Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Superdupergode søte boller/rundstykker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14083)

Lovely 28-10-09 15:08

Sv: Superdupergode søte boller/rundstykker

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjalena (Innlegg 773758)
Okei! Når lønna kommer skal jeg helt klart ut på handlerunde ;) Men man bør vel ikke spise for mye av disse brøderstatningene heller mens man er på kur? (er ikke helt inne på alt enda...:rolleyes:

Hvorfor ikke? Hvis det ikke inneholder for mange karber er det vel bare å kose seg i vei....eller? :pJeg gjør det og går ned i vekt som bare det. Har gått ned 6 kilo på to uker her...he.

Areola 28-10-09 15:25

Å, disse hadde jeg nesten glemt... De er veldig gode!

Kitt 28-10-09 17:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lovely (Innlegg 788400)
Hvorfor ikke? Hvis det ikke inneholder for mange karber er det vel bare å kose seg i vei....eller? :pJeg gjør det og går ned i vekt som bare det. Har gått ned 6 kilo på to uker her...he.

For noen er slike brøderstatninger av en eller annen grunn partystoppere!:eek:
Det må man rett og slett finne ut selv!:)

akakula 21-01-10 15:49

Sv: Superdupergode søte boller/ rundstykker

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Stinen (Innlegg 459664)
bra oppskrift, men føler meg ikke frelst.. ikke for å være kjip.. men jeg syns ikke de var sinnsykt gode. De var helt ok.. Gøy å forsøke litt, hvertfall. overrasket over hvor høy og luftig de ble!! !:D

samme her.. sånn helt ok på smak, hadde sikkert for store forhåpninger etter å ha lest alle som skryter her;) men de ble veldig flate, kan jo ikke dele i 2, da blir det ingenting igjen:confused: mine sank sammen masse, og hang fast i muffinsformene:( men minsta likte dem:p

mdal 23-04-10 20:55

Noe jeg kan bruke i stgedet for soyaprotein?

Kitt 23-04-10 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mdal (Innlegg 866814)
Noe jeg kan bruke i stgedet for soyaprotein?

Jeg har aldri skjønt hvorfor oppskriften inneholder både soyaprotein og bakemix, det er jo mer eller mindre det samme.

Hvorfor kan/vil du ikke bruke soyaprotein?

Du kan sikkert erstatte noe av det med fiberhusk feks.

henki8 30-04-10 23:05

Må bare prøve! Mangler selvf en del ting, men skal prøve med disse alternativene, wish me luck!

Deler deigen i to for å prøve både boller og rundstykker

5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche – rømmer isteden
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel) – philadeliphia isteden
4 ss bakemix – soyaprotein isteden
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje – smør isteden
4 ts Johannesbrødkjernemel – halve kruskeli, halve soyaprotein isteden

henki8 01-05-10 00:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av henki8 (Innlegg 870390)
Må bare prøve! Mangler selvf en del ting, men skal prøve med disse alternativene, wish me luck!

Deler deigen i to for å prøve både boller og rundstykker

5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche – rømmer isteden
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel) – philadeliphia isteden
4 ss bakemix – soyaprotein isteden
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje – smør isteden
4 ts Johannesbrødkjernemel – halve kruskeli, halve soyaprotein isteden

Nå står de i ovnen:D Er kjempe glad fornøyd over konsistensen; ble akkurat som sccones deig. Dette kan hende for at jeg rørte for hånd? Brukte også 4ts fiberhusk isteden for JBK, og seterrømmer ikke rømme.

Nå håper jeg bare de kommer ut like godt som de så ut (og smakte:p) da de gikk inn i ovnen.

-
-
-
-
-
-
-
Alright, bollene holdt formen, men hevet seg ikke særlig mye, jeg vil også bruke mer søtningsstoff neste gang, og kanskje litt mer kardenomme, kjenner heler ikke kanelen...storsett er de mer sccones enn boller. Sidene jeg lagde tre store runnstykker så står de lengre i ovnen, jeg så at bollene som var mindre og da mer stekt holdt sin luftige form, mens rundstykkene som var mindre stekt datt litt sammen. De fikk 5 min mer på 175 grader og ser veldig gode ut nå, de fikk også sesamfrø på toppen:)

rariteten 14-07-10 14:06

2 Vedlegg
Prøvde disse i dag.
Jeg fikk en klissete deig men ikke røre som de andre her har fått - så jeg lurer på hva dere har hatt oppi? :D

Tok før og etter bilder, syns ikke mine hevde såå mye men :)
Kanskje en liten klype salt hadde hjulpet?

Smakte helt ok, men langt ifra det beste jeg har smakt innen bakst :) Med litt smør og godt pålegg vil det nok gjøre smaksopplevelsen bedre :)

Edit: de smakte mye bedre etter noen timer i kjøleskapet og en god skive meierismør på :D

Trulte67 17-07-10 14:12

Utrolig gode! Ihvertfall mens de er varme :p
Brukte ikke soyamel, bare bakemiks, og seterrømme istedet for creme fraiche. Og Tines naturell-ost. De hevet seg fint og ble helt herlige!!

kineserbolle 21-08-10 21:57

Ooohhh dette må prøves! Hva kan erstatte kruskakli tro?? Det har jeg ikke... Har knuste linfrø?

Kitt 21-08-10 22:27

Jeg kan ikke fordra kruskakli og erstatter alltid det med noe annet, som feks knuste linfrø!:D

kennygirl 29-08-10 18:02

Jeg bytta ut soya med bakemix og kruskakli med knuste sesamfrø. De ble helt himmelsk!
Bittelitt tørr... Mulig det er sesamfrøene som trekker litt mer veske enn kruskakli?
Det ble i alle fall noe helt annet uten den ekle bismaken fra soyaprotein:D
Disse kommer til å bli bakt ofte :_plystre:

Julie 09-09-10 20:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ingis-37 (Innlegg 315409)
2 ts bakepulver

Er det ikke ganske mye karbisser i bakepulver da? Går det an å bruke natron istedenfor, f.eks.? :)

Og hva med bakepulver og soyaprotein? Mamma skal få med seg handleliste i morgen sånn at jeg kan bake det når jeg kommer hjem fra skolen, og i og med at noen av disse produktene har det med å være i litt høyere prisklasse, vil jeg heller bruke bare én av delene.

Så - noen som har preferanser av disse to? Forskjell på konsistens, smak, etc.?

Og én ting til: hvilken bakemiks blir brukt? Har fått med meg at det er Atkins, men navn, mer nøyaktig? :D

Ble mange spørsmål, men er jo sånn man lærer... :rolleyes:

Lille34 09-09-10 22:27

Disse må definitivt prøves:p Trenger litt variasjon i kosten, i tillegg til togmat for en laaang reise:)

sistegang 11-09-10 20:49

Oppskrifta falt godt i smak hos meg, den kommer jeg til å bruke igjen.

Troika 03-10-10 19:28

Lagde denne deigen i dag, men kuttet ut splenda. Spredde den utover en langpanne og stekte den i ca 15 min før jeg hadde på fyll og stekte litt til. Det ble veldig godt! Helt annet enn andre pizzabunner jeg har prøvd. Smakte ikke så egg og ble mer brød aktig enn omelett.
Mitt valg som pizzabunn fremover!:D

Idarull 05-10-10 18:19

skal prøve disse som skolebrød! eller kringle. nammm!

Idarull 05-10-10 20:26

Prøvde disse. Erstattet bakemix med 3 ss soyaprotein og 0,5 ss glutenmel. Røra var flytende. Så tok i glutenmel og soya til deigen ble fast. Smakte på den og den var god, så stekte de i ovnen med hjemmelaget vaniljekrem. Ble ganske så gode! Tror de blir bedre etter en natt på rista.

Pruttilutt 11-10-10 22:43

Brukte soyamel som erstatter for opprinnelige oppskrifts soyaprotein og bakemixen(det er jo samme greia, bare annen boks :P ), Philadelphia, CC og alt annet som foreskrevet. Nei, vent, jeg bruke fiberhusk istedet for kruskakli. De ble veeeldig nøytrale synes jeg, men absolutt digg å ha lett-syltetøy og hvitost på :D Hva kan jeg gjøre for at de ikke skal falle sammen som ooooopsies neste gang?

Kitt 11-10-10 22:47

Soyamel inneholder myyyye mer karber enn soyaproteiner, gjør det ikke?
Mitt soyaprotein inneholder kun 0.2g karber mens ifølge Næringsinnhold. no inneholder soyamel 23.5g:eek::eek::eek:

Har aldri falt sammen for meg, så det kan jeg ikke svare på!:p

Pruttilutt 11-10-10 23:01

På pakken min her står det 3,1 karb per 100, 37,3 protein og 20,6 fett. Merket Spielberger :)
Fikk 1,6 karb per rundstykke, regnet litt oppover på alle de usikre :)

Pruttilutt 11-10-10 23:04

Men, er det korrekt at de skal bli litt sånn... oopsie? :P blir dine det? :P

Kitt 11-10-10 23:27

Er en stund siden jeg laget dem sist. De blir jo ikke høye, men kan ikke huske at de detter sammen, nei!

Mener det har vært snakk om at det er feil det som står på Spielberger- posene, men finner det seff ikke igjen nå! Trøtt og vondt i halsen!:(

Soyamel er nemlig soyabønner som er malt opp og de inneholder ca 20% karbohydrater.

Pruttilutt 12-10-10 09:07

Vel. Produsenten er tysk og jeg går ut fra de har samme metriske system som oss. Jeg har sendt de en epost, og håper å få dette avklart.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.