Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Butterfly83 25-11-14 16:07

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det er dessverre mange som syns bur både om natta og mens de er på jobb er greit :(

Det er vel en grunn for at mattilsynet ser seg nødt til å komme med disse retningslinjene. Men folk som ikke bryr seg i dag kommer vel neppe til å bry seg om dette heller :( Men om de klarer å få opp øynene på noen få så er det bra!

BenteR 25-11-14 16:08

Det er ikke helt unormalt iallefall.
Mange mennesker tror i fullt alvor at en hund, et av de mest sosiale kjæledyrene vi har, trives helt greitt med å tilbringe opp til 16 timer i døgnet i bur fordi "de får jo tur morgen og kveld + mat og drikke".
Argumenterer man med dem går de i forsvarsposisjon og mener at "alle har rett på hund" selv om man ikke har tid til å ta seg skikkelig av hunden.
Jeg bruker ikke, og har aldri brukt bur til mine hunder annet enn selvsagt sikring i bil og når de har vært hos veterinær.
Jeg ser på mine hunder at de døser en del i løpet av dagen, men de flytter også mye på seg og de foretrekker å være i nærheten av oss tobeinte. Om det var slik at hundene ville ligge på sin plass i timevis, så ville de vel ikke fulgt etter oss tobeinte, kikket litt ut av vinduet, tatt seg en runde i huset eller kanskje funnet seg en leke og herje litt med?
Jeg går så langt at jeg mener man bør tenke seg om både en og to ganger før man skaffer seg hund når man er i full jobb og i tillegg har et travelt liv, med mindre man har "barnehage" til hunden. Flere steder er det "barnehage" for hundene der man betaler for at de får være med mennesker og andre hunder når menneskene i familien er på jobb. Mange argumenterer mot dette fordi det koster penger, men man betaler jo for at barn ikke skal måtte være alene hjemme? Man kan selvsagt ha hund fordi om man jobber fullt, men da må hverdagen legges opp slik at hunden får mye god stimuli både før og etter jobb og også få oppfylt sitt behov for kontakt. Sitter hunden innestengt i et bur hele natten og hele dagen når man er på jobb (eller på besøk, eller handler, eller er på kino, etc.) så vil man i mine øyne aldri være en god hunde-eier.

Jammo 26-11-14 01:23

Går det ant å gå ned 1 kg på en dag? Gikk på vekten i dag og hadde gått ned et helt kg siden i går :eek:

TrillTrall 26-11-14 07:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500127)
Går det ant å gå ned 1 kg på en dag? Gikk på vekten i dag og hadde gått ned et helt kg siden i går :eek:

Ikke i ren fettvekt, men i litt fett, litt vann og litt tarminnhold ja. :)

Jammo 26-11-14 13:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500130)
Ikke i ren fettvekt, men i litt fett, litt vann og litt tarminnhold ja. :)

Ok :) Begynte å lure på om det var vekten min eller hodet mitt som tullet med meg ;)

Carisma 26-11-14 13:26

Helt vanlig å variere en kilo eller tre over natta

MissPivotal 26-11-14 18:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1500037)
Ser du er fra Trondheim. Han jobbet tidlig i sin karriere på mikrobryggeriet der. Som kokk seff... :p

Svart kort hår, tatoveringer og stor? :) Gikk en del der før, og maten der var kjempegod. Men har all tro på at du kan imponere med retten din :)

Kanutten 26-11-14 19:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal (Innlegg 1500145)
Svart kort hår, tatoveringer og stor? :) Gikk en del der før, og maten der var kjempegod. Men har all tro på at du kan imponere med retten din :)

:D Perfekt beskrivelse!

Lava 26-11-14 21:21

1.000.767 er dette en million visninger?? :eek:

Vellest tråd, må jeg si! :D

Bønna200 26-11-14 21:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1500151)

Ja, du gjorde noe veeeldig bra med å starte denne tråden! :D

Jammo 26-11-14 23:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1500151)

Kjempebra :D

Lava 27-11-14 00:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1500154)
Ja, du gjorde noe veeeldig bra med å starte denne tråden! :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500166)
Kjempebra :D

yay!! :D Glad dere har hatt glede av tråden! :heia:

Cyan 27-11-14 10:24

Hvordan kler man seg egentlig for en løpetur når gradestokken kryper godt ned på minussiden? Løpethightsene blir for kalde og vinterturklærne blir for store og stive. Noen gode forslag, som ikke koster en hel månedslønn, og som også kommer i store størrelser? Ullundertøyet har jeg allerede :)

Carisma 27-11-14 10:33

Fleecebukse? Jeg har en fleecebukse som jeg ofte bruker som turbukse hele høsten og vinteren, og den trenger jeg ikke stillongs under engang.

