![]() |
Sv: Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød
Sitat:
|
Sitat:
huh??hvordan virker soya negativt på stoffskiftet?noe litteratur å vise til? |
Sitat:
AT mange ikke tåler det er helt klart og godt dokumentert flere steder. Det er blant de åtte vanligste allergenene. Det er også en del intolerense og overfølsomhet. Flere stoffskifte forum på nettet skriver om akkurat dette, - i tillegg til at det finnes grundig forskning bak Mary Shomon med "The Thyriod Diet" og K.T. Daniel som har skrevet "The Whole Soy Story" og er intervjuet i artikkelen i Mat & Helse 10/05. Sitat: Opprinnelig lagt inn av Mat & Helse Skjoldkjertelpåvirking: Mer enn 70 års forskning viser ifølge Daniel at soya kan skade skjoldkjertelen. Soyebønner inneholder såkalte goitogener, dvs. stoffer som blokkerer dannelsen av skjoldkjertelhormoner. En måte dette skjer på, er at planteøstogenene (soyaflavonene) i soyabønner hemmer enzymet tyroidperoksidase (TPO). Dette enzymet er involvert i syntesen av skjoldkjertel hormonene T3 og T4. Hun mener det er viktig at leger advarer sine pasienter om at isflavoner i soya kan påføre skjoldkjertelen store belastninger hos dem som tar syntetisk skjoldkjertelhormoner på grunn av manglende egenproduksjon, noe som soyaprodukter ytterligere undertrykker Det som står i artikkelen er hverken ukjent, nytt eller grensesprengende. Andre må syns eller tro det de vil, men JEG vil iallefall ikke spise ting som KAN gjøre meg verre. |
oi skummelt!
jeg spiser en del soyagreier (som jo ofte inneholder mer enn bare soya) fordi jeg er veggis. "heldigvis" om man skal ta dette i betraktning, så tilhører det den tiden av måneden jeg kan påkoste meg disse relativt dyre produktene..! men nå har ikke jeg noen problemer i skrivende stund med stoffskiftet. men jeg må uansett prøve soyaproteinbrødet, får penger om en uke, og har gledet meg dobbelt så lenge. mmm brøøøø! |
Sitat:
jag har lagt dette 2 ganger nå( uten vallmofrø),og syns absolutt dette er det beste..jag får ca 18 skiver av denne oppskrift.. |
Sitat:
hele brødet: 1887,4 kcal Protein: 70,74g Fett: 168,57g Karber: 24,07g pr skive(18): 104,86 kcal Protein: 3,93g Fett: 9,37g Karber: 1,34g |
Sitat:
|
Går det an å bruke vanlig proteinpulver i denne oppskriften eller? Det jeg har er nemlig en blanding av kasein- og myse-protein.
|
Ja det går fint det ! :D
|
Hei !
Jeg bare lurte på hvor man får kjøpt sånne ketolyse ting ? Er helt ny på dette:confused: |
Sitat:
|
Jeg forstår ikke helt dette med + og - her, men er det ok for oss som er tdlig i Ketolyse-kuren å spise dette brødet? :o :o :o
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Takk for svar Gerd. :klem:
|
Sitat:
det ligger i en annen tråd, men jeg må bare si at jeg brukte dette brødet som bunn på ostkake igår, smuldret noen skiver i smør, og litt natreen! Fantastisk!!! |
Jeg orket ikke å lese meg gjennom alle sidene i denne tråden, så mea culpa hvis jeg gjentar tidligere spørsmål, men:
Det ble nevnt hele frø og gjennom systemet og fratrekk for fiber og så videre. Betyr det da at man ikke kan male opp frøene litt? Jeg funderte på å kjøre dem en runde i blenderen for å få litt finere konsistens, men det er kanskje ikke så lurt? Steking går like greit uten brødform, vel? Liker best "formløse" brød egentlig. |
Sitat:
Har ikke prøvd å steke dem uten form, jeg ser ikke for meg at det blir noe suksess... |
Hvorfor ikke? Må deigen helles oppi en form, kanskje?
Tenkte den var såpass kompakt at man kunne forme den med labbene selv og slenge den på plata - men hva vet nå egentlig jeg....? :confused: |
Sitat:
|
Aha! Vel, da blir det brødform.
Og hvis nå Torkil bare kan få ut fingern og sende meg bakemiksen min....? Fant forresten ut at den del av de frøene er ganske små (har som sagt minimal erfaring med frø), så da er det vel ikke nødvendig å male dem likevel. |
Sitat:
(eller stein, som stesønnen min kaller det...:)) |
Sitat:
|
Har miksen nå. Måtte på posten og hente den - jeg var ikke klar over at burken var så DIGER!
Men hursomhelst - jeg kunne ikke vente, og prøvde meg på den varianten uten bakemiks. Det gikk greit nok det, og det smakte OK også Men hever deres brød seg mye under steking? Min endte opp med å se ut som ei lita formkake. Er det fordi jeg ikke hadde bakemiks i, kanskje? Så det blir jo ikke store skivene. Hvis jeg er moderat sulten, holder det med to, men blir jeg skrubbsulten, må jeg nok ha flere. Hva med dere? |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38. |