Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Carisma 08-12-14 13:18

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Trenger tips til en liten julegave til hun som vasker hos oss!

TrillTrall 08-12-14 13:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500764)
Trenger tips til en liten julegave til hun som vasker hos oss!

En god håndkrem. :) Vasking er hardt for huden.

streber 08-12-14 20:16

Tenkte i samme retning selv. En god håndkrem, eller et sett med feks fot og håndkrem o.l. :)

Kanutten 08-12-14 21:48

Lurer på når det ikke er lov å bruke/si ordet pygmee lengere... eller sumpnisse....

MissPivotal 08-12-14 22:53

Jeg trenger en kjole til bryllupet mitt neste sommer. Jeg vil ikke ha en klassisk brudekjole, men en festkjole. Jeg har en finkjole som jeg gjerne vil ha kopiert i en annen farge, og med noen endringer. Er det noen som vet om noen som gjør slike ting bra? Typ, at jeg kan levere kjolen min i hånda til noen, og ikke trenge å gjøre mer enn å bli tatt mål av og dra kortet?

langaard 08-12-14 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1500799)
Lurer på når det ikke er lov å bruke/si ordet pygmee lengere... eller sumpnisse....

Er lov her i nord iallefall :D

Jammo 08-12-14 23:39

Jeg har sånn "pølse", den nederste delen av magen. Har vansker med å krympe den. Er det noen som har tips og råd til å krympe denne? Tok det lang tid for at den forsvant når du går på lavkarbo? :)

Kanutten 09-12-14 06:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1500806)
Er lov her i nord iallefall :D

Ja enn så lenge! :lol:

Carisma 09-12-14 10:40

Jeg er så redd for å gjøre feil på jobb, at jeg ender med å gjøre flere feil... Noen tips til hvordan man kan unngå slikt? (En feil koster fort firmaet 5-10 000 eller mye mer, needless to say er det noe dritt å gjære flere daglig... :flau:)

Photobscura 10-12-14 12:55

Opererte bort et lipom på skuldra for et par dager siden. Har et kompress som skal være på, og holdes tørt, i tre dager. Men glemte å spørre om hvordan jeg burde rengjøre det når kompresset skal av, og nytt plaster på. Skal jeg bare vaske det med vann, eller burde jeg kjøpe pyrisept/klorhexidin, eller andre remedier?

nellie 10-12-14 16:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1500859)
Opererte bort et lipom på skuldra for et par dager siden. Har et kompress som skal være på, og holdes tørt, i tre dager. Men glemte å spørre om hvordan jeg burde rengjøre det når kompresset skal av, og nytt plaster på. Skal jeg bare vaske det med vann, eller burde jeg kjøpe pyrisept/klorhexidin, eller andre remedier?

Spør de som jobber på apoteket. :)

nellie 10-12-14 16:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1500859)

Men sånn generelt sett bør ikke sår fikses og trikse så veldig mye med, så lenge de er friske, uten betennelse osv. Bare vaskes rundt med klorhexidin, og på med ny lapp.

Photobscura 10-12-14 17:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1500865)

Men sånn generelt sett bør ikke sår fikses og trikse så veldig mye med, så lenge de er friske, uten betennelse osv. Bare vaskes rundt med klorhexidin, og på med ny lapp.

Takk takk! Ja, da gjør jeg det. :) Var mer bare usikker på om jeg skulle vaske med noe annet enn vann. Spent på hvordan det ser ut når jeg fjerner kompresset!

Cyan 10-12-14 18:19

Jeg skal starte opp med metformin (3 x 500 mg per dag), men siden magen fort kan bli litt krøllete børse jeg vel trappe opp gradvis (legen sa ikke noe om det, og jeg glemte å spørre, men antar det fortsatt er gjeldende). Ser at det er delestrek på tablettene, og lurer derfor på om det er smartere å starte med en halv tablett 2-3 ganger om dagen i stedet for 1 tablett 1 gang om dagen som jeg i utgangspunktet tenkte. Og når/hvordan bør jeg da øke?

