. Det er svært viktig at man ikke selv starter med glutenfri diett før diagnosen er stilt! Da risikerer du at tarm-biopsien og blodprøvene blir (tilsynelatende) normale og du får ikke vite med sikkerhet om du har cøliaki eller ikke." |
Sitat:
|
Kanutten: Hvor gammel er gutten din?
Her sa helsesøster at det er blitt veldig vanlig med d-vitamin mangel hos barn og tenåringer. De sitter for mye inne, og tar ikke vare på det lille sollyset vi har. Min eldste på 13, snart 14 tar d-vitamin ekstra, samme gjør en kompis av henne. EDIT: Jeg tenkte det kanskje hadde sammenheng med astma og mye medisiner pga det. For begge to har alvorlig astma og allergier. Men begge to er innegriser også, hehe! |
Sitat:
|
Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Takk vaskeklut og dere andre :-) Tror jeg får ta en tur i elektrobutikken og kikke på disse maskinene
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
Tror nesten du bare må lese litt om de forskjellige typene og så ta en bestemmelse. Er mange typer og modeller å velge mellom. Ikke så lett å råde deg til hva DU kommer til å få mest glede av!;) |
Re: Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01. |