Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Marella77 09-09-14 07:58

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tusen takk for svar jenter!!! :)))

Carisma 09-09-14 09:54

Høye hæler, alltid høye hæler! :D

Cyan 09-09-14 10:19

Er det tak over tribunene på Ullevål Stadion? Eller det egentlige spørsmålet er vel mer om man bør ha på seg regntøy der hvis det regner :p

Anne 09-09-14 10:29

Deler av Ullevål har ihvertfall tak. Så da spørs det hvor du har billetter...
Sikkert ikke dumt med regntøy, men det skal vel egentlig klarne opp utover dagen.

Cyan 09-09-14 10:35

Jeg vet ikke hvor vi har plasser, men det er i jobbsammenheng så antar det ikke er de billigste billettene - hvis logikken min stemmer at det er dyrere dess mer tak man har over hodet :p

Jaja, får satse på at det regnet som kom nå bare var en forbigående skur, for jeg har glemt å ta med regnjakken.

Ethereal 09-09-14 12:26

Sånn til erfarne kaffedrikkere her (eller folk som vanligvis drikker kaffe overhodet, i motsetning til undertegnede)- billigste pulverkaffe? Merke, butikk?

(kan sikker smake greit også ;))

Spinnerette 09-09-14 12:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Prettypony (Innlegg 1495341)
Sånn til erfarne kaffedrikkere her (eller folk som vanligvis drikker kaffe overhodet, i motsetning til undertegnede)- billigste pulverkaffe? Merke, butikk?

(kan sikker smake greit også ;))

Pulverkaffe smaker sjelden godt :o Iallefall "vanlig" kaffe, disse små posene med latte eller cappucino som er tilsatt sukker er smaksmessig halvgreie, om man drikker denslags.. Men, om det er vanlig, svart kaffe en skal ha, så går vel Evergood sin til nød.. Syns billigmerkene smaker skikkelig høgg.

Carisma 09-09-14 13:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1495347)
Pulverkaffe smaker sjelden godt :o Iallefall "vanlig" kaffe, disse små posene med latte eller cappucino som er tilsatt sukker er smaksmessig halvgreie, om man drikker denslags.. Men, om det er vanlig, svart kaffe en skal ha, så går vel Evergood sin til nød.. Syns billigmerkene smaker skikkelig høgg.

Evergood er vel filter/kokekaffe? Med pulverkaffe forstår jeg det som frysetørret? Da er det ikke noe annet enn Nescafe som til nød kan drikkes. De billige er rett og slett ubehagelige å drikke.

Cyan 09-09-14 13:28

Enig i at Nescafe er den eneste varianten som duger når det kommer til instant coffe, men den er vel ikke billig. Personlig liker jeg Nescafe Brasero varianten best. Men hvis du går for billig, kjøp for all del ikke First price sin. Den er fæl.

Photobscura 09-09-14 13:40

Brasero er, synes jeg, den eneste pulverkaffen som er drikkanes. (Men pulverkaffe er jo i grunn innmari dyrt i lengden. Du sparer fort inn en liten presskanne fra f.eks. Clas Olson. Ikke at du spurte om det - just sayin'. :p)

Butterfly83 09-09-14 14:38

Jeg skjønner ikke at noen smaker forskjell jeg :p Jeg merker ikke forskjell på coop x-tra frysetørret eller evergood, ali osv filterkaffe :o Men sånn er jeg jo med rødvin også. Alt smaker det samme :)

Ethereal 09-09-14 16:30

Takk for svar, alle sammen! Kaffe er heldigvis for ikke-kjennere som meg noe alle er engasjert i. :D

Hvis jeg har forstått flertallet rett så er billig pulverkaffe crap, pulverkaffe holder uansett ikke helt mål, og er uansett dyrt i lengden.

Så hvis jeg nå skal være voksen nok til å ha kaffe jeg kan servere gjester på lur, selv om det ikke er helt min greie, så er det vel like greit å investere i en presskanne eller kaffekoker og ha "ordentlig" kaffe stående? (hvis merke er forferdelig viktig her også så si ifra :P )

I mellomtiden kan jeg ha sånne små poser stående, og satse på å ha lite besøk til jeg får ordentlig standard på kaffeserveringen. :P

Og igjen, takk! Jeg tenkte jo selvsagt at kaffe vel var kaffe, og at billigkaffe var sånn neeesten det samme som bra kaffe.

