Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

TrillTrall 21-11-14 21:42

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1499862)
Hva ville dere ha gjort hvis halvparten av de fast ansatte (3 stk) fikk 50,- kr/stk som i tillegg i lønn for en sak som tar tre sekund og du og to andre ikke fikk det? Denne tresekunderen skjer ca 40 gang pr måned.... etter 5-10 år utgjør det endel. Jeg har spurt mange ganger om ikke vi andre også kunne få denne tresekundergreia, men nei. Svarer er alltid at dette er en avtale inngått før jeg/vi andre begynte der. Jeg har spurt om ikke vi andre kunne inngå andre avtaler som tilsvarte det samme.... nei! Jeg har i mange år kjent det fysisk på kroppen dette som jeg opplever som urettferdig. I går toppet det seg da jeg fikk beskjed om å overta denne tresekunderen, men fremdeles skulle de andre få pengene!! Jeg ble sint, begynte skjelve som et aspeløv da jeg kjente at dette gikk rett i urettferdighetsnerven.... Jeg ble kvalm og dårlig. Er jeg hårsår eller er det berettiget det jeg føler? Kommer nå til å ta det opp med fagforeningen....

Fagforeningsmat! Kjør på! Håper ikke de har lov til dette, men må etterbetale dere andre! At du skal gjøre samme jobben uten å få ekstra betalingen de andre som gjør den må du i alle fall ikke gå med på! Høres ut som en merkelig ledelse.

TrillTrall 21-11-14 21:51

Jeg har fått utskrevet en eske Naproxen-E Mylan og ble litt forvirret da jeg kom hjem og leste på beskrivelsen fra legen - "1 tablett 2 ganger daglig i noen dager" mot smerter... Hm. Betyr det at jeg kan ta dem i 3 dager og så gjemme resten av tablettene til smertefullere dager? Det er 20 tabletter i pakka og det blir jo 10 dager, noe som er adskillig lenger enn det jeg definerer som "noen dager" og han hadde vel neppe skrevet det om han mente jeg skulle ta hele kuren i strekk...?

Noen som har tatt disse og fått bivirkninger? Det var litt av en liste med mulige bivirkninger gitt - ikke småtterier akkurat! Tror nesten jeg lever med smertene til jeg kommer meg til en fysioterapeut og får hjelp til å trene opp armene igjen istedet for å ta disse! Tennisalbue er diagnosen, med smerter nedover i underarmene, men ikke invalidiserende akkurat.

nellie 22-11-14 00:06

Slike betennelsesdempende medikamenter har ekstremt mye bivirkninger ja. Det er sjeldent noen kan stå på samme preparat i lengre tid, for bivirkningene blir like ille som det det skal tas imot. Men da er det mer snakk om revmatoid artritt og sånt, hvor man tar dem i lange perioder.

Å ta dem i 2-3 dager rekker ikke å gi deg alle disse bivirkningene. Og merker du noe på magen så stopper du direkt.

Alle medisiner har jo mange mulige bivirkninger, men det betyr ikke at alle som f.eks tar antidepressiva får selvmordstanker, selv om, paradoksalt nok, selvmordstanker er mulig bivirkning på fler av de medikamentene.

Men.. Personlig hadde jeg ikke tatt piller, om det jeg skulle ta dem for ikke var særlig plagsomt. :o

Carisma 22-11-14 00:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1499862)
Hva ville dere ha gjort hvis halvparten av de fast ansatte (3 stk) fikk 50,- kr/stk som i tillegg i lønn for en sak som tar tre sekund og du og to andre ikke fikk det? Denne tresekunderen skjer ca 40 gang pr måned.... etter 5-10 år utgjør det endel. Jeg har spurt mange ganger om ikke vi andre også kunne få denne tresekundergreia, men nei. Svarer er alltid at dette er en avtale inngått før jeg/vi andre begynte der. Jeg har spurt om ikke vi andre kunne inngå andre avtaler som tilsvarte det samme.... nei! Jeg har i mange år kjent det fysisk på kroppen dette som jeg opplever som urettferdig. I går toppet det seg da jeg fikk beskjed om å overta denne tresekunderen, men fremdeles skulle de andre få pengene!! Jeg ble sint, begynte skjelve som et aspeløv da jeg kjente at dette gikk rett i urettferdighetsnerven.... Jeg ble kvalm og dårlig. Er jeg hårsår eller er det berettiget det jeg føler? Kommer nå til å ta det opp med fagforeningen....

