Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 22-07-10 02:22

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Onkelen min har en hund som dyrlegen har sagt at de må være forsiktig med fettet til. Dyrlegen hadde sagt at milten holdt på å ta kvelden på grunn av for mye fett. Dette får jeg ikke til å stemme... Hvis milten gjør det samme for hunder som for mennesker, så renser den blodet. Som har fint lite med fettinnhold i maten å gjøre... Mistenker heller at det har noe med sukkerbitene de pleide å gi hunden? :geip: Sukker er gift for hunder, så DET høres logisk ut i mitt hode. Noen idéer?

vaskeklut 22-07-10 02:38

Gav de hunden sukkerbiter??:eek: Jeg tror jeg må si meg enig med deg. Tror også det kan ha mye med sukkerbitene å gjøre. I tillegg får hunden sikkert hundemat med masse karber i? :rolleyes: Jeg mener. Sukker er elendig for oss mennesker, da må det jo være omtrent katastrofalt for en hund? :confused: Stakkar bikkja.

Supera 22-07-10 02:58

Senest i går så jeg at de ga hunden rester fra middagen vår. Masse ris, litt salat, litt kjøtt og blandet dette godt sammen. Og de voksne satt der og sa at det var jo bare bra for hunden... Jeg ville ikke ta den diskusjonen akkurat der, for de hadde besøk andre enn oss også. Og ja, de har gitt alle hundene deres sukkerbiter, helt siden sekstitallet... Men har ikke sett noe til det nå heldigvis. Men altså, de fikk streng beskjed fra dyrlege om å gi hunden mindre fett. What the?

vaskeklut 22-07-10 03:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 904855)
Senest i går så jeg at de ga hunden rester fra middagen vår. Masse ris, litt salat, litt kjøtt og blandet dette godt sammen. Og de voksne satt der og sa at det var jo bare bra for hunden... Jeg ville ikke ta den diskusjonen akkurat der, for de hadde besøk andre enn oss også. Og ja, de har gitt alle hundene deres sukkerbiter, helt siden sekstitallet... Men har ikke sett noe til det nå heldigvis. Men altså, de fikk streng beskjed fra dyrlege om å gi hunden mindre fett. What the?

Oh my. I mitt hode kan det der nesten oversettes til "la oss se hvor lang tid det tar for hunden å dø" :mad: Stakkar, stakkar hunden! Dyrlegen er sikkert kompis med Drevon og gjengen... Hvorfor i all verden gir de hundene sine sukkerbiter? Nå vet jeg ikke om onkelen din har barn, men tror du han ville putta i barna sine sukkerbiter? Tviler. Det er jo usunt med sukker.... :rolleyes:

Supera 22-07-10 03:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 904856)
Oh my. I mitt hode kan det der nesten oversettes til "la oss se hvor lang tid det tar for hunden å dø" :mad: Stakkar, stakkar hunden! Dyrlegen er sikkert kompis med Drevon og gjengen... Hvorfor i all verden gir de hundene sine sukkerbiter? Nå vet jeg ikke om onkelen din har barn, men tror du han ville putta i barna sine sukkerbiter? Tviler. Det er jo usunt med sukker.... :rolleyes:

Sukkerbitene var belønning og kos, og de fikk noen sukkerbiter hver dag. Og onkelen min er ikke mye sunn... Onkelen min har bodd hos Mormor hele livet, så jeg har vært mye med Onkel, og han fôrer hvem som helst med sukkerbiter. :geip: Hans egne barnebarn blir proppet fulle av sukker når de er innom. (Han har en datter fra ett kortvarig forhold). Og de var en tur til Sverige på mandag, og han kom hjem med 20 kg sjokolade, minst like mye annet godteri, pluss masse brus, øl og whatnot. Heldigvis spiser jeg ikke sukker, så jeg slipper blodsukkerberg-og-dalbanen. Han er en god og rund mann... Jeg prøver å hinte innpå at han kan prøve lavkarbo. Han er veldig flink til å lage enorme mengder kjøtt til middagen, så akkurat på det punktet er han lovende.

