![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Sitat:
|
Jeg lurer på hvorfor jeg fortsatt er våken?! #Lakenskrekk #denfølelsen
|
Noen som har litt peiling på strøm her?
Mellom der strømmen kommer inn i huset og selve sikringskapet, har vi på loftet en liten boks med 2 63A sikringer. Det siste halve året har disse sikringene gått 6 ganger, de 3 siste gangene om natten når man skulle tro at det ikke sto på nok strøm til å ta de sikrignene i hvert fall. Vi har bodd her i over 11 år, men dette har først skjedd det siste halvåret! Noen som kan tenke seg hvorfor disse sikringene ryker så ofte nå? Jada, skal få tak i en elektrikker, men de koster skjorta og vi har akkurat betalt for en rørlegger!:p |
Sitat:
Enten har du et eller anna redskap som bikker hele forbruket ditt over det hovedsikringene tåler, eller du har jordingsfeil, eller det er feil på nettet dere er koblet til. Typiske syndere på jordingsfeil: Fryseboks Kjøleskap (ikke så vanlig) Varmtvannstank Vask/tørk Oppvaskmaskin Har også vært borti varmekabler. Dette KAN du gjøre selv: Skru ut BEGGE hovedsikringene. Så åpner du alle koblingsbokser mellom hovedsikringene og sikringsskapet, og skrur til koblingene. Sjekk ledninger for sot. Skru i hovedsikringene igjen. Så gjør du likens, kurs for kurs fra sikringsskapet. Når du skrur i koblingsbokser, så bruk bare en hånd. Ha den andre i lomma. I tilfelle du har slått av feile sikringer, så får du deg en karamell når du bruker ei hand, mens du kan dø hvis du bruker to. Gammelt sikringstrix. Har noen av de andre sikringene gått, eller er det KUN hovedsikringene? |
Sitat:
Sikringskapet her oppe i hoveddelen er 4 år gammelt og bør vel inneholde en jordfeil- dings. MEN, kjøleboksen her er nok eldre enn oss:eek:, i hvert fall nesten! Den sto her da vi flyttet inn og vi må nok rive en vegg for å få den ut! Kjelleren står for tur til oppussing og da skal den byttes ut når vi like vel skal flytte en vegg. Håper vi slipper å demontere den for å få den ut!:confused: Vil oppvask/vask/tørk kunne forårsake noe sånt selv om de er skrudd av? Står svært sjelden på om natten! Liker ikke, er redd for vann og brann!:p Skal be Gubben gå gjennom listen din! Han gikk en gang første året på elektro, men det er jo 30 år siden! Mye nytt siden den gang, selv om strøm er strøm, liksom!:) Takk for hjelpen! Igjen!:klem: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Få gubben til å gjøre flg: Han trenger et måleinstrument. Mål fra en pol til jord på samtlige kurser. Vær nøye med at aparatene på kursen er PÅ (Åpne frysern ei lita stund, slik at den starter osv) Det skal være lik spenning fra en pol til jord, som fra andre pol til jord. Er det varians, spesielt hvis den ene polen+jord går mot null, og den andre går mot 240V, har du jordfeil. Finner han jordfeil, så trekk ut støpsel på samtlige apparater i huset, med jordingsstikk, samt slå av sikring for varmtvannstank. Gjennta målinga. Er alt OK, slå på varmtvannstank (og sørg for at den er på med å tappe godt med varmtvann) Mål Sånn fortsetter dere bit for bit til jordfeilsynderen er funnet. Joda, det skal være jordfeilbryter i moderne skap. MEN er den montert, og er den montert riktig? |
Sitat:
Problemet er som sagt at vi må rive deler av kjelleren for å få ut den gamle og innen ny! Og som Rune sier, den virker jo! :p Enn så lenge!;) |
Sitat:
Skal sette han i sving! Vi har jo to sikringskap, så det kan bli litt av en jobb å finne ut av dette, men det må jo gjøres! Måleutstyr har i hvert fall svigerfar som kommer hit i morgen! Kanskje jeg heller skal sette den pensjonisten i sving? Han har jo tid til slikt! Må bare få overstått feiring av husets nybakte tenåring, så skal vi ta ordentlig tak i dette! Me not like!:nedfor: |
Sitat:
I så tilfelle, sjekk at krusbunnene og koppene ikke har antydning til sot. Finnes her sot, så har du synderen med en gang. Sot gir dårlig ledeevne, så sikringene blir så varme at tråden smelter |
Sitat:
Jepp, gode, gammeldagse skru- sikringer! Og den blir svidd på et par punkter, den som går mest! Men hvorfor har de plutselig fått sot på seg etter 11 år eller mer?:confused: |
Sitat:
Det sotet kommer over tid, på koblinger med dårlig kontakt. Du må skifte krusbunnene minst hvert 10. år på skrusikringer. I tillegg skal man skru til krussikringer minst en gang i året. (Det samme gjelder koblingsbokser, stikk og brytere) Så har du sot, så har du synderen. Case closed:D:D:D |
Sitat:
Og hvem har vel 63A sikringer liggende, i hvert fall når man har et nytt sikringsskap med automatsikringer!:p Skal gjøre som du sier og satse på at problemet faktisk blir løst!:D |
Sitat:
La nu gubben din bytte krusbunnene. Hvis det ikke gårandre sikringer, så er det stor sannsynlighet at dette er eneste problemet. Inntakssikringer har alle hus :) og har dere luftspenn, så er det på loftet :) |
Jeg lurer på om man legger på seg vann når man er solbrent?
|
Jeg sliter med gnikkelår og må ha noe tøy på lårene når jeg går i skjørt og kjoler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i tights og/eller undertøy som går til ca midt på låret eller litt lengre og som er stort nok (str 48 per nå)? Har saumfart butikker, og finner bare tights som går under knærne, men jeg vil ha noen som ikke synes under kjoler, men som likevel er lange nok til at jeg ikke får gnagsår mellom lårene. De kjolene jeg går med er typisk litt over kneet.
|
Sitat:
Men så kjøpte jeg heller en kort tight (3/4) på Kappahl. Den kommer nok over knærene, men så kan du kanskje kutte den... |
Sitat:
Ellers har jeg forsøkt å klippe opp sånne 3/4 thights, men da ruller de seg, og da får jeg mer gnagsårr enn uten. Det jeg egentlig kunne tenke meg var en av de sykkelshortsene som var så poppis på 90-tallet, men det er visst ikke så in lengre :rolleyes: |
Hvor drikker man kaffe i Oslo?
|
Sitat:
|
Sitat:
Har du sjekket sparkjøp? Mener de selger pantyer som går ned på lårene, og tror jeg har brukt slike. Mener også jeg har kjøpt sykkelbukse der. |
Sitat:
Noe spesielt område du tenker på? Preferanser på atmosfære etc? |
Jeg glemte å si at de må være sorte, og at jeg ikke vil ha sånne pantyer med hold-in effekt ... Hehe, jeg er litt vanskelig :o Har sjekket ellos, de hadde en, men det var en kommentar om at blonden på benet var altfor trang. På cellebs og sparkjøp var det bare hvite å få tak i, eller ull. Men jeg fant en sykkelbukse på sparkjøp som jeg skal prøve :)
|
Sitat:
Og så vet jeg at jeg IKKE drikker kaffen på Venner på Grønland, det gjorde jeg sist gang jeg var der :eek: det er desidert den verste kaffen jeg har fått noen gang :wacko: |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30. |