Hvis dette er en avtalt bonus for ekstrajobben hun utfører kan hun ikke få den utbetalt nr andre gjør den jobben for henne. Da tilfaller bonuser den som gjør oppgaven. Ei venninne har noe ala dette på jobb, der får de bonus pr ti saker de fjerner fra saksloggen. Veldig grei avtale, men da må den være rettferdig fordelt. Evt får dere andre la det ligge til hun som får betaltfor det er tilbake og gjør det.

BenteR 22-11-14 02:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1499870)
Jeg har fått utskrevet en eske Naproxen-E Mylan og ble litt forvirret da jeg kom hjem og leste på beskrivelsen fra legen - "1 tablett 2 ganger daglig i noen dager" mot smerter... Hm. Betyr det at jeg kan ta dem i 3 dager og så gjemme resten av tablettene til smertefullere dager? Det er 20 tabletter i pakka og det blir jo 10 dager, noe som er adskillig lenger enn det jeg definerer som "noen dager" og han hadde vel neppe skrevet det om han mente jeg skulle ta hele kuren i strekk...?

Noen som har tatt disse og fått bivirkninger? Det var litt av en liste med mulige bivirkninger gitt - ikke småtterier akkurat! Tror nesten jeg lever med smertene til jeg kommer meg til en fysioterapeut og får hjelp til å trene opp armene igjen istedet for å ta disse! Tennisalbue er diagnosen, med smerter nedover i underarmene, men ikke invalidiserende akkurat.

Jeg fikk disse utskrevet første gang jeg fikk betennelse i musklene rundt hjertet. Veldig smertefullt, men jeg valgte å ikke ta dem siden store deler av sykdomslista mi står listet opp som grunner for å utvise forsiktighet + bivirkningene listet opp ikke akkurat var av det snille slaget. Fikk i stedet voltaren og paracet 1g, da jeg vet at jeg tåler dem (får 100 voltaren og 100 paracet om gangen fordi jeg bruker dem når smertene i muskler og ledd blir for ille)
Gubben min har brukt Naproxen over en 6 dagers periode uten å ha fått noen bivirkninger av betydning.

TrillTrall 22-11-14 09:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1499883)
Jeg fikk disse utskrevet første gang jeg fikk betennelse i musklene rundt hjertet. Veldig smertefullt, men jeg valgte å ikke ta dem siden store deler av sykdomslista mi står listet opp som grunner for å utvise forsiktighet + bivirkningene listet opp ikke akkurat var av det snille slaget. Fikk i stedet voltaren og paracet 1g, da jeg vet at jeg tåler dem (får 100 voltaren og 100 paracet om gangen fordi jeg bruker dem når smertene i muskler og ledd blir for ille)
Gubben min har brukt Naproxen over en 6 dagers periode uten å ha fått noen bivirkninger av betydning.

Du og Nellie har nok rett i at noen dagers inntak ikke klarer å gi de store bivirkningene, men lista over dem var direkte skummel altså! Og jeg skjønner ikke helt hvordan betennelsesdempende medisiner (for ledd og muskler) kan _gi_ betennelser i nyrer, lever og endatil hjernehinnebetennelse!

nellie 22-11-14 10:54

Har du lest bivirkningerlista på paracetamol eller ibux?:)

TrillTrall 22-11-14 11:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1499890)
Har du lest bivirkningerlista på paracetamol eller ibux?:)

Nei... Jeg tar det også veldig sjeldent, men jeg håper virkelig ikke at den er i nærheten av denne altså! Men de vet jeg jo at jeg tåler fint i de små dosene jeg tar. :)

nellie 22-11-14 12:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1499893)
Nei... Jeg tar det også veldig sjeldent, men jeg håper virkelig ikke at den er i nærheten av denne altså! Men de vet jeg jo at jeg tåler fint i de små dosene jeg tar. :)

Ibux:
Bivirkninger:*Vanligst er*dyspepsi*og diaré som forekommer hos ca. 10% av pasientene. Det kan oppstå peptiske sår, perforasjoner og gastrointestinale blødninger som kan være fatale, spesielt hos eldre.

