Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 23-06-12 01:07

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1359864)
Stresshormoner

Lurer på om jeg skal spørre fastlegen om å få måle nivået av stresshormoner, har noen av dere erfaring med dette?

Er så stressa at jeg ikke får gjort noe, samtidig som jeg er utbrent, har fått diagnosen nevrasteni

Føler litt som om jeg er manisk og depressiv på en gang (obs er ikke bipolar, det er mer et bilde på formen min mange dager),
er stressa, men klarer ikke å omsette det i handling, ganske slitsom situasjon for jeg får aldri fred i sjelen, jeg må stresse ned før jeg klarer å få gjort noe. Og jeg klarer bare en ting av gangen, noe som mange rundt meg ikke forstår. Det er ganske slitsomt å være handlingslammet så ofte.

Hjelp, det var som å lese om meg selv! :eek:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1360509)
Jeg har begynt å bruke Chrome etter å ha blitt grundig lei av alt tull med Firefox. Synes Chrome er overraskende bra, men det er et par ting som irriterer meg. Mer enn alt holder jeg på å klikke av at all html-koding synes i boksen når jeg skriver f.eks. her på forumet. Det er utrolig irriterende! Er det noen innstilling jeg ikke klarer å finne som gjør at man kan få det sånn det var i Firefox? At kodingen ikke synes, men at f.eks. dersom jeg skriver i kursiv, blir teksten til kursiv mens jeg skriver, uten at jeg ser klammene og i-ene og skråstrekene og altdetder? (Samtidig er det mektig irriterende at jeg ikke kan bruke ctrl-kommandoer. Apropos kursiv, så skjer det nå null og niks når jeg trykker ctrl + i, ikke at det er noen kjempeissue å trykke på kursivknappen, men jeg er et uhelbredelig vanedyr. :cool:)

Bare vent til du finner ut at man ikke kan kopiere bilder.... :rolleyes:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1360994)
Kopier inn til notepad først og så kopier videre derfra til Open Office. :) Notepad stripper all formatering.

Eller høyreklikk og velg lim inn utvalg eller hva det heter? Funker i vanlig office hvertfall.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1361086)
...hvorfor blir trolldeigen min umulig å ha med å gjøre ca 10 min etter at den er tatt ut fra kjøleskapet? den blir supersticky og ubrukelig. (og jeg som trodde det var umulig å ødelegge trolldeig:o)

for lite hvetemel?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1361126)
Jeg og min mann skal på farvel-party til et vennepar. De skal flytte utenlands for 1-2 år. Jeg har lyst til å ta med noe til dem, men de skal jo flytte, så da kan jeg ikke ta med noe til huset lissom. Og så skal de drikke seg ut, så kan ikke ta med vin...

Noen som har forslag?

en guidebok for byen/området de flytter til!

smgj 23-06-12 10:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1361397)
Jobber i Barnehage. Driver IKKE med trolldeig. Får snart utslett av quinders aktivisering av barn. Fotball er myyyyye viktigere i barnehage.

Er litt enig - har ikke barn, men husker fra da jeg var "kalv" at det å kjede seg var den beste aktivisering som fantes for kropp, fantasi og sjel. Gjerne i kombinasjon med "utkastelse".

Supera 23-06-12 12:43

Sitat:

Jobber i Barnehage. Driver IKKE med trolldeig. Får snart utslett av quinders aktivisering av barn. Fotball er myyyyye viktigere i barnehage.

Jeg får snart utslett av menns glorifisering av fotball. :geip:

vaskeklut 23-06-12 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1361507)

Tiltredes.

Carisma og Supera: takk for tips, skal teste med å ha i mer mel :)

Kanutten 23-06-12 20:57

Når skal Stikkern komme? Vi har hatt en øyenstikker på besøk de siste fire årene og vi tror at det må være den samme grunnet oppførsel. Kommer øyenstikkere tilbake slik som fuglene gjør? Savner Stikkern! :hylgrine:

langaard 23-06-12 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1361568)
Når skal Stikkern komme? Vi har hatt en øyenstikker på besøk de siste fire årene og vi tror at det må være den samme grunnet oppførsel. Kommer øyenstikkere tilbake slik som fuglene gjør? Savner Stikkern! :hylgrine:

De er skumle:eek::eek:

vaskeklut 24-06-12 00:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1361615)
De er skumle:eek::eek:

hva da skumle? det eneste de gjør er jo å henge i lufta og glane på deg :lol:

Runegutt 24-06-12 04:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1361507)

Fotball var et eksempel. Poenget var at det er for mye feminine og stillesittende aktiviteter i barnehage.

