Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=136)
-   -   Skravletråd for gravide (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42881)

Noenkiloformye 29-09-11 23:54

Sv: Skravletråd for gravide

Takk for forståelsen :)

Har igrunn liten lyst til keisersnitt, men hallo, en måte må babyen bli født på :o

Forresten, er feber farlig for babyen? Har følt meg litt febersyk de siste dagene.

Caprifolium 29-09-11 23:57

Ja, der signerer jeg Carisma!

Både Yoya og pusteøvelser (noe du også lærer innen Yoga) har hjulpet meg veldig i situasjoner hvor jeg har "mistet kontakten med meg selv", som du formulerer det, noenkiloformye.
Det skader ikke å prøve, eller prøve igjen. Det må også jobbes med kontinuerlig, det er en evne du kan trene opp. Ikke gi opp!

Caprifolium 30-09-11 00:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye (Innlegg 1219061)

Forresten, er feber farlig for babyen? Har følt meg litt febersyk de siste dagene.

Nei:)

Carisma 30-09-11 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye (Innlegg 1219061)
Har igrunn liten lyst til keisersnitt, men hallo, en måte må babyen bli født på :o

Ja, ut må'n jo :D

Jeg endte med hastekeisersnitt, og syns det var veldig greit! Aldri hatt noe spesielt forhold til det med fødsel. Er selv født med keisersnitt også, uten at jeg tror det har gitt meg noen varige mèn.... :o

Noenkiloformye 30-09-11 01:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Caprifolium (Innlegg 1219063)
Nei:)

Så bra, nå ble jeg lettet :)

Fødsel er igrunn et spennende tema. Min mor fødte på et par-tre timer med begge oss barna, så om jeg ligner henne er det i alle fall raskt over :cool:

Caprifolium 30-09-11 07:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye (Innlegg 1219075)
Fødsel er igrunn et spennende tema. Min mor fødte på et par-tre timer med begge oss barna, så om jeg ligner henne er det i alle fall raskt over :cool:

Ja, det er et spennende tema, jeg kjenner jeg gleder meg skikkelig denne gangen:D og jeg tror du kan håpe på at du likner mye på din mor i forbindelse med fødsel. Det sier i hvert fall de fleste at er et utsagn som stemmer. Jeg kan bekrefte det for min egen del.

Pleier ikke å være privat her inne, men jeg fikk lyst til å dele en ting, så du skal vite hva jeg snakker om, liksom;)
Jeg syntes det var utrolig GØY å føde, og jeg fødte to babyer- med en halvtimes mellomrom!
3 min etter det igjen lå jeg og gliste, med tomlene opp.

Våg å håp, og våg å fokuser på at du skal få en fantastisk opplevelse. Jeg tror veldig på kvinners fødekraft, og på at vi mobiliserer krefter vi kanskje ikke engang vet vi innehar når det virkelig gjelder under fødselen. Men det hjelper utrolig godt å forberede seg.

God bedring med feberen, forresten!
Har du det godt med magen, for tiden, noenkiloformye? Er formen fin?
Ha en god dag!

Noenkiloformye 30-09-11 16:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Caprifolium (Innlegg 1219086)
Ja, det er et spennende tema, jeg kjenner jeg gleder meg skikkelig denne gangen:D og jeg tror du kan håpe på at du likner mye på din mor i forbindelse med fødsel. Det sier i hvert fall de fleste at er et utsagn som stemmer. Jeg kan bekrefte det for min egen del.

Pleier ikke å være privat her inne, men jeg fikk lyst til å dele en ting, så du skal vite hva jeg snakker om, liksom;)
Jeg syntes det var utrolig GØY å føde, og jeg fødte to babyer- med en halvtimes mellomrom!
3 min etter det igjen lå jeg og gliste, med tomlene opp.

