![]() |
Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?
http://www.pcrm.org/health/diabetes/...s_stories.html
Her er noen av historiene fra den siden jeg har henvendt dere til ang diabetes. Nei vent dette skulle jo ikke fungere? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Steven Hagstrom
"My name is Steven Hagstrom and I have been a type 1 diabetic for 16 years. I am insulin dependent and I wear a pump. I control my diabetes through insulin, diet, and some yoga. "This past year, my wife and I attended Katherine’s “Food For Life” class and we decided to go vegan. Since then, we’ve noticed several changes in my insulin activity and usage. Primarily, we’ve noticed a significant decrease in the amount of insulin used for eating. I haven’t eliminated the need for insulin, but I have significantly reduced it. Insulin is affected through weight and fat. Through this vegan diet, I’ve reduced my weight by over 40 pounds (about 15 percent of my body weight, from 250 to 210 pounds). This decrease in weight has greatly increased the efficiency of the insulin I take. Since diabetes is a progressive disease, I see this as an activity that will increase my life span and decrease my reliance on insulin. The amount of insulin I require has dropped from 60 to 40 units per day, about a 33 percent decrease since I became vegan. I’ve been noticing that the longer I maintain my vegan diet, the better it gets. To the point where some days, I only require 30 units. There’s no question in my mind that the vegan lifestyle has been substantially effective in decreasing my dependence on insulin. - Steven Hagstrom, “Food For Life” Cancer & Diabetes Student, Fort Worth, Texas (Nov. 20, 2010) |
|
|
Morsomt hva du finner hvis du faktisk gidder å lese rundt på linkene jeg gir dere i stede for å hetse meg hele tiden.
|
http://www.youtube.com/watch?v=mgEgM...&feature=share
Med tanke på verdenseliten å bare spise frukt :) Der fant jeg en gitt |
Sitat:
Og du, jeg leser faktisk linkene dine...det betyr ikke at det du sier "makes more sense" for min del:) Jeg er overrasket over at du reagerer slik, jeg mener jeg er ganske saklig i mine kommentarer, med unntak av når du kommer med ren feilinformasjon. Flau over mine innlegg? Hm, nei det tror jeg ikke jeg kommer til å bli gitt ;) |
Sitat:
Den linken viser ingen referanser til populasjoner som har levd på et slikt kosthold over en lengre periode. Det står at kostholdet til enkelte folkegrupper har vært stivelses-basert, ikke at kostholdet har vært i nærheten av den fordelingen du snakker om. Kan du bare gi meg ett, 1, eksempel på en populasjon som har levd på en slik diett. Og da mener jeg at du faktisk kommer med det eksempelet, og ikke en link der jeg må lete meg halvt i hjel for å finne noe fornuftig. Dette burde ikke være så vanskelig. (Eksempelvis dersom jeg spurte etter en populasjon som hadde spist nesten utelukkende animalsk, så kunne du svart Eskimoene eller masaiene.) Sitat:
Hvis du ikke har den minste peiling på blodsukkerregulering, så sett deg for guds skyld inn i dette før du setter deg som oppgave å "informere". Det at du fraskriver deg alt ansvar, og ber folk å gå til kilden for å stille spørsmål, sier nok. Du burde virkelig sitte med ganske mange spørsmål til MacDougal selv etterhvert, ettersom du blir informert om hvor misinformert han ser ut til å være. Jeg går utifra at han vet utmerket godt hvordan blodsukkerregulering fungerer, og ser på det som mer sannsynlig at du har misforstått det du evt har lest av ham, for SÅ feil kan han umulig ta. Det er også stor forskjell på å kurrere en sykdom og å bli symptomfri fra sykdommen. Når det gjelder diabetes type 1 så blir dette i veldig stor grad gjeldende. Du kan spise deg ganske symptomfri, i den grad at du regulerer blodsukkeret med maten du spiser, men du vil ikke kunne bli kvitt sykdommen, da problemet er at bukspyttkjertelen ikke fungerer. Sitat:
Det er såklart ulike grader av mangeltilstander, da det er individuelle tålegrenser osv, men til syvende og sist så vil en mangeltilstand til slutt oppstå. Når det kommer til resultater. Du snakker som om det bare er MacDougal som har gjort folk friske. Det finnes ganske mange leger med gode tall å vise til. Wolfgang Lutz f.eks. har flere titusener av pasienter på samvittigheten. Jan Kwasiniewski kurerte massevis av folk. Her i Norge har Sofie Hexeberg ganske mange pasienter som har blitt frisk fra ulike sykdomstilstander. I Sverige har legene Annika Dahlquist og Andreas Eenfeldt en del pasienter med suksesshistorier. Dette er bare eksempler, det finnes mange fler. Til å være så opptatt av å opplyse og informere, så virker du svært lite informert selv. Kildeutvalget ditt er mildt sagt kritikkverdig, og argumentene dine henger jo ikke sammen engang. |
Jeg har mer tro på at lavkarbo er bedre enn høykarbo. :)
|
Sitat:
Jeg har ikke gått så dypt til bunns i høykarbo med tankle på alt dette. Jeg var så lei etter 4 år på lavkarbo og etter å ha lest alt hvordan kroppen fungere osv. at jeg ville bare ha noe som fungrte. Det er alt jeg bryr meg om, at det fungerer. Teori og alt sånn små ting bryr jeg meg ikke om lenger derfor er det lettere å lese bøkene eller se på forum etc å spør folka som lever av dette med tanke på bøkene osv. Det eneste jeg vet ang folk som har levd som dette er den linken jeg postet til deg. Og den filmen på 1 time og 16 minutter. Beklager så mye at jeg ikke kan komme med mer skikkelig detaljerte ting ang McDougall osv. av det du lurer på, så om du er interresert så må du spørre han på mail. Han svarer med en gang pga jeg har spurt han om noen ting. Jeg vet at Jan Kwasniewski spesielt har kurert mange, men det fungerte aldri på meg. Og jeg hadde direkte kontakt med folk som var utdannet av han og praktiserte det. Så det er derfor jeg vil at folk skal få vite om høykarbo også pga det er ikke alltid lavkarbo fungerer for folk. Og det kan ofte være så enkelt at de bare må prøve høykarbo i steden for alt av forskjellige vitamin mangel osv. osv. Jeg er aldri fan av at ting skal være så veldig komplisert å isolert. Jeg vil ha noe som er veldig enkelt å forholde seg til, gir fantastiske resultater og smaker godt. Du får lese igjen ang blodsukker osv. osv. når det gjelder Her skrives det vel en del ang Neal Bernard om det http://www.pcrm.org/resch/edresource...tr_curr_4.html http://www.pcrm.org/health/diabetes/..._goldberg.html |
Sitat:
Han satte ny personlig rekord, bare litt mer enn 25 min over verdensrekorden... Bare litt mer enn 15min bak verdensrekorden for kvinner... Tilbake på 1920-tallet ville han vært i verdenstoppen, i dag? Not so much. |
Sitat:
|
Sitat:
Er sikkert bare i Amerika ikke verden, sorry. Men han gjør dette for det er gøy. Han driver ikke med dette på fulltid. Han har jobb, unger, kone osv. Så uansett imponerende. |
He he... Du er glad i ytterpunkter, Dydde ;)
Så lenge det funker for deg så er det bare å kjøre på :) |
Sitat:
Dersom du brukte 4 år på å lese alt om hvordan kroppen fungerte, overrasker det meg at du ikke er mer kritisk til så åpenbare feiltolkninger om kroppens fysiologi. Fra den første linken din: "To insure complete nutrition, it is important to have a source of vitamin B12, which could include any common multivitamin, fortified soymilk or cereals, or a vitamin B12 supplement of 5 micrograms or more per day." Da skulle vel B12-diskusjonen være et ferdig kapittel, da dine kilder også konkluderer med at tilskudd er nødvendig... Dersom du bare er ute etter å informere om at dette alternativet finnes, så er det greit. Men intil du faktisk skjønner mekanismene bak hvordan det fungerer, så KAN du ikke anbefale folk å sette igang med denne dietten, spesielt ikke folk med sykdommer som diabetes. Å anbefale en diett til mennesker krever elementærkunnskaper om hvordan dietten fungerer og hvordan den påvirker kroppen. På samme måte er det hvis en som ikke har peiling begynner å anbefale lavkarbo til folk, og dietten ender opp med å bestå av egg og bacon til hvert måltid, eller enda værre: ender opp med å være både lavkarbo og lavfett på en gang. |
