Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

christine76 06-07-10 14:54

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg lurer på hvorfor jeg føler meg forkjølet og elendig men ikke har feber. Noen sammenheng her Carisma? Har du fått min feber?
Jeg er forresten også skrubbsulten i dag.

Kanutten 06-07-10 15:01

Og jeg er konstant tett i nesa uten å være snørrete...:mad: Får liksom aldri pusta skikkelig inn...Og jeg er IKKE allergisk!

Cherry 06-07-10 15:03

Jeg lurer på om jeg kan kjøre på naboenes biler når jeg blir som mest forbanna??:D

Det har seg nemlig slik at jeg bor innimellom en million stikkveier og flere av disse er nå sperret pga veiarbeid (på 3.måneden:mad:) og det er bare en vei ut herfra. Dessverre blir det en krapp sving ut fra min innkjørsel og jeg trenger en god del av veibanen. Naboene derimot presterer å parkere AKKURAT i den svingen på kanten av min innkjørsel sånn jeg må kjøre ut, rygge, styre osv og så sirkle meg forbi begge biler på hver side av veien uten å ta ett speil eller ei dør.

Jeg sverger, jeg kommer til å kjøre i dem med vilje en dag.

Anne 06-07-10 15:25

Skjønner frustrasjonen din, men de er nok sikkert frustrerte de og pga færre parkeringsplasser. Hva med å printe ut, i første rekke, noen høflige henstillinger om at de må parkere litt anderledes fordi du er redd du ikke kommer forbi uten å skade?:cool:

Sikkert forskjellige som parkerer der hver dag, men kan jo hende det er enkelte som er gjengangere....

Eller rope på parkeringsvesenet, som kan bøtlegge for feilparkering<>?

Cherry 06-07-10 15:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 899664)
Skjønner frustrasjonen din, men de er nok sikkert frustrerte de og pga færre parkeringsplasser. Hva med å printe ut, i første rekke, noen høflige henstillinger om at de må parkere litt anderledes fordi du er redd du ikke kommer forbi uten å skade?:cool:

Sikkert forskjellige som parkerer der hver dag, men kan jo hende det er enkelte som er gjengangere....

Eller rope på parkeringsvesenet, som kan bøtlegge for feilparkering<>?

Neida, det er de samme to nissene som parkerer der, og det har de gjort i årevis til min irritasjon. Forskjellen er bare at da kunne jeg vende skuta andre veien og slapp den krappe svingen, og fikk en lett, slækk sving uten hinder.

Men de kan for f*** parkere på andre siden av innkjørsla, den veien jeg ikke svinger. Dessuten har jeg prøvd å snakke til dem gang på gang.

Photobscura 06-07-10 15:40

Jeg har en tre år gammel Dell laptop (inspiron 1501) med ekstra stor skjerm (17,3", widescreen). Jeg har nettopp kjøpt meg ny pc, og vurderer nå å selge den gamel pc-en som dele-pc på finn fordi lydinngangen hadde litt dårlig kobling, og fire taster og venstre museknapp ikke funker på den. Har ikke hatt den inne på rep på grunn av dette, da det er selvforskyldt :o. Men ellers funker den jo. Batterikapasiteten er heller ikke noe å skryte av, men dette er et vanlig problem med Dell-pc-er har jeg skjønt :rolleyes:.
Er det noen som har noen formening om hva jeg kan ta for den?

Kanutten 06-07-10 16:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 899669)
Jeg har en tre år gammel Dell laptop (inspiron 1501) med ekstra stor skjerm (17,3", widescreen). Jeg har nettopp kjøpt meg ny pc, og vurderer nå å selge den gamel pc-en som dele-pc på finn fordi lydinngangen hadde litt dårlig kobling, og fire taster og venstre museknapp ikke funker på den. Har ikke hatt den inne på rep på grunn av dette, da det er selvforskyldt :o. Men ellers funker den jo. Batterikapasiteten er heller ikke noe å skryte av, men dette er et vanlig problem med Dell-pc-er har jeg skjønt :rolleyes:.