Våg å håp, og våg å fokuser på at du skal få en fantastisk opplevelse. Jeg tror veldig på kvinners fødekraft, og på at vi mobiliserer krefter vi kanskje ikke engang vet vi innehar når det virkelig gjelder under fødselen. Men det hjelper utrolig godt å forberede seg.

God bedring med feberen, forresten!
Har du det godt med magen, for tiden, noenkiloformye? Er formen fin?
Ha en god dag!

En slik fødeopplevelse vil jeg og ha! :D
Jeg er en del kvalm, men ikke i nærheten av sist gang. Utrolig deilig!
De sier vel at lite kvalme er tegn på guttebaby? Håper igrunn på gutt, men det er mest fordi syndromet som rammet den lille jenta vår kun går på jenter.

Ha en fin dag du og :)

Carisma 30-09-11 18:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye (Innlegg 1219566)
En slik fødeopplevelse vil jeg og ha! :D
Jeg er en del kvalm, men ikke i nærheten av sist gang. Utrolig deilig!
De sier vel at lite kvalme er tegn på guttebaby? Håper igrunn på gutt, men det er mest fordi syndromet som rammet den lille jenta vår kun går på jenter.

Ha en fin dag du og :)

Ikke for å være kjip, men jeg var kvalm til uke 28, og fikk en gutt... :o. Som forøvrig ble født uke 33, så jeg var bare ikke-kvalm i 5 uker. :rolleyes:

Caprifolium 30-09-11 18:25

Og jeg var overhodet ikke kvalm med to gutter;)
Nå var jeg rimelig kvalm de første 3 mnd, ...er det jente tro?:p
Blir spennende å se.
Håper du får oppleve et problemfritt svangerskap denne gangen, noenkiloformye. Unner deg det!

Noenkiloformye 30-09-11 18:37

Ja tiden vil vise. Jeg blir overhodet ikke lei meg for å få en jente altså :)
Skal ha ny ultralyd i uke 12, og skal på forhånd ta en blodprøve slik at vi kan finne ut risikoen for kromosomfeil. Blir veldig spennende, og jeg gleder meg til å få det overstått. Tiden gikk så fort helt til jeg fikk innkalling til UL, nå går den veeeldig sakte :eek:

Takk for det Caprifolium :)

Caprifolium 02-10-11 18:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye (Innlegg 1219639)
Tiden gikk så fort helt til jeg fikk innkalling til UL, nå går den veeeldig sakte :eek:

Ja, det kjenner jeg igjen.... nå tikker tiden alt for sakte av sted...
Litt kjedelig tid av svangerskapet igrunn;)
Vi har vært på en liten smugtitt for mange uker siden, ville bare slå fast at det var én denne gangen:p
Men jeg kjenner jeg er spent og forventningsfull likevel.

Det er deilig å ha begynt å kjenne litt liv, men jeg gleder meg til det blir mer og sterkere, da blir det så mye mer virkelig.

Hvordan går det med kostholdet forresten, gravide damer?
(Hvis det er noen flere enn oss her da, noenkiloformye)
Jeg synes jeg lever godt som gravid på lavkarbo. Spent på om vektoppgang vil holde seg stabil og i "nedre del av skalaen". Så langt har jeg gått opp ca 2 kg, og er snart 17 uker. det er jeg fornøyd med, og stresser ikke med vekt.

Noenkiloformye 02-10-11 20:18

Kosthold......? :o
Det kommer an på dagsformen igrunn.
Hadde egg til frokost, ble bare kvalm av det. Måtte til slutt få mannen til å
kjøpe French Fries, og det hjalp. Dårlig med lavkarbo her i gården, men håper
jeg kommer meg tilbake dit når kvalmen begynner å gi seg.
Satser på at det skjer snart (positiv tenking, hihi ^^ )

Så herlig at du kjenner liv <3 Gleder meg til det skjer med meg og :D

Caprifolium 02-10-11 22:07

Du kommer nok tilbake til lavkarbokostholdet ditt når du er klar, hvis du ønsker det.
Jeg hadde noen uker jeg også, hvor det eneste som fristet var ristet brød med smør, grønne epler og farris:o
Nå er jeg tilbake i gjenge igjen, og har mye mer energi! Digg!

