Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

TrillTrall 18-07-10 11:06

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 903138)
det var synd... Men men hvor streng skal man være??jeg går raskt ned til tross for inntak av ca. 100 karbo om dag. :);):)

Hvis du går raskt ned og føler deg fin så synes jeg du skal unne deg en lettis (?) av og til i sommervarmen. :) Man skal ikke føle at man lever som en asket heller.

Zillah 18-07-10 11:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 903493)
Samboern min prøvde å steke bacon i stekeovnen en gang, og det ble ikke godt, sier han. Det ble ikke sprøtt.

Da ville eg foreslå å steike det litt lenger eller på høgre temperatur?

Men eg innrømmer at eg ikkje alltid har fått så bra bacon med berre å legge det i langpanna (med litt fett i evt) og steike/grille. Eg hugsar ikkje kor eg las det her inne men det var einkvan som bruker å legge baconskivene på bakepapir og så dekke med bakepapir over baconet. Så det har eg prøvd nokre gongar, og det blir kjempebra. Veldig lettvint også når ein skal steike til mange.

snøfte 18-07-10 22:44

Da kan jeg glemme det - må være sprøstekt:)

snøfte 18-07-10 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 903502)

Men eg innrømmer at eg ikkje alltid har fått så bra bacon med berre å legge det i langpanna (med litt fett i evt) og steike/grille. Eg hugsar ikkje kor eg las det her inne men det var einkvan som bruker å legge baconskivene på bakepapir og så dekke med bakepapir over baconet. Så det har eg prøvd nokre gongar, og det blir kjempebra. Veldig lettvint også når ein skal steike til mange.

Takker - hvor mange grader og hvor lenge. Kan tenke meg å prøve dette, det går en del bacon og liker ikke den osen fra baconet.

toro728 20-07-10 01:52

Hei. Jeg har nå mottatt min pakke fra Ketolyse og har lest gjennom boken + forum på nettet. Sitter nå å planlegger hva jeg skal spise, noe som jeg har problemer med.

Problemet er, jeg spiser ikke rømme eller fløte og er ikke noe glad i ost (foruten vanlig hvitost). Ser for meg at dette kommer til å bli ett problem iogmed at nesten alt jeg har sett av oppskrifter / bilder av matretter er fylt opp med dressinger, CF og slikt, og jeg tror derfor at jeg ikke kommer til å få i meg nok fett.

Trenger idèer til hva jeg kan spise istedet for dressing på salat, rømme til middag og ost til kvelds. Dere ser hvor jeg vil hen.

Takker for alle tips.

arnakristin 21-07-10 21:53

Hei,
I denne tråden finner du bl.a. linker til inspirasjon for frokost, lunsj og middag:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Det er jo en utfordring med tanke på fettet når du ikke liker dressinger eller meieriprodukter men du kan jo søk opp tråder som for eksempel denne:
Hvordan få i seg nok fett?

Megvel 21-07-10 22:28

Sitat:

Du har ikke forsøkt mikroen? Man tager kjøkkenpapir over og under på en tallerk og så er det et minutt per skive bacon (sjekk i din mikro). Det blir knallsprøtt!

Bella2 23-07-10 13:16

Magesmerter av omega/tran piller

Hallo
Når jeg har forsøkt å ta kapsler m omega eller tran så får jeg magesmerter og kvalme.
Råd eller alternativer mottas m takk:)

Trulte67 23-07-10 14:33

Sv: Magesmerter av omega/tran piller

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bella2 (Innlegg 905311)
Hallo
Når jeg har forsøkt å ta kapsler m omega eller tran så får jeg magesmerter og kvalme.
Råd eller alternativer mottas m takk:)

Dropp dem og spis fet fisk istedet.

Carisma 23-07-10 21:08

Sv: Magesmerter av omega/tran piller

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 905331)
Dropp dem og spis fet fisk istedet.

Eller en ts cocosa

amelon 28-07-10 20:43

hei:) jeg begynte på SB for ti dager siden. har gått ned 2,6 kilo og har det rett og slett fantastisk!