Guttungen min har også vunnet maratonløp, men her i huset er vi så realistiske at vi ser på slutt-tiden, ikke hvor mye seinere de andre som stilte opp løp *lol*
Når det gjelder dette at du står frem som budbringer for alvorlige sykdommer du TROR du vet "kuren" på; Vær så snill å slutte å påstå slike ting. Ikke alle setter seg inn i hva som skjer i kroppen når man har en sykdom som er dødelig uten medisin, og hvis du bare klarer å overbevise en eneste om at de må spise som du gjør, så er dette farlig. Det er absolutt ingen unnskyldning at du etterpå skriver fra deg ansvaret og skylder på andre som du har feiltolket! Absolutt ingen steder i linkene dine finner jeg at noen blir kurert for diabetes 1. Såvidt jeg vet (og jeg har lest mye om dette) så foruten det å få transplantert en ny bukspyttkjertel, så er det forsøk i Kina med innsprøyting av stamceller som er det nærmeste man kommer en kur som helbreder. Ved å gå over til lavkarbo (med ekstremt nøye blodsukkerregulering/ redusering av insulin) blir medisinmengden man trenger redusert kraftig, men man blir ikke helbredet!!!!! |
Takk. Slutt.
Les moderator. |
Nå er det vel sånn at å tro blindt på det "guruer" sier, om de heter Atkins eller Graham.
De kan si og "bevise" akkurat hva de vil i bøkene sine. Det som jeg tror er riktig da, er å ta et valg, og å prøve ut det valget - jeg valgte Atkins - for å se om det er riktig for en. Ellers vil jeg bare si om Thomas Geisner: Han er en dyktig kirurg (mange års utdannelse) og stiller ingen diagnose i bloggen sin. Jeg synes han kan få litt respekt. Det samme gjelder for øvrig for hans kollega Espen Rostrup. Begge to er ganske åpne for det meste innen kosthold, og har veldig mye kunnskap omtrent ned på kvarke nivå på hvordan de forskjellige molekylene i maten påvirker molekylene i kroppen. De gutta har en god del mer peiling enn både Atkins og Graham til sammen. At de har valgt lavkarbo er uvesentlig når det kommer til fakta om matens vei og dens påvirkning i kroppen. |
Sitat:
|
Hvis Dydde trives på sitt kosthold så la ham fortsette med det.
Og jeg forstår så gjerne at når man har funnet noe som fungerer for en selv så vil man gjerne "åpne" øynene på andre som IKKE har sett det en selv har sett og erfart. Det gjelder uansett livsstil; jeg gleder meg til jeg skal begynne jobbe igjen og proklamere lavkarbo! :lol: (Til de andres forargelse...:o) Noen liker mora andre liker dattera. Greitt, dette er et lavkarboforum, men det har da vært presentert mange ikkelavkarbo-varianter her tidligere. Det GJØR jo ingenting om lavkaro får en liten "oppkvikker" av og til? |
Kan Dydde forklare på en grei måte, hvorfor så mye frukt IKKE høyner blodsukkeret, og hvorfor kjøtt er ugreit for mennesket? Ikke for å skape faenskap, men fordi jeg er nyskjerrig på hvordan du ser på det?
|
Gidder ikke lese hele tråden med krangling, så beklager om noe blir skikkelig feil her.
Men jeg har prøvd å bare leve på frukt og da i hovedsak bananer noen dager (hadde skikkelig cravings en periode) og det er noe av det verste jeg har gjort mot kroppen min :( Jeg hadde diare og magekramper alle disse dagene, og det tok uker før det ble mer normale dager enn diaredager. Magen er fortsatt ikke helt bra igjen og jeg er litt bekymret for om den noen gang kommer til å bli helt bra igjen :nedfor: Så ja, noen har prøvd høykarbo. Og det var helt for j****g og er fortsatt det i dag da planene mine ofte går i dass, bokstavelig talt. Kan ikke huske noe økt energinivå eller noe annet, det var ikke akkurat der jeg hadde fokuset mitt ;) Det var ikke så lenge men verken tarmen min eller sjela mi hadde taklet noe mer. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36. |