Photobscura 10-12-14 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500869)
Jeg skal starte opp med metformin (3 x 500 mg per dag), men siden magen fort kan bli litt krøllete børse jeg vel trappe opp gradvis (legen sa ikke noe om det, og jeg glemte å spørre, men antar det fortsatt er gjeldende). Ser at det er delestrek på tablettene, og lurer derfor på om det er smartere å starte med en halv tablett 2-3 ganger om dagen i stedet for 1 tablett 1 gang om dagen som jeg i utgangspunktet tenkte. Og når/hvordan bør jeg da øke?

Jeg fikk beskjed om å øke langsomt opp til den samme dosen du skal ha og sånn jeg gjorde det (jeg delte dog ikke tablettene, men det hadde nok vært en fordel), var å begynne med én. Jeg fikk ganske fort bivirkninger, og da bare fortsatte jeg inntil de ga seg, før jeg trappet opp til to om dagen, og fikk tilbake bivirkningene, og økte ikke til tre før de gikk over. Jeg måtte imidlertid trappe ned igjen en periode, for det ble alt for ille. Men det bedret seg da jeg sørget for å ta dem midt i måltidet. Det tok i alt ca tre måneder. Hadde jeg delt dem, kunne det kanskje ha gått mer sømløst.

Cyan 10-12-14 18:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1500870)
Jeg fikk beskjed om å øke langsomt opp til den samme dosen du skal ha og sånn jeg gjorde det (jeg delte dog ikke tablettene, men det hadde nok vært en fordel), var å begynne med én. Jeg fikk ganske fort bivirkninger, og da bare fortsatte jeg inntil de ga seg, før jeg trappet opp til to om dagen, og fikk tilbake bivirkningene, og økte ikke til tre før de gikk over. Jeg måtte imidlertid trappe ned igjen en periode, for det ble alt for ille. Men det bedret seg da jeg sørget for å ta dem midt i måltidet. Det tok i alt ca tre måneder. Hadde jeg delt dem, kunne det kanskje ha gått mer sømløst.

Åh ok, takk. Da tenker jeg at jeg bare starter med en halv tablett om dagen i starten og så øker med 1/2 om gangen når bivirkningene forsvinner. Tok det lang tid til du fikk bivirkninger da du først startet forresten?

Photobscura 10-12-14 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500871)
Åh ok, takk. Da tenker jeg at jeg bare starter med en halv tablett om dagen i starten og så øker med 1/2 om gangen når bivirkningene forsvinner. Tok det lang tid til du fikk bivirkninger da du først startet forresten?

Noen dager, mener jeg å huske. :) Men det ga meg også en pekepinn på når jeg spiste for lite mat. På særs småspiste dager var bivirkningene langt verre. Ingefær var en ting som fikk meg gjennom mye av den verste kvalmen.

Kanutten 10-12-14 19:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1500868)
Takk takk! Ja, da gjør jeg det. :) Var mer bare usikker på om jeg skulle vaske med noe annet enn vann. Spent på hvordan det ser ut når jeg fjerner kompresset!

Smør litt pyrisept salve på selve sårflaten så blir sårflaten mykere og stingene vil ikke irritere så mye.

Carisma 10-12-14 21:10

Jeg har forsøkt å innarbeide metforminen min siden i sommer, men klarer bare to dager så må jeg stoppe igjen. Så regn med at det kan ta litt mer enn noen dager... Jeg ville hvertfall holdt meg på en halv tablett i minst en uke, så doblet dosen osv.

Kanutten 10-12-14 21:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500718)
Hva skal jeg bruke for å få rent et dusjkabinett som ikke ser ut?! Kabinettet er av glass. Prøvde samlmiakk+eddik (?) tidligere, men synes ikke det var så voldsomt effektivt som det skrytes av.

Glemte jo gi deg det beste tipset! Ha litt aske på en våt klut og tørk over. Trenger ikke gni engang!

TrillTrall 10-12-14 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1500880)
Glemte jo gi deg det beste tipset! Ha litt aske på en våt klut og tørk over. Trenger ikke gni engang!

På kalkbelegg i dusjen!? Vet det skal funke på glassdøra på vedovnen, men...