smgj 27-11-14 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500183)
Hvordan kler man seg egentlig for en løpetur når gradestokken kryper godt ned på minussiden? Løpethightsene blir for kalde og vinterturklærne blir for store og stive. Noen gode forslag, som ikke koster en hel månedslønn, og som også kommer i store størrelser? Ullundertøyet har jeg allerede :)

Ulltights under og en vindbukse (a la skibukse eller noe sånt... "grilldress" fungerer fint) utenpå. Tilsvarende oventil. Ull er varmt også når det er vått og sålenge du ha noe vindstoppende ytterst så er det bare å justere med antall lag tynn ull. (Eventuelt et lag superundertøy innerst om du ikke liker ull rett på kroppen.)

Husk refleksvest ytterst. :)

Cyan 27-11-14 10:50

Takk. Så for meg at det måtte bli noe sånt :) Ser at swix har en del alrighte treningstøy for langrenn (som jeg antar må være vel så bra til løping) til en ikke avskrekkende pris. Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o

Ethereal 27-11-14 11:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500183)

Så og si alle merker har jo thermotights nå, flere merket "sub-zero", og de har refleks og all that jazz (blir ikke galt med litt ekstra refleks på beina). Rönisch Petra, og den typen? De er i alle fall behagelige og faktisk varme, og for meg blir tre lag bare på beina litt vel heavy for å løpe. :D

(H&M har jo thermotights også nå, vet ikke om de er bra, men de er rimelige, og størrelsesutvalget pleier jo være bredt der?)

Utover det støtter jeg lag på lag på lag under noe vind-og vantett. Og lue/bredt pannebånd, under løpeturer om vinteren er ikke det generelle rådet om å holde hodet kaldt særlig smart. :P

Cyan 27-11-14 11:55

Termotights! Har sett men ikke koblet det til holde seg varm på bena, bare tenkt at det er en tights, ergo kald :p Tror dog jeg satser på ull innerst og noe vindtett ytterst, siden jeg også har store planer om å lære meg å gå på ski i år og ser for meg at det blir mer anvendelig til flere aktiviteter enn en løpetights.

Carisma 27-11-14 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500187)
Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o

Tror Swix er ganske smalt/smått. Måtte kjøpe xl til broren min som er lang og hengslete og vanligvis bruker M i typ Dressmann/HM klær.
Smart club hadde en serie som het North Peak, som jeg tror Coop alnabru viderefører, som er store i str (jeg kan ha jakke i 46!) Ellers er Stormberg OK også i noe av det som ikke er i pluz-sortimentet.

nellie 27-11-14 12:32

Thermotights er ikke varmt. Varmer litt ekstra opp mot ca -4. Med trykk på litt.

Jammo 27-11-14 12:52

Nøttesnacs:
100 g mandler
2 ss yaconsirup
1 ss sukrin gold
1 ts kokosolje
Revet kokos
Himalayasalt

Noe erstatning for yaconsirup? Er vel mye karbohydrater i det :confused:

kennygirl 27-11-14 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500195)
Nøttesnacs:
100 g mandler
2 ss yaconsirup
1 ss sukrin gold
1 ts kokosolje
Revet kokos
Himalayasalt

Noe erstatning for yaconsirup? Er vel mye karbohydrater i det :confused:

Tagatose! Den karamelliserer seg som sukker, men er uten karber :)

kennygirl 27-11-14 20:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500187)
Takk. Så for meg at det måtte bli noe sånt :) Ser at swix har en del alrighte treningstøy for langrenn (som jeg antar må være vel så bra til løping) til en ikke avskrekkende pris. Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o

Swix er knøtte små i str! Selger de der jeg jobber... Damestørrelsene må mange gå opp to str. Herrestørrelsene må noen gå opp en størrelse, men ikke alle. Buksene i herre er ok i størrelsen stort sett...

Ethereal 27-11-14 20:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1500218)
Tagatose! Den karamelliserer seg som sukker, men er uten karber :)

Tagatose er da virkelig ikke helt uten kh? Hvor mye som faktisk tas opp er vel ikke de lærde enige om enda, engang.

Yaconsirup har ikke veldig mye kh, man bruker uansett liten mengde, og den har veldig lav GI (hever ikke blodsukkeret særlig, og et stabilt blodsukker er en viktig del av det man forsøker å oppnå på lavkarbo)

Jammo 28-11-14 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 1500220)
Tagatose er da virkelig ikke helt uten kh? Hvor mye som faktisk tas opp er vel ikke de lærde enige om enda, engang.