Den forrige hunden fikk hjerteproblemer og este ut noe helt sinnsykt plutselig. Alt var vann. De behandler hundene veldig bra altså, bortsett fra uvitenheten. Den hunden de har nå er så skjønn. En supersnill dachshund med masse energi som alltid vil leke eller kose. Ligger gjerne i fanget i timesvis (litt korte bein, så han må få hjelp til å komme opp i sofaen da :geip:). Hunden sover i senga til Mormor, helst under dyna. Men det passer Mormor fint, fordi hun er alltid så kald.

Orkide 22-07-10 08:43

Kjøpte cocosa i helgen, den med grønn etikett.
Lurer derfor på hvor mye bør jeg ta i en kaffekopp, og hvor mye pr. dag.

Har jo lest at det er flere her inne som bruker det i kaffen.
Er nemlig redd jeg får i meg for lite fett.

Gracella 22-07-10 08:52

En rimelig toppet teskje i en kopp kaffe. Ha gjerne oppi en skvett fløte og litt kanel :) Det blir yummi!!
Jeg har blitt fortalt at jeg kan spise ca 100-150 g fett om dagen, vet ikke om det hjelper deg, da :o

Orkide 22-07-10 09:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 904872)
En rimelig toppet teskje i en kopp kaffe. Ha gjerne oppi en skvett fløte og litt kanel :) Det blir yummi!!
Jeg har blitt fortalt at jeg kan spise ca 100-150 g fett om dagen, vet ikke om det hjelper deg, da :o

Takk Gracella, da skal dette prøves.

Men tror jeg skal ta det en dag jeg har fri, har nemlig reagert på fett noen ganger før, så da er det greit å ha toalettet lett tilgjengelig:ja:

grotingeling 22-07-10 09:37

Cocosa (både den grønne og den brune..) er forøvrig veldig fint å tilsette i f.eks. tomatsuppe og gryteretter - spesielt godt hvis en liker kokossmaken, blir litt indiskinspirert :D

Photobscura 22-07-10 11:10

Om du ikker er vant til cocosa så begynn foriktig. Dyrekjøpt erfaring ;).

Sukkerbiter til hunder? :confused:! Hjelp! Hundene våre har aldri fått andre matrester enn kjøtt, de har blitt fôret med mat som Vom, og noe tørrfôr fra Eukanuba f.eks, stort sett. Belønning er griseøre etc. Vi har alltid hatt sunne friske hunder som har levd lenge.

Cherry 22-07-10 11:53

Jeg har ny pc med windows 7. Kjenner ikke at jeg blir vant til dette altså. Jeg greide å få oppgavene mine liggende på linje på oppgavelinja istede for sånne teite vinduer. Men hva i all verden er det som skjer når jeg plutselig under skriving får opp "favoritter" eller "logg" eller ett eller noe annet? Finner ikke ut hva jeg trykker på. Plutselig kan det komme grå bokser eller strek under det jeg skriver og bruker jeg backspace da, så forsvinner alt i boksen eller under streken.

Også irriterer det meg at det blir egen boks på oppgavelinja for msn sine aktiviteter, som tidligere i andre versjoner lå på oppgavelinja i msn-vinduet!

Oh what to do, what to do...:o

Rin 22-07-10 14:18

Er daikon det samme som rettich, og er dette igjen det samme som "japansk nepe"? :p

arnakristin 22-07-10 16:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 905001)
Er daikon det samme som rettich, og er dette igjen det samme som "japansk nepe"? :p

Hei,
Dette har ikke veldig mye greie på men fant dette på forumet:

Sitat:

Daikon=japansk reddik
daikon - japansk nepe
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=406
…og dette på Wikipedia:
Daikon på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Daikon

Som du ser av artikkelen finnes det flere typer Daikon en har gulrot fasong og en annen har nepefasong.

Rettich fant jeg ikke noe om, kan jo være Daikon reddikvarianten.

Tropika 22-07-10 20:56

Jeg lurte på om smoothies kan regnes som et måltid, som f.eks til frokost? Og, kjenner man eggsmaken mye? Jeg er overhodet ikke glad i egg, men føler jeg må ha det med i ketolysedietten.

Carisma 22-07-10 21:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tropika (Innlegg 905105)
Jeg lurte på om smoothies kan regnes som et måltid, som f.eks til frokost? Og, kjenner man eggsmaken mye? Jeg er overhodet ikke glad i egg, men føler jeg må ha det med i ketolysedietten.

