Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Tråd for junistartere (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34336)

UNA 18-06-10 10:02

Sv: Tråd for junistartere

Hei! Hiver meg på her jeg :)
Mannen min og jeg begynte på ketolyse-kuren 1 juni og stortrives med dette kostholdet. Vi skal begge ned ca 10-15 kg. Etter de to første ukene har vi gått ned 3 kg hver og er strålende fornøyd med det :)
Men en ting jeg lurer på om noen kan svare meg på er;
Jeg har hele tiden fått rosa/lilla utslag på stixen, mens mannen min hele tiden har ligget "på kanten". Han er innafor på "skalaen" men bare såvidt. I går kveld var det plutselig ingen farge på stixsen hans. Hva skyldes dette? Vi spiser det samme. Er det mulig at han får i seg for lite karber? Skjønner ikke helt dette jeg.....

arnakristin 18-06-10 10:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av UNA (Innlegg 892934)
Hei! Hiver meg på her jeg :)
Mannen min og jeg begynte på ketolyse-kuren 1 juni og stortrives med dette kostholdet. Vi skal begge ned ca 10-15 kg. Etter de to første ukene har vi gått ned 3 kg hver og er strålende fornøyd med det :)
Men en ting jeg lurer på om noen kan svare meg på er;
Jeg har hele tiden fått rosa/lilla utslag på stixen, mens mannen min hele tiden har ligget "på kanten". Han er innafor på "skalaen" men bare såvidt. I går kveld var det plutselig ingen farge på stixsen hans. Hva skyldes dette? Vi spiser det samme. Er det mulig at han får i seg for lite karber? Skjønner ikke helt dette jeg.....

Hei,
Det finnes ikke grader av ketose, utslag er utslag. Mørk farge kan være en indikasjon på at man drikker for lite vann. I tillegg er det viktig at testen tas på kvelden minst 2 timer etter siste måltid..

UNA 18-06-10 10:20

Må forresten også si, at jeg det har vært skikkelig morro å lese denne tråden :) Både pga av alle de gode resultatene, og ikke minst mye MYE god humor :) Stå på alle dere skjønne mennesker:heia:

UNA 18-06-10 10:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 892949)
Hei,
Det finnes ikke grader av ketose, utslag er utslag. Mørk farge kan være en indikasjon på at man drikker for lite vann. I tillegg er det viktig at testen tas på kvelden minst 2 timer etter siste måltid..

Takk for svar :) Vi har alltid testa på kvelden. Skjønner at utslag er utslag, men bør han "bekymre" seg når det plutselig ikke er utslag? Hvis dette fortsetter og han fortsetter å gå ned i vekt/mål så er det vel ikke noe å bry seg om?
Vi har brukt stixene som motivasjon også, men kanskje det bare dumt...

JKBB 18-06-10 10:25

Har noen noen gode tips ang hvitvin med litt sukker???
Jeg er ikke så glad i rødvin, og liker best søt vin...det går jo IKKE nå! :p
En vin man kan sitte ute å nyte på verandaen!!
Haster litt! :p

JKBB 18-06-10 10:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av UNA (Innlegg 892954)
Takk for svar :) Vi har alltid testa på kvelden. Skjønner at utslag er utslag, men bør han "bekymre" seg når det plutselig ikke er utslag? Hvis dette fortsetter og han fortsetter å gå ned i vekt/mål så er det vel ikke noe å bry seg om?

Jeg tror det er sånn at når det ikke er utslag, så er han ikke i ketose, men på lavkarbo kan man gå ned mye i vekt, også uten å være i ketose, så om han fremdeles går ned, så funker det tydeligvis for han å ligge litt over ketose"grensa". :)
Stixen er vel fin motivasjon det! :) Ha nettopp kjøpt jeg også, og synes det er gøy å sjekke innimellom! :)

(Må bare få nevne her med det sammen at jeg tror ketosegrensa til min kjære samboer er ganske høy! Han var på middag med jobben og var flink under middagen, men da desserten kom på bordet, SJOKOLADESUFFLÉ!! Så sprakk han! Tror du ikke han var i ketose alikevel kvelden etter??? Er bombesikker på at det ALDRI hadde gått med meg) :P

UNA 18-06-10 10:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av JKBB (Innlegg 892958)
Har noen noen gode tips ang hvitvin med litt sukker???
Jeg er ikke så glad i rødvin, og liker best søt vin...det går jo IKKE nå! :p
En vin man kan sitte ute å nyte på verandaen!!
Haster litt! :p

Bersan Saint-Bris Sauvignon 2008/2009 Denne er frisk, litt søt og veldig god :) Koster ca 120 kr, og har bare 1 gram sukker på literen :) Anbefales!

u-no-hoo 18-06-10 10:58

Var på vekta i dag og jeg har gått OPP en halv kilo de siste to dagene. Jeg vet at jeg ikke skal veie meg hver dag, men nå i starten synes jeg det er greit å følge med.
Hvorfor har jeg gått OPP???

