Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Januar-startere. Er det mange av oss der ute? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29883)

beate 15-01-10 23:52

Sv: Januar-startere. Er det mange av oss der ute?

Hei. Har egentlig veiedag på torsdager, men fikk ikke anledning til å veie meg i går så da måtte jeg veie idag. Vekta idag viste - 1.6 kg siden forrige veiing for 8 dager siden så det er jeg fornøyd med :p

Kjempeartig å følge med dere alle sammen! Jeg begynte jo i slutten av oktober, men datt litt av i desember kan du si så nå holder jeg på å tar av det som jeg gikk opp i desember og fram til oppstart 07.01.10. Gikk jo opp nesten alt sammen jeg tok av, men karbet meg ned litt fram til oppstartsdagen så da ble det 2.1 kg opp totalt. Like før jeg runder nederste vektnotering i desember igjen nå så da er det håp, bare 500 gram igjen! :D

Toneg 16-01-10 01:32

jeg startet med ketolysekuren for 5 dager siden, så jeg er "fersk".
Men har gått på den for 5 år siden og da tok jeg av litt i overkant av 10 kg.
NÅ er det nok har jeg bestemt, og skal inn i den rytmen igjen.
Hadde ikke sticks så det måtte jeg bestille, så får jo desverre ikke målt om jeg er i ketose, men men..
Brukte ikke forum den gang da, men tror nok jeg blir å være her inne denne gangen, for tips å råd, og motivasjon :)

Monicah 16-01-10 08:50

go morgen:) idag ska eg på skitur, og har i den forbindelse tenkt å kose meg me appelsin og kvikk lunsj. d høre til me skitur, så eg håpe eg klare å gå alt av meg igjen like fort:) har planer om å stå mange timer på ski, så håper jeg kommer godt ut av d etter frukt og sjokolade. eg er aldri med på noe, så no når eg for engang skyld skal være med på noe, har jeg ikke tenkt å la være å kose meg... fins mange måter å kose seg på, eg veit d. men eg velge den lette måten idag:) har veiedag på mandag og gleda meg stort til å sjå kordan d går! begynte no mandag så ditta e jo første uka, så har jo hatt gode tall så langt... domt viss dagens inntak ødelegger mykje for meg. men eg har resten av livet på meg, så sånne dager må eg jo ha innimellom:)
ha en fortreffelig helg alle sammen:)

Bindi 16-01-10 13:25

Har ikke gått ned noe denne uka, for en oppløfting..

kveita 16-01-10 14:33

Hallo alle! :)
ja da er uke 2 over, og det går fortsatt bra. Følte denne uka at jeg ikke hadde gått ned, og det stemte..:mad: Har spist en del hasselnøtter og ikke veid karbo så nøye i grønnsaker - så ser jo at det må jeg bare! være nøye, og ikke slakke opp sjøl om en går ned..
Gikke ned mye første uka, så er uansett veldig førnøyd :D
Merker at jeg har mye energi, tenker lite på mat, og kan gå lenge uten mat- i motsetning til gør der jeg ble svimmel og ukonsentrert om jeg gikk over 3 timer.:eek:
Dette er bra! og jeg klarte både å la være å spise hjemlaga pizza og vafler, der jeg før ikke har hatt magemål...
klar for en ny uke!! Jeg har spist eggerøre og bacon til frokost og det blir indrefilet og stekte grønnsaker i fløtesaus til middag,, nam, nam..:)
God helg til alle !

Carisma 16-01-10 14:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Monicah (Innlegg 816797)
idag ska eg på skitur, og har i den forbindelse tenkt å kose meg me appelsin og kvikk lunsj. d høre til me skitur, så eg håpe eg klare å gå alt av meg igjen like fort:) har planer om å stå mange timer på ski, så håper jeg kommer godt ut av d etter frukt og sjokolade.

Sannsynligvis vil du bli veldig skjelven etter kort tid siden kroppen får skikkelig rush på sukker etter å ha cravet på det lenge. Blodsukkeret fyker i været for så å dette i bakken raskt, og man går helt tom for energi. Du har sikkert allerede vært ute på turen, men jeg ville anbefalt nøtter og mørk sjokolade heller om man vil ha med seg noe. Og å spise godt med fett før man legger ut på tur. Selv Thomas Alsgård har sagt han ikke spiser karbohydrater når han skal ut på ski, siden energien forsvinner før det har gått to timer, men når han spiser fett og proteiner kan han gå i 11 timer.

Pandora 16-01-10 15:39

Yes:) Dag 13 for meg allerede!