Ja, gled deg til å kjenne liv, det er ikke såå mange ukene igjen til du kan kjenne en liten sommerfugl....

Noenkiloformye 02-10-11 23:02

Har vært fysen på French Fries, vaffler, grønnsakssuppe fra Toro, skuffkake og nuddler i dag. Utrolig gøy igrunn, kjenner at jeg er gravid :D
Så bra at du kom deg tilbake til lavkarbo! :D Hvor mange karber sånn ca holder du deg på?

Caprifolium 07-10-11 16:11

Tilbake etter et par dager høstferie, liten Norgesturné;)
Veldig hyggelig, men ikke bra for kostholdet... Selv om jeg prøver å planlegge godt, så blir det såå vanskelig når man skal bo hos folk med et vanlig norsk kosthold. Jeg føler at jeg skeier ut når jeg spiser brød til frokost nå, for ikke å snakke om hvor mye halsbrann jeg får og oppblåst mage:eek:
-og det er kjipt å skulle virke altfor sær og uhøflig hos folk en ikke kjenner så godt.
På en måte er det jo litt interessant også, og se hvor mye kostholdet påvirker, og sånn sett utrolig godt å være hjemme igjen på eget kjøkken.

Vanligvis prøver jeg å ligge på maks 72 g kh, noenkiloformye. Prøver å ikke komme over det, da jeg ikke ønsker å kutte fett, men noen dager gjør jeg nok det. Jeg teller stort sett ikke.
Du da? Fortsatt kvalm og vanskelig å tenke lavkarbo?
Sender noen gode tanker din vei, og håper du får sklidd på riktig spor igjen snart, man får det merkbart bedre når en klarer lavkarbo også som gravid!

Noenkiloformye 07-10-11 19:56

Hehe, kjenner til oppblåsthet ja ^^
Her går det lite bra med lavkarbo, men merker at jeg ikke er så kvalm i dag så kanskje ting begynner å bedre seg nå! :D
Tror jeg har hatt en sterk reaksjon på hvetemel. Spiste pannekaker 2 ganger på en dag (åååå så godt) men ble utrolig dårlig den natta :( Elsker pannekaker :( Det er bare ikke det samme med lavkarbopannekakene av egg og fløte. Merker jo hva kroppen min liker best; det er lavkarbo. Men altså.... pizza, pannekaker, godis, is, pasta..... Det er jo så godt :o

Caprifolium 08-10-11 10:32

Heldigvis elsker jeg lavkarbopannekakene jeg lager, og har også funnet frem en pizzaoppskrift når nøden blir stor.;)
Jeg savner virkelig ikke pasta og ris og snop etc, det er bare så jævlig for kroppen min at det ikke er noe problem å avstå.
Håper du får inspirasjon av den kjipe hvetemel-reaksjonen din!

Noenkiloformye 08-10-11 22:48

Jeg venter på cravings for egg og bacon ^^

Hvordan går svangerskapet så langt?

Cherry 14-10-11 11:56

Tenk. Nå er det bare noen få arbeidsuker igjen, og så går jeg ut i "offisiell" permisjon, istede for aktiv sykemelding :O

Cherry 14-10-11 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye (Innlegg 1225895)
Jeg venter på cravings for egg og bacon ^^

Hvordan går svangerskapet så langt?

Tja det går nå. Er bittelitt tungt, men jeg er åpenbart en av de som ikke får spesielt med mage, med mindre den har tenkt å skyte fart i de siste ukene. Den er sånn bittelitten og jeg kan bruke stor tunika så ser man det ikke spesielt godt. Jeg vil legge til at av mine 55 kg vektreduksjon så veier jeg nå 45 kg mindre enn toppvekta mi og finner det fremdeles tungt. Tenk hvor tungt det måtte ha vært for kroppen min for noen år siden... =/

Carisma 15-10-11 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1230283)
Tenk. Nå er det bare noen få arbeidsuker igjen, og så går jeg ut i "offisiell" permisjon, istede for aktiv sykemelding :O

Da jeg var så langt som du er nå var jeg to dager unna fødsel! :eek: men det visste jeg heldigvis ikke. :D
Nyt hver eneste dag nå selv om det blir tyngre. Og hvil MYE!

