Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Marella77 25-08-12 16:43

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alyssa (Innlegg 1376149)
Jeg har brukt fløte som gikk ut på dato for en måned siden ... Nå var den utrolig nok ikke sur heller, men det å bruke litt gammel fløte i bakverk kan jeg aldri tenke meg har noe å si.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1376159)
Ingen problemer så lenge det blir varmebehandla.
Sur fløte er fint å bruke i vaffelrøre f.eks :ja:

Takk for svarene dere!! :)

Cherry 25-08-12 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1376147)
Andre som har trøbbel med at java ikke slipper en inn i nettbanken?
Java står liksom bare og spinner og spinner og slipper meg ikke inn, hverken i går eller i dag.....:mad:

Du må oppdatere javaen

Kanutten 25-08-12 20:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen (Innlegg 1376133)
nedtrekk og sittende roing.

Æhhh, jeg tenkte mer på sånn hjemmettrening. Nedtrekk har jeg lite av, men jeg løfter mye!!! (vi holder på med bygging)

BenteR 26-08-12 00:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1376222)
Du må oppdatere javaen

Sjekket javaen, men jeg har nyeste versjon (oppdaterte for ei drøy uke siden). Etter og ha sjekket at javaen var up to date, fikk jeg melding fra Norton om at trojaner var oppdaget og at dataen måtte restartes.
Restartet dataen, sjekket at trojaneren ikke lå ubehandlet i systemet og sjekket nettbanken igjen, og den virket :D

Marella77 30-08-12 13:40

Noen som vet hvor det har blitt av "Kler jeg dette" -tråden til Hypah? Finner den ikke. Har søkt og lett...

Kitt 30-08-12 13:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1377407)
Noen som vet hvor det har blitt av "Kler jeg dette" -tråden til Hypah? Finner den ikke. Har søkt og lett...

Denne, mener du?
Jeg gikk inn på Medlemslisten, fant Hypah og de trådene hadde startet! ;)

Marella77 30-08-12 13:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1377410)
Denne, mener du?
Jeg gikk inn på Medlemslisten, fant Hypah og de trådene hadde startet! ;)

Supert Kitt! Takk!! :)

Marella77 30-08-12 21:04

Jeg har akkurat prøvd en vaffelrøre her inne, og den var ikke god. Skikkelig feit og tynn, ikke i nærheten av vanlige vafler. Det eneste som var likt, var mønsteret!

Noen som vet om en vaffelrøre som er bra?

Marella77 30-08-12 21:18

Et spørsmål til... Hvordan rengjør man egentlig et vaffeljern? Kan jo ikke holde det under vasken heller, og har ikke lyst til å bruke zalo... Jeg har alltid tørket av med vått papir, og deretter tørt papir. Men blir den egentlig ren? NOT :D

arkine 30-08-12 21:31

Rengjøring av vaffeljernet

http://www.euronics.no/var/ezwebin_s...foboximage.jpg
Den inneholder en del salt som trekker løs urenheter fra jernet.
Ta eventuelt litt vann på oppvaskbørsten og skrubb litt i vaffeljernet først.
Vaske-vaffel
1/2 dl vann
1 dl hvetemel
2 ss salt
• Det hele røres sammen
• Og stekes i vaffeljernet som en vaffel
• Vaffeljernet blir så godt som nytt
Det anbefales ikke å spise vaskevaffelen!!!

vaskeklut 30-08-12 21:49

.....VASKEVAFFEL!!!!!! :w00t::w00t: det må jeg bare lage. vaskeklut lager vaskevafler. blogge om det i bloggen min som heter vaskebøtta og. vaskeklut og vaskevaflene i vaskebøtta :lol:

:rodme:

Supera 30-08-12 22:27

Hvorfor fikk jeg saftige gnagsår av en femkilometerstur i nye tursko som liksom skulle være så gode? Jeg tenkte å gå dem inn med en liten tur på 5 km... Det gikk hull på gnagsåret på høyrefoten etter 3 km, men var 2 km hjemmefra da og måtte gå 2 km med gnagsår... Godt det var mørkt og øde så ikke så mange så meg. Jeg gikk ganske rart de siste to kilometerne...

