Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 25-10-12 22:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1395912)
Beklager Gerd *Dietta skammer seg*

Da kan jeg spørre, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i isopor-ringer (altså som en smultring) som er større enn 22 cm i dia ?
(Panduro har ikke større enn 22 cm, og Stoff & Stil har ikke mer enn 17 cm).

aner ikke, men hva med isoporplater så du kan skjære ut selv? eller er det like vabskelig å få tak i kanskje....

Dietta 25-10-12 22:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1395944)
aner ikke, men hva med isoporplater så du kan skjære ut selv? eller er det like vabskelig å få tak i kanskje....

Hm... kanskje det. Men de isoporplatene jeg har sett er for tynne, så de kommer til å knekke :mad:
Får undersøke om det finner noen tykkere :)

vaskeklut 25-10-12 23:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1395946)
Hm... kanskje det. Men de isoporplatene jeg har sett er for tynne, så de kommer til å knekke :mad:
Får undersøke om det finner noen tykkere :)

heng opp savnet-lapp på samvirkelaget :lol:

smgj 26-10-12 07:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1395912)
Beklager Gerd *Dietta skammer seg*

Da kan jeg spørre, er det noen som vet hvor jeg kan få tak i isopor-ringer (altså som en smultring) som er større enn 22 cm i dia ?
(Panduro har ikke større enn 22 cm, og Stoff & Stil har ikke mer enn 17 cm).

Du kan ikke bruke halmringer i stedet da? De er å få i større diameter?

Dietta 26-10-12 08:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1395973)
Du kan ikke bruke halmringer i stedet da? De er å få i større diameter?

Jo, det står på listen over alternativer. Panduro får snart inn noen i riktig størrelse, og prisen er ikke så hakkande gal heller. Vet bare at jeg har sett i isopor i store størrelser tidligere år, men aner ikke hvor :o

smgj 26-10-12 08:34

Er det noen som har en ide til julegave til 12og1/2-årig gutt? Pris - opp til 500kr. Hovedinteressen er pc-spill, men jeg vet ikke helt om jeg vil "hjelpe til" der... Annet vet jeg ikke - kjenner ham ikke sååå godt, siden de bor på en annen kant av landet.

Carisma 26-10-12 09:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1395984)
Er det noen som har en ide til julegave til 12og1/2-årig gutt? Pris - opp til 500kr. Hovedinteressen er pc-spill, men jeg vet ikke helt om jeg vil "hjelpe til" der... Annet vet jeg ikke - kjenner ham ikke sååå godt, siden de bor på en annen kant av landet.

Hva med sånn superfancy lego? Aner ikke prisen, men noe av det kan vel kobles opp mot pc om jeg ikke tar feil?

smgj 26-10-12 10:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1396026)
Hva med sånn superfancy lego? Aner ikke prisen, men noe av det kan vel kobles opp mot pc om jeg ikke tar feil?

Smart - det skal jeg sjekke!

Fler tips mottas også med takk!

synsegulla 26-10-12 10:15

Mi jente er 11, går i sjette klasse. Og jeg vet at der liker og leser både jentene og guttene skumle fantasy-bøker. Mitt tips er å ta en tur i bokhandel og høre hvilke bøker de anbefaler. Ellers kan jo for eksempel et abonement på et blad (Pondus el lign) være en ide?

smgj 26-10-12 10:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av synsegulla (Innlegg 1396035)
Mi jente er 11, går i sjette klasse. Og jeg vet at der liker og leser både jentene og guttene skumle fantasy-bøker. Mitt tips er å ta en tur i bokhandel og høre hvilke bøker de anbefaler. Ellers kan jo for eksempel et abonement på et blad (Pondus el lign) være en ide?

Takk, takk!
Det var også gode ideer! Jeg vet han leser noe tegneserier iallfall. :)

Carisma 26-10-12 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1396038)
Takk, takk!
Det var også gode ideer! Jeg vet han leser noe tegneserier iallfall. :)

Abonnement på et serieblad?

smgj 26-10-12 12:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1396055)
Abonnement på et serieblad?

Mmm... må undersøke. Vet faren også hadde likt tegneserieabo. :D
Men jeg ble jo heeeelt forelsket i en legobil (utenfor budsjett da).

Photobscura 26-10-12 17:13

Jeg lurer på om jeg har spurt om noe lignende før, men jeg husker uansett ikke svaret.
Jeg har nettopp fått det nye kjøleskapet mitt på plass, men SÅ KLART er det et gigantklistremerke i papir, av den typen som ikke går an å få av, uten at det er en masse rester. Noen som har noen gode råd for hvordan å få det lettest mulig av?