Ja, det er et måltid. Jeg blir mettere av det enn mange andre frokoster. :ja: Egget kjenner man ikke, jeg brukte lang tid på å tørre å prøve :) Jeg syns forøvrig noen dråper sitron oppi dekker smaken enda mer.

Tropika 22-07-10 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 905108)
Ja, det er et måltid. Jeg blir mettere av det enn mange andre frokoster. :ja: Egget kjenner man ikke, jeg brukte lang tid på å tørre å prøve :) Jeg syns forøvrig noen dråper sitron oppi dekker smaken enda mer.

PUH! Da er det jo enklere å variere frokosten noe..

vaskeklut 22-07-10 22:40

På mandag skal jeg til Sverige for litt "harryhandel". Hva burde jeg kjøpe av lavkarbomat? Som er billigere der, altså. Jeg har ikke altfor mye penger, så vil helst få mest mulig for pengene, derfor går jeg til dere, O' vise lavkarbere :D

PS. Det tar ca to timer å kjøre hver vei, frysevarer er utelukka :p

Carisma 22-07-10 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905154)

Frysevarer holder et par timer i sånne poser, men enda bedre er det å låne en kjøleboks. Da holder de 4-5t hvertfall.

kennygirl 22-07-10 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mill (Innlegg 904493)
Standard er visst et par døgn, som et minimum...
Du kan se og kjenne på det om det er tørt.

Så sier i alle fall min kjære bedre halvdel, som har tapetsert noen meter i sitt liv. MANGE meter.

JEG derimot, aner ingenting om temaet. :p

Takk for svar :) Klarte ikke vente et par døgn, så mala dagen etterpå... Virka tørr og det ser ut som det gikk bra. *Endelig ferdig å pusse opp soverommet* :)

arnakristin 22-07-10 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905154)
På mandag skal jeg til Sverige for litt "harryhandel". Hva burde jeg kjøpe av lavkarbomat? Som er billigere der, altså. Jeg har ikke altfor mye penger, så vil helst få mest mulig for pengene, derfor går jeg til dere, O' vise lavkarbere :D

Denne tråden gir mange gode tips:
Hva handler lavkarbere på harrytur i Sverige

Jeg har også over to timer fra grensa og hjem og jeg kjøper frysevarer, det går kjempefint med kjølebag.

Mill 22-07-10 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 905161)
Takk for svar :) Klarte ikke vente et par døgn, så mala dagen etterpå... Virka tørr og det ser ut som det gikk bra. *Endelig ferdig å pusse opp soverommet* :)

Bare hyggelig :)
Og gratulerer med nytt soverom! :D

vaskeklut 23-07-10 00:47

Om man skal søke om økonomisk sosialhjelp, har de på NAV da lov til å be om å få se transaksjonene på kontoen til vedkommende? Altså, Jeg vet mange ofte får beskjed om å ta med "bevis" på bankkontoen(e)s saldo, men kan de kreve å se kontoutskrift hvor det står detaljer om de forskjellige transaksjonene? Og, kan de evt spørre en ut om de transaksjonene for å få vite "hvorfor" man har brukt penger på det man har? Sånne ting?

Photobscura 23-07-10 01:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905182)
Om man skal søke om økonomisk sosialhjelp, har de på NAV da lov til å be om å få se transaksjonene på kontoen til vedkommende? Altså, Jeg vet mange ofte får beskjed om å ta med "bevis" på bankkontoen(e)s saldo, men kan de kreve å se kontoutskrift hvor det står detaljer om de forskjellige transaksjonene? Og, kan de evt spørre en ut om de transaksjonene for å få vite "hvorfor" man har brukt penger på det man har? Sånne ting?