Photobscura 11-12-14 09:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500879)
Jeg har forsøkt å innarbeide metforminen min siden i sommer, men klarer bare to dager så må jeg stoppe igjen. Så regn med at det kan ta litt mer enn noen dager... Jeg ville hvertfall holdt meg på en halv tablett i minst en uke, så doblet dosen osv.

Håper det kom tydelig nok frem at jeg mente det tok noen dager før bivirkningene kom, tilvenningen, før de ga seg, tok flere måneder.

Cyan 11-12-14 09:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1500895)
Håper det kom tydelig nok frem at jeg mente det tok noen dager før bivirkningene kom, tilvenningen, før de ga seg, tok flere måneder.

Ja, jeg skjønte det :) Og det var jo også det jeg spurte om, sånn at jeg venter lenge nok med å evt. konkludere med at den halve pilla ikke ga meg bivirkninger.

Carisma 11-12-14 10:02

Jeg leste det som om Cyan skulle ta en halv tablett første dag, en halv til neste osv.

Jeg har stått på 3x500 siden 2008, men har fortsatt til gode å klare å ta full dose :eek:

Kanutten 11-12-14 13:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500881)

Fungerer på alt av glass. 😊

smgj 11-12-14 14:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500881)

Aske + vann = askelut?
Er vel så sterkt basisk at det tar kalkbelegget.

TrillTrall 11-12-14 16:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1500913)
Aske + vann = askelut?
Er vel så sterkt basisk at det tar kalkbelegget.

Det er jo sant. Må prøves neste gang om det er aske i ovnen da.

Cyan 12-12-14 12:34

Jeg elsker karamelliserte og honningglaserte mandler og peanøtter. Finnes det en lavkarbovariant man kan kjøpe eller lage selv?

Butterfly83 12-12-14 12:59

Honningglaserte vet jeg ikke, men du kan karamellisere med tagatesse :)

Marella77 12-12-14 13:09

Kan stekt bacon ligge på kjøkkenbenken i en skål (ikke i kjøleskap) lenge? En venninne lar det ligge der 1 døgn. Trygt?

nellie 12-12-14 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1500944)
Kan stekt bacon ligge på kjøkkenbenken i en skål (ikke i kjøleskap) lenge? En venninne lar det ligge der 1 døgn. Trygt?

Jeg hadde spist det.

TrillTrall 12-12-14 13:26

Sitat:

Har hun blitt syk av det? Hvis ikke er det neppe noe problem. :)

Carisma 12-12-14 13:28

Sitat:

Kan stekt bacon ligge på kjøkkenbenken i en skål (ikke i kjøleskap) lenge?

Ja! Bacon er noe av det som har lengst holdbarhet

Butterfly83 12-12-14 14:41

Vi har ofte stekt for mye bacon, og latt det bli liggende på benken :o Ikke blitt dårlige av den grunn. Annet kjøtt hadde jeg vært mer skeptisk til, men generelt holder ferdigstekt mat seg en stund i romtemperatur.

Marella77 13-12-14 01:32

OK, godt å vite ;) ikke blitt syk nei;)

Lillemy71 13-12-14 14:38

Hvordan er sukrin gold i forhold til vanlig sukrin i smaken, er den like "kald/metallisk"?

Ser bare at det ligger en del oppskrifter på funksjonell mat som jeg kunne tenkt meg å prøve, men nesten alt er med sukrin gold.

Marella77 13-12-14 19:48

Noen som har sensor lys ute og kamera ute? Har nettopp hatt innbrudd i garasjen! Tips?

langaard 13-12-14 19:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1500985)
Noen som har sensor lys ute og kamera ute? Har nettopp hatt innbrudd i garasjen! Tips?

Vi har sensorlys, men ikke kamera.
Kjøpt på biltema :)

Kanutten 13-12-14 23:35

Jeg har to ganger fått påvist lite spytt ( revmatismeavd og tannlege) og har dermed fått innvilget tannbehandling dekket av nav. Jeg ønsker nå bytte tannlege. Må jeg da testes på nytt??

Marella77 14-12-14 01:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1500986)
Vi har sensorlys, men ikke kamera.
Kjøpt på biltema :)

Takk for svar! Slår lyset seg på av katter?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19.