Cherry 15-10-11 14:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1230908)
Da jeg var så langt som du er nå var jeg to dager unna fødsel! :eek: men det visste jeg heldigvis ikke. :D
Nyt hver eneste dag nå selv om det blir tyngre. Og hvil MYE!

Har ei venninne osm egentlig hadde termin på mandag, altså den 17. Så blid og fornøyd trasket hun til jordmor morgenen 30. september. Skrev på facebook 14.30 om besøket og at han var liten etc og at nå var det jo bare litt over to uker igjen, neste jordmorbesøk etc. 21.40 la hun ut bilde av lillegutten =). Han kom litt overraskende på mammaen sin gitt. Håper hun var veldig veldig heldig for hun sier at fødselen var nada å grue seg til. Jada, han kom jo i rakettfart lissom. Er vel kanskje verre om man ligger i to døgn og prøver å få tassen ut :p

Cherry 23-10-11 16:40

Jeg eeeer så lei. Jeg vilbare ha drittmat om jeg vil ha mat i det hele tatt. Er konstant stappa, tisser hele tiden, føler meg alt annet enn top notch og har vondt og blablabla. BLÆH!

nellie 23-10-11 16:52

Og myeeeeeeeeeee verre skal det bli:D

Cherry 23-10-11 16:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1236760)
Og myeeeeeeeeeee verre skal det bli:D

Snille Nellie:p

nellie 23-10-11 17:00

Kan ikke lyve vettu. Nå blir det kvalme og ubehag og dritt og møkk. Fødsel er ingenting å grue seg i forhold til de siste ukene nå:p

Cherry 23-10-11 17:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1236765)
Kan ikke lyve vettu. Nå blir det kvalme og ubehag og dritt og møkk. Fødsel er ingenting å grue seg i forhold til de siste ukene nå:p

Joda, det er greit. Jeg blir litt lei av å lese solskinnshistorier om hvor "fantastisk" det er å være gravid. NEI! Man blir feit,sjuk, tåler ingenting, får kroppen revet i stykker, har en mageboer som tilsynelatende lever sitt helt eget liv og attpåtil skal man altså presse en unge ut, av underlivet. Fra en plass hvor 2-3 fingre liksom er maks, der skal det komme ut en unge. *bestille thightmaster med en gang*

nellie 23-10-11 17:27

Nei, det ekke kult å være gravid. Jeg hadde svært få plager, men knakk et ribbein da jeg var rundt uke 8. Det plaga meg hele graviditeten og ble egentlig bare verre og verre. Måtte jo sitte pinnerett eller ligge konstant. Også var det endel kvalme i 3. trimester da. Men uansett var det absolutt ikke moro:p Fødselen derimot har jeg et litt vel glorifisert bilde av, så det skal jeg ikke fortelle om:p Ville hvertfall aldri i verden vært den foruten og gleder meg til neste gang.

Catwoman 23-10-11 17:57

Da er jeg litt kjärringa mot strömmen jeg da, for jeg elsket å väre gravid :D

nellie 23-10-11 17:58

Altså, det er fint på en måte, men deilig og herlig og flott.. Neeei.. Når man ser på det i etterkant så spiller ikke de plagene noen rolle, men der og da. Nei takk.

