Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lillemy71 05-11-12 11:15

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1399347)
Lillemy: Jeg skjønte alt fram til det med bunn- og topptekst. Mente du da det som var i malen? Mulig jeg var litt trøtt i går, men jeg trodde liksom jeg fikk det til. Høyreklikket på alle boksene på forsiden, og alt så fint ut - forsiden hadde ikke sidenummer, og side to begynte med side to. I dag da jeg åpnet dokumentet for en finpuss før avsending ser jeg at jeg side to nå er side en ... Sukk! :o Aner ikke hvordan jeg får det tilbake. Blir klin gæren av alle overstyreinger på word, asså.
PS: Min versjon er også på engelsk, så det var bare til fordel. :)

Ahh jeg trodde at du ville ha side to som side 1 (er det jeg er vant med at forside ikke "teller med"). Jeg bruker knappen "page numbers" øverst og velger en "stil" for sidetall der. Når sidetall er satt in velg "format number" i section 2 og kryss av "continue from prevoius" eller kryss av for "start at" og skriv inn 2. Håper du finner ut av det for det er litt vanskelig å svare på akkurat det problemet her siden jeg ikke ser det hele.

Photobscura 05-11-12 11:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1399376)
Ahh jeg trodde at du ville ha side to som side 1 (er det jeg er vant med at forside ikke "teller med"). Jeg bruker knappen "page numbers" øverst og velger en "stil" for sidetall der. Når sidetall er satt in velg "format number" i section 2 og kryss av "continue from prevoius" eller kryss av for "start at" og skriv inn 2. Håper du finner ut av det for det er litt vanskelig å svare på akkurat det problemet her siden jeg ikke ser det hele.

Aha! Nei, det er standard på oppgave. Forsida teller, men skal ikke ha tall. Litt som i et blad. ;) Men nå fikk jeg det til! Tusen takk! :blomster:

Huldr 05-11-12 12:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1399316)
Se der ja, det var noe sånt jeg hadde i hodet :D men ante ikke hva det het.
Jeg får legge meg i hardtening med synåla skjønner jeg.
Forøvrig så testet jeg det å lime litt filt på innsiden av noen gamle, stygge ullvotter i går, og det fungerte faktisk veldig bra. Satt bom fast, og filten ble ikke hard og stiv som jeg fryktet.
Får jeg ikke til sømmen, så er nok veien til limet ikke lang - hjemmestrikka eller ikke :eek:
Utålmodig jeg ? Nei ikke i det hele tatt :rødme:
Tusen takk Huldr :blomster:

Bare hyggelig! Jeg måtte rote litt rundt i hodet for å komme opp med riktig begrep selv :p. Og er absolutt ingen kløpper med synåla jeg heller, men det er jo veldig nyttig å ha på repertoaret!

Skjønner at det ikke er så farlig å lime som jeg kanskje tenkte da nei :)

Lykke til, vis gjerne frem resultatet! :)

Dietta 05-11-12 12:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1399438)
Bare hyggelig! Jeg måtte rote litt rundt i hodet for å komme opp med riktig begrep selv :p. Og er absolutt ingen kløpper med synåla jeg heller, men det er jo veldig nyttig å ha på repertoaret!

Skjønner at det ikke er så farlig å lime som jeg kanskje tenkte da nei :)

Lykke til, vis gjerne frem resultatet! :)

Ha, ha. Nå er det ferdig limt gitt, både røde og beige hjerter :D
Legger inn bilde i håndarbeidstråden jeg :)

Lillemy71 05-11-12 14:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1399384)
Aha! Nei, det er standard på oppgave. Forsida teller, men skal ikke ha tall. Litt som i et blad. ;) Men nå fikk jeg det til! Tusen takk! :blomster:

Så bra du fikk det til. Tror den "standarden" varier fra skole til skole og foreleser til foreleser gitt :D

Forøvrig ga jeg opp å skrive i Word etter som oppgavene jeg skulle lever på Universitetet ble større og større, det er bare helt umulig med all den overstyringa av formatering. :rolleyes:

vaskeklut 05-11-12 14:43

Jeg bruker Open Office / Libre Office, alt ettersom hvilken pc jeg bruker. De er gratis og overstyrer nada :) For større oppgaver er det snasent og kjekt å bruke LaTeX, men det krever litt innsats for å sette seg inn i og bruke. Dog er det en av de mest brukte programmene for større oppgaver.

