Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Cherry 18-07-10 15:14

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hva slags mat er godt med en skje kanel på?

grotingeling 18-07-10 15:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 903556)

Cottage Cheese, rømmegrøt, smoothies, kjøttgryte, vafler (i røren), pannekaker osv osv osv...... :p

vaskeklut 18-07-10 16:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 903556)

Eggemelk!! Gjerne med litt kakao og eller kaffe oppi:rolleyes:

vaskeklut 18-07-10 23:15

Forresten. Er det sant at man ikke skal spise mat om natta/sent på kvelden? :confused:

Photobscura 18-07-10 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 903723)
Forresten. Er det sant at man ikke skal spise mat om natta/sent på kvelden? :confused:

Nei, det er ikke sant. Spis når du er sulten :).

xtra 19-07-10 13:52

Blenderen min gikk i stykker sist jag lagde smoothie, jeg løftet kolben av "maskineriet" og bunnen med bladene ble sittende igjen. Innholdet i kolben rant selvfølgelig nedover de hvite skapdørene, ikke å anbefale når man har hatt blåbær i blenderen :)

Jeg må ha meg ny blender, og vil gjerne ha tips fra noen som er fornøyde med sin. Min siste (Tefal)var jeg bare sånn passe fornøyd med. Jeg er villig til å legge litt penger i ny blender siden den kommer til å bli brukt mye, men Kitchen Aid og desslike er utenfor min økonomiske ramme (ser f eks at Kitch'n har dem på tilbud nå, men 2380 for en blender??). Rundt en tusenlapp er ok.

Krav:
Glasskolbe på minst 1 liter, gjerne 1,5
Minst to hastigheter og pulseknapp
Blad som knuser isbiter
Blad utformet slik at de også blander (så man slipper å riste på eller røre nedi)

Ferskenbeinet 19-07-10 14:36

I tilfelle du har kenwood mixmaster, så har de en blender som tilleggsutstyr. Er utrolig fornøyd med den!

xtra 19-07-10 14:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 903896)
I tilfelle du har kenwood mixmaster, så har de en blender som tilleggsutstyr. Er utrolig fornøyd med den!

Nei, dessverre. Moren min har en gammel jeg sikkert kan arve, men den bråker jo verre enn en F16, tror veggene ville ramlet ned :)

TrillTrall 19-07-10 14:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 903896)

Vi har en Kenwood kjøkkenmaskin, kjøpt ny for et par år siden, blenderen er bare dritten spør du meg. Så jeg kjøpte denne:

http://www.elkjop.no/product/hus-hje...lfa-stavmikser

GENIAL!!!!! :D

vaskeklut 19-07-10 15:35

Kan man vaske dyner som har kunstfiber som fyll i vanlig vaskemaskin? det står at dyna kan vaskes på 60 grader, men spørsmålet er om en vanlig vaskemaskin tar det, eller om den må leveres på rens? :confused:

frifuggel 19-07-10 15:39

Vasker mine i maskinen, men har ikke "full guffe" på sentrifugeringen. Innbiller meg at fyllet kan forskyve seg, om vaskingen blir FOR hard, selv om jeg ikke har opplevd noe slikt, til nå..

vaskeklut 19-07-10 15:40

Ok, så det er bare å presse den svære (normalstore) dyna inni og kjøre på, bare med mindre sentrifug? Hvordan tørker du den?

frifuggel 19-07-10 15:43

Henger alt tøy ute til tørk, jeg, så langt det går :) Tørketrommelen ble pensjonert for flere år siden. Dyner pleier jeg å henge over flere snorer, sånn at bretten ikke blir så skarp.

Cherry 19-07-10 15:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 903912)
Ok, så det er bare å presse den svære (normalstore) dyna inni og kjøre på, bare med mindre sentrifug? Hvordan tørker du den?

Presse og presse...presser du for hardt kan du skyve trommelen ut av ledd ...egenerfart:p

vaskeklut 19-07-10 15:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 903915)
Presse og presse...presser du for hardt kan du skyve trommelen ut av ledd ...egenerfart:p

Haha! :D Får prøve på å unngå det :o Heldigvis ikke jeg som skal forsøke å vaske, men roomie... :D

Kanutten 19-07-10 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 903909)
Kan man vaske dyner som har kunstfiber som fyll i vanlig vaskemaskin? det står at dyna kan vaskes på 60 grader, men spørsmålet er om en vanlig vaskemaskin tar det, eller om den må leveres på rens? :confused:

Jeg vasker ALT i vaskemaskina, tom den doble, tykke vinterdyna str 220x240. Og jeg sentrifugerer på full guffe da jeg ikke har tørketrommel... Så lenge jeg klarer stappe det inn i maskina vasker jeg det..:ja:

Carisma 19-07-10 19:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 903905)

Den har jeg også, og den er veldig bra! Men syns den blir for pinglete til smoothies. Vi har denne: http://www.wilfa.no/katalog/product.php?productid=16186 og den er helt super :ja: Knuser is som bare det.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 903909)

Jeg vasker dyner i vanlig maskin. Hvis du skal tørke den i trommel lønner det seg å hive inn en joggesko eller lignende så får du "banket" den luftig igjen.

xtra 19-07-10 19:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 903978)
Den har jeg også, og den er veldig bra! Men syns den blir for pinglete til smoothies. Vi har denne: http://www.wilfa.no/katalog/product.php?productid=16186 og den er helt super :ja: Knuser is som bare det.