Hvor stor er HD, hvor mye ram, skjermram, farta på prossessoren ++ ?
Tror slike ting er med på å bestemme prisen. Men for å være ærlig, jeg tror at den er mest til gibortpris siden den er såpass gammel, batterikapasiteten er dårlig, lydutgangen dårlig samt flere taster som ikke funker...Sorry! :o

Photobscura 06-07-10 17:30

Harddisken er 120 gig, den har 2 gb ram, cpu-en er 1,79 Ghz, det er hva jeg husker i alle fall. Jeg kjøpte den litt over standard; større skjerm, dobbel ram, større harddisk, det størtste batteriet, så litt vanskelig å finne noe nøyaktig sånn i hurten og sturten.

TinoEzio 06-07-10 18:34

Sitat:

Om den er 3 år gammel og du har brukt den mye så tærer det veldig på batteriet. Bruksgjenstand ja, men om den blir brukt mer enn vanlig så blir batteriet dårlig til slutt. Du kan eventuelt kjøpe nytt batteri fra Dell, men regner ikke med at du vil koste på den noe. Kjøp en ny. Du får laptoper for slikk og ingenting i disse dager.

Photobscura 06-07-10 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TinoEzio (Innlegg 899710)
Om den er 3 år gammel og du har brukt den mye så tærer det veldig på batteriet. Bruksgjenstand ja, men om den blir brukt mer enn vanlig så blir batteriet dårlig til slutt. Du kan eventuelt kjøpe nytt batteri fra Dell, men regner ikke med at du vil koste på den noe. Kjøp en ny. Du får laptoper for slikk og ingenting i disse dager.

Som jeg skrev, så HAR jeg kjøpt ny ;).
Jeg er desperat blakk, og øynet plutselig en mulighet til å tjene noen ekstra grunker :o.
Batteriene til Dell er uansett kjent for å være ekstra dårlige, og selv om jeg fulgte sparetipsene deres til punkt og prikke, så døde først ett, og så ett nytt jeg fikk etter rundt seks måneder ...

Furine 06-07-10 20:28

Har nokon tips om ei bra side på engelsk som forklarer lavkarboprinsippa? Altså ei enkel innføring for nybyrjarar, litt om alt.
Fysioterapeuten min vart interessert når eg fortalte kor mykje eg hadde gått ned ved hjelp av dette kostholdet.

Carisma 06-07-10 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 899771)
Har nokon tips om ei bra side på engelsk som forklarer lavkarboprinsippa? Altså ei enkel innføring for nybyrjarar, litt om alt.

har ikke lest den, men kanskje det står noe her? http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet

Furine 06-07-10 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 899774)
har ikke lest den, men kanskje det står noe her? http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet

Takk Carisma :) Eg kan jo for så vidt berre be henne google det sjølv også. Ho treng på ingen måte nokon slankekur, trur jenta kan vere knappe 50 kg og er knallsterk (blir vel det av å ha den jobben), men vart altså intr når eg fortalte om det. Noko slikt som lavkarbo på 3 minutt hadde vore perfekt. Må vel kanskje omsette sjølv. ;)

stinemarie 06-07-10 23:38

Hvor får man kjøpt fiberhusk?

Og hvilken kli har minst karber i seg?

Photobscura 06-07-10 23:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stinemarie (Innlegg 899859)
Hvor får man kjøpt fiberhusk?

Og hvilken kli har minst karber i seg?

Fiberhusk får du kjøpt på apoteket, helsekost, og enkelte velassorterte butikker som f.eks Ica.
Regal skal ha minst karber (9 gr kontra Møllerens som har rundt 18).

stinemarie 07-07-10 09:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 899862)
Fiberhusk får du kjøpt på apoteket, helsekost, og enkelte velassorterte butikker som f.eks Ica.
Regal skal ha minst karber (9 gr kontra Møllerens som har rundt 18).

Takk :)

stinemarie 07-07-10 09:47

Lurer på en ting til:

Hvilken sukkererstatning smaker best og hvor får man kjøpt det? Tenkte jeg skulle lage litt syltetøy til nødens stunder så takker SÅ mye for svar :)

manne 07-07-10 09:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stinemarie (Innlegg 899955)
Lurer på en ting til:

Hvilken sukkererstatning smaker best og hvor får man kjøpt det? Tenkte jeg skulle lage litt syltetøy til nødens stunder så takker SÅ mye for svar :)