Ethereal 09-09-14 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83 (Innlegg 1495360)
Jeg skjønner ikke at noen smaker forskjell jeg :p Jeg merker ikke forskjell på coop x-tra frysetørret eller evergood, ali osv filterkaffe :o Men sånn er jeg jo med rødvin også. Alt smaker det samme :)

Fnis, mitt fremste kriterium for vin er "lettdrukket", og jeg liker kun hvitvin. Jeg vil nok alltid være den som synes at pappvin er helt greit, men drikker den iført klær hvis prislapper ville fått andre til å gispe. :D

Om kaffen var til meg selv hadde jeg garantert ikke smakt forskjell- men siden jeg ser at folk som drikker kaffe vil ha ordentlig kaffe, så bør jeg vel ikke våge å tvinge coop x-tra på dem. :D

Lemen 09-09-14 16:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1495323)
Høye hæler, alltid høye hæler! :D

Haha, for en gangs skyld er jeg fullstendig enig! :D

Jeg er 174 cm, og går gjerne i 9 cm høye hæler på fest. Det blir litt for voldsomt på jobb, så moderer meg litt der, men det hender nok at jeg tar på meg noen høye kilehæler der også.

Cyan 09-09-14 16:47

Så lenge man klarer å gå i høye hæler uten å få heroinknekk i beina, så... Høye hæler på folk som ikke klarer å gå i høye hæler ser ikke bra ut, syns nå jeg da :rolleyes:

vaskeklut 09-09-14 16:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Prettypony (Innlegg 1495363)

Og igjen, takk! Jeg tenkte jo selvsagt at kaffe vel var kaffe, og at billigkaffe var sånn neeesten det samme som bra kaffe.

La meg si det på et språk du forstår: Det er forskjell på sminke fra H&M og MAC :D

Bønna200 09-09-14 17:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1495367)
Så lenge man klarer å gå i høye hæler uten å få heroinknekk i beina, så... Høye hæler på folk som ikke klarer å gå i høye hæler ser ikke bra ut, syns nå jeg da :rolleyes:

Nei, det er virkelig ikke pent. :nei: Da er det bedre med flate sko og en fin holdning.

Ethereal 09-09-14 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1495368)
La meg si det på et språk du forstår: Det er forskjell på sminke fra H&M og MAC :D

Ahhh! NÅ forstår jeg. Herregud. Man må jo bare snakke norsk til meg. :D

Photobscura 09-09-14 19:35

En presskanne får du fint for en hundring (tror det var det jeg betalte for min på C.O., og den er mer enn bra nok!), og en pose presskannemalt kaffe på butikken koster 20-30 kroner. En veldig lavterskel investering for kaffeservering, spør du meg! :)

Anne 09-09-14 19:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Prettypony (Innlegg 1495363)
Takk for svar, alle sammen! Kaffe er heldigvis for ikke-kjennere som meg noe alle er engasjert i. :D

Hvis jeg har forstått flertallet rett så er billig pulverkaffe crap, pulverkaffe holder uansett ikke helt mål, og er uansett dyrt i lengden.

Så hvis jeg nå skal være voksen nok til å ha kaffe jeg kan servere gjester på lur, selv om det ikke er helt min greie, så er det vel like greit å investere i en presskanne eller kaffekoker og ha "ordentlig" kaffe stående? (hvis merke er forferdelig viktig her også så si ifra :P )

I mellomtiden kan jeg ha sånne små poser stående, og satse på å ha lite besøk til jeg får ordentlig standard på kaffeserveringen. :P

Kaffe, både hele bønner og malt, kan du oppbevare i frysern hvis det er lenge mellm hver gang du trenger den, så holder den seg godt, enten du skal bruke den i kaffetrakter eller presskanne.

