![]() |
Sv: Den store felles ED-tråden
godt å høre at alt står bra til med den lille!selvfølgelig kommer ED laaaangt ned på prioriteringslista når slike ting skjer. men synes du var utrolig god som klarte å holde deg unna sjokolade og diverse!!
skal definitivt slenge på meg en ryggsekk med antall (forhåpentligvis) forsvunne kilo!har ikke hatt nerver til å gå på vekta ennå (dette blir vel uke 3 i fase 1) så får se hva legen sier jeg kan stappe oppi den 1 mars:) satser på å få fylt den gamle backpackersekken min til sommeren;) gøy å høre om hvordan det er å være i fase 3 og 4 (jeg kom meg jo aldri dit forrige gang...kremt) og at det fungerer. kjenner også på den følelsen at jeg er redd jeg skal miste kontrollen når jeg kommer over i de fasene. det er noe av det mest positive med fase 1 og 2 synes jeg, at det ikke trengs så mye "tenking".. Har også fått beskjed om at jeg har et anstrengt forhold til mat (eller som hun sa: det virker som om du er litt redd for mat rett og slett!:)så må nok jobbe litt med det også i denne prosessen. |
woho jeg går ned i vekt igjen! Fikk på meg en bukse i dag som jeg kjøpte for liten (str 48) så har aldri fått brukt den før, men i dag passet den!
MEN.... jeg sliter litt for tiden, får ikke i meg alle måltidene. Har rett og slett ikke apetitt, og jeg klarer ikke lenger smaken, konsistensen osv av måltidene.... Jeg spiser frokostblandingen og en bar, og så middag av grønnsaker og egg som regel, men så får jeg ikke i meg mer.... Av og til en pakke kjeks men kommer aldri opp i 5 måltider om dagen lenger.... Skjønner ikke hvordan jeg skal greie det heller. Må prøve å skjerpe meg nå, men det er jammen meg ikke så lett.... Men vekten går ihvertfall riktig vei! 9 kg nå, på nesten 4 uker, storfornøyd med det! |
Så bra!!!
Det er hærlig når man ser resultatene, og ikke bare på vekten:D Har selv en bukse som jeg passet fint når jeg startet. Nå trenger jeg ikke kneppe opp buksa en gang når jeg skal ta den av meg, og bør helst ikke bruke den ute blant folk for den siger ganske fort ned:p Du er i fase 1? Hvor lenge har du igjen? Jeg var også ufattelig matlei på slutten! Men det hjalp veldig når jeg kom over i fase 2 og fikk spise kjøtt + en skyr til dagen. Har du prøvd å kutte opp litt kinakål (eller annen salat), ha oppi litt snackagurk og hvitløk + en pose bbq soyanøtter + 1 ss olje og litt salt og pepper? Jeg syns det var kjempegodt (frem til jeg hadde hatt det hver dag i 3 uker, hehe). Jeg er veldig glad i cottage cheese også, så av og litt unnet jeg meg 1/2 ss cc oppi salaten i tillegg. Stå på! |
Gratulerer med 9kg på 4 uker!!er jo fantastisk bra! Her er det litt dagen derpå(...),hadde en planlagt sprekk igår.var ute og spiste middag med venninner og da ble det raskt litt mye vin..men holdt meg ihvertfall unna brød,poteter og dessert så satser på at det ikke blir altfor galt.satt og kjente litt på den dårlige samvittigheten men bestemte meg for å gi litt blaffen for en kveld,og heller ta det som en liten seier at ikke den sjokoladefondanten klarte å overmanne meg:) jeg har også sett meg litt lei på produktene for tida,synes frokost blandingen og kjeksene er veldig ok,derfor forsvinner de gjerne først også sitter jeg igjen med en haug m supper og diverse.har sikkert spist blomkålmos/pute hver dag i tre uker nå,så er heller ikke så god på den varieringa.. Skal faktisk av å prøve meg på yoga for første gang imorra..En smule nervøs da jeg ser for meg et lokale fult av snertne små bøyelige snupper,men har fått med meg ei venninne som moralsk støtte så satser på at det går greit(eventuelt får hun hjelpe til å trille meg ut hvis jeg skulle gå helt i vranglås:). Ha en fortsatt god søndag!!
|
Blomkåls pure var det meningen at det skulle stå:)ikke bare med denne elektronikken..
|
bruker du smør i blomkålmosen? Synes ikke det er noe særlig uten smør så derfor har jeg ikke laget meg det...
