Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Okie 17-10-12 15:47

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1393441)
d vitamin over 400 iu blir stoppet, desverre...

Æsj... ok, burde kanskje ha spurt her til å begynne med :). Tror du jeg vil få noe beskjed at den er sendt i retur helt sikkert? Og hvorfor kan ikke jeg bestemme hvor mye D vit jeg vil ta? Ugh...

Okie 17-10-12 15:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1393442)
Ikke svar på det du spør om, men jeg vil anbefale å bestille fra "innom EU" - for da kan de ikke stoppes. Bigvits.co.uk er favoritten min. De er imøtekommende og kjappe.

Takk. Da ser jeg på det.

Småspiseren 17-10-12 16:58

Kan flytende stevia erstatte sukrinmelis i kokosboller? har ikke så mye sukrinmelis igjen, og har noen eggehviter jeg må få brukt opp!

Lillemy71 17-10-12 19:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Okie (Innlegg 1393443)
Æsj... ok, burde kanskje ha spurt her til å begynne med :). Tror du jeg vil få noe beskjed at den er sendt i retur helt sikkert? Og hvorfor kan ikke jeg bestemme hvor mye D vit jeg vil ta? Ugh...

I denne tråden
finner du svar på hva du kan kjøpe av vitaminer/mineraler lovlig fra utlandet. Som andre sier, det er bedre å kjøpe fra EU da må det være klassifisert som medisin eller dop for at det ikke skal gå igjennom (som oftest hvertfall) :D

Carisma 17-10-12 19:20

Noen som har erfaring med Tyrkia i midten av november? Fortsatt varmt?

Småspiseren 17-10-12 19:31

Hva er forskjellen på en Journal og en blogg her inne ??

Kitt 17-10-12 19:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Småspiseren (Innlegg 1393516)
Hva er forskjellen på en Journal og en blogg her inne ??

En journal kan alle som er medlemmer her lese. En blogg er lukket for alle andre enn de du er vennen med eller vil slippe inn!

Småspiseren 17-10-12 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1393525)
En journal kan alle som er medlemmer her lese. En blogg er lukket for alle andre enn de du er vennen med eller vil slippe inn!

Så da blir bloggen litt mer personlig da? :)

Kanskje 17-10-12 21:09

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Dette er litt vanskelig. Hva gjør man når man kjenner noen som druknet i skitt? Rot er det alle veier, med gamle aviser og slikt i stabler det der er plass. Men det er skitten på kjøkkenet som bekymrer meg. Det vokser over av skitten oppvask, rein oppvask (forstår ikke at det kan vaskes opp i det hele tatt, for det er stappfullt og skittent i vasker og baljer. ) . Gammel mat og eggeskall samles på. Embalasje, bokser og kartonger samlles på i høye stabler. Tror jeg kunne funnet youghurt beger fra 90 tallet der . Gammel mat, kastes ikke for det skal spises - man kaster ikke mat ..... det myldrer av fluer på vegger, skap, oppvask, skitt, osv alt - og nå såg jeg nettopp en brun ekkel kinakål, hvor det myldret på kålen inni plasten. Det er rett og slett rotete og vemmelig. Og at jeg går an å lage mat der, og ha hygiene det er mer enn jeg klarer å forstå. Vedkommende har hjemmehjelp to ganger i mnd som vasker gulv.

Finnes det noen sted å få hjelp, hva gjør man i en sånn situasjon? Vedkommende tenker selv, bestemmer selv, og får til det meste selv. Men bor altså oppi dette. Det luftes heller aldri for vinduskarmene er fulle av rot.

Blir så oppgitt og frustrert av hele situasjonen, og det er grusomt at noen bor i dette her.

vaskeklut 17-10-12 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1393510)

usikker, men akkurat nå om dagene er det mellom 25 og 32 grader i alanya. så kan liksom ikke se at det blir -kaldt- da. kommer vel også an på hva du definerer som varmt...

Supera 18-10-12 00:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1393510)

Jeg var en gang i Bodrum i det som var siste uka av sesongen. Og det var "forrige" uke. Da var det fortsatt godt og varmt (ca 30ºC), men det regnet litt to av dagene. Ikke hele dagen altså, bare noen korte, heftige regnbyger. De sier at det regner litt ca halvparten av dagene om vinteren. Da jeg var i Tyrkia i fjor husker jeg at en lokal fyr ikke kunne skjønne hvorfor det ikke var flere turister som var der om vinteren. Temperaturen er fortsatt god, det bare regner litt av og til. Wikipedia sier at gjennomsnittlig høytemperatur i November er 21,6ºC. Så da er det nok 20-25º vanligvis.

smgj 18-10-12 07:26

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1393549)
Dette er litt vanskelig. Hva gjør man når man kjenner noen som druknet i skitt? Rot er det alle veier, med gamle aviser og slikt i stabler det der er plass. Men det er skitten på kjøkkenet som bekymrer meg. Det vokser over av skitten oppvask, rein oppvask (forstår ikke at det kan vaskes opp i det hele tatt, for det er stappfullt og skittent i vasker og baljer. ) . Gammel mat og eggeskall samles på. Embalasje, bokser og kartonger samlles på i høye stabler. Tror jeg kunne funnet youghurt beger fra 90 tallet der . Gammel mat, kastes ikke for det skal spises - man kaster ikke mat ..... det myldrer av fluer på vegger, skap, oppvask, skitt, osv alt - og nå såg jeg nettopp en brun ekkel kinakål, hvor det myldret på kålen inni plasten. Det er rett og slett rotete og vemmelig. Og at jeg går an å lage mat der, og ha hygiene det er mer enn jeg klarer å forstå. Vedkommende har hjemmehjelp to ganger i mnd som vasker gulv.