Det må nok en skikkelig blender til ja, jeg har også stavmikser men bruker den egentlig bare til blomkålmos :)
Den Wilfaen ser ikke verst ut, tror det er noe slikt jeg trenger.

Furine 19-07-10 20:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 903978)

Jeg vasker dyner i vanlig maskin. Hvis du skal tørke den i trommel lønner det seg å hive inn en joggesko eller lignende så får du "banket" den luftig igjen.

Har ikkje prøvd å vaske det sjølv, men svigermor svergar til å hive eit par-tre tennisballar i trommelen med den, så får den skikkeleg dæng!

Ferskenbeinet 20-07-10 08:13

Jeg har og stavmixer, men lager absolutt ikke smoothie med den!

Bare et tips. Dyner og puter skal ha halv mengde vaskemiddel når de vaskes. Jeg vasker og alt av dyner og puter på 60 grader med full sentrifugering. Har de en evighet i tørketrommel etterpå med 4 tennisballer for å puffe dem om igjen.

TrillTrall 20-07-10 11:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av xtra (Innlegg 903988)
Det må nok en skikkelig blender til ja, jeg har også stavmikser men bruker den egentlig bare til blomkålmos :)
Den Wilfaen ser ikke verst ut, tror det er noe slikt jeg trenger.

Jeg har ikke brukt den til smoothies da, men den hakker løk så det koster etter og moser blomkålmos helt perfekt! :) Den hakker nøtter finfint også - jeg digger den! :D

Furine 20-07-10 11:39

Kor mykje kan ein handle for på til dømes amazon.co.uk før ein må fortolle? Er det 200kr framleis?

Ok, kan gløymast. Fann det på toll.no

Men då kom det opp eit anna spørsmål. Det står på amazon sine sider at ein kan sende ting som gåver. på toll.no står det at ein kan sende ting opp til 1000nok verdi utan å fortolle, viss det er gåve. Kan ein då sno seg unna 200 kronersregelen? Hm....

Ferskenbeinet 20-07-10 12:04

ja, en kan få gaver opp til 999,99kr. Men en er da avhengig av at selger merker den som gave, at innholdet ser ut som en gave og at det ikke ligger noen kvitteringer etc i pakken i tilfelle den blir åpnet.

Furine 20-07-10 12:16

Takk Ferskenbeinet! Då er vi kanskje like langt, for Amazon sender info om innholdet på pakken, og den er jo ikkje akkurat presanginnpakka...

Ferskenbeinet 20-07-10 12:23

Jeg pleier å få sendt ting til en amerikans venn som deretter videresender til meg, så om du har den muligheten går det fint! ;) Evt om du finner tingene du vil ha på ebay? Der er det mange som er villige til å merke ting som gave...

Furine 20-07-10 12:26

Det er ein serie på dvd eg har tenkt å kjøpte på amazon, den britiske amazon altså. Men dei skriv på sida si at info om innhold blir skrive på pakken, og at ein sjølv må finne ut kva som er tollreglane for sitt land. Så då får eg heller ta den med i bagasjen, OM den kjem fram i tide.

vaskeklut 20-07-10 12:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 904225)
Jeg pleier å få sendt ting til en amerikans venn som deretter videresender til meg, så om du har den muligheten går det fint! ;) Evt om du finner tingene du vil ha på ebay? Der er det mange som er villige til å merke ting som gave...

Husk at det kan bli surt om pakka åpnes i tolla likevel. Det behøver ikke nødvendigvis å gå så bra. Men nå er jeg tilhenger av å følge de der reglene da:o

Ferskenbeinet 20-07-10 12:40

nei selvsagt, det trenger ikke å gå bra! Men om en venn sender det til deg skal det mye til at det ikke blir godtatt selv om de åpner pakken altså! Sjelden jeg og beveger meg over 200 grensa, men av og til blir det sånn...

Så lenge den norske stat ikke har hevet 200 grensa siden 1975, så får jeg heller bare være ulovlig av og til, det er jo helt på tryne! ;) Hvor mye fikk en for 200kr i 1975 i forhold til nå?

vaskeklut 20-07-10 12:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 904233)
nei selvsagt, det trenger ikke å gå bra! Men om en venn sender det til deg skal det mye til at det ikke blir godtatt selv om de åpner pakken altså! Sjelden jeg og beveger meg over 200 grensa, men av og til blir det sånn...

Så lenge den norske stat ikke har hevet 200 grensa siden 1975, så får jeg heller bare være ulovlig av og til, det er jo helt på tryne! ;) Hvor mye fikk en for 200kr i 1975 i forhold til nå?