Prøver å variere litt men orker liksom ikke, blir mye salat og egg her i gården.... I går lagde jeg meg blomkålpopcorn, det var godt! Men tar jo litt tid.... Nå har jeg ihvertfall spist salat med soyanøtter, litt cottage cheese med gressløk eller hva det er (ny variant, kjempegod!) og et speilegg oppå, så regner det som to måltider.... Så skal jeg ha en creme brulee senere, så i dag har jeg vært flink og spise! Er i fase 1 ja, men nå er det bare mandag og tirsdag igjen, så har det gått 30 dager! Onsdag får jeg altså spise kjøtt. Da skal jeg også på kontroll igjen, hurra! Gubben har bestilt seg pizza i dag han.... Er ute og henter nå. Dæsken skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom kvelden med pizzalukt i hele huset og jeg får ikke en liten bit en gang.... (kanskje hvis han har kjøpt med biffstrimler, tar jeg meg en strimmel!) |
Jeg var også litt skeptisk til blomkålmos uten smør, men med litt hvitløk, godt med salt og litt muskat synes jeg at den blir helt topp:)
Lovinda123, Yoga er slettes ikke bare for sylfider! Vi har yoga en gang i uken på jobb, og alle får det til. Yoga er deilig, men det er også tungt!! Ikke gi deg etter første gangen. Jeg måtte gå 2-3 ganger før jeg kjente at dette faktisk var noe for meg. Jeg ble mye mer bevegelig og hadde mye mindre spenninger i kroppen! For dere som sliter med inspirasjonen og det å variere med grønnsakene. Jeg fant en helt fantastisk suppe i Hexeberg sin kokebok. Det er en litt spicy tomatsuppe. Etter at jeg prøvde den har jeg sverget på at jeg aldri mer skal ha Toro tomatsuppe! 4 porsjoner: (Og det er snakk om store porsjoner her) 500 gr friske tomater 1 løk 1/2 chili 1 ss olje (til steking) 2 bokser hakkede tomater med hvitløk og basilikum (Jeg fant ikke det, så jeg hev bare oppi hvitløk og basilikum selv. Obs! Sjekk at det ikke er tilsatt sukker i de hakkede tomatene) 1 liter grønnsaksbuljong (Jeg brukte Maggi sin puljerbuljong. Den inneholdt veldig lite av både karber og kalorier) salt pepper 1 ss basilikum Skjær tomatene i biter, løken i skiver og finhakk chili. Fres løk og chili i en gryte og tilsett de friske tomatene. Tilsett de hakkede tomatene og grønnsaksbuljongen. La det koke i 15 min. Kjør blandingen jevn med stavmikser. (Eventuelt kan du sile den til slutt hvis du vil være sikker på at den er helt jevn, men jeg fikk ikke problemer med det). Tilsett salt, pepper og basilikum. Her kan man jo selvfølgelig hive oppi 2 kokte egg også på tallerkenen, det er kjempegodt. Men sist gang jeg lagde denne suppen stekte jeg svinestrimler og hev oppi. Nyyyydelig! Mannen min synes jo at man må ha makaroni til tomatsuppen, så til ham kokte jeg makaroni ved siden av. Denne suppen når jo grensen over liste 2 grønnsaker, så bare prøv å være nøye med målingen og se til at de ikke sprenger grensen. |
Forresten, lagde denne i en minimal dose også en gang og brukte den som tomatsaus:) Så ble middagen med en gang mye mer spennende!
|
Å det var godt å høre!ble jeg litt beroliget med tanke på morgendagen..