Runegutt 24-06-12 04:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1361568)

Øyenstikkern lever bare et år som voksen. Den lever to år som vanninsekt før det. Så det er ikke samme :)

Kanskje 24-06-12 11:05

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Ikke enig. Kunsterisk utfoldelse og skaperglede er viktig. Å få lov å lage noe, kjenne på ulike former, leke seg med ulike materiell og konssistenser. Se resultatet. Det synes jeg er viktig. :)

Kanutten 24-06-12 11:09

Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1361641)
Ikke enig. Kunsterisk utfoldelse og skaperglede er viktig. Å få lov å lage noe, kjenne på ulike former, leke seg med ulike materiell og konssistenser. Se resultatet. Det synes jeg er viktig. :)

:ja: Enig! BÅDE fin- og grovmotorikk er viktig å trene på.

Nerthus 24-06-12 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1359864)
Stresshormoner

Lurer på om jeg skal spørre fastlegen om å få måle nivået av stresshormoner, har noen av dere erfaring med dette?

Er så stressa at jeg ikke får gjort noe, samtidig som jeg er utbrent, har fått diagnosen nevrasteni

Føler litt som om jeg er manisk og depressiv på en gang (obs er ikke bipolar, det er mer et bilde på formen min mange dager),
er stressa, men klarer ikke å omsette det i handling, ganske slitsom situasjon for jeg får aldri fred i sjelen, jeg må stresse ned før jeg klarer å få gjort noe. Og jeg klarer bare en ting av gangen, noe som mange rundt meg ikke forstår. Det er ganske slitsomt å være handlingslammet så ofte.

Den blodprøven er litt dårlig målestokk, da du må opp, ordne deg, komme deg til legen osv, og alt dette øker stresshormonene dine før du endelig får tatt blodprøven.

Jeg fikk tatt spytt-tester istedet hos Balderklinikken - vet ikke om fastlegen gjør slikt? Men du kan sannsynligvis få han til å bestille "prøvekitet" hos en lab? Da pakker du en "tampong" i munnen med en gang du våkner om morgenen som du skal ha i munnen til den er gjennomvåt og så pakker den tilbake i boksen sin. Flere slike tas på faste tidspunkt utover dagen.

Ellers kan en del infeksjoner øke stressfølelsen i kroppen. Da jeg utviklet borreliosen og var på det verste - våknet jeg at jeg var i full stressmodus, og klarte ikke hvile i løpet av dagen pga denne enorme rastløsheten. Fikk heller aldri gjort noe fornuftig da jeg "jaget" fra det ene til den andre hele dagen.

Vet hvordan du har det, det er fryktelig slitsomt! Om det er sykdom som er årsaken til stressfølelsen, er det begrenset hva du kan gjøre selv mentalt for å stresse ned, men du kan jo prøve? Velg deg et par tidspunkt i løpet av dagen der du legger deg ned på gulvet på et rolig sted og bare konstaterer fakta - gjerne høyt: Hvor er du (på gulvet på soverommet/badet osv), klokka er XX.XX, det er mandag/tirsdag osv. "jeg kjenner det harde gulvet mot bakhodet, albuene, rumpa, hælene osv".

Reis deg så opp og fortsett med dagen din. Gjenta flere ganger i løpet av dagen. Har hjulpet meg med "jording" i de verste stressperiodene, men det er like viktig å finne ut om det er mentalt stress, eller om det har en fysisk årsak!

Ønsker deg god bedring og en roligere hverdag!

Runegutt 24-06-12 13:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1361641)

Se på kjønnsfordelingen i barnehage. Det blir ikke for lite pandurokunst.
Det er mannemangel i barnehagene. Ungene trenger kroppslige utfordringer også.

nellie 24-06-12 15:30

Hvor ofte må man ta sol for å opprettholde en farge?

Jeg er forøvrig enig med Runegutt.:p Måååååå barna gjøre noe hele tiden? Blir helt svett av alle resultatene snuppa har å vise frem om alt mulig, jeg.. Og hun er ikke tre år engang.. Men sånn er det vel blitt i denne veldig så pedagogisk korrekte verden.

smgj 24-06-12 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1361688)
Hvor ofte må man ta sol for å opprettholde en farge?

Kommer an på hvor mørk farge det er du skal opprettholde. Men 1-2 ganger i uka hjelper masse. Hvor lenge du må ligge kommer an på kvaliteten i rørene, men er de noenlunde nye bør det klare seg med f.eks 2x15 minutter i uka.

nellie 24-06-12 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1361690)
Kommer an på hvor mørk farge det er du skal opprettholde. Men 1-2 ganger i uka hjelper masse. Hvor lenge du må ligge kommer an på kvaliteten i rørene, men er de noenlunde nye bør det klare seg med f.eks 2x15 minutter i uka.

Alt er vel relativt.:p Den er sykt mørk til meg å være, men andre ville vel kalt den beskjeden.

Supera 24-06-12 16:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1361663)
Se på kjønnsfordelingen i barnehage. Det blir ikke for lite pandurokunst.
Det er mannemangel i barnehagene. Ungene trenger kroppslige utfordringer også.

