![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Jeg lurer på hvorfor noen av neglene mine har blitt så myke etter at jeg begynte på lavkarbo... De er fortsatt sterke og fliser ikke eller noe. Men noen av neglene bøyer seg... Særlig høyre lillefinger... Det er den jeg bruker til shift-tasten. Bruker aldri venstre shift-tast... Vil ikke klippe neglene korte. :(
|
Det er masse forskjellige vitaminer og mineraler som bidrar til neglestyrken... men det er nok magnesium som det er vanligst å oppleve lite av på lavkarbo? Tar du tilskudd?
|
Sitat:
Og så er det parken med alle de kommunistiske statuene som ble tatt ned rundt om i byen og samla på ett sted i steden for å bli ødelagt http://www.mementopark.hu/pages/home/?lang=en. Of så går det jo ann å velge seg ut noen av disse tingene http://www.budapestagent.com/101-thi...-budapest.html, man rekker jo ikke en brøkdel. Kollektiv trafikke er helt kul, litt retro og billig (tram, buss og metro). Ja, nå kuppa jeg tråden, men jeg er bare så glad i den byen. Skal nok tilbake igjenn:D. Ja, og vill man ut så er det masse muligheter. Det eneste man må passe seg for er hovedgågaten. Der er prisene litt sinnsyke. Og så kan man sjekke litt på forhånd på internett plasser man har lyst å prøve. Jeg har gørt at det finnes plasser hvor man går inn bestiller en brus og så får man ikke gå før man har betalt masse - ekte turist traps. Har ikke vært borti det selv selv om vi har vandra byen rundt og drukket kaffe på de mest lugubre plassene:rolleyes:, men tenkte det var greit å ha det i bakhodet. |
Sitat:
|
Skje-fasong på negnene (negler som vipper oppover på tuppen når de blir lange) er ofte et tegn på jernmangel...
|
mine bøyer seg innover for det meste. men jeg ligger lavt på jern, har jeg gjort siden jeg var lita egentlig. men jeg har som regel kommet innenfor normalen på både jern og folat på lavkarbo
|
Sitat:
|
Sitat:
|
2 Vedlegg
Sitat:
Men altså, neglene er ganske sterke, men bare tynne og bøyelige. De brekker ikke lett og ikke fliser de seg opp heller. Og de fleste neglene er fortsatt tykke og harde. På høyrehånda er det bare lillefingeren som er myk. På venstrehånda er det pekefinger og langfinger. Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Merkelige saker. Kanskje du sliter dem mer på den ene siden? Men det burde jo ikke være noe nytt da. Har ingen andre gode forslag da. Men blør du så mye kan det jo være greit å sjekke jern da. (Men det ser ikke ut som spoon-nails som er en rimelig sterk indikator på jernmangel... selv om man godt kan ha jernmangel uten disse skje-neglene.)
|
ser ut som mine negler når de finner det for godt å vri seg. spesielt de 3 midterste fingrene holder på sånn. ene siden bøyer litt innover
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg prøvde for en stund siden å se litt etter hva som skjer i høst. Det var to ting jeg fant som kanskje hadde hadde vært gøy å få med seg. Første uka i oktober er det palinka- og pølse-festival da, haha. På Buda-slottet. Og 12.-16. september er det vin- og champagne-festival også på Buda-slottet. |
Noen som vet hvordan det virker med sykepenger (er langtidssykemeldt) og utenlandsferie?
Har hørt at jeg må søke Nav om dette, men hvem, hva, hvordan? Noen sier at det er legen som må søke for meg andre sier at legen bare skal gi en uttalelse til søknaden? Jeg har lyst på en tur til syden i september og ser ikke for eg at jeg er friskmeldt til dess, muligens delvis arbeidsfør meeeen....... |
Du må fylle ut sykemelding skjemaet med at du skal utenlands. Jeg har alltid gitt beskjed, å alltid fått sykepenger for det.
Men det kan vel kanskje som mye annet ha noe å si på de enkelte NAV kontor:rolleyes: Elin |
Jeg spurte legen min om jeg trengte å søke om det og han sa: Du vil ha godt av litt sol og varme. God tur!:D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men bare for å oppsummere, det dere sier er at jeg krysser av for at jeg skal ha utenlandsopphold på sykemeldingen og sender ved evt erklæring fra lege/DPS o.l., jeg må altså ikke sende en søknad på forhånd ? JEg pleier jo bare å sende hele blanketten til arbeidsgiver også ordner de alt. Fikk et brev for en tid tilbake fra NAV om at jeg hadde søkt om sykepenger (ehhhh... regner med at det er arb giver som har gjort noe) og at jeg ville få et brev når vedtak var gjort. Har ikke hørt noe mer så jeg aner ikke hva som skjer eller om jeg vil få penger fra NAV / arb giver i fremtiden og om jeg får vanlig utbetaling osv. Har prøvd å sette meg inn i reglene men NAV sine sider er ubrukelige. |
Sitat:
Elin |
Sitat:
Dersom arbeidsgiver forskutterer, er det deres jobb å kreve dette tilbake fra nav! Har du vært sykemeldt mer enn 16 dager og fortsatt får lønn fra jobben, slipper du jo å tenke på hva nav driver med!;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47. |