Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

vaskeklut 03-11-14 14:46

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ja, og det er akkurat det jeg skal bruke de til i dette tilfellet.. :D

kamp 03-11-14 15:34

Jeg lurer på hvordan det går an å være syk uten å forstå det selv..

LinLeia 03-11-14 15:34

Bytter fastlegen spiral, heller må man til gynekolog ???? Gruer fælt til dette :(

Rin 03-11-14 16:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LinLeia (Innlegg 1498999)
Bytter fastlegen spiral, heller må man til gynekolog ???? Gruer fælt til dette :(

Jeg har aldri opplevd at fastlegen har foreslått noe annet enn å henvise videre til gynekolog og evt kombinere det med celleprøve og sånn, men antar at det varierer fra lege til lege.

Cyan 03-11-14 19:30

Fastlegen min satt inn spiral og tok celleprøve sist jeg prøvde meg på noe sånt for drøyt 4 år siden, så tror det varierer. Ring og spør.

Spinnerette 04-11-14 15:33

:klem:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1498998)
Jeg lurer på hvordan det går an å være syk uten å forstå det selv..

:klem:

Marella77 05-11-14 00:45

Vi tenker på å skaffe oss en katt. Noen med tips om rase? Vil ha en barnevennlig katt som ikke røyter så mye... om mulig, hehe ;)

TrillTrall 05-11-14 07:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1499060)
Vi tenker på å skaffe oss en katt. Noen med tips om rase? Vil ha en barnevennlig katt som ikke røyter så mye... om mulig, hehe ;)

Gå til en eller annen omplasserings-plass og få tak i en katt der.

Carisma 05-11-14 09:46

Katter som ikke røyter er vel stort sett bare disse nakenkattene, og de koster jo fort noen titusen for en unge. Så det spørs hvor mye dere vil legge i det.
Skal dere ha en kattunge eller en voksen katt? Voksne katter som ikke er vant til barn er sjelden særlig glad i barn.
Som TrillTrall sier kan det lønne seg å snakke med f.kes dyrebeskyttelsen. MEN, det er ikke bare å "få tak i" der, vær forberedt på intervjuer i flere runder, en haug med skjemaer osv.

BenteR 05-11-14 17:30

Nå har jeg to katter fra dyrebeskyttelsen og det var ikke noe mye skjemaer der. Jeg sa hvem vi var, hvor vi bodde og hvilken katt vi ønsket, avtalte tidspunkt og skrev under på kjøpskontrakt da vi hentet.

Alle katter røyter, men noen raser mer enn andre. Perser og ragdoll er vel noen av de som fører til at man konstant har hår i maten.....

Om dere velger en voksen katt fra dyrebeskyttelsen så får dere også vite hvordan katten er, f.eks. i forhold til barn.
En kattunge vet man lite om hvordan den vil utvikle seg.

TrillTrall 05-11-14 17:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1499088)
Om dere velger en voksen katt fra dyrebeskyttelsen så får dere også vite hvordan katten er, f.eks. i forhold til barn.

I tillegg er vel katten "ferdig" vaksinert og kastrert? Vinn-vinn med andre ord. :)

BenteR 05-11-14 18:15

Ja slik er det.
Og i tillegg gir man et hjem til en voksen katt; altfor mange synest at kattunger er sååå søte og velger en slik liten søt tass uten å tenke på at alle kattunger blir voksne katter en gang. Da er det mange blir "allergiske" og ikke kan ha katten lenger.

Carisma 05-11-14 21:48

Jeg har vært i kontakt med to forskjellige avd av dyrebeskyttelsen de siste dagene siden vi er på jakt etter to katter, og begge plasser har det først vært intervjuspørsmål på mail (tydeligvis fo å avdekke motivasjonen), og så fikk jeg beskjed om at hvis vi fortsatt var interessert skulle vi få oversendt skjemaer for utfylling før vi evt fikk besøke kattene og se på dem. Det hjalp ikke at jeg var intervjuet av en avdeling,begge skulle ha det samme. Mulig de har endret praksis, men det er i høyeste grad skjemaer osv som man må gjennom nå!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1499088)
En kattunge vet man lite om hvordan den vil utvikle seg.

Men samtidig kan man selv bestemme til en viss grad hvordan katten utvikler seg ift til familien.

TrillTrall 05-11-14 21:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1499095)
Jeg har vært i kontakt med to forskjellige avd av dyrebeskyttelsen de siste dagene siden vi er på jakt etter to katter, og begge plasser har det først vært intervjuspørsmål på mail (tydeligvis fo å avdekke motivasjonen), og så fikk jeg beskjed om at hvis vi fortsatt var interessert skulle vi få oversendt skjemaer for utfylling før vi evt fikk besøke kattene og se på dem. Det hjalp ikke at jeg var intervjuet av en avdeling,begge skulle ha det samme. Mulig de har endret praksis, men det er i høyeste grad skjemaer osv som man må gjennom nå!

