![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jern og kalsium skal iallfall ikke taes samtidig.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hm. Jeg har liksom gått bare opp og ned den samme halvkiloen, så for noen dager siden kuttet jeg ned på stevia-sukettene i teen. Før har jeg brukt 2 på et vanlig krus og 3 på de større krusene mine, nå bruker jeg 1 og 2 suketter. Og vips! så slapp det en liten kilo! Jeg drikker mye te så det gikk gjerne med opptil 10 suketter på en dag...
Tilfeldig? Eller en sammenheng? Ikke vet jeg, men pussig er det. Andre med samme erfaring? |
Sitat:
Har ganske store doser med kalsium, har sikkert noe med det å gjøre. |
Sitat:
|
For de av dere som også tar medisin for lavt stoffskifte gjelder det samme; aldri ta jern samtidig da dette ødelegger for opptaket i kroppen:
. |
Hvorfor velger man leve et liv man vet ikke er optimalt samtidig som man "ser" det optimale parallelt? Og bare ser optimale dager og år forsvinne?
|
Sitat:
|
Carpe die, betyr kanskje: Grip dagen...
|
Carpe diem, betyr kanskje: Grip dagen...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Er det vanlig/normalt at animalsk fett kan være spesielt problematisk om man har utviklet galleblæreproblemer? (Eller er det verd å mistenke andre syndere når måltider med animalsk fett har smertefulle konsekvenser?)
|
Sitat:
Så jeg ville vel tatt meg en tur til legen. |
Når er det passelig for barn å være med kamerater hjem alene? Altså sammen med foreldrene, ikke helt alene. Guttungen er tre år og fire mnd og skal være med en i dag. Kjenner jeg syns det er tidlig? Men ville ikke si nei heller...
|
Sitat:
|
Tre år er gammelt nok. De fleste med en treåring klarer fint å passe på to.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Kan love at det går for seg med jenter også. Alt de klarer å gjøre og sprellende de finner på i løpet av bare et par timer. :o
|
Jeg passet en niese og en nevø på 5 og 4 år for en søster som måtte jobbe en sommer, hadde de med på en liten familiehytte vi hadde den gang, hvorpå min andre søster leverte sine to på 4 og 2 år, for hun mente at hvis jeg kunne passe barn for min ene søster, så kunne jeg ta hennes også.
Dermed hadde jeg plutselig 4 barn, det var en utfordring for en tante. Har ikke barn selv, så jeg er ikke helt trent på å ha et øye på fire. Men det gikk bra. |
Nå er mine unger voksne nå, men da de var små var det alltid travelt siden tre av mine fire er ADHD-barn. Likevel fungerte det helt supert å låne de tre ungene til noen slektninger både på dagtid men også på ferier. Av de tre har en ADHD og to av dem er også hørselshemmet. Med 7 unger rundt seg ble det alltid litt flir når vi foreksempel var i butikken, fordi jeg hele tiden hadde opptelling for å være sikker på at jeg ikke mistet noen. Spesielt han nestminste min var av den typen som forsvant i det øyeblikket jeg mistet kontakt med ham, og opp gjennom årene har han nok gitt meg en del grå hår når vi har vært nødt til å få hjelp til å finne ham.
Det fungerte oftest slik at det ble mindre strevsomt å være den voksne fordi ungene, med rett motivasjon, ble mye mindre krevende siden de aktiviserte hverandre. Nå var dette i "gamle dager" der hverdagen hos oss var preget av aktiviteter og rutiner og ikke elektroniske aktiviseringsting slik som i dag, så kanskje var forutsetningen litt annerledes da? Jeg har forøvrig alltid funnet at det å lese høyt for ungene er den beste måten å roe dem ned på når de er i ferd med å bli helt propell. Det rorer ungene, er kos og i dag er deisse stundene noe alle ungene husker med glede :) |
Sitat:
|
Vil fårikålkraft som har vært frosset ned et år fortsatt være brukandes?