..Jeg formulerte meg dumt! Jeg mente at den løsningen med å be ebay-selgeren sende som gave og slik ikke alltid går bra! Å sende det til en venn som videresender må nå gå bra, tror jeg!

Ferskenbeinet 20-07-10 13:13

Nei, den trenger absolutt ikke gå bra, men gjør som regel det lell... ;)

Orkide 20-07-10 13:55

Kan noe hjelpe meg med hvordan man kan sittere 2 eller flere innlegg samtidig?:)

Anne 20-07-10 14:00

I høyre hjørne i hvert innlegg finner du en liten boks med "tødler" i. Merk av den i alle innleggene du vil sitere og trykk til sist på Skriv Svar boksen, nederst til VENSTRE. Da kan du redigere og ta ed det du vil fra hvert innlegg.
Ble dette forståelig da?:o
Lykke til!

kennygirl 20-07-10 14:54

Noen som vet hvor lenge tapetlim skal tørke før en kan male oppå? Står IKKE på embalasjen :(

Orkide 20-07-10 15:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 904251)
I høyre hjørne i hvert innlegg finner du en liten boks med "tødler" i. Merk av den i alle innleggene du vil sitere og trykk til sist på Skriv Svar boksen, nederst til høyre. Da kan du redigere og ta ed det du vil fra hvert innlegg.
Ble dette forståelig da?:o
Lykke til!

Takk Anne, det var jo enkelt:)

Mill 20-07-10 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 904271)
Noen som vet hvor lenge tapetlim skal tørke før en kan male oppå? Står IKKE på embalasjen :(

Standard er visst et par døgn, som et minimum...
Du kan se og kjenne på det om det er tørt.

Så sier i alle fall min kjære bedre halvdel, som har tapetsert noen meter i sitt liv. MANGE meter.

JEG derimot, aner ingenting om temaet. :p

vaskeklut 21-07-10 00:52

Hvorfor er det så vanskelig å få bort det psykiske sukkersuget? Det fysiske er borte for lengst, men jeg har stadig "lyst på" sjokolade eller kake eller sånn. Jeg kjenner at kroppen ikke vil ha det, men hodet vil. Hvorfor det? Hvordan får man det til å forsvinne?

grotingeling 21-07-10 07:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 904521)
Hvorfor er det så vanskelig å få bort det psykiske sukkersuget? Det fysiske er borte for lengst, men jeg har stadig "lyst på" sjokolade eller kake eller sånn. Jeg kjenner at kroppen ikke vil ha det, men hodet vil. Hvorfor det? Hvordan får man det til å forsvinne?

Har dessverre ikke noe svar til deg, men jeg lurer på det samme :cool:
Falt utpå i går med sjokolade og boller, og selv om jeg jo raskt merket at kroppen ikke ville ha dette så ble alt spist uansett :eek:

TrillTrall 21-07-10 09:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 904521)

Snodig det der. Om det er sånn så sier jeg til meg selv:"Men har jeg _egentlig_ lyst på det eller er det bare hodet mitt?" Og så spiser jeg f.eks. bær (har en del i fryseren fra egen hage, utrolig kjekt!) med eggedosis, eggedosisen blir tynnere med sukrin, men søt og god, istedetfor sjokolade. :)

Lava 21-07-10 19:39

Leser stadig om dere andre kvinner som får diverse sug, oppgang og slikt ved
menstider. jeg har ikke hatt mens på .. 14 år pga hormonspiral, men jeg lurer på om jeg kanskje kan ha litt slike plager likevel?
Om kroppen jobber i "det skjulte" og markerer denne tiden, selv om jeg ikke får mens liksom.. føler hvertfall at noen ganger er jeg mer hissig, mer godtesyk osv, uten at jeg egentlig før nå kom på at det kanskje har noe med perioden å gjøre.
Får notere i boka mi hvis jeg husker det neste gang det oppstår, og se om det kommer igjen med jevne mellomrom.
Men, altså, noen som har en mening om dette? :spent:

TrillTrall 21-07-10 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 904715)
Leser stadig om dere andre kvinner som får diverse sug, oppgang og slikt ved
menstider. jeg har ikke hatt mens på .. 14 år pga hormonspiral, men jeg lurer på om jeg kanskje kan ha litt slike plager likevel?
Om kroppen jobber i "det skjulte" og markerer denne tiden, selv om jeg ikke får mens liksom.. føler hvertfall at noen ganger er jeg mer hissig, mer godtesyk osv, uten at jeg egentlig før nå kom på at det kanskje har noe med perioden å gjøre.
Får notere i boka mi hvis jeg husker det neste gang det oppstår, og se om det kommer igjen med jevne mellomrom.
Men, altså, noen som har en mening om dette? :spent:

Jeg går heldigvis ikke på noen form for hormonprevensjon, men har ikke noen slike sug allikevel, ikke øker vekten når mensen er i farta heller. :) Før jeg begynte på lavkarbo hadde jeg litt pms, men nå merker jeg ikke noe til det heller. :D Dessverre har ikke menssmertene blitt mindre. :(

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.