? jeg er i ketose, selv om jeg er ganske sikker på at jeg får i meg mer enn 20 karbo. SB er vel ikke en diett man kommer i ketose av?

? jeg begynte på dietten fordi jeg merker at jeg reagerer på sukker. spesielt bakevarer og brus. blir slapp. prikker/vondt i hender og føtter pluss utrolig trøtt. etter f.eks barnebursdagsgodter føler jeg meg rett og slett fyllesyk.
er det noen som kjenner seg igjen i det? er det noe som kalles sukkersensitiv?

vil også si at det er imponerende mye kunnskap i dette forumet:) jeg lærer myyye!

Photobscura 28-07-10 20:46

Akkurat sånn har jeg det også. Jeg fikk konstantert insulinresistens for noen år siden, det vil si at jeg har pre-diabetes. Blir super-uggen av søtsaker, men skjønte virkelig hva det var etter at jeg la om kosten.

amelon 28-07-10 21:13

takk for svar:)
det virker veldig logisk. bare andre dagen på SB følte jeg meg bedre. mer energi, gladere og ikke så trøtt. har nesten for mye energi:)
forklarer også hvorfor jeg ikke har klart å gå ned på grethe roede, nutrilett etc.
ikke ante jeg at det kunne være så lekende lett å føle seg bedre OG gå ned i vekt:)

Daurama 29-07-10 18:18

Jeg lurer på om noen har tips til helsekoster i Oslo som har gode utvalg av lavkarbo ingredienser. Har vært på jakt etter sukring og JBK i flere helsekoster men ingen som fører dette. Så vist noen vil dele hvor de har handla så blir jeg veldig glad :D:heia:

Et spørsmål til.. hva er den store forskjellen på splenda og sukrin ? Kan de brukes om en annen når man baker ? :confused:

Carisma 29-07-10 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Daurama (Innlegg 908074)
Jeg lurer på om noen har tips til helsekoster i Oslo som har gode utvalg av lavkarbo ingredienser.

Jeg kjøper det på Smart Club, billigere enn helsekosten. Ellers har Helios (både majorstua og hausmannsgate) det. (Forresten heter det sukrin, uten g ;))

Daurama 29-07-10 19:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 908096)
Jeg kjøper det på Smart Club, billigere enn helsekosten. Ellers har Helios (både majorstua og hausmannsgate) det. (Forresten heter det sukrin, uten g ;))

Tusen takk :) Skal på IKEA i morgo så da blir det Smart Club stopp :D
Hahahah, stavekontroll hadde vært en god ide :D ;)

GladTjokka 31-07-10 01:27

Tre spørsmål;
  1. På hvilket tidspunkt bør man veie seg for å få det mest nøyaktige målet?
    Morgen, kveld, midt på dagen? Jeg gikk på vekta i morges rett etter at jeg stod opp, og da viste den 89,7 kg. Men så veiet jeg med igjen i kveld, og da viste den 92 kg!
    Jeg nekter å tro at jeg har gått opp 1 kilo siden jeg startet, det er rett og slett ikke mulig. Kan det være noen grunn til at jeg fikk en differanse på 2,3 kilo i løpet av én dag, annet enn at jeg har lagt det på meg?
  2. Hvor blir fettet av når man har forbrent det? Altså, brennes det helt opp inne i kroppen, eller kommer det ut i form av avføring, svette etc?
  3. Er det normalt å være varm/svette lenge etter trening?
    Jeg gjorde 30 day shred ved tre-tiden i ettermiddag, og etter det har jeg fortsatt å være litt svett og varm hele dagen, selv om jeg tok en dusj rett etter treningsøkten.
Dere får unnskylde at disse spørsmålene kanskje var litt dumme :flau:
Blir kjempeglad for svar! :)