Men samtidig kan man selv bestemme til en viss grad hvordan katten utvikler seg ift til familien.

Det høres helt flott ut etter min mening. :) Da slipper de at det blir alt for lettvint å bare hente seg en katt. Skulle ønske jeg kunne ha en liten pus eller to...

BenteR 05-11-14 22:00

Kanskje annen praksis andre steder da.
I Kristiansand er kattehuset åpent for besøk hver uke, og så vidt jeg vet trenger man ikke avtale for å komme der.
Da jeg hentet hjem Muffin, 11 måneder gammel da, fra Dyrebeskyttelsen i Farsund, sendte jeg en mail, fikk en mail tilbake og så avtalte vi når vi skulle hente ham.
Da jeg forelsket meg i Pippi var hun fremdeles et lite nurk. Jeg ringte Dyrenes Beskytter i Kristiansand og sa meg intressert og da hun var blitt 12 uker gammel og stor nok til å flytte fra moren sin hentet vi henne.

Carisma 05-11-14 23:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1499097)
Det høres helt flott ut etter min mening. :) Da slipper de at det blir alt for lettvint å bare hente seg en katt. Skulle ønske jeg kunne ha en liten pus eller to...

Joda, men for meg som er veldig kattevant er det i overkant pirkete... Særlig siden jeg jo må dra inn at jeg har en treåring i hus som får dem til å slå på alle varsellampene. :rolleyes: jeg ER faktisk kattevandt nok til å lære ham det, og han er vant til katter hos familie. (Men det er ikke til å stikke under en stol at endel av disse som er voldsomt engasjerte i slike foreninger kanskje ikke alltid har et realistisk forhold til det.... Jeg sier ikke at de hadde ofret sin egen mor for å redde en katt, men de hadde slitt med valget ;) )

Marella77 06-11-14 00:15

Takk for mange flotte svar!! Hvor mye røtter katter? Må man støvsuge hver dag? Er sofaen alltid dekt? Hvor mye jobb er det?

Lava 06-11-14 00:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1499105)
Takk for mange flotte svar!! Hvor mye røtter katter? Må man støvsuge hver dag? Er sofaen alltid dekt? Hvor mye jobb er det?

Jeg har 3 katter, en kattunge vi egentlig ikke skulle beholde, og to voksne. Det er kattehår overalt! En katt er sort, og en hvit. Klapp dem og du har neven full av hår, sjekk i kroken bak døra, joda hybelkaniner..

Nå skal det sies at jeg også har en hund, så mine hybelkaniner er blanding av 3 katter og 1 hund. Er du redd hår i maten eller på klærne/sofaen osv, bør du tenke deg om.. :D

Men det er mye kos og hygge i dyr, og når vi alle slapper av i stuen og det sover katter på alle sider av meg, mens jeg koser meg med feks strikketøy, da har vi det fint! :hearts:

Jeg syns det er bra at de passer på hvem som får katt eller ei, kattene skal jo ha det godt der de kommer :)

Alle mine katter er funnet ute, alene og forlatt, vi har alltid forskøt å finne eier, men det er ingen som "eier" dem..

Carisma 06-11-14 01:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1499105)

Dersom dere ikke har noe erfaring med katt bør dere låne en en uke eller to først for å se hva dere går til. Sjekk om noen i omganskretsen eller nabolaget trenger kattepass i jula f.eks.
En katt lever i +/- 15 år, så du bør være sikker på hva du begir deg utpå. http://www.mattilsynet.no/mattilsyne...kk_h_9866a.pdf

MAR 06-11-14 01:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1499091)
I tillegg er vel katten "ferdig" vaksinert og kastrert? Vinn-vinn med andre ord. :)

Kattunger fra dyrebeskyttelsen leveres også ferdig helsesjekket og vaksinert, og dyrebeskyttelsen betaler for chipmerking og kastrering. Akkurat som med voksne katter :)

TrillTrall 06-11-14 07:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MAR (Innlegg 1499109)
Kattunger fra dyrebeskyttelsen leveres også ferdig helsesjekket og vaksinert, og dyrebeskyttelsen betaler for chipmerking og kastrering. Akkurat som med voksne katter :)

Kjempeflott! Jeg tenkte mer i forhold til om du stikker bort til dama på hjørnet og henter en "huskattunge" liksom. :) FOD var også veldig behjelpelige med kastrering da vi tok til oss en hunnkatt vi ikke fant eieren til for en del år siden. De tok den jobben mot at vi tok oss av katten - greit for oss. :) Jeg husker ikke om vi betalte for det eller om de også tok kostnaden.