Jeg har avogtil sneket oppi bittelittegrann smør i blomkålsmosen men det blir ikke mer enn en gang i uka(les: min ed-versjon av lørdagsgodt). pøser på med urtesalt og diverse for å prøve å få det litt mer spennende. blir mye grønnsakslasagne også (bruker squash skjært på langs som "pasta"plater), men gleder meg til jeg kan smelle på litt ost på toppen. tror jeg må legge inn en liten treningsinnsats de siste ukene før kontroll.. Holder på å skrive bacheloroppgave så blir mye sitting(regner ikke med at turene til kaffemaskinen kan kvalifisere som trening), og hatt litt lite energi de første ukene så blitt mye tusle turer og bittelitt svømming. hvem vet,kanskje yoga blir min nye dille?:) |
I dag begynner på nytt i fase 1:D Har avtalt med kursleder at jeg skal gå 4 nye uker i fase 1, 8 uker i fase 2 osv. Håper og tror at de siste 12 kiloene forsvinner da, slik at jeg kan konsentrere meg om stabiliseringen. Blir så godt å slippe å tenke så hardt på hva jeg skal spise, det er så mye enklere med ED-produktene. Pga sykdom har jeg ikke energi til å lage 2 proteinmåltider pr dag. Vet jeg må i gang med det igjen i fase 3, men den tid den sorg. Kanskje jeg har pønsket ut noe lurt innen den tid... Skal bli deilig å få et jevnere blodsukker igjen, slik at jeg blir kvitt søtsuget jeg får av epler etc :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Aller helst skal man visst steke dem på 50 grader i sånn 10 timer, men hvem orker det...? |
Sitat:
Men skal man da bare legge det på bakepapir uten olje og salt? |
ja da har jeg endelig kommet meg på spinning for første gang siden jeg begynte, gikk faktisk tålig greit. måtte ikke bæres ut ihvertfall:) jeg har rett og slett måtte kutte ut treninga de første ukene av fase 1, ble helt pudding i formen i begynnelsen. så deilig å være i gang igjen!har ikke motet meg til å gå på vekta men håper og tror at det går rette veien. fingers crossed!!
tror jeg skal satse på å mekke meg no blomkål popcorn neste gang jeg skal på kino:) |
Aner ikke, men regner med det.... Fikk først tips av en venninne. Hun sa bare "putt blomkål i ovnen, ha på olje og salt...."
Så gikk jeg hjem og googlet det, og fant bare denne oppskriften: http://mjuuugly.blogg.no/1302291151_...y_popcorn.html Der har de en slags gjær i, men det trengs jo ikke... Der står 50 grader med døren på gløtt.... ikke vet jeg! Men regner med du må ha det på bakepapir eller noe ja |
Sitat:
http://mjuuugly.blogg.no/1286814445_...anteriket.html Det skal jeg shoppe neste gang jeg er i sverige. Tusen takk for super link, det så kjempegodt ut :D |
Værsågod! Var jo flere oppskrifter på den siden også som kan prøves!
I dag har jeg vært på kontroll. Det gikk strålende! Borte er 10 kg, 7 kg fett, 2 kg vann og 1 kg muskler. Og borte er 12 cm rundt livet, og 7 cm rundt rompa! Woho! Pluss, i dag har jeg spist kjøtt og skyr og greier! Fikk også en del fase 2 oppskrifter, siden jeg ikke er så glad i produktene lenger.... Tror jeg kan leve lenge på fase 2 altså! :-) Så i dag var det ytrefilet av svin pluss blomkålmos og en kokt brokkoli til middag, mmmmmmm!! :-) |
Sitat:
|
Sitat:
Men kan vi spise skyr i fase 2? Kjøtt vet jeg at vi kan spise 1 gang pr dag, men visste ikke noe mer. Jeg har ikke muligheten til å reise til Oslo, og får derfor kun oppfølgingen som er på nettet. Jeg ble henvist av Gørli en hyggelig dame å¨Eurodiett til en som heter Svein, men han ville ikke si noe til meg uteom at jeg betalte kr.500,- pr halvtime til en av de andre på Euridiett. Kunne du lagt ut noe av de vi har lov til å spise i fase 2? Jeg er rimelig desperat etter andre ting en bare litt kjøtt og diett produkter :( |
Du kan spise andre proteinkilder - som fisk og egg. Kylling og annen fugl er også greit!
Jeg har ikke hatt melkeprotein i fase to, så ingen skur her i gården. Gå inn på eurodiett sin side og les brosjyrene for de ulike fasene, mange tips å få der! |
Ja, Skyr blir nesten regnet som et ed produkt, pga ingen fett, lite sukker og masse proteiner. Det er kun de smale begerene altså (4 smaker).
Fikk noen oppskrifter, f.eks. et tredjedels beger cottage cheese, en neve bringebær og litt linfrø. Og en oppskrift på blomkålmos uten smør men med kesam eller lettrømme i, pluss hvitløk, pepperrot, salt og pepper. Så fikk jeg oppskriften til karbonadene som ble lagt ut her tidligere, pluss en chili/kyllingsuppe som jeg kan dele med dere i morgen... (lang oppskrift) Ellers fikk jeg lov å bruke ost som "krydder", dvs strø litt over maten.... Men nå blir livet så mye lettere, med sjokoladefrokostblanding til frokost, en Skyr til lunch, en bar, kjøtt-/fiskemiddag og så kjeks om kvelden. Blir bra dette her altså! :-) |
Sitat:
Sitat:
et tredjedels beger cottage cheese, en neve bringebær og litt linfrø WOW kan man ha spise litt ost? Hvordan ost? Blir osten da regnet som 1 protein måltid? Ahh blomkålseng med litt ost på toppen :D |
Ja hun sa det.
Ost kun som krydder, er nok for å få mer fett og energi inn i dietten sakte men sikkert, men det vet jeg ikke.... Hun anbefalte meg bl.a. å lage taco (uten skjell/lefser selvfølgelig) og da kunne jeg bruke både ost og rømme... Så regner ikke med ost er et eget måltid akkurat nei... |
Opel Svima, synes du skal ta en telefon til klinikken og snakke med dem om dette jeg!
|
Jeg spiste ikke melkeprodukter i fase 2, da det normalt ikke skal komme før i fase 3. Vet noen har fått beskjed om at de kan ta en Skyr i blant, men min kursleder så aldri noe om det. Grunnen til at det ikke er flere tips enn å spise 150 g kjøtt, fisk osv i fase 2, er jo fordi dette er det eneste man skal legge til i denne fasen. Et slikt proteinmåltid erstatter da et ED-måltid.
Kan hende det funker å begynne med melkeprodukter allerede i fase 2, og om noen får beskjed av sin veileder at dette er greit, er det nok en individuell anbefaling. Jeg holder meg til standardanbefalingene, da det er det som fungerer for meg. Men det er jo bedre å endre litt på dette i samråd med veileder, enn å evt ramla av Eurodiett-lasset fordi man ikke greier å få i seg det man skal :) Lykke til :) |
Men du blander vel ut noen av produktene med melk? (skummet da altså)
|
Sitat:
|
gratulerer med helt fantastisk resultat!! gir meg litt ekstra driv når jeg ser det går så bra for andre.føler det står på stedet hvil (kan jo bare veie meg men det tørr jeg ikke!:) men hadde akkurat samme følelsen forrige gang og fikk jo resultater så er bare å keep it up! vurderte om jeg skulle prøve den derre 500kcal timen på elixia igår men så fikk jeg sett instruktøren og han så beinhard ut så tror jeg holder meg til spinninga og yoga inntil videre;)
ang meieriprodukter så har vel min veileder sagt noe sånt som at jeg kunne bruke litt cottage cheese, bittelitt ost og kesam for å "piffe opp" maten i fase 2. gikk ned like mange kilo dom i fase 1 så hadde ikke noen negativ påvirkning for min del, men dette kan jo selvsagt være individuelt. Ble så lei produktene etterhvert så synes det var himmelsk med litt cottage cheese m kanel til frokost innimellom:) ellers har jeg kjøpt inn en pakke med de ED browniesene. mener å huske å ha lest på forumet at noen tilberedte dem i mikroen, men har ikke klart å finne igjen innlegget. Noen som har peiling på dette? |
1-1,5 min i mikroen på full guffe så er den ferdig! :-)
|
sweet!takk for kjapt svar, da blir det brownie m på kino!søtsugen!!
|
Æsj jeg har blitt syk. :-( Har foreløpig 38 i feber. Legen min sa at dersom jeg ble syk så skulle jeg slutte med ed med det samme, men har liksom ikke klart å gjøre det.... Har i dag spist en pakke kjeks, en skyr og en karbonade med salat og blomkålmos. Skal ha en bar senere i kveld tenkte jeg. Har jo ikke appetitt men tvinger i meg noe.
Noen av dere som har tips til hva jeg bør gjøre? Vanlig høykarbokosthold til jeg er frisk eller skal jeg bare fortsette....? |
Sitat:
Jeg synes du har klart å spise bra i dag, kan ikke si jeg er enig med legen din om at du skal slutte med ED mens du er syk. Sålenge du ikke er alvorlig syk, så hold ED dietten så godt du klarer. Jeg har ME/CFS og startet opp med ED i starten av desember 2011 så hadde jeg: konstant 39 i feber over flere år infeksjoner i kroppen influensa symptomer osv :) Og jeg ble ikke sykere, heller tvert om. Jeg mener at sålenge du føler det er greit: så TUT OG KJØR ED :D |
Sitat:
Hvis jeg hadde hatt 38 i feber, hadde jeg nok ikke hoppet ut av ketosen øyeblikkelig, men hvis det hadde begynt å nærme seg 40, tror jeg jeg hadde blitt litt mer forsiktig. God bedring! |
Sitat:
|
Masse god bedring!! Pass på å drikke masse hvis du velger å fortsette på ED. Idag har jeg vært så vanvittig sugen på noe godt,kom hjem fra svømming og gikk rett i gang med halvmanisk leting i alle skap og skuffer.fant til slutt en ben&jerrys boks med no super chocolate fudge greier(mmmm) og var på nippet til å hive i meg hele.var kommet så langt som til sofaen m skjea i hånda og alt men fikk heldigvis vettet tilbake i siste sekund:) yeayh! Tok meg en ekstra pakke kjeks isteden.. Ikke helt det samme,men men. Kjenner jeg er litt lei av produktene nå så ser VELDIG frem til å komme til fase 2 etterhvert. Har ikke våget meg på vekta ennå,men merker at alt er blitt litt "slappere"(deilig..). Ennå noen dager til første kontroll så får legge inn litt ekstra trening..sukk
|
Sitat:
Om jeg er veldig fysen en dag, pleier jeg å ta et ekstra ED-måltid. Da blir det enter kjeks eller bar, ettersom det er det jeg liker best. I går stekte jeg blomkålpopcorn da lysten på noe godt meldte seg, men det hjalp ikke så veldig... Ble vel ikke søtt nok :) Stå på og lykke til videre! |
Lenge siden jeg har skrevet her nå, men en liten oppdatering.....vekten har stått stille siden start desember ca 80 kilo, og jeg vil gjerne ned i 77....men jeg holder vekten, litt opp og litt ned....men har trent jevnlig , og ligger på fase tre fremdeles...ca:-).....men skulle bare prøve en *mål* bukse som har vært altfor trang, i størrelse 42, den satt som ett skudd, og må legge vekk fire dongeri som er blitt altfor store:D....så selv om vekten står stille, gjør ikke kroppen det:rolleyes:.....dette ga en ny giv, det og at det var snøklokker utenfor blokken vår i går:p....og tre måneder til to ukers tur til Kypros for min sønn og meg!!! Nyt våren folkens...og hold ut!!:-))
|
Sitat:
Kypros høres utrolig deilig ut!! Holder på å spare opp penger til en sydenferie selv, for meg og datteren min. Satser på å få det til før sommeren |
Til de som er søtsugne: jeg har laget meg bringebærdessert noen kvelder, med en neve bringebær, et par ss mager kesam, en ss linfrø og litt vanilje. Av og til har jeg i litt sukrinmelis også, vet ikke om det er godkjent innenfor ed men det har jo GI 0 og er helt naturlig så satser på det er ok..... Det er kanongodt! :-) (alt utenom surinen fikk jeg oppskrift på av helsesøster så det er ihvertfall et godkjent ed måltid)
Om 5 dager drar jeg til københavn for å finne brudekjole. To måneder etter det skal jeg tilbake og hente den. Før den tid satser jeg på å ha gått ned ytterligere minst 10 kg, kanskje 15, så jeg er veldig spent på om de klarer utfordringen med å sy den passelig!! Grugleder meg litt, for jeg har ikke akkurat nådd målet og har ikke sånn kjempelyst å prøve brudekjoler ennå men må nesten for ellers blir det for knapt med tid.... Blir spennende da! :-) Ang bukser, nå har jeg kun en dongeribukse som passer og den er i vask. De andre er for store woho! Har noen som fortsatt er for trange, fant dem fram fra loftet i går. Gleder meg til favoritten passer igjen! Snart halvveis jammen!! |
Den bringebærkesamen hørtes veldig god ut! Må prøves når jeg er tilbake i fase 3:)
Spennende med brudekjoleprøving og bryllup:D Jeg skal neppe gifte meg, men jeg kunne jaggu tenkt meg å prøve brudekjoler likevel. Hvem drømmer vel ikke om å ikle seg den perfekte brudekjole og føle seg som en prinsesse:) God tur til København! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16. |