En billig kaffekvern er kjekt å ha i tilfelle, for hele bønner holder sg best på smak. Mal opp det du trenger der og da.

Carisma 10-09-14 08:19

Ei veninne mistet stefaren i kreft for noen dager siden, han har vært i livet hennes i 30 år. Hun mistet også faren i kreft da hun var 6, så det ripper opp i en del og det gikk veldig fort. Jeg lurer på om jeg bør sende en blomst eller noe? jeg er så utrolig dårlig på sånt.
(Vi fikk ikke noe fra noen da sambo mistet sin mor, men i foredrene mine sin omgangskrets sender de alltid noe. Hadde det vært litt nærmere ville jeg gått i begravelsen.)

Turid42 10-09-14 08:50

Jeg ville ha sendt en blomst. Jeg ville også vurdert å gå i begravelsen. En begravelse er til for de etterlatte, så du ville gått dit for henne, uavhengig av hvor nær eller ikke nær du var stefaren hennes.

bærrgen 10-09-14 08:52

Jeg ville sendt en blomst :) Gjerne en sms eller melding på FB også. Det er utrolig hvor godt et "Jeg tenker på deg/dere" kan gjøre :)

TrillTrall 10-09-14 08:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1495407)
Ei veninne mistet stefaren i kreft for noen dager siden, han har vært i livet hennes i 30 år. Hun mistet også faren i kreft da hun var 6, så det ripper opp i en del og det gikk veldig fort. Jeg lurer på om jeg bør sende en blomst eller noe? jeg er så utrolig dårlig på sånt.
(Vi fikk ikke noe fra noen da sambo mistet sin mor, men i foredrene mine sin omgangskrets sender de alltid noe. Hadde det vært litt nærmere ville jeg gått i begravelsen.)

Send henne en blomst. Og jeg håper grunnen til at du ikke vil delta i begravelsen er at det fysisk er så langt unna? Ikke at du ikke synes du er nære nok i relasjon?

Carisma 10-09-14 09:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Turid42 (Innlegg 1495409)
uavhengig av hvor nær eller ikke nær du var stefaren hennes.

Ikke nærmere i realsjon, nærmere i geografi :ja:

Lemen 10-09-14 11:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1495407)

Da mamma døde i forrige uke var det utrolig godt å få sms eller pm på facebook fra både nære venner, og de i litt mer perifer omgangskrets. Litt merkelig å få kondolanser på veggen min på fb, slik at alle kunne lese det som jeg synes var ment for kun meg. Synes også det var veldig fint med de som sendte sms den dagen det var begravelse, og viste at de tenkte på meg på den triste dagen. Og de som var i begravelsen fordi de kjente meg, og ville støtte meg, selv om de ikke kjente mamma noe særlig.

Hadde nok også sendt blomster, eller en annen gave. Fikk f. eks en utelykt med lys, og et lysfat med kubbelys på, som varmet like mye som blomster. Så kommer det også litt an på hva som står i dødsannonsen, om det står at de ikke ønsker blomster, eller om de ønsker en gave til et spesielt formål. Vi ønsket pengegave til kreftavdeling på sykehuset her, og tok opp kollekt i begravelsen til dette formålet. Fra noen som ikke hadde anledning til å komme i begravelsen, og som ellers hadde gitt oss blomster, sendte/ kom til en av oss i familien med et kort med penger, som vi igjen tok med til kollekten.

Carisma 10-09-14 11:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1495427)
kommer det også litt an på hva som står i dødsannonsen

Ja. Problemet er at jeg ikke vet hva som stod der heller. Så om noen har Hamar Arbeiderblad fra de siste tre dagene kan de gjerne sende meg en PM.

Butterfly83 10-09-14 13:51

Du har søkt i dødsannonsene i aftenposten?

http://www.aftenposten.no/dodsfall/#!page=0

Carisma 10-09-14 13:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Butterfly83 (Innlegg 1495444)
Du har søkt i dødsannonsene i aftenposten?

http://www.aftenposten.no/dodsfall/#!page=0

Det står nok ikke der, familien har ingen tilknytning til Oslo sånn sett.