Photobscura 06-11-14 09:15

Katter røyter definitivt mest på våren og mot sommeren, selv om det ellers er individuelt fra katt til katt. Helt korthåra katter har mest pels, og mest allergener. Min katt røyter minimalt på vinteren. På våren drar jeg børste på ham nesten daglig, og det avhjelper noe (gitt at katten liker å bli børsta, da. Det er ikke bare bare å oppdra en en katt til å godta noe den allerede ikke liker. :p). Det holder å støvsuge et par ganger i uka.
Men det er mye kos og godt selskap med en katt. Den er et selvstendig dyr, og har ikke behov for den samme oppmerksomheten som det en hund har. Mye fordi katten i motsetning til hunden ikke vil komme til å underordne seg mennesket som i en flokk. Ditt ansvar er å gi den kjærlighet, men også rom, du kan i liten grad dressere en katt, men du kan hjelpe og legge til rette for å gjøre den husren - om den ikke alt er det - og du kan gjøre den trygg. Lykke til, uansett hva du ender opp med!

Lillemy71 06-11-14 10:41

Sitat:

Her i området koster det 1200 kr å adoptere enn kattunge fra Dyrebeskyttelsen Norge, det dekker helsesjekk, 2 ormekurer, 2 vaksinasjonsrunder (fullvaksinering som varer 1 år) og kastrering. Denne "pakken" koster mer om man skal fikse selv.

Personlig synes jeg det er helt greit at de tar denne betalingen for de fleste som er seriøse er villige til å betale for å få et dyr som er friskt og har alle vaksinasjoner/kastrering i orden). Personlig har jeg aldri hatt problemer med at Dyrebeskyttelsen har et skjemavelde for å adoptere dyr, men jeg forstår at de har en viss prosess for å unngå de som ikke vet hva de begir seg inn på når de får et dyr. De vet jo ikke hvilken erfaring folk har med dyr når de kommer for å adoptere.

Har man katt vil det være røyting, er en fordel å prøve å lære de opp til børste/man fra de er små så kan man ta det verste. Jeg har i tillegg lært snuppene mine opp til å ligge på egne tepper i sofaen, dette tar av en del og det er enkelt å dra av teppene for vask og tørketrommel som tar det meste av hår. Må jo sies at det er total krise når jeg vasker teppene, da vil de helst ikke ligge i sofaen (suttekluten mangler :eek:) :D

Har du barn og får en voksen katt bør du vite at den er glad i unger, det kan være enklere å få en kattunge og venne den til barna, men det er ingen garanti for at den vil gå overens med de, man vet aldri hvordan de utvikler seg. Det viktigste er faktisk å lære barna hvordan kattens kal behandles og ikke minst respektere at katter ikke er så glad i å bli dratt rundt på, ikke alltid vil ha kos og at det er katten som må velge (bestemme) :)

Carisma 06-11-14 10:52

Sitat:

Ikke her, de er chippet og vaksinert, men man forplikter seg til selv å kastrere dem. Koster 500 pr katt her.

Carisma 06-11-14 11:09

Dere som kjenner lit utenlandske butikker, vet dere om noen av disse har store størrelser? http://www.westend.hu/shops (Jeg vet at C&A og HM har)

Lemen 06-11-14 12:03

Jeg overtok en 2 år gammel britisk blå, og en 4 år gammel ragdoll i fjor. Og det er mye pels med rasekatter. Ragdollen trengte børsting og pelsstell, og røytet mye. I tillegg så er det en slags tynn silkepels, så hårene la seg veldig i sofa og stoler, og var vanskelig å støvsuge, og jeg måtte støvsuge flere ganger i uka. Ragdollen fikk nyresvikt og måtte avlives i vår, og jeg merker kjempestor forskjell på hvor ofte jeg må støvsuge nå når jeg bare har den britisk blå igjen. Nå gidder jeg stort sett bare gjøre det 1-2 ggr i uka, og når jeg får besøk. Har forresten laget til et pledd som pus liker å sove på, og da ligger hun stort sett der, i stedet for å ligge rett på sofaen.

Marella77 06-11-14 15:20

Tuuuusen takk for flotte svar!!! Snille dere er!!! Ha en fin dag!!! :)))

nellie 06-11-14 15:23

Vi har en hellig Birma. Han røyter faktisk mindre enn den andre katten, som er korthåret. Men det kommer vel mye an på hvor mye de er ute osv.

Birmaen sin pels har ikke trengt noe særlig stell. Måtte barbere han da han gikk fra å være innkatt til å fly ute, for da fikk han enormt med klumper. Men etter det har han vært så fin i pelsen.

