![]() |
Sv: Mange PCO(S)ere her?
Mum ! Ville bare klargjøre at jeg ikke sidestiller Metformin, som er et legemiddel foreskrevet av lege, og kosttilskudd hvem som helst kan kjøpe og ta. :o
Carisma ! Metformin gis som regel til pasienter med Diabetes type II, men også til de som, har PCOS og/eller insulinresistens. (Insulinresistens hører med ved PCO syndromet, men man kan ha insulinresistens uten å ha PCO) Det eneste metformin/Glucophage gjør, er at den øker insulinfølsomheten i vevet ditt. Det vil si at insulinet virker bedre rundt om i kroppen. Det vil igjen si at du ikke trenger å produsere så mye insulin. Man tar metformin for å avlaste bukspyttkjertelen (omtrent det samme som skjer ved ketose). Når insulinet ditt kryper nedover, så vil det være lettere å gå ned i vekt. Det står t.o.m. vektreduksjon som bivirkning i pakningsvedlegget.... Det sies at det ikke er vits i å ta Metformin om man er i ketose, da ketosen i seg selv senker insulinnivået. Men jeg tror mange tar den allikevel, og har god effekt. Det har en klok person her inne forklart meg.. Noen får også medisinen uten å ha fått diagnose insulinresistens, men det er fordi insulinresistens ikke er en bestemt ting som påvises av en test. Det er flere faktorer som må være tilstede, - uten at jeg kan gi noen nøyaktig forklaring...... |
[quote=Nille]Mum ! Ville bare klargjøre at jeg ikke sidestiller Metformin, som er et legemiddel foreskrevet av lege, og kosttilskudd hvem som helst kan kjøpe og ta. :o
Jeg skjønte det Nille. Men siden det har vært mye snakk om metformin i tråden, så ville jeg bare nevne det. Ordla meg litt klønete bare. Mente som sagt kosttilskudd jeg også. |
Så mange her med PCOS, jeg også.
Men det er ikke noe problem for meg, vil ikke ha barn, og de fleste leger jeg snakket med sa at det skulle gå bort hvis jeg gikk ned nok i vekt... fikk diagnose i '99 nettopp før vi skulle gifte oss. Største problemen for meg er at kroppen ikke funker som det skulle. Jeg bruker p-pillen og får mens hver 7 uker (6 uker på en uke av) ALdri hadde tenkt at PCOS hvar grunnen til andre symptomer, tenkte mer at overvekt var årsaken til dette.... overvekt tar seg jo av hormoner og ubalanserer hele kroppen. |
Her er noen symptomer som kan forekomme. Selvfølgelig ikke alle på en gang eller i like stor grad:
Symptomer som kan forekomme ved PCOS: Insulinresistens Konsentrasjonsvansker Høyt blodsukker Høyt kolesterol Risiko for å utvikle Diabetes ll Forstyrrelse av menstruasjonssyklusen lange/korte intervaller Endometriose Uteblitt menstruasjon Mangel på eggløsning Forstørrede eggstokker Glukoseintoleranse Hormonell ubalanse Økt risiko for abort Lav progesteronnivå gir uavbrutt østrogenproduksjon Overvekt Depresjon Migrene Stoffskifteproblemer Uforklarlig og ukontrollerbar vektøkning / overvekt (som leder til at mer østrogen produseres) PMS symptomer Dårlig/nedsatt forbrenning Emosjonell ustabilitet, irritasjon, depresjon Forandringer i personligheten Hovne hender, føtter og ansikt Problemer med magen (avføring, dvs. hard mage etc.) Fysisk / muskel svakhet Lav kroppstemperatur Håravfall Tynt hår Langsom puls Vann i kroppen som gir hovenhet Trøtthet Dårlig/nedsatt hukommelse Økt vekst av kroppshåret Høyt testosteronnivå |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09. |