Finnes det noen sted å få hjelp, hva gjør man i en sånn situasjon? Vedkommende tenker selv, bestemmer selv, og får til det meste selv. Men bor altså oppi dette. Det luftes heller aldri for vinduskarmene er fulle av rot.

Blir så oppgitt og frustrert av hele situasjonen, og det er grusomt at noen bor i dette her.

Jeg vet ikke, men hadde vel startet hos kommunelege eller sosialkontordelen av nav...

Kanutten 18-10-12 08:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1393549)

Siden vedkommede allerede har hjemmehjelp er jo vedkommede innmeldt til tildelingskontoret. Du kan kanskje få hjemmehjelpene til å komme med en bekymringsmelding til tildelingskontoret. De har folk som da forhåpentligvis vil sjekke videre.

Kanskje 18-10-12 21:24

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Synes jo det er rart at hjemmehjelpene kan gå rundt der og prøve å vaske, uten å kommentere eller melde fra at de er bekymret. Det er en veldig vanskelig situasjon, for vi kan jo ikke umyndiggjøre vedkommende. Skulle ønske vi kunne gått løs med plastiskhansker og en rull med bossekker, for vedkommende klarer ikke kaste selv virker det som. Det er iallefall veldig lite som havner i søppelet, og komposten oppbevares inne og bæres ut av og til. :-(

silje21 20-10-12 00:04

okey.. kjøpte eggkoker, som funker kjempefint, bortsett fra en ting. Av og til, når vi setter egg til hardkoking, så er det en av eggene som nærmest eksploderer,(sprekker helt og er ganske ..rotete) før kokern er ferdig. er det noe man kan gjøre for å unngå deT?

Carisma 20-10-12 00:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1394209)
okey.. kjøpte eggkoker, som funker kjempefint, bortsett fra en ting. Av og til, når vi setter egg til hardkoking, så er det en av eggene som nærmest eksploderer,(sprekker helt og er ganske ..rotete) før kokern er ferdig. er det noe man kan gjøre for å unngå deT?

Går ut fra du stikker hull i enden?

silje21 20-10-12 00:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1394213)
Går ut fra du stikker hull i enden?

yepp

vaskeklut 20-10-12 03:23

Sitat:

lar vær å sette i det egget som eksploderer? :p :lol:

Lillemy71 20-10-12 08:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1394227)
yepp

stikker du hull i rette enden også? ;)

Kitt 20-10-12 09:01

Sitat:

Står det egget som eksploderer på samme plassen hver gang?
Og som Lillemy sier, stikker du hull i rett ende, altså den bredeste?

manebane 20-10-12 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1393822)
Synes jo det er rart at hjemmehjelpene kan gå rundt der og prøve å vaske, uten å kommentere eller melde fra at de er bekymret. Det er en veldig vanskelig situasjon, for vi kan jo ikke umyndiggjøre vedkommende. Skulle ønske vi kunne gått løs med plastiskhansker og en rull med bossekker, for vedkommende klarer ikke kaste selv virker det som. Det er iallefall veldig lite som havner i søppelet, og komposten oppbevares inne og bæres ut av og til. :-(

Vet ikke om det hadde hjulpet å ta en skikkelig ryddesjau. Rotet hadde mest sannsynlig kommet tilbake da dette må være et mentalt problem og må derfor løses på en annen måte.
Jeg har ingen erfaring med dette annet enn de utallige tv-programmene fra USA jeg har sett :(

silje21 20-10-12 14:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1394244)
Står det egget som eksploderer på samme plassen hver gang?
Og som Lillemy sier, stikker du hull i rett ende, altså den bredeste?

hmm godt spørsmål^^ kan hende jeg har stikket i feil ende, får prøve å se etterpå hehe. og nei ikke bestandig samme plass i kokern som ender med eggsplosjon ;) Sikkert stukket i feil ende da ja :D

Kitt 20-10-12 14:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1394302)
hmm godt spørsmål^^ kan hende jeg har stikket i feil ende, får prøve å se etterpå hehe. og nei ikke bestandig samme plass i kokern som ender med eggsplosjon ;) Sikkert stukket i feil ende da ja :D

Viktig å stikke i den enden luftboblen er, vet du! Det er når denne luften varmes opp, det smeller!:eek:

silje21 20-10-12 15:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1394303)
Viktig å stikke i den enden luftboblen er, vet du! Det er når denne luften varmes opp, det smeller!:eek:

aldri tenkt på engang. huff da skjønner jeg det jo hehe. men da er problemet løst. takker :D

Småspiseren 20-10-12 16:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Småspiseren (Innlegg 1393460)
Kan flytende stevia erstatte sukrinmelis i kokosboller? har ikke så mye sukrinmelis igjen, og har noen eggehviter jeg må få brukt opp!

Dytter litt på denne!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:08.