![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Men det er veldig konkret.
OK, la oss ta som eksempel at man kjenner en som alltid velger kjærester som er dårlige for personen. Hva ville en coach/venn etc spurt for å få i gang en tankerekke og slevrefleksjon hos denne? Eller, for å ta et eksempel fra meg; hvorfor kommer jeg ikke i gang med å trene selv om jeg veit jeg burde prioritere det? Det er ikke særlig effektivt å fortelle seg selv i det vide og breie at jeg er en egoistisk idiot som ikke klarer å prioritere rett. og jeg kunne fortsatt med eksempler i det uendelige, men som sagt jeg gidder ikke ta den helt spesifike saken. |
Sitat:
Men det er jo en enkel måte å løse det på, uformelle referanser. Altså å sjekke litt rundt i tillegg til de referansene som søker oppgir. |
Sitat:
Altså sånn helt generelt går det ut på spørsmål for å - finne ut hvor man er/hvordan ting er nå - finne ut hvor man vil/hva man ønsker å oppnå - finne veien fra "er" til "vil"... Ikke hele veien, men starten videre, neste skritt. |
Sitat:
|
Ca hvor lenge holder omelett seg i kjøleskap?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er jo enighet om at PCOS og Firbomyalgi sannsynligvis har samme årsaken, og dermed nærmest samme behandling (livsstil). Men jeg ser sympotmene mine er mer og mer like Fibro, og kostholdet har jo ikke lenger særlig effekt på meg. Så, hvor starter jeg prosessen for å finne ut mer? Og hvilken annen behandling enn livsstil finnes det?
|
Såvidt jeg vet finnes det ingen kur for fibromyalgi.
"Behandlingen" er oftest en kombinasjon av lett opptrening og samtaleterapi evt anti-depressiva. Ganske mange leger anser ikke fibromyalgi som en somatisk sykdom og derfor tyr de til antidepressiva og smertestillende. Nyere forskning viser derimot at det er en somatisk sykdom. Vanlige smertestillende som paracet, ibux, etc. har ingen virkning på disse smertene. Må tilstå at jeg ikke har sett noen plass at det er enighet om at PCOS og fibromyalgi har samme årsak. Såvidt jeg har lest vet ikke forskerene hva som forårsaker fibromyalgi. |
Det finnes visstnok endel forskning som linker det til forhøyet insulinnivå som igjen gir betennelser, som jo også er årsaken til PCOS. Gynekologen min, som har forsket mye på kvinnesykdommer, mener det er en og samme sykdom og at mange er feildiagnostisert utfra hvilke symptomer man kartla først.
|
Det var nytt for meg.
Det jeg har hørt er at insulin-ubalanse vil kunne forverre smertene i fibromyalgi http://www.naturalchoicesforyou.com/page/594047 Ser at svært mange har begge diagnosene; kanskje det du har? Ellers ser jeg at fibromyalgi og ME ofte blir diagnotisert (spesielt hos fastleger) om en annnen. Mange med fibromyalgi burde fått en ME-diagnose, mens mange med ME-diagnose burde vært diagnotisert med fibromyalgi. |
Sitat:
|
Lett trening og bevegelse er ofte det fibro-pasienter finner ut at hjelper pga man stivner når man sitter i ro.
|
Sitat:
muskel-/senefestesyndrom/betennelse som noen også kaller det). Ikke mye som hjelper dessverre, men nå får jeg Nobligan Retard 200 mg, samt Sarotex, som jeg tar hver ettermiddag. Det hjelper litt på smertene faktisk. Tør nesten ikke si det, men jeg har det ganske smertefritt i kroppen om dagen. Hadde en runde på 3 uker med kjeven, men det har roet seg nå. Forøvrig viste det seg at jeg er gluten-/lactoseintolerant og etter at jeg kuttet ut dette, så er jeg også mye bedre. Vanskelig å si hva som er hva. Først hjalp medisinene og nå er jeg enda bedre etter spes glutenkutt. Til info. Jeg tok toleransetest av 200 matvarer hos Fedon Lindberg i slutten av mars, som de sendte til utlandet for undersøkelse. 14-16 matvarer jeg reagerer veldig på og har kuttet helt ut. Og noe i grenseland. Har ved et par uhell fått i meg Gluten og da er både smertte- og hostehelvete(som leger trodde var lungerelatert og jeg har tatt alle mulige prøver) tilbake i løpet av ett par timer. |
Ellers finnes det ingen kur, selv om noen får enkelte typer medisiner mot revmatisme for det. Det er vanskelig å få fibrodiagnosen, fordi den ikke vises på noen prøver.