Photobscura 31-07-10 12:21

1: De fleste veier som om morgenen, gjerne etter toalettbesøk. Å veie seg på kvelden har liten hensikt, da man gjerne legger på seg en kilo eller to på grunn av mageinnhold, vann etc. Sånn som du opplevde det. Du legger ikke på deg så mye fett på en halv dag.
2: Fettet frigjøres fra fettcellene og blir omgjort til energi (ketoner) i leveren og blir brukt som energi til kroppen i stedet for eller i tillegg til glukose når insulinnivået er lavt nok. Hvor mye fett som frigjøres avhenger gjerne av hvor mange gram karbohydrater du spiser om dagen.
3: Aner ikke :p.

sellah 31-07-10 22:05

Ser på matvaretabellen på matportalen.no at wienerpølse, med mindre fett ikke inneholder noen karber, samme gjelder for grillpølser, med mindre fett.

Betyr dette at det er ok Ketolysemat??

Óg: Kan man spise så mye mat man vil, uten karber gjennom hele dagen?

(Fersking med masse spørsmål rundt tema)

Photobscura 31-07-10 22:12

Du må nesten så på forpakningene til den enkelte. Har aldri sett wienerpølser som det ikke er dytta i en masse potetstivelse og diverse, faktisk. Så uansett hva som står i matvaretabellen, så vil det variere fra leverandør til leverandør. Man kan blande inn opp til 6% stivelse i farsemat som pølser, og dessverre så utnytter de fleste produsentene dette til fulle ...
Men det finnes en serie fra Grill på Rema 1000 hvor et par av variantene har lite karber, som Hot Link, f.eks.

Anarko 01-08-10 01:54

Jeg lurer på to ting, der den ene er av relevans for meg da, den andre av ren nysjerrighet :)

1. Kan man erstatte fiberhusk med fibra mel? Har sett fibramelet på butikken, og tror det er sånn ca det samme, pluss mindre karber i utifra det jeg har forstått.

2. Hvordan vet man at man er i ketose?

Mirte35 01-08-10 09:02

Heisan.
Jeg begynner på Ketolyse kuren på Mandag.Vet en del men noe jeg lurer på og.
Hva pålegg kan jeg spise?Kan jeg spise all kjøtt så lenge jeg bare spiser grønnsaker til?Er det noen som kan komme med tipps om en dags rutine med mat?
Håper på svar.

sellah 02-08-10 20:29

Kan man spise så mye man vil gjennom hele dagen, bare det ikke inneholder karber?
Hva med kaffe? Hot or not?

sellah 02-08-10 20:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 909038)

2. Hvordan vet man at man er i ketose?

Kjøp 'Ketostix' på apoteket og følg bruksanvisningen, du er i ketose hvis utslaget gir en mørk farge.

arnakristin 02-08-10 20:46

Hei,
Man skal spise når man er sulten og spise seg passe mett, om det er to, tre eller fire ganger om dagen er uvesentlig. Dersom man blir fort sulten så kan det være at man spiser for lite fett, en vanlig nybegynnerfeil. Uansett hvilket kosthold man velger så kan man ikke spise så mye man villa av noe som helst.
Kaffe kan man drikke bare husk å regn med kh.
Til dere som skal starte opp med ketolyse, kjøp/lån og LES boka – veldig viktig!

Vedr. stiks (og nå har jeg VIRKELIG ET behov for å SKRIKE) …FOR N’TE GANG, DET FINNES IKKE GRADER AV KETOSE OG DET ER DERFOR IKKE NOE MÅL AT STIKSEN SKAL FÅ SÅ MØRK FARGE SOM MULIG, ALL FARGEENDRING ER UTSLAG SOM IGJEN GIR EN INDIKASJON PÅ AT MAN ER I KETOSE. ...DEN MØRKESTE FARGEN KAN DERIMOT VÆRE EN INDIKASJON PÅ AT MAN DRIKKER FOR LITE VANN

Anbefaler alle nybegynnere å ta seg en tur innom denne tråden, og aller helst også lese igjennom alle linkede tråder... når det er gjort har dere muligens fått et overblikk over lavkarbo verdenen.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

sellah 03-08-10 16:11

Unnskyld, var ikke meningen å få noen til å skrike.
Jeg er ny, og har misforstått.
-får prøve å ikke svare noen helt til jeg vet hva jeg snakker om.
Beklager, min feil!