God helg alle sammen:klem:

misa6 16-01-10 15:40

Hiver meg på her jeg også. Min startvekt er på 80kg og jeg skal ned til 60-65kg.
Startet på mandagen 11 januar. Har kjøpt ketostix på apoteket og prøvde en slik etter dag to, den ble mørk. Ser noen skriver at man da har drukket for lite vann. Skal den ikke vise mørk da? trodde at jo mørkere jo bedre jeg???
Ellers så går det greit, men sliter med i det hele tatt å gidde å lage mat, så kan blir for lite av alt jeg trenger. Har vondt i hodet, oppblåst mage, kvalme, vondt i muskler(de brenner liksom) og veldig lyst på noe søtt. Har derfor bestilt med stevia slik at jeg kan ha litt i teen min, regner med stevia ikke er så farlig.
Er det noe jeg gjør galt ettersom jeg er i så dårlig form og får mørke utslag på stix'n?

arnakristin 16-01-10 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av misa6 (Innlegg 816946)
Hiver meg på her jeg også. Min startvekt er på 80kg og jeg skal ned til 60-65kg.
Startet på mandagen 11 januar. Har kjøpt ketostix på apoteket og prøvde en slik etter dag to, den ble mørk. Ser noen skriver at man da har drukket for lite vann. Skal den ikke vise mørk da? trodde at jo mørkere jo bedre jeg???
Ellers så går det greit, men sliter med i det hele tatt å gidde å lage mat, så kan blir for lite av alt jeg trenger. Har vondt i hodet, oppblåst mage, kvalme, vondt i muskler(de brenner liksom) og veldig lyst på noe søtt. Har derfor bestilt med stevia slik at jeg kan ha litt i teen min, regner med stevia ikke er så farlig.
Er det noe jeg gjør galt ettersom jeg er i så dårlig form og får mørke utslag på stix'n?

Måling med stixen: for mest korrekt resultat så måler du om kvelden minst to timer etter siste måltid.
Farge: utslag er utslag, det finnes ikke grader av ketose, dersom man får den mørkeste fargen så kan det være en indikasjon på at man drikker for lite vann.

Mange føler seg uvel i overgangen fra høykarbokjøret til lavkarbo, kroppen trenger tid til å omstille seg. De aller fleste blir bedre i løpet av noen dager, mens noen så kan det ta opp til et par uker. Kroppen kommer ikke i skikkelig fettforbrennings modus før etter ca 4 uker.

Husk at om du bruker søtningsmidler så kan det trigge søthungeren. Min erfaring er at når jeg får i meg bok fett så fyser jeg ikke på noe.

Charlott 16-01-10 15:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av misa6 (Innlegg 816946)

Utslag er utslag på stixen, finnes ikke grader av ketose :) Som andre har sagt kan det mørkeste indikere for lite væske inn :eek:
Det med formen retter seg når kroppen er ferdig med å legge om fra karboforbrenning til fettforbrenning ;)
Tar du magnesiumtabletter?

misa6 16-01-10 16:02

Takker for kjappe svar :)
Tar ingen form for vitaminer, skal ut å handle nå, for jeg skjønner jo dette trengs, regner med det går greit å bare kjøpe magnesium, krom og selen?
Men det med kvalmen, noe som kan får bort denne? For denne gjør til at jeg ikke får lyst på mat og da får jeg hodepine.
Tror også jeg sliter litt med meieriprodukter og egg, blir kvalm av disse dersom det blir for mye, noen som aner hvorfor?

frifuggel 16-01-10 17:11

Flere som reagerer på egg, har selv for en stor del erstattet dem med proteinpulver i smoothies. Kyllingkjøtt og annet kjøtt, cottage cheese, ost etc, kan også erstatter den proteinmengden man ellers vil få i seg gjennom egg :)

Monicah 16-01-10 18:33

då va en 3 timers lang skitur over, og eg syndet med 2 hveteboller. har ikkje spist sjokolade eller appelsin sånn som planen min va.. blei ikkje dårlig av bollane, men dei va ikkje så gode som forventet... og d gleda meg veldig! no e eg innstilt på at karbo ikkje e bra for meg og fikk nesten dårlig samvittighet av å spise dei, men bare nesten:)
har sia eg begynte på lavkarbo på mandag ikkje fått til å bæsje, men no kom det! etter 6 dager! trur eg må få i meg meir fiber... no e eg sliten etter en lang dag og ska gå å lage meg kylling til middag:)

misa6 16-01-10 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frifuggel (Innlegg 816983)
Flere som reagerer på egg, har selv for en stor del erstattet dem med proteinpulver i smoothies. Kyllingkjøtt og annet kjøtt, cottage cheese, ost etc, kan også erstatter den proteinmengden man ellers vil få i seg gjennom egg :)

hvilke smoothies kan man drikke når man er i ketose da, altså uten at man får for mye kh?