Jepp! De skal ha kontoutskrift for de siste tre måneder fra alle kontoer du har, samt at en hver krone som kommer inn regnes som inntekt, uansett, og dette går inn i et totalt regnestykke som angir om du skulle ha hatt penger i dag i forhold til satsene deres, som f.eks er 5600 (om jeg ikke husker feil) i livsopphold, det vil si etter at utgifter for bolig (leie og gjennomsnittlig strøm) er dekket. Jeg vet, det er et overvåkingssystem uten like.

vaskeklut 23-07-10 01:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905184)
Jepp! De skal ha kontoutskrift for de siste tre måneder fra alle kontoer du har, samt at en hver krone som kommer inn regnes som inntekt, uansett, og dette går inn i et totalt regnestykke som angir om du skulle ha hatt penger i dag i forhold til satsene deres, som f.eks er 5600 (om jeg ikke husker feil) i livsopphold, det vil si etter at utgifter for bolig (leie og gjennomsnittlig strøm) er dekket. Jeg vet, det er et overvåkingssystem uten like.

så jeg må rett og slett sitte der og forsvare transaksjonene mine? fy faen jeg gruer meg nå.

Photobscura 23-07-10 01:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905185)
så jeg må rett og slett sitte der og forsvare transaksjonene mine? fy faen jeg gruer meg nå.

Det hjelper nok ikke å forsvare dem, gitt. Jeg har prøvd, tro meg. Det har gått i alt fra strikkesokker jeg har solgt, til penger mamma har sendt til meg når jeg har vært blakk, og det festligste var da jeg solgte trekkspillet mitt til pappa (som han i et øyeblikk av galskap syntes var en god idé å gi meg i julegave for tjue år siden). Jeg måtte jo bare spørre saksbehandleren om hun seriøst anså det å selge trekkspill som fast inntekt. Hun trakk litt på smilebåndet, og sa at, jo, dessverre. Det er sånn de gjør det. Det er nesten uansett hvor hyggelige de er, paragrafryttere fra h****e der, mulig de ikke tør annet. Jeg mistenker at politikken deres er å unngå i størst mulig grad å få nye brukere.
Jeg håper jeg ikke tar fra deg motet nå, for det kan være du er heldig, og at det er mulig du får hjelp i Trondheim (det fikk jeg for ti år siden, men kunne jo vise til NULL og NADA inntekt siste tre måneder), men dette er nok dessverre helt vanlig praksis. I tillegg skal de ha leiekontrakt, ligning (ikke bare den vanlige, men en spesiell du må be om fra ligningskontoret), og bevis på at du har tatt ut goder som feriepenger, at du ikke har bil eller andre ting du kan selge først. Og mulig enda mer papirere jeg ikke husker i farten.
Nå vet jeg ikke hvilken situasjon du er i nå, men det er mulig du har bedre sjanse til å få bostøtte f.eks?

vaskeklut 23-07-10 01:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905187)
Det hjelper nok ikke å forsvare dem, gitt. Jeg har prøvd, tro meg. Det har gått i alt fra sokker jeg har solgt, til penger mamma har sendt til meg når jeg har vært blakk, og det festligste var da jeg solgte trekkspillet mitt til pappa (som han i et øyeblikk av galskap syntes var en god idé å gi meg i julegave for tjue år siden). Jeg måtte jo bare spørre saksbehandleren om hun seriøst anså det å selge trekkspill som fast inntekt. Hun trakk litt på smilebåndet, og sa at, jo, dessverre. Det er sånn de gjør det. Det er nesten uansett hvor hyggelige de er, paragrafryttere fra h****e der, mulig de ikke tør annet. Jeg mistenker at politikken deres er å unngå i størst mulig grad å få nye brukere.
Jeg håper jeg ikke tar fra deg motet nå, for det kan være du er heldig, men dette er nok dessverre helt vanlig praksis.
Nå vet jeg ikke hvilken situasjon du er i nå, men det er mulig du har bedre sjanse til å få bostøtte f.eks?

Vel, helt ærlig så forsvant vel siste rest av mot. Jeg aner ikke hva jeg har krav på, det eneste jeg vet er at jeg ikke har penger snart, sannsynligvis ikke får studielån til høsten, og at jeg ikke kan jobbe på en stund (får heller ikke sykepenger, fordi jeg ikke har skikkelig dokumentasjon. vikarbyrå og jævlig lang historie) på grunn av tennisalbue. Hu-føkkings-rra.