|
Super link om kraft: http://naturogmat.no/hvordan-koke-kr...g-viderekomne/
Nå er den veldig lang den teksten, men damen som har skrevet den sier at: Jeg vil anta minst et år, særlig hvis den er laget kun på ben og uten salt og grønnsaker. Den vil ikke bli ødelagt på noe vis, så det er ikke farlig å bruke kraft som er eldre enn dette, jeg antar bare at den vil kunne tape seg litt i smaksintensitet etter dette. Fettet som ligger på toppen vil kunne harskne med tiden, dette er det eneste som kanskje skal fjernes av de som er påpasselige med slikt. |
Så lenge det er godt forseglet, holder det seg en god stund. Jeg tror jeg har tint opp fårikålkraft som er flere måneder gammel, og brukt i lapskaus. Du kjenner det fort når det har tint - om det lukter vondt av fettet på toppen. :)
|
Ok, takk. Da prøver jeg i hvert fall før det eventuelt går i søpla. Koker opp en liten dæsj først og smaker før jeg kaster elgkjøttet og grønnsakene oppi :D
|
Sitat:
|
Jeg vet at det har vært diskutert før om hva man bør fore katt med og hvilke erfaringer folk har med ulike fortyper, men finner det ikke igjen. For å si det sånn, mine katter er rare og vil ikke ha rått kjøtt uten at de har fanget det sjøl. De rører knapt nok fisk og vil helst ha tørrfôr, med litt våtfôr innimellom. Jeg fikk noen prøver på det foret som selges på bl.a. plantasjen og slankefor hos dyrlegen, men hallo hovedingrediensen er jo ris, korn og mais :eek:. Katter skal jo ha catkinsdietten, ikke rart den ene min er blitt litt småfeit i det siste (alt fe er sin herre likt :D).
I jakten på et bra kattefor kom jeg over følgende http://aarneszoo.no/orijen/ - lavkarbo for katter/hunder :) Noen som har erfaring med dette foret eller vet om tilsvarende? |
Sitat:
Jeg derimot har litt motsatt problem her. Jeg skulle gjerne ønske at katten min spiste flere av alle de musene og fuglene hun drar inn gjennom katteluka... Jeg plukker 1-2 mus hver eneste dag her i huset. Rekorden er 6 mus og fugler på en dag. Fyller jo nesten hele restavfallsdunken med muselik. :geip: Men det er ikke alltid hun gidder å drepe dem heller. Kjempegøy å våkne med ei levende mus i senga... |
Hvis man velger tørrfor til katt/hund vil jeg si at Orijen er det absolutt beste man får tak i. Det kan se dyrt ut, men stort sett trenger de mindre formengde på dette kontra andre tørrfor.
"Vom og hundemat" har også kommet med kattemat nå. Det er verdt å prøve, men om den ikke liker rått så er det ikke sikkert den vil ha da. Men krever jo litt fryseplass om man ikke har lett tilgang til dyrebutikken. Men ser på siden at det fåes i dyrebutikker over hele landet fra desember 2014. Vet at noen har kjøpt allerede, men det er kanskje begrenset. http://www.vomoghundemat.no/riktig-kattemat.html Vi forer vår hund på vom og hundemat, med litt orijen innimell og er storfornøyd :) |
Orijen er noe av det beste tørrfòret på markedet etter mitt syn, men ser på katteprat at en del katter får kløe eller løs mage av ren Orijen.
Mine pøbler liker det de gangene de har fått det. |
Supera jeg har prøvd alle triks i boka for å fore de "sunnere" de vil bare ikke og det blir et jækla bråk. Har to katter som det knapt er lyd i bortsett fra når de må sitte i bur på vei til dyrlegen og maten er feil, da blir det mye lyd gitt :D
Har kjøpt en liten pose av det foret og prøver. Ser at det har 42% protein mens de andre har rundt 30-35% og hovedingrediensene er mais og ris. Og når snuppene får av det sluker de det og overspiser, de er nok karbojunkier som mora :D Takk for tips forresten :) |
Ler så jeg griner her jeg sitter. Tok litt orijen og hadde oppå det vanlige tørrforet. Resultat? Litt sniffing også så kattene på meg som om det hadde rabla helt. Deretter starta hyle koret og de dilta etter meg i hele huset, satt utenfor dodøra og holdt konsert, selv om det også lå det vanlige foret i skålene. Orijen er for sunt tydeligvis, for de andre karbobombene sluker de uansett merke :D
|
Det er bare å fortsette. Ingen hund eller katt sulter seg til døde ;) Men om de får litt løs mage i begynnelsen så regulerer det seg ganske greit etterhvert. Men det må jo følges med på :)
|
De spiste det som lå i skåla i dag til frokost etter å ha ligget å bursovet i kjelleren helle natta, så jeg fortsetter å blande orijen med det vanlige foret så går det seg nok til tenker jeg. Tenkte også å se om jeg kan få tak i Vom til katt og prøve det. Om de liker det er jeg ihvertfall sikker på at de får rett næringssammensetning, noe som jo kan være vanskelig når man lager egen meny til de :)
|
Noen som vet når man må ta første service på en ny Nissan bil?
Er det en gang pr år eller er det etter et visst antall kjørte km? |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |