![]() |
Sv: Tror du på engler?
Oi, det var visst en side til.
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
BiSm |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg synes faktisk der er helt fint å tro på sånt, det gjør værdagen mer eksotisk synes jeg. Når andre hetset Martha Louise for "lyssøyle" og englene sine, syntes jeg det var både upassende og brutalt gjort. Når jeg nevner knappenålshode og engler er det fordi det finnes et berømt sitat om akkurat dette. Jeg regnet med at LilleMy kjente det igjen og skjønte hva jeg mente metaforisk. Så JA! til flere engler, men bli litt mer synlige da brum, brum! for slike skeptikere som meg.. dårlig gjort å være så gjennomsiktige for halvblinde trestokker som slike som vi er.. :o Mvh BiSm |
Sitat:
|
Synes det blei masse skittkasting i den her diskusjonen. Eg har sjølv brukt mykje tid på å definere begrepet religion når eg skreiv bacheloroppgave i religionsvitenskap i fjor. Det er et fryktelig vanskelig ord å definere og dersom man skal bruke det vitenskapelig skal man alltid definere det slik at alle som leser dine vitenskapelige studier skal vite kva du snakker om. I dei fleste vitenskaplige kretser i dag vil begrepet religion omfatte det som blir kalt nyreligiøsitet/nyåndelighet av vitenskapen, men som aldri blir kalt det av de som praktiserer eller tror selv. I utgangspunktet var religions ensbetydende med kristendom. Og mange begreper vi bruker, både som forskere og privatpersoner er tatt fra kr.dom. Eg trur, for eksempel, at det derfor er naturlig for oss å kalle det vi tenker på som vår åndelige essens for sjel. Eller å kalle åndevesener for engler. Det betyr ikke at engler nødvendigvis er noe som hører kristendommen til. Engler har lenge vært utbredt i folketro. Også i islam og jødedom finner man engler.
Sånn rent personlig (ikke som religionsstudent) tror jeg på hjelpere. Jeg tror kanskje at hjelpere og skytsengler er noe av det samme. Og at man bare har to forskjellige begreper. Et som kanskje hører litt mer til den kristne verden. Jeg velger å kalle dem for hjelpere for det mener jeg er et mer nøytralt begrep. Jeg tror også jeg har levd før og at jeg kommer til å leve igjen etter dette livet er over. Det har jeg gjort siden jeg var liten. Jeg tror også at en del av oss, kanskje den delen som gjør oss til den personen vi er i dette livet, blir igjen på jorden når vi dør. Da kan vi bli gjenferd eller hjelpere, mens mesteparten av vår essens blir gjenfødt. Eg veit det her høres søkt ut for mange. Men det er slik eg oppfatter verden. Og sånn btw. så prøver eg å ikkje la mine egne meininge påvirke meg som religionsvitenskapsstudent. Men alle har jo lov å ha sine personlige meininge og tru. Uansett om det er Gud, engler, shiva eller magi. |
Vimsen85 , ser dine tanker rundt dette er veldig likt det jeg selv tror. :)
|
Sitat:
Her e en artikkel om engla av min tidligare norsklærer. http://www.englehagen.page.tl/Engler.htm Eg e ikkje heilt enig i alt. Men ho har satt seg inn i en del av litteraturen om engla. Meir enn eg har. Men eg e likevel ikkje enig i alt. |
Sitat:
|
Glad Photo skrev det innlegget, har ikke vært så aktiv på denne tråden som jeg hadde ønsket, da sjangsen for å bli hengt ut og gjort narr av har vært temmelig stor, ganske rart egentlig, siden spørsmålet var "tror dere på engler", skulle tro det åpnet for utveksling av tanker og ideer for og imot, ikke respektløse tilbakemeldinger som flere har gitt.:oHåper tonen kan bli litt penere her inne på tråden.
|
Sitat:
Ha en en fortsatt god sommer alle sammen :cool: |
Håper dere faktisk har selvinnsikt og objektivitet nok til å se at når noen spør dere om religionen/troen deres, så er det for det meste ikke ondt ment. Jeg for min del forstår ikke hvorfor noen velger å tro på noe som ikke er nødvendig, og er interessert i å forstå grunnen.
På kanalen til TheoreticalBullshit kan du se videoer der en meget oppegående fyr argumenterer på filosofisk og logisk grunnlag. Det jeg bet meg mest merke til i videoene hans var: Sitat:
Det er da ikke ufint å utvise nysgjerrighet selv om jeg spør om ting som er ubehagelige fremfor å sitte her å være enig i alt. Dere ber jo om en åpen diskusjon og utveksling av idéer. |
Sitat:
Når du skriver ting som "Jeg tror på ting det overhodet ikke på noen måte finnes bevis på og som logisk sett kan tilbakevises av envher oppegående person" sier det noe om deg som person, rett og slett. Og, da forstår jeg hvor fjernt dette er for deg - og, det er helt ok det. Men, med den holdningen blir det vanskelig å skulle overbevise deg ettersom dette kanskje ikke går an å bevises, det er kanskje ikke logisk for deg - men, for meg og mange andre er det nettopp det, helt logisk og helt naturlig. Dette går jo mer på det indre plan - et dypere plan. Det er snakk om vanvittig sterke følelser - som er helt annerledes enn alle andre følelser jeg noen gang har følt. Det er en visshet, en trygghet som omfavner meg i alle mulige situasjoner, og som gjør meg sterk. Jeg har bevis i massevis for meg selv - og, det er litt sånn det her funker. Det er personlig - og, det jeg opplever behøver ikke bety noe som helst for andre. Jeg har fortalt litt om hva jeg har opplevd - men, det var som sagt bare starten. Jeg kan be om hjelp til omtrent alt - og, hjelpen kommer så og si alltid umiddelbart, gjerne på forunderlige vis. Livet mitt er i alle fall blitt rikere og morsommere etter at jeg fikk denne kontakten - livet gir mening, rett og slett. Det er en stor sammenheng jeg plutselig forstår. Det finnes like mange svar på spørsmålet ditt som det finnes troende mennesker vil jeg tro - vi er forskjellige med forskjellige livshistorier. Det som ikke funker for deg kan tydeligvis funke for andre;) |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Jeg synes ikke denne tråden inneholder skittkasting, jeg. Når man diskuterer engler, religion, og slike ting, så må man forvente at folk har sterke og personlige meninger.
|
Sitat:
|
Sitat:
Oppfattelsen av virkeligheten kan selvsagt være forskjellig, men når man snakker om avvikende virkelighetsoppfattelse i enhver annen sammenheng enn den religiøse så snakker man om sykdommer, f.eks. Vrangforestilling (Paranoid Delusions). Jeg spør igjen (selv om dette er et av spørsmålene troende aldri kan gi et svar på): Hvorfor er Guds stemme i hodet på en troende réell mens stemmen(e) et utall drapsmenn sier de hører i hodet sitt er en mental sykdom? |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg forstår hva du forsøker å gjøre og du tror kanskje du var fryktelig lur som antyder at det kan være noe feil med meg som ikke opplever det du gjør. Den skulle du dog tenkt litt gjennom før du postet, for logikken bryter fullstendig sammen ved mer enn noen få sekunders ettertanke. 1. Menneskers opplevelse av verden er (med unntak av noen få, syke individer) identisk. Virkelighetens mange variabler og konstanter kan også måles, testes og observeres på så mange måter at det er hevet hinsides enhver tvil at det vi alle har til felles - det jeg baserer mitt livssyn på - er korrekt. 2. I tillegg til dette kommer trosbasere vesner som ikke er nødvendige for å forklare noe som helst i virkeligheten (den vi alle deler) vi lever i. Denne delen av din "virkelighet" er 100% subjektiv, og varierer villt mellom deg og alle andre som tror på noe "overnaturlig" (i mangel på et bedre samlebegrep). Mennesker kan bevise at virkeligheten vi deler er slik den er, og det er nok til å forklare alt virkeligheten inneholder. Argumentet ditt feiler derfor total. Du er den som påstår det finnes noe ekstra utover den virkeligheten vi kan bevise at vi lever i, så bevisbyrden ligger på deg. Igjen: Hvorfor er Guds stemme i hodet på en troende réell mens stemmen(e) et utall drapsmenn sier de hører i hodet sitt er en mental sykdom? Og like vanskelig: Hvorfor er troende mennesker så arrogante at de alle som en sier at akkurat de og deres tro er korrekt mens milliarder av andre mennesker - som er akkurat like overbevist om at de har rett - tar feil (og i følge de store verdensreligionene vil pines uendelig for evig tid)? |
Sitat:
|
Sitat:
Dette er et av de store universelle fisolsofiske spørsmålene som har blitt diskutert fra de gamle grekernes tid. |
Forøvrig er det nesten litt søtt å se hvordan hovedsaklig menn oppfatter det å åpne opp for noe større enn seg selv som så ufattelig skremmende. Det har vel noe med kontrollbehov å gjøre.
|
Sitat:
Argumentet ditt er så vagt og grunnløst at det i grunn legger seg selv dødt. Sitat:
|
Sitat:
Det som skremmer de som ikke tror på noe (ikke bare menn!) er vel hvor raskt troende tyr til svar som "det kjennes rett ut for meg" eller "det er guds vilje" når det kreves bevis. Kontrollbehov er det nok, men det er fordi de som vi som tror på vitenskap forventer bevis og dokumentasjon for alle påstander. Folk får tro som de vil, selvsagt. Jeg forstår bare ikke hvorfor folk er så avhengig av en gud/engler/mystikk for å ikke føle seg alene i verden. Eller kanskje fordi de er så redd for å dø at de må fantasere om et liv etter døden. Og er det ikke bortkastet å bruke det jeg mener er det eneste livet vi har, til å prøve å blidgjøre en utrolig krevende gud? Se gjerne denne videoen med Richard Dawkins, litt lang intro, men hold ut! http://www.youtube.com/watch?v=Xe7yf...eature=related |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13. |