Men for all del altså. Han røyter. Men ikke mer enn den helt korthårede. Men merker stor forskjell på røyting etter hvilket fór de spiser, så invester i noe dyrt og bra.

TrillTrall 06-11-14 15:52

1 Vedlegg
Er det noen som har prøvd denne??? Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan den skal kunne holde en liten pupp på plass engang... Jeg har ikke tenkt å prøve den altså, men synes den så såpass merkelig ut at jeg lurer veldig på hvordan den tar seg ut når man har den på. Den er fra H&M nye kolleksjon forøvrig.

Carisma 06-11-14 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1499149)
Er det noen som har prøvd denne??? Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan den skal kunne holde en liten pupp på plass engang... Jeg har ikke tenkt å prøve den altså, men synes den så såpass merkelig ut at jeg lurer veldig på hvordan den tar seg ut når man har den på. Den er fra H&M nye kolleksjon forøvrig.

Hahahaha jeg ser for meg ansiktet på en stakkars mann om man tropper opp med den der, de som sliter med 2 hekter :lol::lol::lol:

index 06-11-14 16:18

Minner litt om en tvangstrøye??:confused:

TrillTrall 06-11-14 16:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1499150)
Hahahaha jeg ser for meg ansiktet på en stakkars mann om man tropper opp med den der, de som sliter med 2 hekter :lol::lol::lol:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1499152)

Jeg lurer virkelig på hva designeren har tenkt på... Hvordan er den å ta på seg tro? Hadde nesten vært artig å stikke innom en H&M bare for å teste. :D Og den ser jo ikke ut?

Spinnerette 07-11-14 00:56

Noen som har noen tips til hjemmelagede remedier som kan hjelpe på hoven og sår hals, og tørrhoste? :helsesjek

Carisma 07-11-14 02:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1499168)
Noen som har noen tips til hjemmelagede remedier som kan hjelpe på hoven og sår hals, og tørrhoste? :helsesjek

Kokt vann med ingefær og sitron

Lillemy71 07-11-14 09:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1499155)
Jeg lurer virkelig på hva designeren har tenkt på... Hvordan er den å ta på seg tro? Hadde nesten vært artig å stikke innom en H&M bare for å teste. :D Og den ser jo ikke ut?

Tja det er vel designet for radmagre modeller uten pupper, slik som det meste er som kommer fra mannlige topp designere :D Også er jo dette såkalte "statement" plagg for småsnupper som vil ha billige designerklær og ikke nødvendigvis tenkt til en joggetur i marka. Vet ikke om det er alderen, men selv synes jeg hele kolleksjonen var grusom :D:eek::rolleyes:

Carisma 07-11-14 10:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1499152)

Jeg ser helt klart poenget med konseptet, har ofte øsnket meg noe sånt til å bare stroppe ting skikkelig fast med :D Men, jeg mistenker at det ikke er det som ligger bak designet, da hadde den muligens vært større om ikke annet.. Det er ikke de flate som trenger en sånn. :rolleyes:

TrillTrall 07-11-14 10:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1499174)
Tja det er vel designet for radmagre modeller uten pupper, slik som det meste er som kommer fra mannlige topp designere :D Også er jo dette såkalte "statement" plagg for småsnupper som vil ha billige designerklær og ikke nødvendigvis tenkt til en joggetur i marka. Vet ikke om det er alderen, men selv synes jeg hele kolleksjonen var grusom :D:eek::rolleyes:

Jeg så en liten videosnutt på vg i morrest om den nye kolleksjonen, ei tuppe iført en topp som gikk rett nedenfor puppene og så en trang thights. Jeg trodde det var treningstøy, men det var det faktisk ikke... Og jeg er enig med deg, fint var det heller ikke. Hva er egentlig vitsen med å komme med en kolleksjon med bar mage (fra armhuler til nedenfor navlen omtrent!) på denne tiden av året i Norge??? Her går det mer i 2-3 lag ull... ;)

TrillTrall 07-11-14 10:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1499176)
Jeg ser helt klart poenget med konseptet, har ofte øsnket meg noe sånt til å bare stroppe ting skikkelig fast med :D Men, jeg mistenker at det ikke er det som ligger bak designet, da hadde den muligens vært større om ikke annet.. Det er ikke de flate som trenger en sånn. :rolleyes:

Jeg er usikker på om det er mange lag med tøy eller om de er sydd sammen? Om de ikke er sydd sammen og man begynner å løpe med den der på - og har mer enn a-cup å farte med - så vil da puppene ramle rett gjennom???

nellie 07-11-14 11:09

De viser kolleksjonen sånn for å vise plaggene. Ikke for at man skal gå sånn. Helloooo :p

nellie 07-11-14 11:10

Denne slags diskusjon høres vel strengt talt hjemme i en skravletråd, ikke her.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.