frifuggel 16-01-10 23:09

Lager min med vann, cocosa, litt fløte el CC og et par ss med proteinpulver med smak (har jordbær og sjokosmak, jordbær er best) og bruker stavmikseren på den. Ikke kjempegodt, men helt ok når jeg har det travelt :) Eller jeg bruker vann, kokosmelk, nøytralt pulver og tilsetter pulverkaffe. Den synes jeg er god! Drikker alle mine smoothies varme/lunkne, synes de metter bedre, og smaker bedre da.. Blandingsforholdene er øyemål, har ikke en oppskrift i den forstand. Og de blir noen ganger litt for tyntflytende, andre ganger motsatt, da tilsetter jeg mer væske, evt litt mer proteinpulver. Savner å ha bananer i, men har bestilt et proteinpulver (tror jeg, har slettet bestillingsbekreftelsen, håper jeg fikk det med..) som visstnok skal smake banan, kanskje det hjelper :)

Edit; hvis det er smaken av egg som gjør deg kvalm, så finnes det en masse oppskrifter på bla smoothies der eggesmaken ikke merkes..

SuperMamma 17-01-10 17:05

Hjelpes meg her må det skjerpings til!!!
Jeg er på vei ut av ketose!! Vekten tuslet jevnt og trutt nedover og ketosestiksen ble mørkere og mørkere. Så da falt jeg for fristelsen å slappe av pitte-litt noen dager.... det var ikke lurt nei. Vekten har gått litt opp, og sticksene blir lysere og lysere.
Nå er det full skjerpings! For gleden av å se 76 tallet på vekta var så stor. Dit må jeg tilbake om noen dager. Ingen sosiale planer til uken, så da er det lettere å ikke falle for en liten fristelse....

arnakristin 17-01-10 17:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SuperMamma (Innlegg 817366)
Hjelpes meg her må det skjerpings til!!!
Jeg er på vei ut av ketose!! Vekten tuslet jevnt og trutt nedover og ketosestiksen ble mørkere og mørkere. Så da falt jeg for fristelsen å slappe av pitte-litt noen dager.... det var ikke lurt nei. Vekten har gått litt opp, og sticksene blir lysere og lysere.
Nå er det full skjerpings! For gleden av å se 76 tallet på vekta var så stor. Dit må jeg tilbake om noen dager. Ingen sosiale planer til uken, så da er det lettere å ikke falle for en liten fristelse....

Så lenge du får utslag på stiksen så er du i ketose, det er ingen grader av ketose. Den mørkeste fargen kan være en indikasjon på at du drikker for lite vann.

Pandora 17-01-10 19:48

Dag 14 allerde:p

Vært på spa idag - premie til meg selv:engel_ikk

Så har jeg laget nydelige kyllingkjøttboller med masse krydder..stekt i Cocosa, og Skinke/egg/ost/broccoli/fløte form som skal være frokoster i uka som kommer:hungry:

Drømmer ellers vilt mye for tida...lurer på om det er lavkarbo som gjør det?? Noen andre som har det sånn?

Lykke til med ny uke alle der ute!:)

ned10kg:) 17-01-10 19:59

Eg drømte eg knaska i meg MASSE med pepperkaker... men nonstop og glasur.. ikkje de beste eg veit akkurat.. plutselig kom eg på at eg var på kur! Glad eg vakna:p

Monicah 17-01-10 20:13

pandora d va kjempelurt me belønninger til seg sjøl! då har en nåke å sjå fram te, og d hjelper ofte på humøret! eg har nettopp lagd lavkarbo vafler, slett ikkje verst. verdt å prøve når en har lyst på nåke godt:)

Candlelight 17-01-10 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pandora (Innlegg 817457)
Dag 14 allerde:p

Drømmer ellers vilt mye for tida...lurer på om det er lavkarbo som gjør det?? Noen andre som har det sånn?

jeg også har hatt noen dager hvor jeg drømte masse sprøtt! våknet flere ganger iløpet av natter med forskjellige drømmer.. det var slitsomt egntlig:p

lenmyr 17-01-10 22:53

Hei hei.....jeg er med. Håper på bedre resultater denne gangen. Jeg vet det funker :)))

melis_92 18-01-10 01:58

Jeg begynner i morgen! Har 30kg som skal av, men jeg tar det over tid. Blir 18 om 3uker så satser på å gå ned 5kg til da. Optimistisk. Har ikke lest boken eller noe slikt, så forhåndsstarter litt nå, så når jeg kommer til pengene skal nok boken i hus også! Tenk så deilig om jeg kan dra på den planlagte jenteturen til syden rundt neste jul, og faktisk kunne tørre å gå i t-skjorte og shorts. Har virkelig gått hardt innpå meg at jeg ikke har turd å være med de andre vennene mine på stranden og slikt i så mange år, fordi jeg har så mange ekstra kg å drasse på. Nå er hele familien min overvektig, så har på en måte blitt feilernært liten jeg var liten. Håper dette blir en god start på et sunnere, gladere og bedre liv!! :rolleyes:
:D