Og det får de ikke av kvinner? Jeg jobbet 1,5 år i barnehage med kun kvinner og barna fikk mye fysisk aktivitet. Vi var heldige og hadde nesten fri tilgang på en gymsal som var i samme bygget. Denne ble brukt 1-2 ganger om dagen. Noen barn liker å sitte og leke/tegne/pusle osv, mens andre barn blir fort utålmodige av slik rolig leking og begynner å herje og ødelegge for de andre. Vi tok de barna som trengte litt mer fysisk aktivitet opp i gymsalen en halvtime-time på morgenkvisten, og så fikk de brukt litt energi og var roligere etterpå. Det er ikke alle dager været tillater at vi hadde gått ut med dem i stedet for i gymsalen. Dessuten var de lettere å passe på i gymsalen. I gymsalen er det kun én vei ut, og du ser alle hele tiden. :geip: Og de barna som var igjen i barnehagen var de rolige så de var jo også lette å passe på når de fikk sitte i fred og dille.

Og ute forbandt barna meg med tradisjonsrike uteleker som tikken (og flere varianter av dette som foreksempel doktortikken), fisken i det røde hav, hauk og due, haien kommer, trafikklys, krig. Hvis ikke jeg spurte dem om de ville være med, så kom det en som foreslo det i løpet av noen minutter. Det var genialt. De fleste barna ville som regel være med på noen runder med dette, og da var det lett å passe på dem.

Men fotball var det ikke mye av, verken ute eller i gymsalen. Sparket litt ball en gang i blant, men aldri "fotball". Og ute hadde vi tilgang på en gressbane. De var aktive likevel, selv om det bare var kvinner som jobbet der og vi *gisp* ikke spilte fotball med dem. :geip:

nellie 24-06-12 19:50

Får alle tilgang på skatteoppgjøret i altinn, rundt nå, uavhengig om de får pengene i morgen, i juli, i oktober, eller når de måtte få det?

De siste årene har jeg fått skattepengene helt sist (altså i oktober), pga en oppgave på en leilighet jeg leier ut.. Har levert den oppgaven sammen med selvangivelsen. Men husker ikke om jeg har fått detta "skatteoppgjøret"-dokumentet i juni uansett.

Tror ikke det:confused:

Kitt 24-06-12 19:53

Grunnen til at man ikke før det før til høsten er jo at det ikke er klart, så da kan man jo ikke få det i morgen?!?!:p

nellie 24-06-12 19:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1361733)
Får alle tilgang på skatteoppgjøret i altinn, rundt nå, uavhengig om de får pengene i morgen, i juli, i oktober, eller når de måtte få det?

De siste årene har jeg fått skattepengene helt sist (altså i oktober), pga en oppgave på en leilighet jeg leier ut.. Har levert den oppgaven sammen med selvangivelsen. Men husker ikke om jeg har fått detta "skatteoppgjøret"-dokumentet i juni uansett.

Tror ikke det:confused:

Sjekka nå og ser at jeg har fått dette dokumentet 19. og 18. oktober de siste årene, så da går det jo an å håpe skikkelig. Nytt kjøkken, come to me!:D

nellie 24-06-12 19:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1361736)
Grunnen til at man ikke før det før til høsten er jo at det ikke er klart, så da kan man jo ikke få det i morgen?!?!:p

De kan jo sette meg litt foran i køen, for en gangs skyld.:) Og det har de tydeligvis gjort da.:p

Lillemy71 25-06-12 07:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1361738)
De kan jo sette meg litt foran i køen, for en gangs skyld.:) Og det har de tydeligvis gjort da.:p

Er vel bare å logge på Altin å sjekke det vel? Selv fikk jeg dobbelt opp med både mail og sms da oppgjøret var klart, men det kan fremdeles ta opp til en uke før pengene er på konto.

nellie 25-06-12 09:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1361910)
Er vel bare å logge på Altin å sjekke det vel? Selv fikk jeg dobbelt opp med både mail og sms da oppgjøret var klart, men det kan fremdeles ta opp til en uke før pengene er på konto.

Ja, jeg skrev vel rett over her at jeg var inne og sjekket? Jeg visste bare ikke om det at oppgjøret hadde kommet i altinn betydde at man fikk pengene i dag. Det kunne jo hende de ventet med å sende det ut, selvom det var klart..

Ignite 25-06-12 10:00

Jeg vil anta at hvis oppgjøret er klart og ligger på din side for gjennomsyn, så vil du få pengene i dag eller i løpet av de nærmeste dagene. Jeg ser at skatteetaten skriver opptil to uker.

Jeg fikk beskjed på fredag og pengene kom inn i dag.

nellie 25-06-12 10:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 1361961)
Jeg vil anta at hvis oppgjøret er klart og ligger på din side for gjennomsyn, så vil du få pengene i dag eller i løpet av de nærmeste dagene. Jeg ser at skatteetaten skriver opptil to uker.

Jeg fikk beskjed på fredag og pengene kom inn i dag.

Thanks! Sist jeg fikk pengene i Juni gikk alt på papir, så visste ikke hvordan det var med dette nymotens, teknologiske, intranettgreiene. Men pengene kom på konto i dag.:heia:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.