Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 05-09-12 16:37

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1379377)
Jammen var jeg ikke fem år eldre enn jeg trodde, det er 20 år siden forrige stivkrampe faktisk! :eek:
Uansett dro jeg faktisk mot alle odds til legen og fikk sjekket det. Lett betent, og resept på antibiotikakur. De var tomme for tetanusvaksiner, så det tas ved første anledning.

Flink Carisma!:heia:
Må passe på deg selv, vet du!:klem:

Supera 05-09-12 18:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1379388)
Trenger ikke være nær dyr, vanligste måten å få det på er å tråkke på spisse ting med jord på eller f.eks rustne spiker.

Hm, tenkte ikke på det da jeg fikk en rusten metallpinne inn i foten i fjor eller var det forfjor... Gikk heldigvis greit. Jeg husker at det tok evigheter før det grodde da. Tviler på at jeg har tatt noen stivkrampesprøyte siden når det nå er "obligatorisk". Kanskje få tatt den da...

Dilly 05-09-12 21:06

Jeg har heller aldri tenkt på det, og jeg er sjelden eksponert for noen farer med bitt fra dyr eller mennesker,,,, men hvorfor er ikke dette en del av en sånn vanlig årlig sjekk hos fastlegen da? Han kunne jo ha minnet på diverse vaksiner som burde vært tatt osv..

langaard 05-09-12 21:55

Trodde det var tidsnok og få vaksine om man var så uheldig og bli bitt jeg:confused:

Photobscura 05-09-12 22:38

Aldri hørt om at man skal få faste stivkrampesprøyter. Sist jeg fikk en var jeg åtte-ni, etter jeg ble bitt av hund, så vidt jeg kan huske.

Furine 05-09-12 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1379507)
Aldri hørt om at man skal få faste stivkrampesprøyter. Sist jeg fikk en var jeg åtte-ni, etter jeg ble bitt av hund, så vidt jeg kan huske.

Risikoyrker, som dyrlege etc, gjer det vel..? Men har ikkje høyrt om menig mann heller.

milena 05-09-12 23:17

Jeg lurer på hva det er som skjer med Diett.no. Masse varer som har forsvunnet av listene... Ting som var der i går er ikke å finne... Må kopiere fra tidligere dager og legge inn for i dag. Er det noen andre som har det samme problemet? Eller er det bare meg?

annex 06-09-12 03:30

Tyttebær!
Har 4 kg tyttebær, er det noen som har råd om hva jeg bør gjøre med dem?
Lage syltetøy (hvordan?), fryse, røre?
Jeg elsker tyttebær, og vil gjerne få mest mulig ut av dem.

TrillTrall 06-09-12 07:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1379471)
men hvorfor er ikke dette en del av en sånn vanlig årlig sjekk hos fastlegen da? Han kunne jo ha minnet på diverse vaksiner som burde vært tatt osv..

Er det vanlig med en årlig sjekk hos legen? Jeg går ikke til legen med mindre jeg er syk på en eller annen måte.

Kitt 06-09-12 07:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1379572)
Er det vanlig med en årlig sjekk hos legen? Jeg går ikke til legen med mindre jeg er syk på en eller annen måte.

Mange går jevnlig til legen for å sjekke div og har man bedriftslege, blir man jo innkalt en gang i året feks!

Her i landet er det ikke såååå farlig med denne stivkrampesprøyten. Reiser man til det store utland, er den ofte en del av "pakken" med standard vaksiner. Min sønn på 19 reiste til Østerrike for å jobbe som snekkerlærling og måtte ha stivkrampevaksine før han dro feks!

Lich 06-09-12 10:41

Oi nå fikk jeg helt dårlig samvittighet her,var ikke meningen å skremme noen med stivkrampe vaksine info,burde nok vært mere spesifikk i svaret,unnskyld .

Stivkrampe er en meget alvorlig sykdom som kan oppstå når sporer fra stivkrampe bakterien ,som finnes i jord, trenger inn i kroppen gjennom huden,som feks.ved et bitt,tråkke på spiker el.

Et av de første symptomer er stivnet i kjeven,er nok derfor det ringte varsel bjeller når Carisma meldte om at hun var stiv i ansiktet.( ikke meningen å skremme deg nå Carisma,leser at du har vært hos legen så alt vel)

Hvem bør fornye sin vaksine,vel alle som jobber innen landbruk .
Ellers folk som driver mye med dyr,hester feks.
Har man for vane å tråkke på spiker...

Min personlige mening er at hvis man reiser en del så er det lurere å vaksinere enn å sitte på et eller annet lugubert lege kontor etter å ha snubla i piggtråd eller hva vet jeg.

Sanney 06-09-12 16:22

I storbritannia er det visst vanlig å ha et ordentlig vaksinasjonskort, og man blir kalt inn til fornyelse. ikke kan man visst nekte å ta vaksiner heller. eller så er det bare min kjære som er ganske rigid med å høre på hva legen sier.. :D

smgj 06-09-12 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1379734)
I storbritannia er det visst vanlig å ha et ordentlig vaksinasjonskort, og man blir kalt inn til fornyelse. ikke kan man visst nekte å ta vaksiner heller. eller så er det bare min kjære som er ganske rigid med å høre på hva legen sier.. :D

Det er da ikke vanskelig å få et ordentlig vaksinasjonskort her heller - man må bare følge det opp selv... ? Jeg synes forøvrig vaksinasjoner er bra, men ikke alle...

vaskeklut 07-09-12 20:23

hvor får man i trondheim kjøpt badedrakter (ikke bikini) til tjukke folk?

TrillTrall 07-09-12 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1380157)

Reimers? She? Hva heter den butikken som ligger (i alle fall gjorde den det) på Leuthenhaven og hadde klær for gravide og store størrelser? Hoff på Nordre er vel lagt ned for mange år siden?

grotingeling 08-09-12 08:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1380157)

Butikken som tidligere lå på Leütenhaven heter Zip AS - http://www.zip-as.no/
Nå ligger butikken i Tryggvasonsgt 34 :)

vaskeklut 08-09-12 09:51

gode forslag, takk begge! :)

Catwoman 08-09-12 18:05

Noen som vet hvor man får tak i Playstation 3 på billigste måte? Ny.

silje21 09-09-12 16:16

Playstation 3. er sikker flere steder enn disse linkene, typen kjøpte vår på komplett.no fornøyd med levering osv.

http://www.spaceworld.no/display.aspx?menuid=618

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10911

http://www.mpx.no/k/kl.aspx?bn=10911

Photobscura 09-09-12 17:35

Noen studenter her som vet om man kan lime inn timeplanene fra UiO sine nettsider inn på den tomme timeplanen inne på fronter?

Kanskje 09-09-12 22:29

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som vet HVA som egentlig skal gjøres av en hjemmehjelp - og hva de ikke skal gjøre?
Min bestemor har like skittne gulv etter at de har støvsugd og vasket. Og gulvene er det eneste de tar.
Hun er oppgitt over at de gjør så dårlig arbeid. Og vi vet ikke om vi kan klage ...

Kitt 09-09-12 23:04

Det skal foreligge et vedtak på hjemmehjelp og der skal det var spesifisert hva som skal gjøres hos akkurat den brukere.
Klart dere kan klage. Bør stå i vedtaket hvem som er ansvarlig!

ElisaT 10-09-12 09:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1380818)
Noen studenter her som vet om man kan lime inn timeplanene fra UiO sine nettsider inn på den tomme timeplanen inne på fronter?

Det går ikke, faktisk, timeplanen i Fronter er der bare til pynt! Jeg har også lurt på det samme, og spurte her nede ved UiA. Den er for egen bruk. Men hvem gidder legge inn hver bidige time?!

Var Peer bra :)?

Photobscura 10-09-12 15:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1381010)
Det går ikke, faktisk, timeplanen i Fronter er der bare til pynt! Jeg har også lurt på det samme, og spurte her nede ved UiA. Den er for egen bruk. Men hvem gidder legge inn hver bidige time?!

Var Peer bra :)?

Så tåpelig! Jaja ...

Har ikke rukket å høre gjennom alt, har lest ferdig boka, dog, ettersom vi hadde gjennomgang i dag.

Annala 11-09-12 14:22

Hei :)
Jeg har ei venninne som startet på lavkarbo forrige mandag. Hun syntes det virket fint og gikk veldig bra. Men på lørdag fikk hun innmari vondt i hodet og ordentlig magasjuke, siden har det vært sånn :( Hun vurderer å slutte, men kanskje har noen her gode råd til henne?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.