Monicah 18-01-10 08:30

velkommen melis 92! eg og kjem fra en overvektig familie der eg har fått spise d eg vil når eg vil! men no bestemme eg sjøl og eg velge å starte det sunne gode liv! har som mål å sjå bra ut i bikini til sommeren kjem! mitt fyste delmål e å bikke 80 kg:) no e eg 0,8 kg fra å nå d målet...så her e d bare å stå på:) lykke til!

tangoto 18-01-10 23:10

Synes det ser veldig bra ut for flere av dere!:)

Er ganske fornøyd med å ha gått ned 300 gram den siste uken - selv om vi var en langhelg på besøk;) Men, nå må jeg gå til anskaffelse av stiks, tror det kan være nyttig. Da blir det vel kanskje bedre litt lettere neste uke?

Ellers er formen super og ingen antydning til ønske om å ty til karbofristelser. Går så fint atte.

Drikker en del soyamelk i kaffen da - er det fryktelig feil?

Vanilia 19-01-10 00:30

Mensen + 2 glass rødvin, eneste utskeielsen siden jeg startet og +500 gram! Grrr... Hvor får man forresten kjøpt cocosa?

Monicah 19-01-10 08:33

eg fant cocosa på www.helseogkost.no bestilte begge typane og måtte betale 310 kr + frakt på dei.

Pandora 19-01-10 13:41

Tangoto..

Soyamelk har jo lite karbs (0,1g/dl..tror jeg) så sånn sett er det sikkert greit, men inneholder mye østrogen! Er nok ikke bare sunt å ta inn for mye av det...

Dag 16 for meg idag:)

Igår prøvde jeg meg på Oopsie-rolls (oppskrift her inne), for å ha noe å legge smør og ost på til kvelds...funket fint:p

Og ikveld skal jeg lage den gode lasanga'en igjen - blir en del planleggeing av måltider, men begynner å komme inn i det nå:lesebok:

Ha en fin uke alle dere flinke der ute :goodluck:

tangoto 19-01-10 22:34

Takk for det Pandora - det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt.. skal prøve å redusere soyamelkinntaket også..: )

Nå er jeg spent for har gått til anskaffelse av ketosestiks!! Men mannen er ikke i tvil - måtte flytte til gjesterommet i natt pga forferdelig luft... : / Synes ånden er superpinlig. Har lest om tipsene her men de tar det ikke helt bort forstår jeg. Skal jeg bare rett og slett si fra til kollegaene mine.. sitter i møter med de hele dagen..stakkars..

Pandora 20-01-10 23:16

Nå ble det stille her inne blant januarstarterne...
:nedfor:

bare litt over halvveis i måneden jo - håper dere ikke har gitt opp!

Har forresten oppdgaget "Skyr" idag - kjempegod yoghurt med lite karbo (4,1g/100g) og mye protein.:)

Monicah 20-01-10 23:22

jeg er her og har ikke tenkt å gi opp med det første!:) har smakt den skyr med skogsbær tror jeg det var, ikke verst:)
jeg er nære mitt første delmål som er å bikke ned fra 80 tallet til 70 tallet, så kan ikke gi meg nå:) hvordan går det med deg da pandora?

Carisma 20-01-10 23:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Pandora (Innlegg 819117)
Har forresten oppdgaget "Skyr" idag - kjempegod yoghurt med lite karbo (4,1g/100g) og mye protein.:)

Men husk at den har 6.5g i ett beger. Og den er alt for mager til å være ett komplett ketolysemåltid. Så spis halve boksen med fløte på :ja:

tangoto 21-01-10 09:31

Hei jeg er her! På erstatningsbussen til jobb.. Fikk klart utslag stiks tirsd kveld (midt på), men i går kunne jeg ikke avgjøre om nøytral el førstb fargenyanse. Prøvde 2 ggr og likt.. Gikk opp til 84 de samme dagene, men ned 0,3 i morges.. Kan man gå ut av ketose ila bare 1 dag?? Spiste bla en halv hodekål m seterrømme, majones, sylteagurksaft og bittelitt dressing-saus til 'frokost' og lunsj på jobben. Er det feil?Kom hjem til mann på lavkarbo som hadde laget svinestek og wokgrønnsaker. Spiste masse svor!;-) prøvde cocosa i kaffen i går, luktet kokos på hele kontoret..har og den u smak, neste gang. Spiser en del babybel innimellom. Drikker MASSE vann! Synes d går litt sakte?? Har ik spist så mye egg, bacon og avocado og gresk salat som jeg gjorde i starten. Pga ikke hatt i kjølesk., men jo supergodt. Ja, dette var dagens status. Jobb nå og yoga i kveld:-)