Vanlige (≥1/100 til <1/10):*Gastrointestinale:*Dyspepsi, kvalme, oppkast, diaré, buksmerter, flatulens, forstoppelse. Hud: Hudutslett. Øvrige: Hodepine, tretthet.*

Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100):Gastrointestinale: Blødninger, ulcus, ulcerøs*stomatitt, forverring av kolitt og Crohns sykdom. Hud: Urticaria, pruritus, purpura,*angioødem. Hørsel: Hørselsskader. Luftveier:*Rhinitt,*astma. Psykiske: Søvnløshet, lett uro. Syn: Synsforstyrrelser.*Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000):Blod:*Trombocytopeni, leukopeni. Gastrointestinale:Gastritt, perforasjoner. Hud: Ødem, bulløse reaksjoner,erythema multiforme. Lever: Hepatitt,*gulsott. Nevrologiske: Aseptisk*meningitt. Psykiske: Depresjon, forvirring. Syn: Toksisk amblyopi. Urogenitale: Nyreskader. Øvrige:*Anafylaktiske reaksjoner.

*Svært sjeldne (<1/10 000):*Stevens-Johnsons syndrom*ogtoksisk epidermal nekrolyse.*Generelt:*Ødem,hypertensjon, og hjertesvikt er rapportert under behandling med NSAIDs. Ibuprofen, spesielt i høye doser (2400 mg daglig) og ved langtidsbehandling, kan muligens være forbundet med en liten økning i risiko for arterielle tromboser (f.eks. hjerteinfarkt eller hjerneslag).

BenteR 22-11-14 14:02

Konklusjonen er at alle medisiner har bivirkninger og derfor tar jeg aldri medisiner med mindre jeg må.
Jeg fikk forøvrig skikkelig kjeft fordi jeg selvfølgelig leste pakningsvedlegget til Naproxen og sa til legen at det ville jeg ikke ta siden det blir frarådet ved flere av de sykdommene jeg har..... Legen sa at ingen skulle lese pakningsvedlegget og at etter hans syn var det snille bivirkninger på Naproxen :confused::rolleyes::mad:

Lava 22-11-14 14:45

hehe. ler av at en bivirkning av Ibux, som man kanskje tar pga hodepine, er nettopp hodepine! :D

BenteR 22-11-14 14:53

Bivirkningen for de fleste anti-depressiva er økt fare for selvmord......

Ethereal 22-11-14 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1499900)
Bivirkningen for de fleste anti-depressiva er økt fare for selvmord......

En "bivirkning" av å bli bedre av en depresjon er også økt fare for selvmord. Siden selvmord faktisk er noe som krever tiltak, planlegging og engasjement, og når man er på bunn, er ofte å ta livet av seg ikke noe man føler seg i stand til.

Man skal ikke poppe piller unødig, men noen ganger må man være pragmatisk nok til å se at de gode effektene gjør at bivirkningene er verdt det.

vaskeklut 22-11-14 15:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ethereal (Innlegg 1499902)
En "bivirkning" av å bli bedre av en depresjon er også økt fare for selvmord. Siden selvmord faktisk er noe som krever tiltak, planlegging og engasjement, og når man er på bunn, er ofte å ta livet av seg ikke noe man føler seg i stand til.

Man skal ikke poppe piller unødig, men noen ganger må man være pragmatisk nok til å se at de gode effektene gjør at bivirkningene er verdt det.

Det er riktig det Etheral sier. Dessuten skal man ikke gi antidepressiva til suicidale nettopp på grunn av dette. Det er forskjell på å være deprimert og suicidal.

nellie 22-11-14 16:03

I dagens behandlingsystem regnes man jo nesten bare som suicidal den dagen man sier man er det omtrent. Blir innlagt i et par ukers tid, så er man ferdig med den saken, hvis man bare lar være å fortelle så mye om det. Så er vel ganske mange suicidale som settes på antidepressiva.

Bønna200 22-11-14 16:34

Noen som vet ca hvor lenge vanlige høykarbo julekaker holder seg i kakeboks? Eks serinakaker, peppernøtter, sandnøtter...

vaskeklut 22-11-14 16:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1499906)
Noen som vet ca hvor lenge vanlige høykarbo julekaker holder seg i kakeboks? Eks serinakaker, peppernøtter, sandnøtter...

Ca til ragnarok :D nei altsp. Noen måneder!

Bønna200 22-11-14 17:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1499910)
Ca til ragnarok :D nei altsp. Noen måneder!

:lol: Okay, takk for svar. :) Tenkte begynne bake litt snart, men ville ikke at det skulle bli ødelagt til jul. :p

Kanutten 22-11-14 18:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1499903)
Det er riktig det Etheral sier. Dessuten skal man ikke gi antidepressiva til suicidale nettopp på grunn av dette. Det er forskjell på å være deprimert og suicidal.