Edit: jepp, det Anne sa. |
Sitat:
Sitat:
Både fastlegen og Fedonsykepleieren er av samme oppfatning som gynekologen min, at det springer ut fra det samme som PCOS'en og at det derfor ikke er annet å gjøre enn å fortsette. Men jeg merker motivasjonen ikke akkurat strøymer på for tida. :mad: Edit: Og jeg glemte kvalm konstant. Hadde det ikke vært 250% umulig hadde jeg nesten trodd jeg var gravid igjen. |
Må innrømme at jeg synest det er rart at noen mener at PCOS og fibromyalgi kommer av det samme når forskerene enda ikke vet hva som forårsaker fibromyalgi. Skulle gjerne sett dokumentasjon på det, om du finner en gang.
Har du fått d-vitaminene dine over 75? Både lav d-vitamin, lav B12 og lav ferritin kan gi symptomer slik du beskriver (i tillegg til lavt stoffskifte og sikkert mye mer) Jeg bruker selv aktivt quigong og pusteteknikker for å takle ting og tang som ikke stemmer i kroppen min. |
Sitat:
|
Sitat:
Siden alt tar så lang tid og jeg må begynne på samme tingene "hundre ganger" pga konsentrasjonen har jeg ikke tid til å trene noe om dagen, hverken mentalt eller fysiske ting. :( |
Søskenbarnet mitt bor i Finland og har fibromyalgi. Hun har fått beskjed om å kutte sukker og hvetemel siden det trigger. Hun har også fått trening på "blåresept" da det er viktig å holde kroppen i form. Denne damen har en søster i Norge som også har fibromyalgi. Hun får smertestillende.....
|
Teller man antioksydanter eller måler man effekten av antitantene? Uansett.... Grønnsakene jeg har kjøpt i år på kiwi, rema, rimi, bunnpris etc etc har avgått ved søppelboksen omtrent dagen derpå. Er jordbruket blitt fullstendig ødelagt? Husker da jeg var lita og det om høsten kom en frukt-/grønnsakbåt til bygda. Vi kjøpte store striesekker med både kålrot, gulrøtter og epler. Og alt holdt seg bra i flere måneder!! Jaja...
|
Sitat:
|
Sitat:
Trening er viktig, men jeg fikk beskjed på rehabiliteringsoppholdet jeg hadde, om viktigheten av å ikke ta for mye i. Lære å begrense meg..veldig vanskelig for et konkurransemenneske. Konkurrerer bare med meg selv, men lett å bare øke liiitttt til og litt til:o og da sitter jeg i saksa etter 3-4 mnd med mer smerter enn da jeg startet:o |
Angående fibromyalgi, gråtetokter og varierende humør, har 5-htp hjulpet meg utrolig...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg må bite i det sure eplet og innse at jeg ikke raser ned en 8-10 str den neste måneden :rolleyes:
Så, finnes det kule butikker med store størrelser i Budapest? Hva er ellers bra å shoppe der? |
Sitat:
|
Hei! Er det noen som har bestilt undertøy fra Victoria Secret på nett? Lurer på om det blir dyrt inkl skatter og avgifter og toll og tull, heheh...
|
Et spørsmål til... Når dere måler midjemålet, tar dere på det smaleste eller det bredeste punktet? Har hørt at man skal måle over navlen. Men det blir vel ikke helt rett heller. Folk har jo forskjellig fasonger på magen. Noen er størst under navlen, andre over...
|
Fant svaret selv... http://www.nrk.no/livsstil/slik-male...dden-1.7924723
|
Sitat:
Her finner du også reglene for netthandel fra utlandet :) Lykke til :) P.S: lekte litt med kalkulatoren og fant ut at det er 6.5% toll på BH og hofteholder, mens på truser må du bare betale moms :D Husk også at det kommer et fortollingsgebyr fra Posten som ikke er rent lite :S |
Tusen takk!! dette hørtes dyrt ut ;) Den bh-en jeg vil ha, koster over 200 kr desverre. Jeg var akkurat i USA og kjøpte 2 bh-er. Fikk lyst på flere. Beste bh-ene jeg har hatt!! ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg trenger ny oppvaskmaskin - er butikken pliktig til å ta med seg den gamle når de leverer den nye? Er det da forventet at jeg kobler den fra før de kommer? Jeg aner jo ikke hvordan jeg gjør det... Kobler de til den nye for meg eller må jeg ha rørlegger i tillegg? Detta blir dyrt...
Det er rørlegger som har koblet opp den jeg har nå, men da jeg flyttet hit tror jeg det var eksen min som koblet den opp for meg... |
Du må koble fra den gamle og selv koble til den nye.
De som leverer den nye maskinen har ikke lov til å montere. Du kan montere selv, men skal du ha ditt på det tørre bør du få en rørlegger til å godkjenne det. Ifølge rørleggeren her, så monterer stort sett alle dette selv uten å kontakte rørlegger. Såvidt jeg vet er de forpliktet til å ta den gamle maskinen med. |
Sitat:
|
Hvordan var dette med hvilke vitaminer og mineraler som ikke bør tas sammen igjen?
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08. |