Cristiano07 21-01-10 10:11

Startet for 14 dager siden med ketolysekur. Er fortsatt optimist, men synes vekta går tregt nedover.Startet på 91,4 kg, ned 3,7 første uke og 1,2 uka etter.Det er kanskje normalt med stagnering? Har sagt til meg selv,at om jeg går ned 0,5 til 1 kg pr uke så burde det være bra?
Heldigvis har metthetsfølelsen roet seg.Er stort sett mett hele tiden.
Savner pizza,taco, lasagne osv..og sjokolade...
Laget en lasagne med squash i stedet for pasta-GOD!
Og taco-tallerken med hjemmelaget tacokrydder-STRÅLENDE!
Begge oppskrifter på forumet her. Noen som har forslag til gode desserter? Vaflene med ketolysemix synes jeg var forferdelige...

Charlott 21-01-10 10:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cristiano07 (Innlegg 819264)
Noen som har forslag til gode desserter? Vaflene med ketolysemix synes jeg var forferdelige...

Her, http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121 og her, http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124 finner du en del oppskrifter på vafler etc. Selv synes jeg de til Nannah er knallgode :)
Forøvrig en meget bra vektnedgang, det går gjerne litt i rykk og napp. Fortsett å spis skikkelig mat så skal du se vekta tusler nedover igjen :D

Licota 21-01-10 10:29

Heihei alle sammen! Jeg begynte også i januar. 4. januar, faktisk. Det var første dagen jeg hadde i praksis også. Går så fint atte. :)

Per i dag har jeg gått ned litt over 3 kg. Har veiedag på fredager jeg også. Men jeg er så frustrert over at det virker som det kun er magefettet som blir borte! (Måler med målebånd!) Er jo fremdeles like brei over rumpa. Hehe. :)

Lizza 21-01-10 10:35

Jeg er her ennå. Har ikke gitt opp :)

Begynte 4. januar og har vært i ketose hele tiden og ikke sprukket så langt. Vektnedgangen er rimelig grei, men skulle selvfølgelig gjerne sett at det gikk raskere. Gikk ned 3 kilo de første dagene og 600 gram uken etter, men i dag har jeg gått opp nesten et kilo fra i går og i morgen er den egentlige veiedagen. Vet ikke om det er vann fordi jeg spiste for mye salt i går eller om det er fordi jeg skal ha mensen, men vil jo gjerne veie minst de dagene jeg skal registrere veingen :)

Cristiano07 21-01-10 12:20

Takk for det.Synes nedgangen første uka var eksepsjonell.Da veide jeg meg hver dag etter det... Og det er ikke lurt! Til alle, vei dere toppen en dag i uka..Så slipper man å få en knekk av dårlig resultat...Jeg holdt på å få nervesammenbrudd av å se +0,5 fra en dag til en annen, men dagen etterpå var det -1,5.Reduksjonen i vekta vil som regel variere for hver dag

pjusket 21-01-10 12:41

Hei alle sammen! Jeg slenger meg på her jeg også! :)

Begynte på ketolyse 4. januar og motivasjonen er på topp, mens vekta er på vei nedover. Tror ikke jeg har veid så lite som nå på flere år, og det føles deilig. :)

SuperMamma 21-01-10 14:07

I dag er det kryss i boka! I går hadde jeg gått ned 5 kg siden 1.jan Egentlig 7 siden maksvek, men 2 av de forsvant av seg selv før jeg rakk å begynne. Nå er det bare 8 kg igjen til målet er nådd! Jeg er så overrasket over at dette går så greit! Fortsetter dette like greit fremover lurer jeg på om jeg skal justere målvekten 3 kg til. For da er jeg helt perfekt i forhold til hva jeg egentlig ønsker. Turde ikke helt tro at dette skulle gå så fint så jeg tenkte at drøye 13 kg fikk være et greit mål. Nå lurer jeg litt på å justere meg til 16 kg ned. At jeg ikke har prøvd dette før!

-Men 5 kg ned ble feiret med et par nye jeans i to str. mindre enn vanlig!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.