Photobscura 05-11-12 15:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1399494)
Så bra du fikk det til. Tror den "standarden" varier fra skole til skole og foreleser til foreleser gitt :D

Forøvrig ga jeg opp å skrive i Word etter som oppgavene jeg skulle lever på Universitetet ble større og større, det er bare helt umulig med all den overstyringa av formatering. :rolleyes:

Det må da finnes en måte å overstyre overstyringene på? Blir så irritert. Var ikke sånn sist gang jeg brukte word. (Som vel er ... ti år siden eller no? :p)
Vi har sånne offisielle ti bud som vi følger i forhold til oppgaveskriving, det tar for seg alt fra tekststørrelse, linjeavstand, overskrifter, forsider, unt so weiter. Venninna mi som går på Westerdahls tekstforfatterlinje har akkurat de samme retningslinjene. Mulig de endrer seg over tid?!

Photobscura 05-11-12 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1399500)
Jeg bruker Open Office / Libre Office, alt ettersom hvilken pc jeg bruker. De er gratis og overstyrer nada :) For større oppgaver er det snasent og kjekt å bruke LaTeX, men det krever litt innsats for å sette seg inn i og bruke. Dog er det en av de mest brukte programmene for større oppgaver.

Nå har jeg vært så heldig (?!) å få en gratisversjon av Microsoft Office. Har selv brukt Open Office i årevis, men ser det særlig åpner for en del formateringsproblemer og merarbeid når man kopierer tekstelementer, og f.eks. jobber i gruppe, hvor folk sender sine bidrag (for jeg har nemlig en tendens til å bli den som sitter med redigeringen. :cool:). Jeg må vel kanskje bare finne en måte å banke systemet. ;)
Og noe som kreves innsats utover alt annet som krever innsats nå om dagen, prioriteres ned, dessverre ... Men takker for tips!

vaskeklut 05-11-12 15:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1399530)
Nå har jeg vært så heldig (?!) å få en gratisversjon av Microsoft Office. Har selv brukt Open Office i årevis, men ser det særlig åpner for en del formateringsproblemer og merarbeid når man kopierer tekstelementer, og f.eks. jobber i gruppe, hvor folk sender sine bidrag (for jeg har nemlig en tendens til å bli den som sitter med redigeringen. :cool:). Jeg må vel kanskje bare finne en måte å banke systemet. ;)
Og noe som kreves innsats utover alt annet som krever innsats nå om dagen, prioriteres ned, dessverre ... Men takker for tips!

Ser den! Men hva om dere bruker google docs i stedet når dere jobber i gruppe? Da ligger alt på det store internett og man kan gi tilgang og redigeringstilgang til den man vil. så kan man f.eks hive alt inn i ms word etterpå eller noe, eller bare bruke google docs.

Photobscura 05-11-12 16:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1399532)
Ser den! Men hva om dere bruker google docs i stedet når dere jobber i gruppe? Da ligger alt på det store internett og man kan gi tilgang og redigeringstilgang til den man vil. så kan man f.eks hive alt inn i ms word etterpå eller noe, eller bare bruke google docs.

Ja, har tenkt på det, eller dropbox eventuelt. Siste gruppearbeid dannet vi en facebookgruppe, noe som i prinsippet var genialt (hadde det ikke vær for gruppa :lol:), og der er jo dropbox tilgjengelig.
Men nå begynner jeg så vidt å bli venner med Word, forsåvidt. Og jeg har kun en oppgave til i år. Yay!

Kanskje 05-11-12 21:27

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvor kjøper man tøyfarge, slik man bruker i vaskemaskinen? Og er dette dyrt? og er det vanskelig å få pent resultat?