Jeg var deppa grunnet eksen, flytting, etc etc. Jeg fikk cipramil/cipralex grunnet det. Det gikk bedre noen måneder, men plutselig en dag jeg var ute og kjørte på en fjellvei med stup ned på ene siden fikk jeg veldig lyst til å bare kjøre ut av veien. Rett ut i stupet. Jeg ble livredd for jeg har ikke noensinne tenkt tanken på å ta livet av meg selv. Ungene var jo også i bilen! Der og da kuttet jeg tvert med medisinen. Har i ettertid fått høre at flere har opplevd der samme.....

Carisma 22-11-14 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1499919)
Har i ettertid fått høre at flere har opplevd der samme.....

Definitivt ikke uvanlig. En slektning hengte deg i terapi masteren (oh, the ironi) da han ble satt på det, på tross av familiens bønn om å ikke gi ham det. :rolleyes:
Ang betennelsesfremkende så er det ikke uvanlig med nye betennelser pga dem. Men det er jo som med de fleste andre piller, man medisinerer symptomer fremfor årsaken.

TrillTrall 22-11-14 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1499906)

Jeg har i alle fall sittet i mai og spist siste rest av julekaker helt uten problemer. :) Oppbevart i boks og litt kjølig (typ. kjellerbod).

Marella77 24-11-14 01:45

Jeg har kjøpt meg Rokkering, den med ca 2 kg på... Noen som har prøvd, over tid, denne? En personlig trener har lagt ut en video hvor han totalt slakter dette som trenings form... Sier det er bortkastet tid... Jeg tenker at litt nytte må den vel gjøre?

TrillTrall 24-11-14 08:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1499993)
Jeg har kjøpt meg Rokkering, den med ca 2 kg på... Noen som har prøvd, over tid, denne? En personlig trener har lagt ut en video hvor han totalt slakter dette som trenings form... Sier det er bortkastet tid... Jeg tenker at litt nytte må den vel gjøre?

Jeg har også en som veier i overkant av 2 kg, men selv med daglig bruk over uker kan jeg ikke si at jeg merket noe til alle de cm reklamen lover at man skal gå inn rundt livet. :) Men det er artig da!

Lemen 24-11-14 10:47

Mener jeg leste en sak i nyhetene for ikke så lenge siden at pakningsvedleggene på medisiner skal gjøres om, for det er ikke nødvendig å liste alle mulige bivirkninger, men nå finner jeg ikke igjen hvor jeg leste det.

Ellers så er det sånn at alt av bivirkninger som oppstår mens man tar en medisin som man mistenker kommer av en medisin skal innrapporteres av fastleger (og andre helsepersonell). Derfor er det ikke sikkert at listen over alle bivirkninger er 100% sikker, er jo ikke så lett å si om hodepinen kommer av at man f.eks tar paracet, eller om den ikke virker? Og om man tar 2-3-4 forskjellige piller, hvordan kan man sikkert vite hvilken av de som evt er årsak til den spesielle bivirkningen? Kanskje det er kombinasjonen av de ulike pillene som gir en uønsket bieffekt?

Så når jeg leser pakningsvedlegg og i felleskatalogen så ser jeg på hva slags legemiddel det er snakk om, og hva det taes for. Jeg er helsepersonell, og slår nesten opp ulike medisiner hver eneste dag for å sjekke om det er noe jeg skal være obs på. Noen ting tar jeg alvorlig, andre ting har ingen betydning.

nellie 24-11-14 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1500008)
Mener jeg leste en sak i nyhetene for ikke så lenge siden at pakningsvedleggene på medisiner skal gjøres om, for det er ikke nødvendig å liste alle mulige bivirkninger, men nå finner jeg ikke igjen hvor jeg leste det.

Ellers så er det sånn at alt av bivirkninger som oppstår mens man tar en medisin som man mistenker kommer av en medisin skal innrapporteres av fastleger (og andre helsepersonell). Derfor er det ikke sikkert at listen over alle bivirkninger er 100% sikker, er jo ikke så lett å si om hodepinen kommer av at man f.eks tar paracet, eller om den ikke virker? Og om man tar 2-3-4 forskjellige piller, hvordan kan man sikkert vite hvilken av de som evt er årsak til den spesielle bivirkningen? Kanskje det er kombinasjonen av de ulike pillene som gir en uønsket bieffekt?

Så når jeg leser pakningsvedlegg og i felleskatalogen så ser jeg på hva slags legemiddel det er snakk om, og hva det taes for. Jeg er helsepersonell, og slår nesten opp ulike medisiner hver eneste dag for å sjekke om det er noe jeg skal være obs på. Noen ting tar jeg alvorlig, andre ting har ingen betydning.