Litt subjektivt, tror jeg. Selv liker jeg best Splenda...man må bare huske på at det er søtere enn vanlig sukker og dertil bruke mindre mengde. :)

stinemarie 07-07-10 09:54

Hvor får man kjøpt dette?

manne 07-07-10 09:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stinemarie (Innlegg 899959)

Stort sett overalt nå... Kiwi, Rema1000 osv. :)

stinemarie 07-07-10 10:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av manne (Innlegg 899960)
Stort sett overalt nå... Kiwi, Rema1000 osv. :)

Takk :)

Photobscura 07-07-10 13:31

Jeg har nettopp fått meg ny pc med Windows 7, og en av mine yndlingsfunksjoner, nemlig å ha musikkmappa mi på verktøylinja (nederst til høyre rett til venstre for språkvalg) ser ut til å oppføre seg litt ustabilt. Jeg må altså legge den til på nytt hver gang jeg starter opp maskina, hvilket jo er noe upraktisk. Noen som vet hvorfor det er sånn, og om det kanskje er noe jeg må krysse av for å få den til å holde seg der?

Hevingen 07-07-10 14:47

Har du valgt "Pin this program to taskbar" (eller hva det evt heter på norsk)?

Photobscura 07-07-10 18:05

Har prøvd å finne et sånt valg, men har ikke lykkes så langt. "Fest" heter det vel på den norske versjonen.

Furine 07-07-10 19:25

Fann info på engelsk på Annika Dahlqvist sin blogg, med generell info om kva som er bra og ikkje av mat, og litt generell info, så no har fysioterapeuten min fått det. :)

TrillTrall 07-07-10 19:47

Sitat:

Selge??? En 3 år gammel laptop? Du er vel heldig om du får gitt den bort...

TrillTrall 07-07-10 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stinemarie (Innlegg 899959)

Det er en gul boks på størrelse med Nesquick-boksene (sjokolademelka vet du...) og den står ved te, kaffe og annen kunstig søtning i butikken. :)

Jeg bruker sukrin, fås på helsekosten og finnes i både "sukker" og "melis"-variant.

TinoEzio 07-07-10 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 899729)
Som jeg skrev, så HAR jeg kjøpt ny ;).
Jeg er desperat blakk, og øynet plutselig en mulighet til å tjene noen ekstra grunker :o.
Batteriene til Dell er uansett kjent for å være ekstra dårlige, og selv om jeg fulgte sparetipsene deres til punkt og prikke, så døde først ett, og så ett nytt jeg fikk etter rundt seks måneder ...

Da tror jeg du bare var maks uheldig. Sånt kan skje. Jeg har aldri hatt noen problemer med batteriene på Dell maskiner.

Jeg lurer på hvorfor den ene visdomstannen min vokser på skrått innover i munnen?:mad:

Furine 07-07-10 21:21

Har heller ikkje hatt noko problem med verken Dellmaskin eller batteri. Har hatt vår i 4 år, og den fungerer framleis greit nok. Ingen tastar som har kræsja heller. Kanskje uheldig med den, Photo?
Visdomstenner er små djevlemonster frå ei anna verd! Sambu har ei som veks på skrå framover, og burde fått den fjerna. Men trur du han vil da?

Photobscura 07-07-10 22:03

Hmm, ok. Jeg har kun hørt negativt om Dell, faktisk. Men det med tastene var jo selvforskyldt, da.
Som sagt øynet jeg bare en mulighet her, men da gir jeg eff. Får se på ruklet som en slags ekstern harddisk. Synes ellers det er ganske ille å tenke på at vi nå betrakter en tre år gammel pc som gammel ...

Cherry 07-07-10 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TinoEzio (Innlegg 900178)
Jeg lurer på hvorfor den ene visdomstannen min vokser på skrått innover i munnen?:mad:

*fnis* det er fordi beinet under lar den vokse slik,eller noe sånn;)

Hadde ei sånn ei, den lå helt på tverra og vokste og kosa seg. Absurd å se på røntgenbildene. Måtte deles i tusen biter for å få ut:rolleyes:

Rin 08-07-10 06:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 900203)
Hmm, ok. Jeg har kun hørt negativt om Dell, faktisk. Men det med tastene var jo selvforskyldt, da.
Som sagt øynet jeg bare en mulighet her, men da gir jeg eff. Får se på ruklet som en slags ekstern harddisk. Synes ellers det er ganske ille å tenke på at vi nå betrakter en tre år gammel pc som gammel ...