Photobscura 23-07-10 01:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905188)
Vel, helt ærlig så forsvant vel siste rest av mot. Jeg aner ikke hva jeg har krav på, det eneste jeg vet er at jeg ikke har penger snart, sannsynligvis ikke får studielån til høsten, og at jeg ikke kan jobbe på en stund (får heller ikke sykepenger, fordi jeg ikke har skikkelig dokumentasjon. vikarbyrå og jævlig lang historie) på grunn av tennisalbue. Hu-føkkings-rra.

Åh, nei! Beklager, altså. Merker jeg blir litt overivrig, nettopp fordi jeg har så dårlige erfaringer, så det rykker litt i sinnamuskelen. Men dette er ikke den verste historien forsåvidt. Men du, jeg anbefaler deg på det varmeste å prøve å snakke med Nav. Du kan få dagpenger, med en mulig karenstid på åtte uker, med mindre du får legen din til å skrive en erklæring om at skaden din er arbeidsrelatert. Jeg fikk årna det sånn en gang i tiden. Og dersom hun/han gjør det, så slipper du å tape noe mer enn tre dagers egenandel med inntekt. Behandlingstida på dagpenger er heller ikke mer enn ca fire uker. Når du først får dagpenger har du faktisk også rett på sykemelde deg, da fra Nav som "arbeidsgiver". (Jada, jeg har vært uten en vinternatt med Nav før ... :o).

PS: Oh no! Nå har katta dratt inn enda en småfugl! :(

Photobscura 23-07-10 01:16

PS: Dagpenger er ca 63% av inntekta, om du da blir sittende igjen med veldig lite penger kan du søke om bostøtte (så lenge du ikke deler bolig med noen som har høy nok inntekt, det gjelder like mye samboere som folk du bor i kollektiv med).

vaskeklut 23-07-10 01:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905189)
Åh, nei! Beklager, altså. Merker jeg blir litt overivrig, nettopp fordi jeg har så dårlige erfaringer, så det rykker litt i sinnamuskelen. Men dette er ikke den verste historien forsåvidt. Men du, jeg anbefaler deg på det varmeste å prøve å snakke med Nav. Du kan få dagpenger, med en mulig karenstid på åtte uker, med mindre du får legen din til å skrive en erklæring om at skaden din er arbeidsrelatert. Jeg fikk årna det sånn en gang i tiden. Og dersom hun/han gjør det, så slipper du å tape noe mer enn tre dagers egenandel med inntekt. Behandlingstida på dagpenger er heller ikke mer enn ca fire uker. Når du først får dagpenger har du faktisk også rett på sykemelde deg, da fra Nav som "arbeidsgiver". (Jada, jeg har vært uten en vinternatt med Nav før ... :o).

PS: Oh no! Nå har katta dratt inn enda en småfugl! :(

HEhe, det går bra. Sist jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på dagpenger, fordi jeg hadde tjent for lite i fjor.. (hvem faen med vettet i behold klarer å studere fulltid OG jobbe så man tjener dritmye? ikke jeg, kudos til de som klarer det!) Jeg skal dit i morra tenker jeg, og heldigvis skal ikke jeg til det kontoret som er verst i byen. Får høre hva de sier, men håper nå virkelig ikke de mener at studielånet som ble utbetalt i mai skal rekke hele sommeren pluss litt til. :mad:

vaskeklut 23-07-10 01:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905190)
PS: Dagpenger er ca 63% av inntekta, om du da blir sittende igjen med veldig lite penger kan du søke om bostøtte (så lenge du ikke deler bolig med noen som har høy nok inntekt, det gjelder like mye samboere som folk du bor i kollektiv med).

Hahaha, seriøst?! Mener de at roomiene mine skal betale husleia mi i så tilfelle?! Erremulig. Aldri i verden om de kommer til å gjøre det :S

(ufint med den fuglen og katta, forresten!)

