![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Jeg kjøpte en slik Svinestek av bog her på REMA som vi skal ha til middag i dag og så ffinner jeg typisk nok ikke steketermometeret mitt. Hvor lenge skal denne steke? Hvor lenge pr kilo liksom? (Steker den på 175 grader slik det står på pakningen)
|
Sitat:
|
Hvor mye laks beregner man pr persjon? Kokt, fersk laks....
|
Sitat:
|
Sitat:
|
200g per person? Eeeh, nå fikk jeg angst. Tror vi er ganske storspiste :D
|
I en av mine mange kokebøker står det:
Mager fisk, hel, urenset, ca 450 g pr person Fet fisk, urenset, ca 250 g pr person I tillegg står det at porsjonen fisk avhenger også av hva som serveres ved siden av. |
Sitat:
|
Veier du det samme før og etter en dusj ?
|
Hvordan fungerer egentlig den greia på Kiwi, når man finner varer som har gått ut på dato /råtten frukt og grønnsaker. Hvordan gjør man i kassa, liksom? Og det er dobbelt pris man får tilbake?
|
Hm, når jeg har funnet varer som har gått ut på dato, har jeg bare fått beskjed om å hente meg en tilsvarende vare med bedre dato, som jeg har fått gratis ... Fant en gang 3 200 grams sjokoladeplater, og skulle mye heller hatt dobbel pris tilbake liksom :rolleyes:
Råtten frukt og grønt ser jeg der hele tida, men gidder ikke ta det med meg, blir så mye pes. Ikke alle som sitter i kassa som har så mye peiling på hvordan sånt skal se ut heller, jeg kom tilbake med en råtten mango engang, og fikk bare noen hevede øyenbryn og: "hva er galt med den da? jeg ser ikke noe galt jeg." :cool: Men enkelt sagt så tror jeg de reklamerer med at finner du en vare som går ut på dato i dag eller i morgen, så får du den gratis. Har den gått ut på dato for lengst, skal du kanskje egentlig få dobbel pris av varen? Det har jeg aldri fått, bare et nytt eksemplar. Men råtten frukt og grønt, der skal du i hvert fall få dobbel pris tilbake. Vet ikke om du ble noe klokere jeg :o |
Hmmm .... Jeg fikk nemlig dobbel pris tilbake på noen råtne avokadoer, men jeg gidder ikke å gå rundt og snoke etter sånt noe på den Kiwien hvor jeg alltid handler, så greit å vite, for der kunne jeg bare spørre, ettersom de "kjenner" meg, men det tør jeg ikke på en ukjent en.
Var nemlig innom Kiwi i Trondheimsveien, og makan til rotete butikke skal man lete lenge etters, så jeg tenkte at jeg kanskje kunne finne noen skatter, gud vet jeg trenger penger. Noen andre som vet? |
Sitat:
|
Jeg økte med 300 gr etter en dusj!! (jeg har kort hår) Synes det var mye!
|
Haha, jeg er passe teit, da.
Er jo bare å sjekke på nettsidene til Kiwi :p. For de som skulle lure, så får man varer som har gått ut på dato, eller går ut samme dag gratis. Men, her er svaret på det jeg egentlig lurte på: Sitat:
Men, bare litt teit å kjøpe frukt/grønnsaker, og med en gang man har betalt si "døh, disse er forresten råtne" ... :rolleyes: |
haha , min far er sån, gammel og sta på pengene :lol:
|
Sitat:
|
Nok et kjøkken spm fra meg..... :-)
Jeg ønsker å steke kyllingfileter i ovn uten å ha stekt dem på panne først - går det an ? Hvor lenge må de steke og og på hvor mange grader? |
Sitat:
Jeg pleier legge dem i ildfast form, med en del smør og rømme, løk kydder osv, og steker dem på rundt 200 grader i en time, snur dem etter ca halvtimen :ja: Lykke til! |
Og jeg steker kyllingfileter i ovnen i drøyt 30 min på 225 :)
|
Sitat:
og det andre skal du vel få ny vare og har dem ikke skal du få penger ,mener jeg at jeg har lest |
Jeg lurer på noe helt annet enn mat. :)
Jeg skal "pusse opp" garasjen min. Ikke pusse opp egentlig, men snik-bygge rundt den gamle, for a) å få større garasje og b) slippe å sette den et annet sted på tomta. Slik den står idag villle ikke blitt godkjent som nybygg. Med hele 3 naboer innerst i en blindvei langt inni huttiheiti regner jeg det som trygt å gjøre dette. Men, og her kommer spørsmålet....hva bruker man egentlig som underlag til veggplankene ? (stående plank) Pr idag står de rett mot jorda, mao, de er pill-råtne et stykke oppover nå. Garasjen er sikkert fra 60-tallet en gang. Dette skal gjøres enkelt, mao, noe enormt grave-arbeid prosjekt er uaktuelt. Kan jeg fex legge leca rett på bakken og sette plankene mot leca'n ? vil det hjelpe noe? Bør leca'n i så fall mures ? sammen ? |
Sitat:
|
Ok, dette lurer jeg på i dag.