Heh, ja, jeg henger ikke helt med på hvor kort levetid slike ting blir tildelt nå. Ante feks ikke at min 3 år gamle super-pc var heeeelt avleggs før jeg fikk besøk som informerte meg om det. :p

Men, jeg lurer på: Hvor får jeg tak i bok choy på løkka? Har aldri sett det på sultan, sett noen visne kvaster på en av sjappene i trondheimsveien iblant, men ikke alltid. Kinakål er ikke alltid en dugelig erstatning...

Photobscura 08-07-10 07:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 900269)
Heh, ja, jeg henger ikke helt med på hvor kort levetid slike ting blir tildelt nå. Ante feks ikke at min 3 år gamle super-pc var heeeelt avleggs før jeg fikk besøk som informerte meg om det. :p

Men, jeg lurer på: Hvor får jeg tak i bok choy på løkka? Har aldri sett det på sultan, sett noen visne kvaster på en av sjappene i trondheimsveien iblant, men ikke alltid. Kinakål er ikke alltid en dugelig erstatning...

Så lenge ikke ting slutter å funke i like stor grad som den gamle, så tror jeg at med mitt bruk, typ generell nørding og bildebehandling, så klarer jeg meg fint med en pc i mer enn tre år, men det er vel mer den generelle oppfatninga. Men nå HAR jeg jo en kliss ny super-pc :D.

Kan dessverre ikke hjelpe deg, da jeg ikke vet hva bok choy er, men prøv Gutta på Haugen på St. Hanshaugen, de har vel så godt som det meste ;).

Timona 08-07-10 17:59

Jeg har fått henvisning til behandling hos fysioterapaut. Jeg lurer på hvor mye man skal betale i egenandel? Gjelder egenandelskortet her?

Jeg har bl.a Diabetes og Astma som diagnoser, og mener å ha hørt at man får fritak for egenandel ved Astma? Jeg har søkt på nett og lett på Nav sine sider men finner ikke noe informasjon :o

arnakristin 08-07-10 18:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 900461)
Jeg har fått henvisning til behandling hos fysioterapaut. Jeg lurer på hvor mye man skal betale i egenandel? Gjelder egenandelskortet her?

Jeg har bl.a Diabetes og Astma som diagnoser, og mener å ha hørt at man får fritak for egenandel ved Astma? Jeg har søkt på nett og lett på Nav sine sider men finner ikke noe informasjon :o

Hei,
Fysikalsk behandling går under egenandelstak 2

Før hadde kronikerne fritak eller reduksjon på egenandel til fysikalsk behandling men jeg fant ikke noe om det temaet nå…

Carisma 08-07-10 18:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 900269)
Men, jeg lurer på: Hvor får jeg tak i bok choy på løkka?

Ikke helt løkka, men den innvandrersjappa som ligger i smalgangen på grønland, på sida mot plaza pleier å ha det :ja: Sultan kjører vel stort sett tyrkisk, og det er ikke vanlig i tyrkisk mat.

Kitt 08-07-10 18:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 900464)
Hei,
Fysikalsk behandling går under egenandelstak 2

Før hadde kronikerne fritak eller reduksjon på egenandel til fysikalsk behandling men jeg fant ikke noe om det temaet nå…

Jeg fant denne. Litt gammel, men det har vel neppe blitt bedre nå!:p

arnakristin 08-07-10 18:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 900461)

Hei,
Måtte inn på NAAF for å finne svar, du finner link til lovverket fra denne side:

Dekning av utgifter til behandling hos fysioterapeut

arnakristin 08-07-10 18:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 900467)
Jeg fant denne. Litt gammel, men det har vel neppe blitt bedre nå!:p

Hei,
Det var utrolig mye bråk da de innførte den ordningen for kronikerne, mener å huske at det ble helomvending… fulgte ikke helt med i den diskusjonen selv om jeg er kroniker så faller jeg inn i kategorien yrkesskade og den ordningen ble det heldigvis ikke noen endringer på.

Timona 08-07-10 19:12

Tusen takk for svar arnakristin og Kitt :)

Sitat fra siden: Du slipper også å betale egenandel for enkelte, bestemte sykdommer, (i listen er Astma en av dem)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.