Photobscura 23-07-10 01:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905191)
HEhe, det går bra. Sist jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på dagpenger, fordi jeg hadde tjent for lite i fjor.. (hvem faen med vettet i behold klarer å studere fulltid OG jobbe så man tjener dritmye? ikke jeg, kudos til de som klarer det!) Jeg skal dit i morra tenker jeg, og heldigvis skal ikke jeg til det kontoret som er verst i byen. Får høre hva de sier, men håper nå virkelig ikke de mener at studielånet som ble utbetalt i mai skal rekke hele sommeren pluss litt til. :mad:

Åh, sånn å fortså! Har du studert i mer enn tre år? For jeg vet de kan ta gjennomsnittet, men det blir vel fortsatt ikke så mye. Hmmm ... Kinkig. Men ja, ta en prat med dem i morgen, og om de mener de ikke kan hjelpe deg, så krev å få snakke med noen andre, f.eks Nav Trygd. Du har krav på hjelp, det er bare ikke alltid like lett å vite hvilken instans man skal henvende seg til i den enorme jungelen ...! Men jeg vil også anbefale deg å ta en prat med legen mtp skaden din.

Photobscura 23-07-10 01:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905192)
Hahaha, seriøst?! Mener de at roomiene mine skal betale husleia mi i så tilfelle?! Erremulig. Aldri i verden om de kommer til å gjøre det :S

(ufint med den fuglen og katta, forresten!)

Ja, man kan jammen lure. Jeg bodde i en leilighet med ei venninne, og da hun flytta fikk jeg i hurten og sturten inn en fyr som tjente sykt mye penger. Hva skjedde? Jo, jeg mista bostøtten min. Haha. Jeg hadde aldri møtt fyren før han kom på visning en gang. Byråkrati er veldig underlig, og veldig lite menneskelig til tider.
Og når jeg tenker på det, så er det mulig man ikke får bostøtte eller dagpenger i det hele tatt så lenge man er student. Åh. Vanskelig altså.
Jeg klarer ikke å huske på stående fot, men det skal finnes noen som har laga en bok som kalles (eller heter) Jungelboka, som forteller deg alt det Nav ikke forteller deg. Skal poste her omgående når jeg finner den. Jeg har selv tenkt å søke penger for fordyret kosthold. Om det er fordyret, tja, men jeg kan jo ikke spise makaroni med ketsjup selv om jeg lever under fattigdomsgrensa, for da blir jeg syk. Så jeg skal gi det et forsøk!

Puh, de var visst ikke en fugl, men en møll, faktisk!

vaskeklut 23-07-10 01:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905194)
Åh, sånn å fortså! Har du studert i mer enn tre år? For jeg vet de kan ta gjennomsnittet, men det blir vel fortsatt ikke så mye. Hmmm ... Kinkig. Men ja, ta en prat med dem i morgen, og om de mener de ikke kan hjelpe deg, så krev å få snakke med noen andre, f.eks Nav Trygd. Du har krav på hjelp, det er bare ikke alltid like lett å vite hvilken instans man skal henvende seg til i den enorme jungelen ...! Men jeg vil også anbefale deg å ta en prat med legen mtp skaden din.

Jeg har studert i mer enn tre år ja.. Bruker litt lengre tid enn normalt på bacheloren min av diverse grunner. Pluss at jeg skifta studie. Hm. Om vedkommende ikke sier at "jada, du skal få hjelp", men heller det omvendte, skal jeg da bare be om å få prate med noen andre? Jeg regner med jeg blir sendt til trygd med en gang, det var iallefall det jeg ble sist, da jeg snakka med damen i resepsjonen... Ja, jeg får ringe og bestille meg en time (som jeg må bruke penger på! argh.) Uæh.

Photobscura 23-07-10 01:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905196)
Jeg har studert i mer enn tre år ja.. Bruker litt lengre tid enn normalt på bacheloren min av diverse grunner. Pluss at jeg skifta studie. Hm. Om vedkommende ikke sier at "jada, du skal få hjelp", men heller det omvendte, skal jeg da bare be om å få prate med noen andre? Jeg regner med jeg blir sendt til trygd med en gang, det var iallefall det jeg ble sist, da jeg snakka med damen i resepsjonen... Ja, jeg får ringe og bestille meg en time (som jeg må bruke penger på! argh.) Uæh.

