Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Kitt 13-06-12 08:14

Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1357920)
Så å ta med medisinene ferdig i dosetten, er ikke så lurt da? Det pleier jeg gjøre

Ikke så lurt, nei! Da vet jo ingen hva du egentlig ha med deg! Er sjelden noe problem, men treffer man på de rette folkene.....:eek:

Lillemy71 13-06-12 10:19

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1357931)
forslag til gode restauranter i oslo sentrum/grei avstand fra sentrum? lavkarbo ikke nødvendig denne gang. har prøvd å se på oslopuls men det er jo så mange plasser....
gjerne et sted man ikke må reservere bord år i forveien eller må stille i gallakjole..

Hvilken type mat liker du og hvilken prisklasse snakker vi om her? Er jo så utrolig mye spennende og selv pleier jeg alltid å havne på libanesisk eller noe på Grønland. La det være sagt at jeg ikke kjenner Oslo i det hele tatt og bare dilter etter de som vet hvor plassene er :D

Kitt 13-06-12 10:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1357931)
forslag til gode restauranter i oslo sentrum/grei avstand fra sentrum? lavkarbo ikke nødvendig denne gang. har prøvd å se på oslopuls men det er jo så mange plasser....
gjerne et sted man ikke må reservere bord år i forveien eller må stille i gallakjole..

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1344476)
Velg heller hereford steakhouse om du vil ha biff. Ellers finnes det en god del bra tapas plasser. San leandros har avdelinger i vika, på Grünerløkka og Majorstua. Delikatssen på løkka og majorstua... Olympen på Grønland er bra på sikringskost, og stilig lokale. Ali baba på Grønland har billig og god tyrkisk.

Fra tilsvarende spørsmål tidligere i tråden! ;)

Sanney 13-06-12 11:23

typen min spiser "alt", nesten. vi er glad i asiatisk og portogisisk mat (finnes det i det hele tatt i norge?). for denne turen er vi mest opptatt av -god- mat mer enn prisen. er jo ofte dyrt å spise ute i norge uansett.

sett litt på hanami, men virker litt stivt og ganske dyrt. selv om vi ikke er ute etter billigst mat mulig er jeg ikke helt fan av å bruke tusenlapper på ett måltid heller.

Photobscura 13-06-12 12:25

Kafé Sara, Habibi, Ricebowl, Villa Paradiso, Mucho Mas, er hva jeg kommer på i farta som har god atmosfære og er sentrumsnært. (Oslo Øst, stort sett).

vaskeklut 13-06-12 12:38

ååh! jeg kan også bidra denne gangen :D om du vil ha asiatisk/thai: gå på Nam Fah! Åh, mmmm. Til og med jeg som er asiatisk mat-skeptiker ble forelska i maten der!

Rin 13-06-12 12:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1358136)
ååh! jeg kan også bidra denne gangen :D om du vil ha asiatisk/thai: gå på Nam Fah! Åh, mmmm. Til og med jeg som er asiatisk mat-skeptiker ble forelska i maten der!

Og jeg synes Nam Fah har thai som smaker altfor lite. :o Far East og Risbolle i sentrum for god thai, evt New Delhi ved egertorget for utmerket indisk.

Sanney 13-06-12 13:02

skulle vel nevnt at min kjære ikke tåler sterk mat. smaksrik ja, men ikke sterkt for å være sterkt om dere skjønner :D men der fikk jeg litt å snuse på :)
vi skal bo på hotel astoria, så kort vei til trikk, buss og tbane og tog, så skal nok finne fram.

Photobscura 13-06-12 13:17

Habibi er arabisk, forresten, maten er helt mmmmmmmmmmmm! Og de har til og med en egen take away rundt hjørnet. :D
Om dere ikke tenker lavkarbo, så er dolmaen og bulguren, og ikke minst hummusen (som forsåvidt er lavkarbovennlig) sykt god!