Det jeg spiste i går:

Frokost: 3 speilegg, stekt i smør og mayones
Lunch: 2 speilegg, stekt i smør og mayones
middag: 150g kjøttdeig, bittelitt tacopulver og tacosaus, salat og agurk

Hva tror dere kloke mennesker?

Matgud 18-06-10 11:02

hvor er grønnsakene??? alt for lite karber i salat og agurk, det er jo bare vann!! det er jo såvidt karbohydrater i hele dagen din sammenlagt.....

Karber må man ha:)

arnakristin 18-06-10 11:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av UNA (Innlegg 892954)

Hei,
Det er bare for høyt kh inntaket som kan få deg ut av ketose. Dersom man drikker mye vann vil man få svakere enn om man drikker lite vann på samme mengde kh. Noen får for eksempel ikke utslag etter trening, noe som er helt normalt. Enkelte av oss damene får for eksempel ikke utslag under mens. Så lenge han går ned i vekt så vil jeg ikke bruke tida på noen bekymringer…
De aller, aller fleste tåler mer enn 25 kh og fortsatt være i ketose, noen her inne er i ketose i opp til inntak på 50 kh pr dag.
Skjønner det er motiverende med stiksen men det er helt unødvendig å bruke hver dag. En annen ting er jo at ketose ikke er ensbetydende med vektnedgang…

kjegro 18-06-10 11:19

Jeg startet 1.juni. Men så var det en bursdagsfeiring der vi drakk alkohol. Kun sprit og sukkerfritt, men ALT stoppa opp i 6 dager!!! Ikke å anbefale..

UNA 18-06-10 11:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av UNA (Innlegg 892971)
Bersan Saint-Bris Sauvignon 2008/2009 Denne er frisk, litt søt og veldig god :) Koster ca 120 kr, og har bare 1 gram sukker på literen :) Anbefales!

Og denne er et litt billigere alternativ; Paxis Arinto 2009 Koster 88 kr og har 2,40g på literen.

UNA 18-06-10 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kjegro (Innlegg 892985)
Jeg startet 1.juni. Men så var det en bursdagsfeiring der vi drakk alkohol. Kun sprit og sukkerfritt, men ALT stoppa opp i 6 dager!!! Ikke å anbefale..

Mulig dette med sprit er litt individuelt? Jeg har ikke hatt dette problemet. Men jeg passa på at det gikk et par timer etter mat før jeg begynte å drikke. Leste et sted at det var lurt :)

tmaria 18-06-10 12:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av u-no-hoo (Innlegg 892973)
Var på vekta i dag og jeg har gått OPP en halv kilo de siste to dagene. Jeg vet at jeg ikke skal veie meg hver dag, men nå i starten synes jeg det er greit å følge med.
Hvorfor har jeg gått OPP???

Det jeg spiste i går:

Frokost: 3 speilegg, stekt i smør og mayones
Lunch: 2 speilegg, stekt i smør og mayones
middag: 150g kjøttdeig, bittelitt tacopulver og tacosaus, salat og agurk

Hva tror dere kloke mennesker?

Altfor lite grønnsaker og karbo :)
Du bør ligge på 15-20 gram karbo hver dag..

tmaria 18-06-10 12:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ~Hilla~ (Innlegg 892819)
Hjelpes:eek: -7 kg siden jeg startet for 14 dager siden....:heia:

Gratulerer!! :D

JKBB 18-06-10 12:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av UNA (Innlegg 892971)

Takk for tipset! :):)

JKBB 18-06-10 12:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av UNA (Innlegg 892991)
Og denne er et litt billigere alternativ; Paxis Arinto 2009 Koster 88 kr og har 2,40g på literen.

Takk for tipset til deg også! Skal se på vårt lille pol hva de har! :)

kjegro 18-06-10 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av UNA (Innlegg 892992)
Mulig dette med sprit er litt individuelt? Jeg har ikke hatt dette problemet. Men jeg passa på at det gikk et par timer etter mat før jeg begynte å drikke. Leste et sted at det var lurt :)

Kan godt hende det, men det frister ikke å kaste bort no mere tid for meg iallefall...

Aminata00 18-06-10 13:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kjegro (Innlegg 893010)
Kan godt hende det, men det frister ikke å kaste bort no mere tid for meg iallefall...

Det skjønner jeg godt! Jeg kommer nok til å holde meg helt unna alkohol nå i starten.

kjegro 18-06-10 15:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aminata00 (Innlegg 893017)
Det skjønner jeg godt! Jeg kommer nok til å holde meg helt unna alkohol nå i starten.

