Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lava 12-06-12 09:27

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har nettopp tatt frem kaffetrakteren og har brukt den noen dager nå. Det skal være ca 60 g kaffe pr liter, og den skjeen som følger med trakteren er bare 5 g. Jeg har tidligere brukt 6 slike skjeer, siden jeg trodde det var 10 g pr skje, men veide en dag, og jeg må nå bruke 12 skjeer..

I dag brukte jeg 10 skjeer, og syns kaffen er sterk nok med det.

Kaffemaskinen er en kenwood EON og kaffen er mørkbrent arabica.

Det er ikke ofte jeg bruker den, så jeg er usikker på mengde og slikt. Hvor mye kaffe bruker dere pr liter vann? Går det på slump eller måler dere?

Anarko 12-06-12 09:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1357569)
Har nettopp tatt frem kaffetrakteren og har brukt den noen dager nå. Det skal være ca 60 g kaffe pr liter, og den skjeen som følger med trakteren er bare 5 g. Jeg har tidligere brukt 6 slike skjeer, siden jeg trodde det var 10 g pr skje, men veide en dag, og jeg må nå bruke 12 skjeer..

I dag brukte jeg 10 skjeer, og syns kaffen er sterk nok med det.

Kaffemaskinen er en kenwood EON og kaffen er mørkbrent arabica.

Det er ikke ofte jeg bruker den, så jeg er usikker på mengde og slikt. Hvor mye kaffe bruker dere pr liter vann? Går det på slump eller måler dere?

Jeg tar det på slump. Men jeg drikker for det meste presskannekaffe. Når jeg lager full kanne med kaffetrakter, så tar jeg det som jeg syns ser passelig ut, og det er alltid ca det samme, uten at jeg teller skeier... Uansett så liker jo noen kaffien kruttsterk, og andre har lyst på noe litt svakere :)

Supera 12-06-12 10:01

Går det an å flytte på viltvoksende bjørnebær? Og er røttene slik som på bringebær, altså at de skyter langt utover i hver sin retning?

Lava 12-06-12 10:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1357571)
Jeg tar det på slump. Men jeg drikker for det meste presskannekaffe. Når jeg lager full kanne med kaffetrakter, så tar jeg det som jeg syns ser passelig ut, og det er alltid ca det samme, uten at jeg teller skeier... Uansett så liker jo noen kaffien kruttsterk, og andre har lyst på noe litt svakere :)

jeg liker sterk kaffe, men det går jammen mye kaffe om jeg skal fortsette slik :lol:
Slump høres bra ut, får øve meg litt :ja:

Lava 12-06-12 10:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1357587)
Går det an å flytte på viltvoksende bjørnebær? Og er røttene slik som på bringebær, altså at de skyter langt utover i hver sin retning?

De vokser jo i digre kratt og sprer seg godt. De tåler nok helt sikkert å flyttes. Kle deg godt før jobben, så du ikke blir hengende fast i alle stikkertene :p

Marella77 12-06-12 10:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1356714)
Man mister mye mineraler når man slipper vannet og så skal pillene være optimalt for fettforbrenningen. Som regel bedre med litt for mye enn litt for lite når det gjelder vitaminer og mineraler, så det skader sjeldent å ta slike kosttilskudd så lenge det ikke er snakk om enorme doser - noe det ikke var i ketolysepillene. Men nødvendig tror jeg ikke det er. ;) Strengt tatt er det unaturlig for mennesket å ta kosttilskudd. Vi overlevde da helt fint på naturlige råvarer før. :geip: Og det er ikke som at vi ikke får i oss vitaminer og mineraler på lavkarbo. Vi får jo i oss mer vitaminer og mineraler enn de fleste som spiser høykarbo. :snill:

Takk for flott tilbakemelding og masse info Supera!! :) :klem:

Supera 12-06-12 10:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1357592)
De vokser jo i digre kratt og sprer seg godt. De tåler nok helt sikkert å flyttes. Kle deg godt før jobben, så du ikke blir hengende fast i alle stikkertene :p

Hvis de har store røtter funker det ikke med jordbærpotte til dem. :geip: Jeg får ta dem sammen med bringebærene da. De kan jo krysses også, og så får jeg loganbær.

Der de vokser nå har jeg planer om å lage tun... Hvis jeg bare får kjøpt flekken av naboen. Jeg skjønner ikke hva naboen skal med den... En knøttliten flekk på rundt 10 kvm som er malplassert etter at veien som går forbi ble flyttet litt for ca 30 år siden. Og naboen har ikke brukt den siden. Og bjørnebærene som vokser på flekken ser det ikke ut til at naboen vet om en gang.

Lava 12-06-12 11:40

Sms blockeren virker på det viset at jeg fortsatt får sms, men får ikke varsel om den.. så nå at det lå en melding der.

Har lastet ned en annen, får se hvordan den virker. Ellers sa teleselskapet at de kunne gi meg nytt nr kostnadsfritt. Så går for det om det ikke fungerer bedre med slik block ting.

smgj 12-06-12 11:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1357642)
Sms blockeren virker på det viset at jeg fortsatt får sms, men får ikke varsel om den.. så nå at det lå en melding der.

Har lastet ned en annen, får se hvordan den virker. Ellers sa teleselskapet at de kunne gi meg nytt nr kostnadsfritt. Så går for det om det ikke fungerer bedre med slik block ting.