Yaconsirup har ikke veldig mye kh, man bruker uansett liten mengde, og den har veldig lav GI (hever ikke blodsukkeret særlig, og et stabilt blodsukker er en viktig del av det man forsøker å oppnå på lavkarbo)

Hva er best av de to da? :)

kennygirl 28-11-14 12:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jammo (Innlegg 1500234)
Hva er best av de to da? :)

Ren tagatose har GI 2, men kan gi luft i magen ved stort inntak. Yacon sirup har GI 3 og har ikke hørt noen som får luft i magen av den....
Små mengder det er snakk om i denne oppskriften, så regner med det går bra uansett hvilken du velger. Kanskje lurt å følge original oppskrift dersom det er første gang du lager den :)

Jammo 28-11-14 14:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1500246)
Ren tagatose har GI 2, men kan gi luft i magen ved stort inntak. Yacon sirup har GI 3 og har ikke hørt noen som får luft i magen av den....
Små mengder det er snakk om i denne oppskriften, så regner med det går bra uansett hvilken du velger. Kanskje lurt å følge original oppskrift dersom det er første gang du lager den :)

Tusen takk for gode råd :)

Sivensvans 28-11-14 14:29

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fjerne stearin fra en lys skinnveske? Jeg har jo fått av selve stearinen, men "fettet" sitter igjen.

Har søkt på nettet og det ser ut som en håpløs oppgave, men prøver her også før jeg gir meg helt:)

Anne 28-11-14 15:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1500255)
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan fjerne stearin fra en lys skinnveske? Jeg har jo fått av selve stearinen, men "fettet" sitter igjen.

Har søkt på nettet og det ser ut som en håpløs oppgave, men prøver her også før jeg gir meg helt:)

Zalo og varmt...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. Zalo tar det meste av stearin fra andre ting. Prøv et sted det ikke synes så godt. Eller spør i en møbelforetning hva de gjør med stearinflekker på skinnmøbler. Ekornes fabrikker feks.

Sivensvans 28-11-14 15:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1500256)
Zalo og varmt...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. Zalo tar det meste av stearin fra andre ting. Prøv et sted det ikke synes så godt. Eller spør i en møbelforetning hva de gjør med stearinflekker på skinnmøbler. Ekornes fabrikker feks.

Supre råd som jeg vil forsøke! Tusen takk, Anne!;)

Sivensvans 28-11-14 15:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1500256)
...og etterpå sette inn hele veska med fett, tenker jeg. .

Hvordan gjør jeg dette?

Anne 28-11-14 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1500258)
Hvordan gjør jeg dette?

Med møbelfett eller en sånn fettboks du kjøper i skobutikker, nøytral. Bruk svamp og ta bit for bit og gni godt inn. Ikke mye fett av gangen.

Anne 28-11-14 19:06

Sivensvans, du kan også bruke et strykejern for å fjerne mest mulig av stearin som har gått inn i veska. Legg et kjøkkenhåndle eller tørkepapir i mellom . Ikke bruk veldig sterk varme.

Ziltoidia 28-11-14 20:31

Noen som vet hvor man får tak i skikkelige godteriknitreposer som disse? Vurderer å gi bort julenoms i julegave i år. :D

TrillTrall 28-11-14 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1500190)
Termotights! Har sett men ikke koblet det til holde seg varm på bena, bare tenkt at det er en tights, ergo kald :p Tror dog jeg satser på ull innerst og noe vindtett ytterst, siden jeg også har store planer om å lære meg å gå på ski i år og ser for meg at det blir mer anvendelig til flere aktiviteter enn en løpetights.

Jeg bruker en tynn ull-longs og vinter-løpetights utenpå. Ullstrømper (Trysil el. Ullvang) på føttene, 2 ulltrøyer (en tynn + en mellomtykk) innenfor softshelljakka, den ene med høy glidelås-hals, buff om jeg ikke har høyhalset ulltrøye, pannebånd, løpehansker med hjemmestrikka tovede ullvotter utenpå. Refleksvekst + refleksbånd på begge armer og begge ankler.

TrillTrall 28-11-14 20:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1500275)
Noen som vet hvor man får tak i skikkelige godteriknitreposer som disse? Vurderer å gi bort julenoms i julegave i år. :D

Cellofan får du jo kjøpt på rull, klipp ut en sirkel og lag en pose selv? :)

Ziltoidia 28-11-14 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500280)

Åååå er det deeet det heter? Godteriknitreposer gav ikke noen resultater på Google. :D
Takk!!

Kanutten 28-11-14 20:46

Sitat:

Maske og staples vet jeg har dem.

Carisma 28-11-14 21:04

Sitat:

Søstrene grene har i mange størrelser

Marella77 29-11-14 09:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1500280)

Vet du HVOR?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.