Butterfly83 10-09-14 14:23

Ganske mange fra hele landet som står der. Men om du har søkt og han ikke er der så er det jo greit :)

Turid42 10-09-14 15:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1495414)
Ikke nærmere i realsjon, nærmere i geografi :ja:

Beklager, jeg misforsto!

annex 10-09-14 23:26

Hei, har vi en tråd for irritabel tarm? Vet at mange her nevner magetrøbbel på mange måter, men har vi en samletråd for det? Vil evt lage en, hvis det er OK.

Etter tips her fra BenteR om FODMAP, så har jeg fått et mye bedre liv. Evig takknemmelig til BenteR.

Spinnerette 11-09-14 09:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1495348)
Evergood er vel filter/kokekaffe? Med pulverkaffe forstår jeg det som frysetørret? Da er det ikke noe annet enn Nescafe som til nød kan drikkes. De billige er rett og slett ubehagelige å drikke.

Rimelig sikker på at de har en frysetørret versjon også! Dog er det mange år siden jeg krøp til korset og kjøpte kaffetrakter, så kan jo hende jeg husker helt feil. :rolleyes:

Ethereal 11-09-14 11:39

Etter å ha trålet Coop i dag, og til slutt spurt og blitt vist en diger, stek-formet klump i frysedisken da jeg ba om hjelp- hvor får jeg tak i lever? Sånn i pølseaktig form som kan kokes/trekkes (fremgangsmåte tenkte jeg å google, men tar i mot tips på det også)?

Katten forlanger familiemiddag til helgen, og siden verken typisk "kattefisk" eller Whiskas frister meg, tenkte jeg å overraske med en av hennes andre yndlingsretter, som jeg også liker- lever. Storfe, lam, sånn hva som nå enn er lettest og billigst å få tak i.

(Utover Coop har jeg stor Rema og Spar-butikk med ferskvaredisk i gangsavstand)

smgj 11-09-14 11:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Prettypony (Innlegg 1495534)
Etter å ha trålet Coop i dag, og til slutt spurt og blitt vist en diger, stek-formet klump i frysedisken da jeg ba om hjelp- hvor får jeg tak i lever? Sånn i pølseaktig form som kan kokes/trekkes (fremgangsmåte tenkte jeg å google, men tar i mot tips på det også)?

Katten forlanger familiemiddag til helgen, og siden verken typisk "kattefisk" eller Whiskas frister meg, tenkte jeg å overraske med en av hennes andre yndlingsretter, som jeg også liker- lever. Storfe, lam, sånn hva som nå enn er lettest og billigst å få tak i.

Sjekk REMA, mange av dem har frossen storfelever i biter. På den lokale CoopMAX'en har jeg sett kylling- og svinelever (men kanskje jeg bor i lever-spise-land... hva vet jeg).

langaard 11-09-14 14:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Prettypony (Innlegg 1495534)

Gårdslaktrerier selger fersk lammelever til ca 45kr kg :)

Carisma 12-09-14 13:07

Hva kan erstatte avocado i en rett? (til ei som ikke tåler det) Skal være kaldt, skjært i terninger. Kan jeg steke squash i litt olje f.eks? For konsistensen og den litt fete motvekten til sitrus i retten

Sivensvans 12-09-14 13:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1495635)
Hva kan erstatte avocado i en rett? (til ei som ikke tåler det) Skal være kaldt, skjært i terninger. Kan jeg steke squash i litt olje f.eks? For konsistensen og den litt fete motvekten til sitrus i retten

Kanskje en type ost....?

Photobscura 12-09-14 15:12

Lager jelloshots (:p), og lurer på - stivner geleen fortere i dramglass enn i, la oss si, en bolle? Og dersom jeg putter det i fryseren, hvor lenge bør det stå? (Mener å ha lest et sted at å sette geleen i fryseren gjør at den stivner på ca halve tida ...)

Carisma 12-09-14 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1495636)
Kanskje en type ost....?

Det er til kamskjell, så det tror jeg blir litt feil. :o. Kamskjell med grapefrukt, karri og avocado er originaloppskrifta

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.