Sikkert lurt. Når jeg leste litt mer i boka, så jeg jo at man helst skulle holde seg unna alkohol de 4 første ukene..;). Men alle gjør som de ønsker, jeg ønsker ikke å "trekke" ut tia :)

arnakristin 18-06-10 15:22

Hei,
Vedrørende alkohol…
Mange stopper opp eller også kan gå litt opp etter inntak av alkohol. Dette er fordi kroppen prioriterer å kvitte seg med alkoholen i kroppen fremfor fettforbrenning.
De aller fleste tåler mindre alkohol når de er i ketose, noen sier de blir dårligere enn normalt mens andre igjen ikke har tømmermenn dagen der på.

pingunn 18-06-10 15:53

Jeg må finne en ny middag favoritt.....:confused:
For 2 år siden gikk det mye i fløtegratinert brokoli med kjøtt.
Var så enkelt å lage.:cool: Lagde det til middag idag, og merket fort at jeg var sykt lei av det.
Er også lei av linfrø brødet (lollypoppbrød) :rolleyes: Noen som har testet ut brødet på www.spisdegslank.no ?? Hvordan er det? mye karb?? Er sykt dyrt da...:(

Nei til uka må jeg leite rundt i oppskrifter, og finne noe snadder :D
Snart bærer det av sted på leir, har pakket med meg litt mat itilfelle, har ikke lyst til å sprekke nå. ;) Skal ikke skal ikk skal ikke
Ha en super helg alle sammen. Kos dere med måte :rolleyes:

Tidl. medlem 18-06-10 16:04

Akkurat tatt ut de nystekte "brødene" mine ut fra ovnen. De lukter kjempegodt og hele fam. spiser dem nu. Blir mett av 1 skive..så de rommer litt:)
I ovnen står kjøttedeig,brokkoli, løk og litt fløte som skal stå ei stund, ha ost over til slutt . Ja det blir nok mat for mons kan jeg tenke meg..Vi holder på med den 5 dagen så jeg leser oppskrifter så det suser.)Var nettopp innom noe her som ramset opp alt det en trengte i matveien så nå er jeg litt sikrere på hva jeg skal handle. Blir jo reine husmora igjen på denne kuren:) Vet ikke om jeg har gått ned noe enda men det får vi se på søndag.God held til dere alle:)og takk for all hjelp som finnes her.

Matgud 18-06-10 18:05

heia og god helg ja:) Sååå godissyyyyyyk:(

sukk, noen som har brownies oppskrift?

fru-elle 18-06-10 18:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Matgud (Innlegg 893112)
heia og god helg ja:) Sååå godissyyyyyyk:(

sukk, noen som har brownies oppskrift?

Jeg mener jeg har sett noen her ja... Søkt i oppskrifter?
Jeg er heldigvis ikke så sukkersugen som jeg var før, men jeg sto leeeenge på helsekosten med en pose 100 %sjokolade og lurte på om jeg kunne gjøre den sukkerfri på ordentlig. Må forskes mere på. Det sto ikkeno på pakken annet enn at det var 100%kakao. Men det kan jo være karber i alikevel for alt jeg vet. Om ikke annet kan jeg vel kanskje blande den i cocosa og få karbefri sjokoladegodis da? Noen som har sett de der?

Sniki 18-06-10 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ~Hilla~ (Innlegg 892819)
Hjelpes:eek: -7 kg siden jeg startet for 14 dager siden....:heia:

Gratulerer!

Så flink du har vært:)

Matgud 18-06-10 19:17

blææh, jeg er såå oppblåst å venter snart TR...veier jo 2 kg mer i dag enn i morrest:P

JKBB 18-06-10 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Matgud (Innlegg 893136)
blææh, jeg er såå oppblåst å venter snart TR...veier jo 2 kg mer i dag enn i morrest:P

Henge meg på denne...fikk TR i dag, men har ikke veid meg da..gidder ikke heller! Nå skal jeg vente til søndag! :)

Matgud 18-06-10 20:05

Ja, ikke finn på å vei deg !!!!

Ble deprimert...:( så deprimert at jeg kunne tenke meg å lage brownies.......................................... ..........

