![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Sitat:
Får ringe og høre... Hater å ringe, derfor jeg spør her først :o Trodde det fulgte med et servicehefte, men har visst ikke fått det... |
På min kan jeg gå inn på "MDF" og se hvor langt det er igjen til neste service. Da går det på kilometer.
|
Sitat:
|
Sitat:
http://www.elbil.no/nyheter/elbilism...epris-pa-elbil |
Sitat:
Takk :D |
Fungerer reseptfrie hostemedisiner som Noskapin og Bisolvon på svært kraftig hoste, eller må man bare komme seg til legen eller holde ut?
|
Sitat:
|
Sitat:
Timianavkok hjelper på hoste. |
Jeg har lyst til å skaffe meg ei kjøttkvern for og male opp kjøtt og også lage pølser selv.
Noen som har noen tips til gode kjøttkverner som også har en fornuftig pris? |
Sitat:
|
Sitat:
http://www.netonnet.no/art/hjem-og-f...1/171905.5779/ |
Den var jo både rimelig og så kjekk ut!
Er den grei å bruke og rengjøre? |
Sitat:
|
Jeg har jo to gutter som ca for 18 mnd fikk diagnosene ms og asperger. Guttene er nå 17 og 19. Aspergern er 17 år og msern er 19. Har jeg krav på fri fra jobb for å dra på møter etc etc sammen med dem? Dette er jo like nytt for dem som for meg, men jeg har tross alt noen år mer på baken enn dem og de føler seg usikre. Jobben sier nei, nav sier tja, men hvordan i all verden kan man kreve at to ungdommer helt alene skal begynne finne oversikt i en fullstendig ukjent verden?
|
Du kan søke om ekstra "sykt barn" dager, også etter de er 12 år, men ikke lengre enn 18 år. Kreves en legeerklæring, men behandlingstiden er kort. Så for han på 17 antar jeg du har krav på det, men ikke han på 19. Ellers er det jo noe som heter velferdspermisjon, men såvidt jeg har skjønt er det i stor grad opp til arbeidsgiver å fastsette hvilke tilfeller som vil gi deg rett til det, eller så er det fastsatt i tariffavtaler.
|
Tusen takk langaard (ville sende deg prikk, men kunne ikke)
Tror jeg prøver den! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Du har oppdaget noe av det som har irritert meg grenseløst, Kanutten.
Nå har mine hatt sine diagnoser (selv om det er blitt flere i nyere tid) siden de var små, og ikke er de like omfattende som de dine barn har, men jeg har likevel kjent på den avmaktfølelsen når as norge forlanger at ungene skal være voksne og klare seg selv og finne ut av alle de byråkratiske tingene som kreves. Eneste måten og klare det på såvidt jeg vet, er at du har en lege som sykemelder deg de gangene det trengst eller prøver å få lagt møter og slikt til en mest mulig gunstig tid slik at du slipper unna med bare litt fri. Pleier å fungere om du har en forståelsefull sjef. |
Sitat:
|
Hvilke omega 3 tislkudd er best, og hvor mye bør man ta?
|
Sitat:
|
Jeg mener å ha lest et sted at møllers var av dårlig kvalitet?
|
Sitat:
|
Drikk tran, så kjenner du om den er harsk eller ei. Det var prat om at oljen i kapsler oftere var harsk.
Ellers kan det vel være litt tungmetaller, men det er det vel i fisk også. Møllers har streng kvalitetskontroll. Ellers skal vel selolje være bra. |
Kapsleltest: http://testbasen.tv2.no/test/357/en-...-strykkarakter
Oljetest: http://forskning.no/fisk-mat-og-hels...iskeoljetesten Barnetilskuddstest: http://m.klikk.no/foreldre/tester/article899786.ece Om harsking: http://bramat.no/kosthold/matvarer/3...helseskadelig5 |
God gammal Møllers tran kommer godt ut.
|
Ok, takk. Det med harskning har jeg ikke tenkt på engang! :eek: enda en ting å bli stresset for... :o. Er det mulig å merke om den er harsknet?
Men hvor mye bør vi ta? Regner med det som alt annet bør økes betraktelig ift anbefalingene? |
Harsk fiskeolje lukter helt fryktelig. Derfor lettere å skjule dårlig olje i kapsler.
Hvor mye man bør ta er vel individuelt. Fedons mening: http://www.fedon.no/Omega+3+-+hvorfo...F.9UFRDYZD.ips Ved problemer med ledd osv kanskje mer? Det finnes kapsler på apotek som er beregnet spesielt på leddproblemer. Mulig det bare er tøys. De er dyre som gull omtrent. Disse: http://www.triomar.no/Triomar/ Det er forskjell på omega-3 syrene (EPA og DHA). Det kan være verdt å sette seg inn i forskjellen på disse og sjekke de forskjellige tilskuddene opp mot det. |
ca hvor lenge holder fersk champignon seg bra i kjøleskapet?
|
Sitat:
|
Takk :)
|
er det noen av dere som har litt greie på søm som vet hva såkalte eggebånd/ripsbånd heter på engelsk?
|
Var på nav i går. Saksbehandleren min der mente jeg bør be legen om 50% sykemelding slik at jeg får fulgt opp ungene, samt tatt vare på meg selv, uten dårlig samvittighet. Jeg skal prøve noen uker til og funker det ikke blir jeg å be om sykemelding..
|
Lurer på om noen vet hvor jeg kan få kjøpt tøffe armbånd i litt større størelse en denne "one size,- passer alle" . Gjerne nettbutikk
|
Sitat:
For å si det sånn, når olje lukter/smaker harskt er det allerede gått for langt i harsknings-(oksidasjons) prosessen. Dessuten om man går og konstant hilser på oljen, bør man ihvertfall prøve å skifte merke. Selv fordøyer jeg nok fiskeolje veldig dårlig, for jeg går jo å gulper når jeg har spist laks/makrell også. Har faktisk hatt bedre hell med seloljekapsler, husker ikke helt hvilket merke, men mener å huske det er Ruis. Her kan du lese litt om at "Tran er ferskvare", her henvises også til en undersøkelse som VOF gjorde av fiskeoljer og at nesten ingen holder mål. Sitat:
|
Sitat:
ripsbånd (pyntebånd??? eller bomullsbånd/twillbånd?): herringbone webbing/twill tape/woven tape/woven webbing/cotton ribbons/grosgrain ribbons Jeg må si at jeg ikke egentlig vet hva eggebånd er for noe ... ? Bare grovgooglet. |
Sitat:
Jeg kaller det eggebånd fordi sømlærern min på vgs sa de hette det :o Om de har et annet navn i virkeligheten aner jeg ikke, men er fullt mulig! Det er sånn bånd som ofte brukes i linning og andre ting som ikke skal strekke seg. Båndene er mer eller mindre umulige å strekke :ja: |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:19. |