TrillTrall 26-10-12 17:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1396121)
Jeg lurer på om jeg har spurt om noe lignende før, men jeg husker uansett ikke svaret.
Jeg har nettopp fått det nye kjøleskapet mitt på plass, men SÅ KLART er det et gigantklistremerke i papir, av den typen som ikke går an å få av, uten at det er en masse rester. Noen som har noen gode råd for hvordan å få det lettest mulig av?

Plasterfjerner. Gni inn med såpe? Masse varmt vann og såpe?

Photobscura 26-10-12 17:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1396125)
Plasterfjerner. Gni inn med såpe? Masse varmt vann og såpe?

Gnidd inn med såpe, funker bare halvveis, blir masse lim igjen. Plasterfjerner?

Kanutten 26-10-12 17:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1396129)
Gnidd inn med såpe, funker bare halvveis, blir masse lim igjen. Plasterfjerner?

Aceton, dvs neglelakkfjerner.

Kitt 26-10-12 18:01

Niks, ikke aceton, det kan ta lakken!

Plasterfjerner får du kjøpt på apoteket.

http://www.vitusapotek.no/Produktbil...6705_small.jpg

Photobscura 26-10-12 18:03

Plasterfjerner på apoteket it is, altså. Sikkert greit å ha, alltid en eller annen idiotisk klistremerkeplassering ...

Kanutten 26-10-12 18:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1396132)
Niks, ikke aceton, det kan ta lakken!

Plasterfjerner får du kjøpt på apoteket.

http://www.vitusapotek.no/Produktbil...6705_small.jpg

Aceton går greitt hvis man har det på en våt klut. Har prøvd. :ja:

Anarko 26-10-12 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1396138)
Aceton går greitt hvis man har det på en våt klut. Har prøvd. :ja:

Er mange flater som ikke tåler aceton.. skal f.eks. være forsiktig med det i nærheten av vasken på badet. *selverfart*

Kanutten 26-10-12 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1396139)
Er mange flater som ikke tåler aceton.. skal f.eks. være forsiktig med det i nærheten av vasken på badet. *selverfart*

Da kan jeg kanskje bare anbefale god gammeldags hilda?? DET funker i allefall! :lol:

Zillah 26-10-12 19:02

Kva er god gammaldags hilda?

Og eg lurer på kvifor mannfolk ikkje kan skrelle potetar som normale folk, men insisterer på å skyve skrellaren framover totalt utan kontroll, slik at poteten blir like fin som ein skabbete leopard, og heile kjøkkenet ser ut som om potetposen har eksplodert der inne. Argumentet for å halde fram med denne bakvendte idiot-skrellinga er naturlegvis "det er slik EG gjer det".

Eg berre lurer, altså... ikkje at eg er irritert eller noko :p

TrillTrall 26-10-12 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1396145)
Kva er god gammaldags hilda?

Og eg lurer på kvifor mannfolk ikkje kan skrelle potetar som normale folk, men insisterer på å skyve skrellaren framover totalt utan kontroll, slik at poteten blir like fin som ein skabbete leopard, og heile kjøkkenet ser ut som om potetposen har eksplodert der inne. Argumentet for å halde fram med denne bakvendte idiot-skrellinga er naturlegvis "det er slik EG gjer det".

Eg berre lurer, altså... ikkje at eg er irritert eller noko :p

Ungene mine skreller gulrøtter på den måten! Jeg fatter heller ikke hvorfor - det skvetter jo skrell og saft over hele kjøkkenbenken!

Carisma 26-10-12 20:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1396121)

Aner ikke hvor det kom fra, men etter baderomsoppussinga kom pappa med noe som het sitronspray som gjorde underverker med limrestene på ganggulvet (hele var dekket av tape- og limrester! :eek:) Men basert på hans innkjøpsmønster vil jeg anta den finnes på CLas Ohlson, Biltema eller en bensinstasjon...Men det funker også å holde en veldig våt klut med zalo på oppå det i noen minutter til det er skikkelig gjennomvått og så skrape det vekk.

TrillTrall 26-10-12 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1396166)
Aner ikke hvor det kom fra, men etter baderomsoppussinga kom pappa med noe som het sitronspray som gjorde underverker med limrestene på ganggulvet (hele var dekket av tape- og limrester! :eek:) Men basert på hans innkjøpsmønster vil jeg anta den finnes på CLas Ohlson, Biltema eller en bensinstasjon...Men det funker også å holde en veldig våt klut med zalo på oppå det i noen minutter til det er skikkelig gjennomvått og så skrape det vekk.

Sitronspray? Høres ut som skismurning-fjerner. Det lukter sterkt sitron i alle fall.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.