Catwoman 23-10-11 18:12

Men förste uke etter födsel kunne jeg derimot värt foruten... Planlagt keisersnitt pga foranliggende morkake, resulterte i ett voldsomt blodtap, ukontrollerte skjelvinger i ett dögn, og at jeg ikke fikk ha bebis hos meg för dag 2 :(
Og da vi endelig kom sammen, og skulle pröve ut amming gikk det heller dårlig. Han klarte det overhodet ikke, hadde tunga höyt oppi ganen, mens jeg hadde så mye melk at det spruta ut.. Så det ble pumping og flasker. Og når den smörblide jordmora stakk hodet inn döra på dag 6 i "ammegråteuka", og ville ha meg til å se videoen: "Vidunderlig Amming", da var jeg rede til mord :eek: :D
Pumping klarte jeg i 8 uker, da gjorde jeg omtrent ikke annet. Vurderte å få meg en bås i fjöset til naboen :o
Så da ble det morsmelktillegg. Og jammen har ikke "flaskebebisen" min blitt 9 år, ett lite mattegeni, og har forövrig 3 kjärester........ He, he!

nellie 23-10-11 18:15

En ting vet jeg sikkert og det er at neste gang skal jeg ikke amme. Kanskje på nummer tre.. Brukte de tre første månedene på å grine og sulte babyen min pga den hersens ammingen. Og alle "det er bare til å gjøre sånn og sånn" Spyyyyyyyyyyyyyyyy.

Catwoman 23-10-11 18:24

Ja, ikke sant! Tror aldri jeg har värt så stressa og fortvila noengang jeg :( Og en like fortvila og sulten bebis..
Nei, takke meg til en fornöyd flaskebebis ;)

nellie 23-10-11 18:27

Ille fint når det går bra da. Kunne virkelig ønske det ikke hadde blitt sånn. Men det er så mye press atter det er helt forferdelig.

Cherry 23-10-11 18:37

Hva med at de slutter å mase så jævlig om den amminga? Jada, det er helt sikkert best og alt det der, men om amminga blir ett sabla stress for både mor og barn så er det plutselig ikke så bra lengre.

Catwoman 23-10-11 18:47

Man föler seg jo totalt mislykka som mor...
Klart det er flott når amminga går bra! Men det presset man kan bli utsatt for når man strever, er ikke bra :(

KarMa40 23-10-11 18:48

Det er over før julaften.
Og tenk så motivert du vil være for arbeidet der på slutten!

Og som jordmor sa til meg: det er for sent å angre nå.

KarMa40 23-10-11 18:55

Når det virker er pupp gruelig praktisk da.

Men for all del, mine barn er beviset på at barn blir like nydelig på flaske, knappest syk, høyest i barnehagen, muligens smartest, blablabla. Og absolutt alle dagligvarebutikker i landet selger morsmelkerstatning, gjerne flere slag, så de maser om amming, og ja det er bryet verdt å prøve, men vi som flasker er ganske mange vi og.

Carisma 23-10-11 21:26

Jeg skjønner ikke det der med dårlig mor som ikke ammer komplekset! Herregud jeg skulle gitt mye for å kunne dele 50-50 på matinga! Dessuten kan dere gå i hva slags klær dere vi uten å tenke på tilgjengelighet til maten, slipper å sitte med puppen ute halve døgnet, kan ta et glass vin, eller spise kål og løk...
Jeg synes amminga kanskje er det mest slitsomme, å alltid skulle være tilgjengelig.

KarMa40 24-10-11 22:05

En ting å si:

OPPVASK. og oppvask og oppvask og oppvask og egen børste og bolle og hansker og bakterier på hjernen. Det tar seks måneder før det er greit å kjøre flasker i maskinen.:eek:

Å være tilgjengelig med pupp ute er da greit mot å innse klokka halv tre på natta at du må vaske opp og koke flasker før du kan sove... igjen.:(:mad:

Nå kjører jeg kombi, både flaske og pupp, det dårligste fra begge løsninger kan man si, men frøken brekker seg av smokk og jeg klarer visstnok å snorksove med puppen ute og baby i gang. Det hadde vært fint hvis puppene virket ordentlig liksom.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.