![]() |
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
Kjører i gang i morgen jeg, og starter med frokost selv om jeg ikke har de mest optimale ingrediensene i hus. Har f.eks. ikke smør, bare margarin. Hvordan er det med kaviar? Kan jeg spise det? Og gulrot?
|
Sitat:
Kaviar...joda...så lenge du tar det med i det totale karboforbruket i løpet av dagen, så kan du det... Liker du kaviar, så kjøp heller rød eller svart kaviar på plastboks- de er ikke tilsatt sukker eller annet søtningsmiddel så langt jeg husker... og så smaker det dobbelt så godt også da... Samme går for gulrot. Husk bare å telle det med i dagens karboinntak! |
Sitat:
|
Klistrer opp listen over anbefalte matvarer for OE igjen så man husker hvilke matvarer man faktisk har å velge mellom...
. Sitat:
|
Ziggy, gidder du ta en runde i min journal og se på maten så langt i dag?
|
Sitat:
Nå...blei du mett eller??? |
Jeg ble mett ja, og ikke så overveldende mett heller. Hadde en periode med (psykisk) mattrang en stund etter frokost, men jeg drakk litt vann og det gikk over. Nå skal jeg ut og sjekke om de har blomkål på butikken...
|
Sitat:
Har du kjøkkenvekt, så kontroller at du får i deg nok fett i måltidet...etter hvert klarer du å se det an på øyemål... jeg måtte ihvertfall venne meg til å bruke vesentlig større smørbiter enn det jeg var vant til fra før... |
Hei!
Jeg følger spent med på Albertine og Ziggy's kommentarer :-) Jeg forsøker å øke mengden fett (følger i dag ketolyse/Atkins) i et forsøk på å gå ned de siste kg...Tror du, Ziggy, at det kan være verdt et forsøk ? Jeg er 173 cm, veier nå ca 62 kg. Fikk følgende fordeling vha kalkulatoren : P:70-79 F: 138-187 K: 44-49 Er vandt til å regne karbohydrater, må begynne å regne på proteiner og fett også, nå da... Det jeg lurer på er om dette er noen vits i for meg ? Vil ned ca 4 kg til... Råd og meninger tas i mot med takk :-) Skal legge inn dagsmeny i journal senere... AjN |
Sitat:
Men, jeg skal selvfølgelig gi deg et utfyllende svar påOE tilpasset til deg litt senere i kveld...:) |
Ristede, salte mandler.
Ha ca 250 gr mandler ut over et bakepapir på en plate. Varm opp ovnen til ca 170- 180 grader, og sett inn mandlene midt i ovnen. La de riste i ca 8-10 minutter inntil du hører en "poppelyd" når noen av mandlene deler seg... Ta ut platen, fold sammen bakepapiret slik at du kan helle mandlene ned i en bolle. Hell over litt olje eller ghee, bland godt sammen. Legg bakepapiret tilbake på panna, og ha mandlene med olje over på papiret igjen. Strø så over med sjøsalt eller seltin- ikke tenk på mengden her, for du kan riste av overskuddssaltet senere i en matsil...m og la mandlene avkjøle seg... Smaker nyyyydelig... |
Mmm. :sikle:
Kan jeg gjøre dette med rå cashewnøtter og på samme måte? Eller rå peanøtter? Syns de to smaker bedre enn mandler. :) |
Sitat:
Og du...husk å prøve deg fram med styrken på ovnen... det er forskjell på hvor "skarpe" de er... Og en ting til... bruker du mindre enn 250 gram, så må du redusere tiden du rister nøttene på, for ellers kan de bli litt brune... Her har jeg desverre ingen regel, men jeg bruker å lytte etter "poppingen" på mandlene, og bruker det somen indikator på når de er ferdige... Og dessuten så smaker ristede mandler noe helt annet enn vanlige mandler...du skulle nesten ikke tro det er snakk om det samme... |
Sitat:
Mange har tidligere hatt et problem når det gjelder fettinntaket, så dette fokuset er for å sikre at man tilfører kroppen den energikilden den skal benytte i tiden fremover, nemlig fett! Det tar ikke lang tid før man har innarbeidet denne vanen som man også gjorde det for karbene i kostholdet! Husk at også Torkil viser til at mange på Ketolysekuren har prøvd å kutte ned på fettet som et forsøk på å ta en snarvei i det å gå ned i vekt...utren at det hadde den ønskede effekt...snarere tvert imot... Sitat:
Synes du er flink jeg...:) :p :) Bare gi meg beskjed om det er mere du lurer på, eller vil ha en tilbakemelding om... |
Sitat:
brødskive ?? jeg må nok sette meg inn i denne dietten for jeg veit jo egentlig ingen ting .... men jeg skal ikke prøve trives med det kostholdet jeg har nå men det jeg skjønner er hvordan kan så MASSE fett være kombinert med khd :confused: ( veit det er minimalt ... 300g bær eller potet eller noe i den duren men alikevel ... og hvorfor anbefaler han helst grisekjøtt :confused: æsj .... det finnes jo mye bedre kjøtt en gris ?? har tusen argumenter .... men skal ikke skrive de inn her :p er litt ekle ... |
*rettelse* det jeg IKKE skjønner ....:p
|
Joda, nøtta, i ei slik tynn brødskive så er det ca 5 Karber, så det vil ikke utgjøre noe ï det hele tatt når det gjelder blodsukkerstigningen... husk at det fettet vi spiser senker optaket av alle næringsstogffer fra maten, slik at kroppen får porsjonert næringen på en langt bedre måte med dette kostholdet enn den vil med et tradisjonelt blandingskosthold...
Joda, har hørt alt det der om urinsyre osv i grisekjøtt, men det er også flere som mener at det ikke er den såkalte urinsyra som er problemet, men at det er den ubalansen som man får gjennom et tradisjonelt blandingskosthold som gjør at urinsyra kan fi seg uheldige utslag for mange. Har og lest en plass at det er ikke urinsyra i maten som er det vstore problemet, men kroppens egen produksjon, og denne teorien minner meg mye om det som har vist seg å stemme når det gjelder kolestrol fra mat vs kolestrol produsert i kroppen... Men for all del, det er intet problem å spise andre kjøttslag, men det skal mye til for å finne tilsvarende fete kjøttsorter som det vi får fra gris. Dessuten ligner jo grisens proteiner mye på våre egne, se det er hevdet at kroppen vår ikke trenger å bearbeide disse proteinene like mye før de blir benyttet som den må med andre proteinkilder. Så som du forstår, så finnes det flust av argumenter på hver side når det gjelder dette... så det er opp til hver enkelt å velge det man mener er best for en selv! :) :) :) |
Sitat:
|
Sitat:
I ei skive med OE brød er det bortimot det samme karboinnholdet som i Lindbergbrødet, så joda, det skal stemme dette...:) |
Okei det høres jo ganske bra ut da. :D Så da kan jeg spise en tynn skive lindbergbrød feks istedetfor et knekkebrød. Nam nam.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Med en målvekt på 70, så blir det mellom 35 og 56 karber pr. dag! Setter du opp høyden din, så skal jeg sjekke det nærmere for deg:) :) :) Utregningene og bakgrunnen for dem finner du forresten i starten av denne tråden, om du føler for å se litt på det sånn i fred og ro- men jeg kan hjelpe deg med dette om du vil! |
Her er en oppskrift, modifisert sådan, av Filadelfiakake slik jeg skal lage den i kveld...mmmmm......:p ;) :p
Sitat:
|
Hmm jeg er så "blond" på dette med utregning, kunne du regnet for meg også? :D
Trenger du målvekt og høyde bare? Min målvekt er på 70 kg vil jeg tro. Jeg er 174 høy. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43. |