Jeg skal avfarge håret mitt hos frisøren, men har avventet en stund ettersom jeg inntil i vår farga med henna. Men, er avfarging og bleking i grunn det samme? Jeg har lyst til å teste på en lokk i nakken, og da til mitt spørsmål nummer to. Jeg tenkte på å kjøpe bleking på en vanlig kosmetikkforretning, men så husker jeg at mamma i sin tid bleka "barten" med noe jeg tror het "vannstoff på apoteket, som man da kan blande i ønska mengde eller noe, tror jeg. Er dette det samme som bleking man bruker på håret? Lettere tenkte jeg, da. Ettersom jeg sikkert må bleke denne hårtusten i minst to, kanskje tre omganger. |
Hvis du har hatt farge i håret og skal ha det lyst må du bleke det ned i flere omganger ja. Jeg prøvde det en gang... gikk rundt og så ut som en grevling i lange tider, en kamerat referer fortsatt til det som Limahl-perioden.... :rolleyes:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har forresten avfarget håret engang også, etter en særdeles uheldig hjemmefarging. Det var enda værre for håret. Så kan man stripe/bleke det ned i flere omganger tror jeg det er best om man vil beholde mer enn 5cm av det... ;) |
Sitat:
Det jeg tenkte, var å KLIPPE av en tust i nakken, bleke den og se hvor mye farge som faktisk går ut bare for å få en formening om tiden snart er inne, i steder for å betale frisøren for å klippe av en tust i nakken og bleke det! Frisøren min vil vente til litt næremere jul, ettersom henna virker i månedsvis, i motsetning til vanlig kjemisk farge som virker i de minuttene det sitter i før man skyller det ut. Hun ser for seg ca tre avfarginger over tre uker, med heftig kuring og vasking med sølv/lillashampoo. Håret mitt er ikke slitt eller tørt eller skada på noen måte, så det skal nok gå bra. Det er egentlig bare for å teste om håret mitt snart er klart til å avfarges. Vil helst være blond i går :p |
Jeg har vært totalt sittestillende/sengeliggende i mange mnd pga sykdom.
Hvis jeg starter så med å gå 10 000 skritt om dagen (som er vel det som er anbefalt for ett vanlig menneske i hverdagen), vil dette slå ut på vekten? Det bør vel slå ut pitte litt når man går fra 0-10 000 skritt om dagen? |
Ja, helt klart Sophie!
Du vil kanskje bygge litt muskler i begynnelsen men helt klart kjenne det på cm og formen! |
Sitat:
Jeg har selv hatt en "ut av sengen-opplevelse", etter 3 år med ekstrem passivitet/sykdom. Den økte aktiviteten gjorde utslag på vekta i begynnelsen. Gikk ned et par kilo. Men de kom fort tilbake igjen, og vekta sto igjen stille. For meg var det kostomleggingen til lavkarbo som gjorde susen på vekta! Det må være fordi jeg har insulinresistens, og rett og slett ikke klarer å forbrenne fettet uten å "hjelpe til" med dertil egnede kostholdsknep. Og som bonus: kostholdet ga helsa mi et skikkelig ekstra løft! Veldig mye mer energi og velvære! Anbefales på det varmeste. Men altså... det kan jo hende din kropp gir slipp på overvekt med bare trening. Trening/aktivitet er uansett bra for deg, og det er supert at du får til det! :heia: |
Jeg har ikke så tett forhold til de fleste på jobb, men med ei av de andre har jeg funnet tonen. Vi har også litt kontakt utenom jobben, uten at vi helt regnes som veninner enda. Nå har hun gifta seg i sommer, veldig stille og rolig og halvveis i smug.
Så jeg bør vel gi en liten ting? Vi skal ha en fellesgave på jobb, men syns jeg bør gi noe fra meg og sambo (han kjenner de også og går godt overens). Men hva bør jeg kjøpe? Blomster blir litt styrete, og syns det burde vært gjort på dagen deres... Hjælp! :D |
Sitat:
|
Sitat:
Dessuten er mannen hennes anti-film, har hørt hysterisk festlige historier om de få gangene de har prøvd seg på det... (Som å sovne under den største krigscenen i ringenes herre og miste hele popcornet i fanget på mannen bortenfor... :lol:) |
Hva med en kurv med en miks av f.eks et par poser eksklusiv/eksotisk kaffe eller te, en liten presskanne, kaffe/tekjeks (hvis de ikke er på lavkarbo da) eller en god sjokolade, servietter, slike kandisrørepinner, to krus osv osv.
Kan også kjøpe en god olivenolje og noen gode krydder i en slik kurv... Jeg fikk en slik kurv en gang med alle ingredienser til å lage en indisk curry-rett. Det var hermetikk, krydder og et laminert oppskriftskort. Kjempekjekt, syntes jeg :) Ellers er en flaske god vin alltid en "shleger" - her kan man jo legge ved noen gode oster og et par vinglass?? |
Det var faktisk ikke så dumt Gracella :ja: Hun klagde i lunsjen her om dagen at hun ikke klarte å lage annet enn pølser når hun fikk gjester :D
Eller en av de kokebøkene for nybegynnere? Ga bort en engang som het basic, den er faktisk veldig bra som startbok. Eller Viestad's Hvordan koke vann kanskje? :rolleyes: |
Sitat:
Om du kjøper friske brekkbønner, kutt av endane og kok dei i lettsalta vatn, og så same behandling som ovanfor. Godt saman med biff, kotelettar etc. Bon ap! |
Sitat:
|
Sitat:
Fant på Nille. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49. |