Sanney 13-06-12 13:21

bør man bestille bord på de fleste oslorestauranter? og så får man håpe at det er noen plasser som er åpne mandager.. de fleste her i byen er stengt mandager. det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte rom igår kveld :p my brain, it failed.

Kanskje 13-06-12 13:33

Re: Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1358003)
Ikke så lurt, nei! Da vet jo ingen hva du egentlig ha med deg! Er sjelden noe problem, men treffer man på de rette folkene.....:eek:

Oi, ja du sier noe. Når de presterer å sende en mor hjem igjen mens barna er igjen på flyplassen , da er ingen trygg. Skal til Tyrkia.

Får pakke ned embalasken også da

Kanskje 13-06-12 13:34

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1358147)
Habibi er arabisk, forresten, maten er helt mmmmmmmmmmmm! Og de har til og med en egen take away rundt hjørnet. :D
Om dere ikke tenker lavkarbo, så er dolmaen og bulguren, og ikke minst hummusen (som forsåvidt er lavkarbovennlig) sykt god!

Habibi betyr elskede :)

Photobscura 13-06-12 14:03

Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1358155)
Habibi betyr elskede :)

Awwww! :hearts:

Har aldri opplevd det nødvendig å reservere plass (de få gangene jeg spiser ute ;)), men det kan jo være greit når man først bare er på bytur, kjipt om man skulle risikere å ikke få sitteplass/vente lenge ...

Rin 13-06-12 14:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1358149)
bør man bestille bord på de fleste oslorestauranter? og så får man håpe at det er noen plasser som er åpne mandager.. de fleste her i byen er stengt mandager. det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte rom igår kveld :p my brain, it failed.

Ikke på de fleste, nei! Men kan være lurt hvis man sikter på et veldig populært/spesielt sted som Dinner (kinesisk) eller Trancher (biff). De fleste "vanlige" restauranter er det plass på en vanlig mandag kveld. Og de er åpne da også. :cool:

Cyan 13-06-12 14:56

Jeg var på Lemongrass nylig, og var svært fornøyd med både maten og servicen. Er også relativt lavkarbovennlig, da alt tilbehør utenom grønnsakene (inkl. sausen) serveres på siden. Prisnivået er sånn midt på treet. Tror neppe det er nødvendig å reservere bord der på en mandag. Var selv der på en mandags kveld og spiste, og da var lokalet halvfullt.

Sanney 13-06-12 16:37

ser ut til at dagen jeg må bekymre meg om er søndag. mange av de jeg har sett på er stengt søndag o_O er det noen dag spisestedene her i byen er åpne så er det søndag..
er djengis åpen søndag? klarer ikke finne åpningstider på den.

TrillTrall 13-06-12 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1357917)
Jeg har vært ombord på en MSC-båt, men det var før jomfrureisen så det var ingen passasjerer der enda. Og det var bare en liten omvisning på ca 1 time. Så hvordan det faktisk er å være passasjer ombord vet jeg ikke, men skal vi tro kustusen de har på hovedkontoret, så vil jeg tro at det er godt organisert i alle fall.

Jeg har søsken som har reist med MSC og den ene har reist med RCCL (Royal Caribbean Cruiselines) to ganger i tillegg og begge slakter MSC, men hun som har reist med begge skryter hemningsløst av RCCL.

vaskeklut 13-06-12 16:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1358139)
Og jeg synes Nam Fah har thai som smaker altfor lite. :o .

Jeg lurer sånn på hva i all verden du har gjort med smaksløkene dine, jeg altså :D svidd de vekk? :lol: *fnise*

Supera 13-06-12 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1356681)
Jeg tenker på å investere i en anleggsgartner i jungelen min. Altså at h*n gjør grunnarbeidet og anlegger hagen for meg (og selvfølgelig gjør den lettstelt). Hagen min er nesten et blankt lerret nå. Tomta mi er under ett mål. Jeg har trær og bærbusker. Jeg trenger blomster, blomsterbed (gjerne fint laget med steinkanter), hekker (jeg har noen stygge, men vil ha nye), utepotter og sånt. Jeg vil ikke gi anleggsgartneren altfor stort spillerom, skal jo ikke ha noen superoverdådig hage. Men jeg vil ikke være for gjerrig heller slik at han bare kan velge billige blomster og sånt. Jeg vil jo ha en fin hage. Hvor mye ca tror dere dette kommer til å koste med arbeid, blomster, stein og sånt?