Skal farge håndklær

Kanutten 05-11-12 21:32

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1399623)
Hvor kjøper man tøyfarge, slik man bruker i vaskemaskinen? Og er dette dyrt? og er det vanskelig å få pent resultat?

Skal farge håndklær

Jeg kjøper mitt på obs, fargehandel eller hobbybutikk.
Så lenge alt er godt vått på forhånd har jeg aldri hatt problemer med resultatet, med mindre det er syntetisk og bomulln om hverandre.

Husk fikseringssalt!!

Det koster ca 200 kr, farge + salt.

langaard 05-11-12 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1399623)

Skal farge håndklær

Fargerikebutikkene har, men det er ganske dyrt tror jeg:)

langaard 05-11-12 21:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1399625)
Fargerikebutikkene har, men det er ganske dyrt tror jeg:)

Har farga en del tøy og resultatet har blitt veldig bra;)

Lillemy71 05-11-12 21:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1399500)

Skriver under på å bruke LaTex og spesielt hvis man skal ha inn mye figurer og andre finurligheter :D Her kan man også laste ned et grensesnitt som heter LyX, som minner med om word, så det blir litt mer intuitivt. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten det programmet.

Photo: Jeg har ennå ikke klart å overstyre, overstyringene og det dukker stadig vekk rare formateringer opp i word som jeg ikke aner hvor kommer fra (må bruke dritten på jobb) og jeg har mange stille illebefinnende i løpet av en dag :o

Dilly 06-11-12 19:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1399624)
Jeg kjøper mitt på obs, fargehandel eller hobbybutikk.
Så lenge alt er godt vått på forhånd har jeg aldri hatt problemer med resultatet, med mindre det er syntetisk og bomulln om hverandre.

Husk fikseringssalt!!

Det koster ca 200 kr, farge + salt.

Jeg har også kjøpt på Fargerike. Helt OK, men vær obs på sømmene. Jeg har farget dongeribukser, men sømmene lot seg ikke farge....

smgj 06-11-12 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1399894)
Jeg har også kjøpt på Fargerike. Helt OK, men vær obs på sømmene. Jeg har farget dongeribukser, men sømmene lot seg ikke farge....

Sømmene har ofte polyestertråd og den tar som regel ikke farge.

Lillemy71 07-11-12 10:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1399906)
Sømmene har ofte polyestertråd og den tar som regel ikke farge.

Man kan få tak i tekstilpenner som kan brukes til å farge over sømmen i etterkant. Har ikke funnet her i Norge, men man finner sikkert på ebay :D

Carisma 07-11-12 10:14

Jeans skal vel helst ha annen farge på sømmene?

Lich 07-11-12 11:16

Jeans ja, men andre plagg man farger kan det være irriterende med disse sømmene som ikke tar farge.
Jeg bruker mye svarte klær,etterhvert som de blir litt falmet farger jeg en maskinen svart.Blir vel ikke akurat som nye,men blir i hvert fall svarte igjen.

terry 07-11-12 17:25

Lurte på om noen kunne anbefale en god multivitamin?
Hvilke kriterier man bruker for å anbefale en mulitivitamin har jeg ikke peiling på, men håper at noen av dere har :-)

Kitt 07-11-12 18:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av terry (Innlegg 1400275)
Lurte på om noen kunne anbefale en god multivitamin?
Hvilke kriterier man bruker for å anbefale en mulitivitamin har jeg ikke peiling på, men håper at noen av dere har :-)

Vel, de som har tatt GBP og således har litt mindre opptak fra tarmen, får denne på resept fra kirurgen!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...RTVwYbzEVioYAG

Dilly 07-11-12 20:15

Den spiser jeg 2 av hver dag..

Bønna200 07-11-12 20:33

Hvorfor i huleste har jeg så akutt lyst på Troika?! :eek:

Dilly 07-11-12 20:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1400360)
Hvorfor i huleste har jeg så akutt lyst på Troika?! :eek:

Enkelt, vennen :) det er bare derfor atte :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.