Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Huldr 30-05-12 23:12

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1353009)
Takk for svar :)
Jeg får bare vente og se, det er egentlig ikke noe problem. Jeg skal kanskje prøve å bløte opp ørevoksen og kjøpe et sett med sånn vaskeboble på apoteket :)

Du får kjøpt en god øreolje på helsekosten du kan bløte opp voksen med, det pleier jeg å gjøre (gjerne et par dager på rad) før jeg skyller ut voksen med øreballong (bruker ørepropper hver natt, så må ta en rens innimellom ...). Man kan bruke oljen forebyggende også, bare dryppe en dråpe i øret og la den virke litt før du snur hodet og drypper i en dråpe på det andre øret :)

Anarko 30-05-12 23:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1352831)
Jeg lurer på om man legger på seg vann når man er solbrent?

Prøver igjen med denne...

Kanskje 31-05-12 00:13

Angående hikke:
jeg har en teknikk som alltid fungerer , men det må gjøres riktig !

Det er å holde pusten. Men IKKE holde den inne ved å bli helt stiv og ikke puste !!

Du skal slappe godt av i magemuskler, og oppunder ribbena.

Trekk pusten dypt. Så blokkerer du nesen, enten ved å ikke slippe luften ut, eller ved å klemme sammen med en hånd.
Så lukker du munnen tett, og lar sakte luften i lungene fylle munnhulen og du får bollekinn. Hold evt forran med en hånd. Nå kommer ikke luften ut, og du skal bare slappe helt av, la mellomgulvet falle "utover" og slappe av, og blokker luften så lenge du klarer. når du ikke greier mer, så slipper du SAKTE luften ut av munnen. Ta det så rolig et minutt, og pust rolig.

På meg så gjør denne lille pausen hvor jeg ikke puster, at hikken forsvinner. krampene opphører.

Det som er viktig er at man ikke bare suger inn og tviholder på muskler og lunger og alt, for da får ikke de hikkende musklene hvile.

Et er ikke så vanskelig, bare se for deg at du er en oppblåst ballong, som vil blåse ut luften, men så klemmer man forr tuten, og luftstrømen stoppes, mens den vil ut. :-) lykke til

Runegutt 31-05-12 00:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1353047)
Angående hikke:

Hold pusten i 30 minutter, og jeg garanterer at hikken aldri vil plage deg mer :)

Huldr 31-05-12 00:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1352831)
Jeg lurer på om man legger på seg vann når man er solbrent?

Jeg vet ikke, men synes ikke det er usannsynlig. Det skjer vel en slags betennelsesreaksjon i huden, og ved betennelser hovner man jo opp og samler vann.

Anarko 31-05-12 00:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1353051)
Jeg vet ikke, men synes ikke det er usannsynlig. Det skjer vel en slags betennelsesreaksjon i huden, og ved betennelser hovner man jo opp og samler vann.

Takk!

Kanskje 31-05-12 01:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1353048)
Hold pusten i 30 minutter, og jeg garanterer at hikken aldri vil plage deg mer :)

Vel, tviler på at det er så veldig mye som vil plage meg da, om jeg holder pusten 30 minutter hehe.

Men oppskriften min virker den :D

Runegutt 31-05-12 03:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1353056)
Vel, tviler på at det er så veldig mye som vil plage meg da, om jeg holder pusten 30 minutter hehe.

Men oppskriften min virker den :D

Min virker også :)

smgj 31-05-12 08:12

For hikke? Drikk et glass vann. Ikke iskaldt og alt vannet MÅ drikkes uten å ta glasset fra leppene - altså glugggluggglugg ...

Mye mer behagelig enn å holde pusten i en halvtime.

Runegutt 31-05-12 08:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1353105)
For hikke? Drikk et glass vann. Ikke iskaldt og alt vannet MÅ drikkes uten å ta glasset fra leppene - altså glugggluggglugg ...

Mye mer behagelig enn å holde pusten i en halvtime.

Du glemmer noe: Det skal være toliters Norgesglass:D

Cyan 31-05-12 09:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Huldr (Innlegg 1353030)
Jeg vet ikke om du helst ville ha noen tykkere, men jeg har kjøpt tynne (som tynne strømpebukser) svarte sykkeltights på Lindex. Det er faktisk mote med sykkeltights nå, o jubel og glede :heia:

Ikke for stramme i strikken og veldig behagelige. De kan forsåvidt sitte et stykke opp på låret om man vil det, men det ble penere og behageligere (synes jeg) å dra dem ned til rett under/midt på kneet, selv om kjolen er knelang. Så lenge skjørtet har litt vidde synes det ikke, og jeg følte meg veldig vel i dem!

Ser de er utsolgt på nettbutikken, men de kan jo ha dem igjen i noen butikker.

Ellers fant jeg denne linken til en nederlandsk nettbutikk, de var utrolig søte! Men da blir det jo toll og greier, hvis de i det hele tatt sender til Norge da ...

