Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 15-10-12 22:43

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392855)
Takker og bukker :D
Huff, kan hende jeg blir full hvis dette skal testes.
Brukte du hele boksen med Spejder-drops ?
Jeg fikk lyst til å prøve med lakrisrotpulver...... *tenke på saken*.
Skal på fjelltur først i november, og da hadde det vært moro å hatt med :D

Til siste runden brukte jeg 4 bokser til en liter Tyrker, tror jeg! Lavkarbofolk er så tørste av seg!;)

Greia med dropsene er jo at de løser seg fullstendig opp. Ikke noe som må siles fra eller noe sånt!

Dietta 15-10-12 22:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1392862)
Til siste runden brukte jeg 4 bokser til en liter Tyrker, tror jeg! Lavkarbofolk er så tørste av seg!;)

Greia med dropsene er jo at de løser seg fullstendig opp. Ikke noe som må siles fra eller noe sånt!

Ja, jeg ser det med dropsene altså :)
Det er bare det at jeg nå sitter her med 0,5 kg lakrisrotpulver fra Iherb :o

Kitt 15-10-12 23:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392865)
Ja, jeg ser det med dropsene altså :)
Det er bare det at jeg nå sitter her med 0,5 kg lakrisrotpulver fra Iherb :o

Prøv davel! Om ikke annet får du brukt opp noe av lakrisrotpulveret!:p

Dietta 15-10-12 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1392875)
Prøv davel! Om ikke annet får du brukt opp noe av lakrisrotpulveret!:p

Jepp :D

langaard 15-10-12 23:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1392876)
Jepp :D

Kommer og prøvesmaker jeg vettu:D

Mariann S 15-10-12 23:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1392878)
Kommer og prøvesmaker jeg vettu:D

Eg og er med på prøvesmaking :snill: :full:
Kanskje lakrisekstrakt hadde gjort susen :) feks denne.

Supera 15-10-12 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1392834)
Hæ? Aldri hørt om, og ikke vanlig praksis hos noen seriøse aktører. Depositum er en sikkerhet. Den KAN brukes til å betale husleie, dersom den blir misligholdt, men i hovedsak er det snakk om at den eventuelt kan brukes til å dekke skader eller unormal slitasje etter at boforholdet er avsluttet, og boligen inspisert.

Trodde det var normal praksis. Det er slik det har blitt gjort de stedene jeg har hørt om når eieren er privatpersoner. Men da er det jo folk som har bodd der en stund som eieren stoler på slik at h*n vet at h*n ikke trenger å bruke depositumet de siste månedene.

Supera 15-10-12 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1392884)
Eg og er med på prøvesmaking :snill: :full:
Kanskje lakrisekstrakt hadde gjort susen :) feks denne.

Poenget her var vel at hun hadde lakrisrotpulver som hun ville bruke opp? ;)

Jeg er ikke sikker på om lakrisrotpulveret løser seg helt opp... Det er jo litt barkelignende... Så jeg ville silt væsken gjennom tøy eller noe før jeg drakk. ;)

Sanney 15-10-12 23:33

jeg filtrerte vodkaen med et kaffefilter to ganger før vi drakk det. men vi brukte pulver, ikke stang.

Mariann S 15-10-12 23:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1392889)
Poenget her var vel at hun hadde lakrisrotpulver som hun ville bruke opp? ;)

Jeg er ikke sikker på om lakrisrotpulveret løser seg helt opp... Det er jo litt barkelignende... Så jeg ville silt væsken gjennom tøy eller noe før jeg drakk. ;)

Veit ikkje kordan lakrisrotpulveret til iherb er, men det pulveret eg har er heilt finmalt og ikkje barklignende. like finmalt som kanel (berre for å sammenligne)
Eg veit at dietta har pulver ja :D men ekstrakten var berre ett tips ;)

Photobscura 16-10-12 10:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1392887)
Trodde det var normal praksis. Det er slik det har blitt gjort de stedene jeg har hørt om når eieren er privatpersoner. Men da er det jo folk som har bodd der en stund som eieren stoler på slik at h*n vet at h*n ikke trenger å bruke depositumet de siste månedene.

Ja, mulig det er litt annerledes praksis i sånne tilfeller. De siste tolv årene har jeg vel bare bodd i bygårder med firmaer som utleiere (nå: et enmannsrørleggerfirma, men alt i alles ordnung if. huseierloven og sånn). Men så er det jo et poeng at mange av oss trenger depositumet til neste leieforhold. Ofte ikke bare-bare å spytte opp femten, tredve tusen!

TrillTrall 16-10-12 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1392995)
Men så er det jo et poeng at mange av oss trenger depositumet til neste leieforhold. Ofte ikke bare-bare å spytte opp femten, tredve tusen!

Men dersom man bruker de 20.000,- som husleie de siste 4 mnd, så setter man bare av de 5000,- hver mnd de fire mnd så har man til neste depositum allikvel - uten at det gjør noen forskjell i dagligøkonomien.

Photobscura 16-10-12 10:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1393004)
Men dersom man bruker de 20.000,- som husleie de siste 4 mnd, så setter man bare av de 5000,- hver mnd de fire mnd så har man til neste depositum allikvel - uten at det gjør noen forskjell i dagligøkonomien.

I blant er det lettere sagt enn gjort. :p (Snakker av fattig erfaring, munnen og matfatet og sånn. ;))
Synes det er veldig kjekt at det er sånn det praktiseres jeg, da. Særlig om man f.eks. deler leilighet med venner. Og nettopp fordi det er en sikkerhet som mot normalt brukes til å dekke eventuelle skader og sånn.

annex 16-10-12 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1392604)
For å få løyst ut depositum for ei leigd leiligheit, må ein møte opp saman med huseigar i banken? Kan ein gå kvar for seg? Eller er det nok å ha med ei erklæring underteikna av huseigar? Nokon som veit?

Det er ganske strenge regler rundt depositumskontoer.

Når jeg (som utleier) skal frigi depositum, skriver jeg en erklæring om at jeg frigir depositumet fra min side, slik at kontoen skal disponeres av leietager alene.
Dette går jeg til banken og leverer, så fikser de slik at kontoen står på leietager alene. Leietager kan da alene disponere pengene som h*n vil.

Annala 17-10-12 11:36

Lurer meg på.... Var akkurat inne og snoket på MariannS sin blogg/oppskrift. Hun har fått som kommentar til en salat-oppskrift at, når man går på lavkarbo skal man IKKE spise salat.....kun kinakål. Dere smarte, vakre, snille mennesker her inne, er dette riktig? Trodde all salat var bra jeg, i variasjon selvfølgelig med gr.saker, kjøtt osv osv. Denne som kommenterer skriver også at h*n har gått ned mange kilo på kort tid, så dette KAN h*n.

Klødde litt i fingrene etter å svare, men må seff ha folk i ryggen først ;)

Kitt 17-10-12 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Annala (Innlegg 1393381)
Lurer meg på.... Var akkurat inne og snoket på MariannS sin blogg/oppskrift. Hun har fått som kommentar til en salat-oppskrift at, når man går på lavkarbo skal man IKKE spise salat.....kun kinakål. Dere smarte, vakre, snille mennesker her inne, er dette riktig? Trodde all salat var bra jeg, i variasjon selvfølgelig med gr.saker, kjøtt osv osv. Denne som kommenterer skriver også at h*n har gått ned mange kilo på kort tid, så dette KAN h*n.

Man kan da godt spise salat innimelom. Greia er at vanlig grønn salat kun innholder vann og svært lite næringsstoffer. Dumt å bruke opp karbene på noe som ikke gir noe næring!

Rin 17-10-12 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Annala (Innlegg 1393381)

Høres ut som et individ med merkelige idéer. :cool: Det er ingenting i veien med salat, men man rådes gjerne til å ikke bruke det istedetfor andre grønnsaker hele tiden, siden salat har omtrent null næringsverdi, mens feks brokkoli og paprika tilfører mye sunt. Men man kan spise så mye salat man vil og tåler sånn generelt!

silje21 17-10-12 11:41

Det må vel bare være tull! Tror jeg har lest at salat i seg selv ikke er så næringsrik, og at man ikke skal ha KUN salatblader i en salat, men hvem har vel det? Som du sier selv, grønnsaker, kjøtt osv som skaper variasjon, lager jo salaten..
Men jeg er ingen ekspert jeg altså, hehe, men spiser salaten min uten mistanke ;) kyllingsalat med oljedressing er nam altså ;)

Rin 17-10-12 11:43

En annen ting er at en del av oss ikke tåler råkost så innmari godt (får luftplager og magesmerter osv), men det er jo ikke akkurat lavkarbospesifikt. :cool:

Annala 17-10-12 12:18

Å, det var det jeg visste at dere hev dere på. Takk for svar :)

Ja, er selvfølgelig med på dette med næring, variasjon osv osv. Lurte bare på om det var "feil" med hjerte-salat, og "riktig" med kinakål. Trodde det ikke spilte så stor rolle hvilken type salat. Det var påstanden fra "anonymus" til MariannS nemlig, Bare kinakål som var "bra" på lavkarbo.

smgj 17-10-12 12:40

Høres mest ut som et "religiøst" spørsmål...
(Les: fundamentert på tro og meninger mer enn noe annet. )

Photobscura 17-10-12 15:17

kinakål er vel ikke nødvendigvis så himla bra alternativ til salat, ettersom det er en goitrogen grønnsak, med tanke på mange overvektige med lavt stoffskifte. ;)

Okie 17-10-12 15:42

Om en pakke fra Iherb blir stoppet og sendt i retur, vil jeg få beskjed på noe vis? Av to pakker har kun den ene kommet (etter 3 uker). Den andre har jeg ikke sett noe til. Den inneholdt D3 2000iu samt magnesium og vanlige vitaminer.

Jeg har ikke hatt hue til å lese meg opp om hva som er lov men savner vitaminer og div som jeg kjøpte i USA i sommer og har gått tomt for...

Sanney 17-10-12 15:45

d vitamin over 400 iu blir stoppet, desverre...

smgj 17-10-12 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Okie (Innlegg 1393439)
Om en pakke fra Iherb blir stoppet og sendt i retur, vil jeg få beskjed på noe vis? Av to pakker har kun den ene kommet (etter 3 uker). Den andre har jeg ikke sett noe til. Den inneholdt D3 2000iu samt magnesium og vanlige vitaminer.

Jeg har ikke hatt hue til å lese meg opp om hva som er lov men savner vitaminer og div som jeg kjøpte i USA i sommer og har gått tomt for...

Ikke svar på det du spør om, men jeg vil anbefale å bestille fra "innom EU" - for da kan de ikke stoppes. Bigvits.co.uk er favoritten min. De er imøtekommende og kjappe.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.