Ingen som har jukset og fått andre til å anlegge hagen? Eller har hørt om noen som har gjort det?

Nerthus 13-06-12 18:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1358259)
Ingen som har jukset og fått andre til å anlegge hagen? Eller har hørt om noen som har gjort det?

Det jeg har funnet om dette, er at det koster alt fra 2-9000 for selve planleggingen avhengig av hvor detaljert du ønsker skissen skal være. Google hagedesign så får du opp mange sider!

Arbeidet og innkjøp av nødvendig utstyr og planter kommer da i tillegg...

Supera 13-06-12 19:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1358262)
Det jeg har funnet om dette, er at det koster alt fra 2-9000 for selve planleggingen avhengig av hvor detaljert du ønsker skissen skal være. Google hagedesign så får du opp mange sider!

Arbeidet og innkjøp av nødvendig utstyr og planter kommer da i tillegg...

Takk for svar. Planen var å kjøpe en sånn hageplanlegging, men jeg lurer på ca hvor mye det koster for arbeidet, blomster, stein og sånt. Det spørs jo selvsagt hva slags planter man velger, men sånn ca for en OK liten hage på ca et halvt mål? 50.000? 100.000? 200.000?

Dietta 13-06-12 19:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1358278)
Takk for svar. Planen var å kjøpe en sånn hageplanlegging, men jeg lurer på ca hvor mye det koster for arbeidet, blomster, stein og sånt. Det spørs jo selvsagt hva slags planter man velger, men sånn ca for en OK liten hage på ca et halvt mål? 50.000? 100.000? 200.000?

Hvis det er mye jobb med opparbeiding av nivåforskjeller, mye stein som skal legges etc. tror jeg det fort kan komme opp i 200.000,- :eek:

Supera 13-06-12 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1358282)
Hvis det er mye jobb med opparbeiding av nivåforskjeller, mye stein som skal legges etc. tror jeg det fort kan komme opp i 200.000,- :eek:

Ingen nivåforskjeller. Glemte å si det. Hagen er flat. Kun forsiktig helning ned mot en kum. Liten nok helning til at hagen føles flat, men nok helning til at vannet dreneres fint bort.

Men jeg hadde lyst på bed med kantstein, så jeg vet at det vil i så fall dra opp prisen en del.

Dietta 13-06-12 20:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1358288)
Ingen nivåforskjeller. Glemte å si det. Hagen er flat. Kun forsiktig helning ned mot en kum. Liten nok helning til at hagen føles flat, men nok helning til at vannet dreneres fint bort.

Men jeg hadde lyst på bed med kantstein, så jeg vet at det vil i så fall dra opp prisen en del.

Vi hadde et firma til å kappe endel trær, fjerne røtter og renske opp, så legge bark, plante mye vintergrønt og noen blomster for 3 år siden, i 2 bratte skråninger ned mot veien. Regningen kom på ganske nøyaktig 100.000,- Kan tenkte meg at det er ca 150 m2.
Siden du ikke har tenkt å bygge opp nivåforskjeller etc, bare planering, bed og planting så kan jeg tenke meg at det blir nærmere 100.000,- enn 200.000,-
Det blir straks mye dyrere hvis du ønsker å lage høydeforskjeller, gangveier, sitteplasser etc. Gleder meg til å se bilder når det blir ferdig :)

Carisma 13-06-12 20:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1358232)
Jeg har søsken som har reist med MSC og den ene har reist med RCCL (Royal Caribbean Cruiselines) to ganger i tillegg og begge slakter MSC, men hun som har reist med begge skryter hemningsløst av RCCL.

:_oy: hva har de slaktet defor da?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.