Har du telenor så har de en nummerblokkeringstjeneste?

Photobscura 12-06-12 11:50

Hvordan er det med å ta med seg medisiner til utlandet? Jeg skal til Praha om en drøy uke, og jeg går daglig på metformin, samt at jeg alltid må ha sobril i bakhånd. Må jeg ha med resepter på disse?

Lava 12-06-12 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1357652)
Har du telenor så har de en nummerblokkeringstjeneste?

Tele2. har pratet med dem og de skal ringe opp igjen.

Kitt 12-06-12 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1357656)
Hvordan er det med å ta med seg medisiner til utlandet? Jeg skal til Praha om en drøy uke, og jeg går daglig på metformin, samt at jeg alltid må ha sobril i bakhånd. Må jeg ha med resepter på disse?

Trenger ikke resepter. Ta bare med deg akkurat det du trenger i orginalpakningen med "apoteklappen" på, så er du safe!
Du kan ha med inntil 3 måneder til eget forbruk i orginalpakningen!

elien 12-06-12 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1357656)

Tror vis det er innenfor "Shengen" (klarer ikke å skrive det rett) så må du ha et sjema på "sterkere" mediseiner.

Apoteket skriver ut dette, de vet også hvilke medisiner du må ha det for.

Elin

Lava 12-06-12 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1357661)
Tele2. har pratet med dem og de skal ringe opp igjen.

Får tilsendt nytt nummer kostnadsfritt, uten binding. Det nr jeg har nå er bundet til 1. desember og kan løpe videre uten å brukes.
Litt mye info pr telefon, men jeg skjønner det vel etterhvert :p

Photobscura 12-06-12 12:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1357662)
Trenger ikke resepter. Ta bare med deg akkurat det du trenger i orginalpakningen med "apoteklappen" på, så er du safe!
Du kan ha med inntil 3 måneder til eget forbruk i orginalpakningen!

Jeg er helt safe, altså? Good. :)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1357667)
Tror vis det er innenfor "Shengen" (klarer ikke å skrive det rett) så må du ha et sjema på "sterkere" mediseiner.

Apoteket skriver ut dette, de vet også hvilke medisiner du må ha det for.

Elin

Ok, men sterkere medisiner ...? Sobril er på medium dose, jeg vet ikke om disse anses som "sterkere" ...?

Schengen, btw. ;)

Photobscura 12-06-12 12:21

Ja, og så lurer jeg på om det finnes noen typisk ekvivalens for norske Vita i Praha? Jeg er helt avhengig av tørrshampoo, men det får man jo ikke ta med seg på flyet ... (Sprayboks).

elien 12-06-12 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1357683)
Jeg er helt safe, altså? Good. :)

Ok, men sterkere medisiner ...? Sobril er på medium dose, jeg vet ikke om disse anses som "sterkere" ...?

Schengen, btw. ;)

Jeg skrev det fordi jeg ikke vet så mye om de. Men vet far alltid måtte ha med det på sobril, kan være han hadde en sterkere dose.

Elin

Lava 12-06-12 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1357642)

:lol: den "gamle" blokkerte sin første sms! Fra tele2 :eek: :lol:

jaja, nå tar jeg med bikkjehunden og går meg en lang tur

Photobscura 12-06-12 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elien (Innlegg 1357687)
Jeg skrev det fordi jeg ikke vet så mye om de. Men vet far alltid måtte ha med det på sobril, kan være han hadde en sterkere dose.

Elin

Ok. (Det er 10, 15 og 25 mg. Jeg har 15). Jeg kan jo bare gå innom et apotek og høre! Takk. :)

vaskeklut 12-06-12 13:20

Photo og alle andre som surrer rundt med dette Schengen-styret:

Her er en liste over hvilke medikamenter det kreves attest for. Sobril på 10, 15 og 25 mg krever attest.

Photobscura 12-06-12 13:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1357712)
Photo og alle andre som surrer rundt med dette Schengen-styret:

Her er en liste over hvilke medikamenter det kreves attest for. Sobril på 10, 15 og 25 mg krever attest.

Tusen takk! :)

Bønna200 12-06-12 13:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1357685)
Ja, og så lurer jeg på om det finnes noen typisk ekvivalens for norske Vita i Praha? Jeg er helt avhengig av tørrshampoo, men det får man jo ikke ta med seg på flyet ... (Sprayboks).

Man kan da ha med seg sprayboks på flyet? Eller har du kun håndbagasje?

Photobscura 12-06-12 13:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1357716)
Man kan da ha med seg sprayboks på flyet? Eller har du kun håndbagasje?

Vi har kun håndbagasje, ja.

Bønna200 12-06-12 14:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1357719)
Vi har kun håndbagasje, ja.

Det pleier vi stort sett å ha også. Men reiser du med Norwegian så tror jeg ikke det koster så mye med en koffert.
Jeg så ikke etter en sånn butikk, men fant ikke så mye sånt tilfeldig hvert fall.

Photobscura 12-06-12 14:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1357721)
Det pleier vi stort sett å ha også. Men reiser du med Norwegian så tror jeg ikke det koster så mye med en koffert.
Jeg så ikke etter en sånn butikk, men fant ikke så mye sånt tilfeldig hvert fall.

Vi skal ikke ha med oss så mye, så det blir jo litt overflødig. Størrelsen på håndbagasjen man kan ha med seg er ganske romslig! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.