Photobscura 03-08-10 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sellah (Innlegg 910186)
Jeg er ny, og har misforstått.
-får prøve å ikke svare noen helt til jeg vet hva jeg snakker om.
Beklager, min feil!

Du, det er lov å misforstå, altså ;). Men nå vet du det om sticksene, og ikke la deg skremme :). Bare fortsett å les og lær, og for all del, spør!

Carisma 03-08-10 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sellah (Innlegg 910186)

Det var nok ikke bare til deg, tror det var helt tilfeldig at du var den som ble svart :)

sellah 03-08-10 20:05

Taaaaakk for støtte, den gjorde godt!

Noen som har fått med seg at de selger extremely lavkarbo-pølser på Rema?
Under 1 kh!!!
Den ene heter 'Hot Link' og den andre 'Bratwurst'
Håper dette er produkter som blir liggende i kjøledisken, og ikke et sesongtilbud (grill)

Anarko 03-08-10 20:32

Jeg syns ikke hot link var noe særlig god... Men smaken er som baken. Men bratwurst er jo godt :) ellers så skal jo bønes biffpølser og lammepølser være ganske så lavkarbo :)

sellah 03-08-10 22:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 910328)
Jeg syns ikke hot link var noe særlig god... Men smaken er som baken. Men bratwurst er jo godt :) ellers så skal jo bønes biffpølser og lammepølser være ganske så lavkarbo :)

Ok, ser at de holder til i Bergen men dårlig nettside.
Jeg bor i TrHeim, vet du om noen forhandlere her? Og evt priser?
Er en Bunnpris i nærheten som lager sine egne pølser som er nokså lavkarbo, men guddameg for en stiv pris!
De skal ha 80,- kroner for 3 tykke pølser, synes det er å ta i.
Noen som har erfaring ang Idsøe pølser? Óg: noen som vet hva 'ketolyse-pølsene' heter på Meny?

Anarko 03-08-10 22:54

:O oi, det var dyrt. Men du kan jo spørre lokale slaktere? Bønes er litt stive i pris også, men de ligger jo "bare" på rundt 40 kroner.
Har de ketolysepølser på Meny? I såfall er jeg kjempenysjerrig!

Carisma 04-08-10 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sellah (Innlegg 910413)
noen som vet hva 'ketolyse-pølsene' heter på Meny?

De heter Ketolyse-pølser :ja:
Finnes som regel i fryseskapet hvor glutenallergiker mat osv ligger. Hvis de ikke har kan de ta inn.

Anarko 04-08-10 22:35

Så bra! Prisen ligger på? Da skal jeg på Meny! :D

sellah 05-08-10 18:19

Noen som vet hvor mange kh 0,2 gram sukker pr liter utgjør?
Heeeelt grønn jeg...!

TrillTrall 05-08-10 18:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sellah (Innlegg 911342)
Noen som vet hvor mange kh 0,2 gram sukker pr liter utgjør?
Heeeelt grønn jeg...!

Fint lite. :) 1 liter = 1000 g og det blir vel da 0,02 kh pr. 100 g? Altså ingenting. :) For 100 g sukker = 100 g kh.

Men hva i all verden er det som inneholder noen få korn sukker pr. liter???

sellah 05-08-10 19:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 911367)
Fint lite. :) 1 liter = 1000 g og det blir vel da 0,02 kh pr. 100 g? Altså ingenting. :) For 100 g sukker = 100 g kh.

Men hva i all verden er det som inneholder noen få korn sukker pr. liter???

Denne rødvinen:
'Domaine Robert Vic Cuvee Selection'
:p

TrillTrall 05-08-10 19:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sellah (Innlegg 911371)
Denne rødvinen:
'Domaine Robert Vic Cuvee Selection'
:p

Ah. Drikker ikke rødvin, knapt nok hvitvin. :)

Borghild 05-08-10 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jae-ols (Innlegg 911456)
det er bedre med Edvin :D

He he. :D:D

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.