De som står listet opp som "vanlige" er det greit å være obs på. Resten blir mest tilfeldig.

Lemen 24-11-14 11:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1500009)
De som står listet opp som "vanlige" er det greit å være obs på. Resten blir mest tilfeldig.

Ja, var vel det jeg mente å få frem, men så fikk jeg litt dårlig tid når jeg holdt på å skrive, og så bare postet jeg før jeg var helt ferdig. :)

TrillTrall 24-11-14 13:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1500009)

Jeg har en venninne som er sykepleier - og i tillegg vant med medisiner privat av ulike grunner - hun lo godt da jeg fortalte at jeg var skeptisk til tablettene. "Vanlige folk skal ikke lese pakningsvedlegget!" sa hun. :) Selv hun som er engstelig for det meste syntes jeg var i overkant pysete nå. :)

Carisma 24-11-14 14:40

Ylvis tok opp alle bivirkningene av Ibux da de hadde O-fag programmet på p3 for noen år siden. De hadde stoff til ganske mange programmer! :)

Kanutten 24-11-14 16:31

Er jeg overdristig som har tilbydt meg å lage middag til en restaurantkokk? Jeg skal servere Guinness beefcasserolle..... :sikle:

MissPivotal 24-11-14 17:32

Kjør på, Kanutten! :)

Kanutten 24-11-14 17:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal (Innlegg 1500035)
Kjør på, Kanutten! :)

Ser du er fra Trondheim. Han jobbet tidlig i sin karriere på mikrobryggeriet der. Som kokk seff... :p

Sanney 24-11-14 22:30

en som har som jobb å lage mat setter nok pris på å slippe å lage sin egen innimellom :) (av egen og min mors erfaring..)

Marella77 25-11-14 00:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1499993)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1499997)
Jeg har også en som veier i overkant av 2 kg, men selv med daglig bruk over uker kan jeg ikke si at jeg merket noe til alle de cm reklamen lover at man skal gå inn rundt livet. :) Men det er artig da!

Hm... Så kjedelig uten effekt! Men den banker iallefall på flesket, så blå som jeg blir! Men bare på den ene siden! Den måååå da sette igang noe slik at flesket løsner? ;)

Noen andre med erfaringer? Takk for svar TrillTrall :)

Carisma 25-11-14 09:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1500031)
Er jeg overdristig som har tilbydt meg å lage middag til en restaurantkokk? Jeg skal servere Guinness beefcasserolle..... :sikle:

Det kommer an på restauranten... :rolleyes:

Carisma 25-11-14 12:22

Er det vanlig å ha hunder i bur hele dagen mens man er på jobb?? Sitter her i sjokk over en kollega som mener det er helt i orden. Så den ikke skal ødelegge noe... :_oy::_oy:

Bønna200 25-11-14 12:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500074)
Er det vanlig å ha hunder i bur hele dagen mens man er på jobb?? Sitter her i sjokk over en kollega som mener det er helt i orden. Så den ikke skal ødelegge noe... :_oy::_oy:

Det kan da ikke være normalt. :eek: Og uansett ikke greit. :nei: En form for dyreplageri, spør du meg.

kennygirl 25-11-14 13:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500074)

Det er IKKE lov i følge mattilsynet: http://www.vg.no/forbruker/dyrene/na...et/a/23340616/

Carisma 25-11-14 13:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1500083)
Det er IKKE lov i følge mattilsynet: http://www.vg.no/forbruker/dyrene/na...et/a/23340616/

Det var den artikkelen som startet diskusjone. Han hevder det er nok så lenge hunden kan snu seg. jeg mener det uansett ikke er akseptabelt, så jeg lurer egentlig på omd ette er vanlig å gjøre.

kennygirl 25-11-14 13:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1500084)
Det var den artikkelen som startet diskusjone. Han hevder det er nok så lenge hunden kan snu seg. jeg mener det uansett ikke er akseptabelt, så jeg lurer egentlig på omd ette er vanlig å gjøre.

Klippet ut fra artikkelen:
** Oppstalling på for lite område. Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder.

Hunden må ha et stort bur dersom den klarer å strekke seg og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder....

Vet om flere som pleier å ha hunden i bur om natten, men vet ikke hva de gjør når de er på jobb, har den sikkert i bur da også... Blir utrolig mange timer i bur det :(

Carisma 25-11-14 14:24

Blir endel timer på natta også. Jeg syns bur, utenom i bil (selv om jeg har dårlig samvittighet for å putte dem i det også når jeg er hundepasser :rolleyes:) er en uting.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.