Takk for tips. Høres midt i blinken ut. Skal sjekke noen Lindexbutikker til helgen :ja:

smgj 31-05-12 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1353107)
Du glemmer noe: Det skal være toliters Norgesglass:D

Morroklompen ;)

Klarer seg med et vanlig kjøkkenglass - om du ikke heter Runegutt, da. ;)

Kanutten 31-05-12 19:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1353048)

Jeg har hørt at det skal funke å stappe huet ned i ei bøtte med vann ti ganger. Men pass på å ta opp hodet bare ni.

langaard 31-05-12 19:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1353319)
Jeg har hørt at det skal funke å stappe huet ned i ei bøtte med vann ti ganger. Men pass på å ta opp hodet bare ni.

:lol:

Carisma 31-05-12 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje21 (Innlegg 1352990)
noen som har råd mot hikke som faktisk funker? har hikket masse i et par dager. Går et par timer uten å hikke, også går det flere timer hvor jeg hikker igjen :/ er usedvanlig kjedelig dette her.

Jeg får hikke når jeg har lavt blodsukker, så da hjelper det å spise noe som får det raskt opp.

Dietta 31-05-12 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1353319)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1353320)
:lol:

Dobbelt :lol::lol:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1353328)
Jeg får hikke når jeg har lavt blodsukker, så da hjelper det å spise noe som får det raskt opp.

Da er jeg glad jeg ikke er plaget med hikke - på en dårlig dag hadde jeg ratt brukt det som undskyldning for å spise en sjokolade :eek:

Kanskje 31-05-12 23:14

Finnes det stroppeløse bher som faktisk holder puppene oppe hvis de er litt tunge?

vaskeklut 31-05-12 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1353398)
Finnes det stroppeløse bher som faktisk holder puppene oppe hvis de er litt tunge?

ja, men du må ha rett str. gå til en undertøysbutikk og få målt og få råd ang bh som passer deg.

smgj 01-06-12 08:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1353398)

Flere her skryter av wondrebra. Har ikke prøvd selv. Prøving og måling er vitalt, og de fleste slike er mer "klem inn" enn "hold opp"....for oss som er topptunge.

Dilly 01-06-12 09:23

Hvis jeg skal bruke penger på en ny hurtigmikser, så skal den kunne smasje frossen frukt, nøtter, isbiter osv. uten at det bare er kniven som går rundt i bunnen uten å få med seg noenting. Alle de jeg har hatt, har vært sånn. Utrolig vanskelig å få dem til å gjøre jobben sin uten å tilsette masse væske eller hele tiden dytte det nedi.

Er det noen her som vet om en flink hurtigmikser, som gjør det den skal?
:)

Rin 01-06-12 11:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1353479)
Hvis jeg skal bruke penger på en ny hurtigmikser, så skal den kunne smasje frossen frukt, nøtter, isbiter osv. uten at det bare er kniven som går rundt i bunnen uten å få med seg noenting. Alle de jeg har hatt, har vært sånn. Utrolig vanskelig å få dem til å gjøre jobben sin uten å tilsette masse væske eller hele tiden dytte det nedi.

Er det noen her som vet om en flink hurtigmikser, som gjør det den skal?
:)

Jeg har faktisk vært veldig fornøyd med Braun Multiquick 5 Patisserie-stavmixeren jeg kjøpte etter anbefaling her på forumet... har ikke prøvd isbiter i den, men den moser frosne bær og hakker nøtter og greier uten å mukke.

Ellers, på diverse utenlandske matsider jeg leser, så er det blenderen Vitamix som fremholdes som det beste og mest robuste av alt... man får importert den til norge, men den koster flere tusenlapper da. :o

Kanskje 01-06-12 11:59

Jeg har kjøpt to slike firkantede flettede blomsterkrukker til å ha ute. Disse er kledd med plast innvendig, og det har etterhvert samlet seg mye vann nedi dem.
Det jeg lurer på er om jeg skal lage dreneringshull i bunnen, eller litt oppe på sidene, og la det være et lite vannbasseng i bunnen.
Bør jeg også da bruke lecakuler ibunn og så fylle på med mold over dette? Eller kan jeg bare fylle på med mold i hele krukken? Vil det bli surt om molden ligger i vannet i bunnen av krukken?

Runegutt 01-06-12 12:04

Med mindre du bor på et sted uten regn, så må du drenere pottene, ellers drukner plantene.

Lecakuler er ikke nødvendig, men gjør ingen skade.
Grus er ennu bedre, fordi vekta gir pottene mer stabilitet, så velter de ikke så lett.

Kanskje 01-06-12 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 1353529)
Med mindre du bor på et sted uten regn, så må du drenere pottene, ellers drukner plantene.

Lecakuler er ikke nødvendig, men gjør ingen skade.
Grus er ennu bedre, fordi vekta gir pottene mer stabilitet, så velter de ikke så lett.

Men skal jeg la det være et lite vannbasseng igjen i bunnen, slik at plantene har reserver å ta av år det er mye sol og varme, eller drenere så alt renner ut?

Runegutt 01-06-12 12:22

Drener vekk alt.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.