Rin 30-08-12 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1377558)
Hvorfor fikk jeg saftige gnagsår av en femkilometerstur i nye tursko som liksom skulle være så gode? Jeg tenkte å gå dem inn med en liten tur på 5 km... Det gikk hull på gnagsåret på høyrefoten etter 3 km, men var 2 km hjemmefra da og måtte gå 2 km med gnagsår... Godt det var mørkt og øde så ikke så mange så meg. Jeg gikk ganske rart de siste to kilometerne...

Stikkordet er "nye", kanskje? Dusteføttene mine får blemmer og sår av nye sko, uansett hvor gode og bra de egentlig er. Må ha tilvenning over flere dager. :cool:

Bønna200 30-08-12 22:53

Sitat:

Sko må ma gå inn HJEMME, evt en pytteliten tur i nabolaget. Ellers så ber man om trøbbel...

Furine 30-08-12 22:56

Sitat:

Moralen er: ha ALLTID med Compeed! Eg har ein pakke i sekken, ein i veska. Få dei på FØR dei store gnagsåra er på plass.
Kven sa dei var gode? Butikken? Nokon du kjenner? Det er vel berre dine føter som veit om dei er gode til akkurat deg! ;) Og som Rin seier, skoa er nye, det tek tid å gå inn slikt! Om det ikkje hadde vore for mykje steinar, eller for trasig å gå utan sko, så hadde eg tatt dei av meg siste kilometerane, og gått i strømpelesten siste stykket. Det har eg faktisk gjort i Belgia! Fekk nokre rare blikk! :D

Supera 30-08-12 23:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1377562)
Stikkordet er "nye", kanskje? Dusteføttene mine får blemmer og sår av nye sko, uansett hvor gode og bra de egentlig er. Må ha tilvenning over flere dager. :cool:

Jeg pleier ikke å få gnagsår av nye sko. Det er bare disse og ett annet par jeg har fått gnagsår av.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1377563)
Sko må ma gå inn HJEMME, evt en pytteliten tur i nabolaget. Ellers så ber man om trøbbel...

Synes 5 km i noen sko som visstnok skulle være gode tursko var en liten tur, jeg. Første gangen skulle egentlig vært til Prekestolen, men turen ble avlyst. :geip:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1377566)
Moralen er: ha ALLTID med Compeed! Eg har ein pakke i sekken, ein i veska. Få dei på FØR dei store gnagsåra er på plass.
Kven sa dei var gode? Butikken? Nokon du kjenner? Det er vel berre dine føter som veit om dei er gode til akkurat deg! ;) Og som Rin seier, skoa er nye, det tek tid å gå inn slikt! Om det ikkje hadde vore for mykje steinar, eller for trasig å gå utan sko, så hadde eg tatt dei av meg siste kilometerane, og gått i strømpelesten siste stykket. Det har eg faktisk gjort i Belgia! Fekk nokre rare blikk! :D

Jeg har som sagt bare fått gnagsår av disse og ett annet par. Og det var jo bare usle 5 km. Men det hadde vært flott å ha med compeed da... Flaks at jeg går med sandaler til vanlig da. Merker ikke så veldig mye til gnagsårene når jeg går med sandaler.

Det store Internettet sa at de var gode. Og så var de av merket ecco som visstnok skal være gode.

Jeg tenkte på å gå på sokkelesten, men det var en del grus oppå asfalten... Og det var rett før jeg ringte noen som kunne hentet meg.

Furine 31-08-12 06:21

Ecco passar ikkje alle og alltd. Eg har hatt god erfaring med Ecco, pappa kan ikkje bruke det merket, heilt feil for føtene hans. Eg har hatt fantastiske Eccosko, og eg har hatt forferdelege Eccosko, modellar som såg ganske like ut, men var veldig ulike på fann eg ut, etterkvart.

Eg brukar å ha med ein ryggsekk med eit ekstra skopar om eg er ute og testar nye sko, det kan også vere ei løysing, å bytte om, dersom det skulle bli problem. Har alltid hatt litt problematiske føter å få gode sko på, så eg er litt sær.. ;)

Dietta 31-08-12 07:23

-om jeg skal skaffe meg hund. Har akkurat mistet 2 bokser med cottage cheese på gulvet på kjøkkenet. De sprakk - og ligger nå fordelt utover i all sin prakt på gulvet :o

Zillah 31-08-12 07:43

Det er vel enklare, billigare og gjer det reint litt fortare, om du skaffar deg mopp heller enn mops.

Dietta 31-08-12 07:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1377592)
Det er vel enklare, billigare og gjer det reint litt fortare, om du skaffar deg mopp heller enn mops.

:lol: jeg er jammen meg redd for at du har rett der :D

smgj 31-08-12 08:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1377587)
Ecco passar ikkje alle og alltd. Eg har hatt god erfaring med Ecco, pappa kan ikkje bruke det merket, heilt feil for føtene hans. Eg har hatt fantastiske Eccosko, og eg har hatt forferdelege Eccosko, modellar som såg ganske like ut, men var veldig ulike på fann eg ut, etterkvart.

Eg brukar å ha med ein ryggsekk med eit ekstra skopar om eg er ute og testar nye sko, det kan også vere ei løysing, å bytte om, dersom det skulle bli problem. Har alltid hatt litt problematiske føter å få gode sko på, så eg er litt sær.. ;)

Jeg synes ecco har tapt seg som merke - kraftig - de siste 4-5 årene. Før det kunne jeg kjøpe sko og så gå lange turer i dem "uprøvd" uten problemer. Siden da har jeg måttet gå fra mange potensielle kjøp fordi de ikke kjentes gode i butikken og har hatt et par skikkelig dårlige kjøp også. Sko som kjentes bra, men som viste seg å være ubra. De siste tok jeg også på meg på en 5km-tur (uten Compeed for de som måtte lure) og jeg endte opp med å gå den siste halvannen km i sokkelesten. (Jeg gidder ikke å gå hull på vannblemmer...) De endte opp hos fretex og jeg gidder ikke å spandere ecco-pris på noe som ikke kjennes som ecco-kvalitet lenger. :mad: Blir lenge til neste gang!

Forøvrig enig i at det er lurt å medbringe compeed/reservesko, men når man er bortskjemt med at skomerket passer så tenker man ikke sånn, dessverre.

..og jeg trenger nye fjellsko, men er så sær at jeg vil ha "lite såle" og "lite støtte" (har sterke ankler og liker ikke å låse dem inne i stive sko), så det er ikke lett å finne om man fremdeles ønsker å være tørr på beina.

Rin 31-08-12 08:47

Ecco har aldri passet føttene mine - et eller annet grunnleggende feil med fasongen, der. Sko må alltid vurderes individuelt og direkte på egen fot, nytter lite med "alle sier de er bra". :o

TrillTrall 31-08-12 10:34

Eddik og lite magesyre? Ja - jeg har hatt magesyreproblemer og etter symptomene å dømme trodde jeg det var for lite magesyre. Funket ganske greit å kutte ned på søtt og spise litt mer salt, men det kom og gikk litt da.

Nå oppdaget jeg plutselig at det er lenge siden jeg har hatt smerter og begynte å tenke over hva jeg har endret i kosten. Jo - jeg drikker hver morgen en liten klunk eplecidereddik i 1/3 glass vann! Det smaker helt forjævlig, men skal visstnok være sunt! Og det ser jo ut til at det hjelper. Men dersom eddik er basisk og jeg alt har for lite syre så skulle vel ikke det hjelpe å tilføre enda mer base?!

Supera 31-08-12 11:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1377649)
Men dersom eddik er basisk og jeg alt har for lite syre så skulle vel ikke det hjelpe å tilføre enda mer base?!

Eddik er surt, ikke basisk. EddikSYRE. ;)

smgj 31-08-12 11:41

Som Supera sier så er eplecidereddik en eddiksyre, ja. Og... om det virker å drikke det på morgenen så tror jeg kanskje du ville ha minst like god virkning av å ta en ts i det vannet du drikker til måltidet. :) Og gjøre det til iallfall de større måltidene.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.