Ja, det er vel sikkert trygd du blir sendt til. Men du skal da ikke behøve å bestille time? Det som er praksis her i byen er at du tar med deg id og husleiekontrakt og går på sosialen, de tar en kopi og så setter de opp en time for deg.

vaskeklut 23-07-10 01:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905195)
Ja, man kan jammen lure. Jeg bodde i en leilighet med ei venninne, og da hun flytta fikk jeg i hurten og sturten inn en fyr som tjente sykt mye penger. Hva skjedde? Jo, jeg mista bostøtten min. Haha. Jeg hadde aldri møtt fyren før han kom på visning en gang. Byråkrati er veldig underlig, og veldig lite menneskelig til tider.
Og når jeg tenker på det, så er det mulig man ikke får bostøtte eller dagpenger i det hele tatt så lenge man er student. Åh. Vanskelig altså.
Jeg klarer ikke å huske på stående fot, men det skal finnes noen som har laga en bok som kalles (eller heter) Jungelboka, som forteller deg alt det Nav ikke forteller deg. Skal poste her omgående når jeg finner den. Jeg har selv tenkt å søke penger for fordyret kosthold. Om det er fordyret, tja, men jeg kan jo ikke spise makaroni med ketsjup selv om jeg lever under fattigdomsgrensa, for da blir jeg syk. Så jeg skal gi det et forsøk!

Puh, de var visst ikke en fugl, men en møll, faktisk!

Hjelpes!! Jeg bor sammen ei som tjener grovt mye. :S Ja, jeg har jo og fordyret kosthold, men jeg har ikke snakka med legen om det, fordi jeg vet hu ikke er begeistra for lavkarbo (hun og), men jeg vil egentlig ikke skifte, fordi hu er så ålreit ellers liksom.. Si fra om åssen det går med den søknaden da, jeg er spent!

Møll? Det må ha vært en dævla svær møll.... :S

vaskeklut 23-07-10 01:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905197)
Ja, det er vel sikkert trygd du blir sendt til. Men du skal da ikke behøve å bestille time? Det som er praksis her i byen er at du tar med deg id og husleiekontrakt og går på sosialen, de tar en kopi og så setter de opp en time for deg.

Bestille time hos legen....! :D Trenger ikke husleiekontrakten hos legen, såvidt jeg vet.. :D Kom på nå at husleiekontrakten kan bli spennende. Vi står tre stykk i den.. dvs at totalsummen deles på tre oss i mellom.. Ånei. De kommer til å pirke på det.

Photobscura 23-07-10 01:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905198)
Hjelpes!! Jeg bor sammen ei som tjener grovt mye. :S Ja, jeg har jo og fordyret kosthold, men jeg har ikke snakka med legen om det, fordi jeg vet hu ikke er begeistra for lavkarbo (hun og), men jeg vil egentlig ikke skifte, fordi hu er så ålreit ellers liksom.. Si fra om åssen det går med den søknaden da, jeg er spent!

Møll? Det må ha vært en dævla svær møll.... :S

Jeg går til spesialist i kvinnesykdommer som heldigvis tar egenandel, hun er hundre prosent lavkavborboorientert og jobber bl.a tett med Sofie Hexeberg, så jeg er ikke i tvil om at hun kan skrive en erklæring. Hun har jo også gitt meg diagnosene jeg visste jeg hadde/fortsatt har. Så jeg er jo heldig sånn sett, da :o.
Det skal jammen ikke være lett, altså. Håper det årner seg for deg!

Photobscura 23-07-10 01:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 905199)
Bestille time hos legen....! :D Trenger ikke husleiekontrakten hos legen, såvidt jeg vet.. :D Kom på nå at husleiekontrakten kan bli spennende. Vi står tre stykk i den.. dvs at totalsummen deles på tre oss i mellom.. Ånei. De kommer til å pirke på det.

Hvis alle tre står nevnt som leietagere i kontrakten, så tror jeg det vil bli ditt minste problem på sosialkontoret :o.

vaskeklut 23-07-10 01:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905201)
Hvis alle tre står nevnt som leietagere i kontrakten, så tror jeg det vil bli ditt minste problem på sosialkontoret :o.

javel? :S

Photobscura 23-07-10 01:33

Og, hehe, jeg er nærsynt, det er mørkt, og jeg så katta komme løpende inn og rett uti gangen med noe som jeg hørte flaksa noe veldig. Nå har den vel avlidd, og katta ligger fornøyd og strekker seg på sofaen :p.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.