Buuuhuuu..

veide 92,1 i går.. å nå veide jeg 94.2 :P

meeen..håper på at den er på 92 ett eller annet på søndag...
ikke store håp men..

grotingeling 18-06-10 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Matgud (Innlegg 893136)

Jepp - kjenner den følelsen, samme situasjon her også :cool:
Ingen veiing før på mandag for min del, og da er forhåpentligvis situasjonen normalisert:p

Matgud 18-06-10 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av grotingeling (Innlegg 893153)
Jepp - kjenner den følelsen, samme situasjon her også :cool:
Ingen veiing før på mandag for min del, og da er forhåpentligvis situasjonen normalisert:p

Ja...huff..jeg klarer ikke la være..

veiehekta....:mad:

u-no-hoo 18-06-10 20:16

Jeg klarer heller ikke å la være å veie meg. Men håper det går over etter hvert.

Etter en "dårlig" matdag i går, har jeg tatt meg sammen i dag og spist flere karber.
Laga meg et interessant måltid her i kveld.
Blomkål og brokkoli med en halv boks rømme og tine krydderost. Mozarella på toppen og halv time i ovnen. Smakte litt merkelig, men sammen med tacokjøttdeig ble det faktisk godt.
Så nå håper jeg at jeg har fått i meg nok karber og grønnsaker ;)

Matgud 18-06-10 21:14

Jeg vil vil vil under 90 kg før juli!!!!!! Så må trene som F...:P noen gode tips til goood trening?

Aminata00 18-06-10 21:30

Jeg er sulten, sint, deppa og har SÅÅ lyst på en brødskive med syltetøy! HJELP!

Matgud 18-06-10 21:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aminata00 (Innlegg 893184)
Jeg er sulten, sint, deppa og har SÅÅ lyst på en brødskive med syltetøy! HJELP!

Lage lavkarbo brød og hjemmelaget syltetøy??
Det tror jeg er lurt..å lurer på om jeg skal gjøre det i morra..

SAVNER brødskive med ost og syltetøy!

Aminata00 18-06-10 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Matgud (Innlegg 893185)
Lage lavkarbo brød og hjemmelaget syltetøy??
Det tror jeg er lurt..å lurer på om jeg skal gjøre det i morra..

SAVNER brødskive med ost og syltetøy!

Det var lurt, men jeg har lyst på det NÅ! Er stor fare for at jeg sprekker litt nå.. jeg som har vært så flink... Frister så lite med kylling og bacon i kveld. Og så har jeg ikke ingrediensene... kanskje jeg skal prøve meg på tacosalat... det frister litt...

Aminata00 18-06-10 21:37

Hvordan lager man lavkarbo brød egentlig? Jeg har jo tekninsk sett ikke sjekket om jeg har ingrediensene en gang..... :confused:

Matgud 18-06-10 21:43

VIl du ha oppskrift????

HEEER:

Nammis brød!!!

Tror igrunn oppskriften er Nannahs!! Link : Solsikkebrød

Min egen måte å gjøre det på:

6 egg

125g kremost

1/2 dl melk/fløte

220g finmalte gresskarkjerner

2 ss fiberhusk

1 klype kruskrakli

2 ts bakepulver

Litt olje, chilikrydder, paprikakrydder (velg smaker selv)

Rør alt sammen

Så finkuttet jeg oliven å hadde på toppen !! NAM

litt salt i røra og gjerne havsalt på toppen!

Jeg bruker det i en langpanne, moser det utover til ønsket høyde, steker i ovnen på 175 grader i 25 minutt ca. (kommer ann på høyde)

YUM!

I følge frøa jeg kjøpte er det lavere karber enn det som står i matvaretabellen! YAY! Nå ble jeg glad:D Ca 2 karber pr skive, kommer såklart ann på hvor store skiver du lager da. Dette er det beste jeg vet!

Fototid:

http://berggrens.files.wordpress.com...ajabrc3b8d.jpg

http://berggrens.files.wordpress.com/2010/06/nammis.jpg

Heeer:) kjempegodt!

Aminata00 18-06-10 22:05

Tusen takk for oppskrift! =) Jeg har ikke halvparten av det der i hus, men jeg får lønn på mandag så da skal jeg ta turen ut og handle inn litt lavkarbo bakevarer! Så jeg skal prøve meg på den oppskriften da! =)

Det ble taco på meg i kveld, og ikke en gang lavkarbo. Jeg er så SULTEN og da styrer ikke fornuften lengre. Jeg må ha litt energi før jeg tar fatt på nedvasking av leiligheten før visning i morgen. Ja for samboer har nemlig dratt på fest uten å gjøre en eneste ting her hjemme. Og jeg har jobbehelg, så da blir det nattevask på meg.... Merker jeg er bittelitt irritert på han i kveld.....

Matgud 18-06-10 22:12

Jeg spiser da taco:) Lager oste-chips som shell og stooorkoser meg:) Med alt!!!!

Bare spør om råd :) Uerfaren men veldig nygjerrig, så har lært meg mye alt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:) send en privat melding om du vil ha msn-snakk!.. Vi må jo støtte hverandre..

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.