Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Zillah 26-05-12 17:31

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jentene mine - spesielt den eldste - er veldig glad i rabarbra (eg også, for så vidt), og har lagt sin elsk på den ein av naboane har i hagen. Det hadde nok vore enklare om vi hadde rabarbra sjølv så ho ikkje trong gå der og tigge i eitt sett.

Korleis får ein fram det - stikling? Kan ikkje hugse å ha sett det som plante å kjøpe hos gartneren, eller frø...

Zincite 26-05-12 17:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 1351641)
Jentene mine - spesielt den eldste - er veldig glad i rabarbra (eg også, for så vidt), og har lagt sin elsk på den ein av naboane har i hagen. Det hadde nok vore enklare om vi hadde rabarbra sjølv så ho ikkje trong gå der og tigge i eitt sett.

Korleis får ein fram det - stikling? Kan ikkje hugse å ha sett det som plante å kjøpe hos gartneren, eller frø...

Det vanligste er visst å dele knollen. Så kanskje naboen er villig til det?
Edit: Og så søkte jeg litt - du kan få frø eller kjøpe den som ferdig staude i potte står det her, og det stemmer sikkert selv om det er en gammel tråd :)

Carisma 26-05-12 21:29

Legen mistenker at jeg fortsatt har en blodpropp i lungene etter graviditeten i fjor. Skal fly neste lørdag, kan jeg det? Har fløyet to 5t turer og noen kortere turer det siste året, men da hadde jeg ikke smerter som nå.

Kitt 27-05-12 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1351686)
Legen mistenker at jeg fortsatt har en blodpropp i lungene etter graviditeten i fjor. Skal fly neste lørdag, kan jeg det? Har fløyet to 5t turer og noen kortere turer det siste året, men da hadde jeg ikke smerter som nå.

Det er det ingen her som kan svare på! Kun legen som mener du har en blodpropp kan uttale seg om noe sånt! Har du smerter er vel en flytur ikke akkurat lurt. Slike symptomer må tas på alvor, så ta det opp med legen, du!
Hva gjør at de mistenker det uten å prøve å bli sikre, da? Du kan jo ikke bare gå rundt med en blodpropp. liksom!:p

Lillemy71 27-05-12 10:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1351498)
Rabarbra vann kokes, søtes med stevia, skvis med sitron:D

Og bruk gjerne en neve med mynteblader oppi om du har - nydelig.....

Kan evt jevnes med JBK dersom man ønsker den litt tykkere eller vil ha grøt..... (med fløte :D)

nellie 27-05-12 10:24

Vi har masse rabarbra i hagen, men det er så ille stor forskjell på dem. Noen stilker er lange og tjukke og noen kortere og tynne.. Men de ser da like modne ut.. Er det forskjellige typer, eller?

Kitt 27-05-12 10:28

Så vidt jeg husker fra mitt barndomshjem er det alderen på knollene som gir forskjellen! Den fornyer seg selv og de nyeste knollene gir de tynne stilkene!

Photobscura 27-05-12 10:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1351792)
Så vidt jeg husker fra mitt barndomshjem er det alderen på knollene som gir forskjellen! Den fornyer seg selv og de nyeste knollene gir de tynne stilkene!

What Kitt said. ;)

annex 27-05-12 14:58

Noen som vet hvor man kan finne billig koffeinfri pulverkaffe?

Koffeinfri pulverkaffe er 3 ganger dyrere enn vanlig kaffe på min nærmeste butikk...

langaard 27-05-12 15:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1351829)
Noen som vet hvor man kan finne billig koffeinfri pulverkaffe?

Koffeinfri pulverkaffe er 3 ganger dyrere enn vanlig kaffe på min nærmeste butikk...

Europris kanskje:confused:

Supera 27-05-12 19:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1351630)
Rabarbra er nydelig! Vi hadde som regel da jeg var yngre og høstet rabarbra at det gikk an å spise den naturell helt til st hans, men skulle man bruke rabarbra etter den tid måtte man før st hans kutte den ned, forvelle og fryse den.

Ja, det har jeg også hørt. Det er visst fordi den er for besk etter st. hans. Hm, rabarbra, ja. Jeg har aldri vært glad i naturell rabarbra, men i pai og slikt er det kjempegodt. Så rabarbrasuppe må jeg prøve! Må få stjelt en knoll fra foreldrene mine. De har masse rabarbra. Jeg googlet og leste at man bør plante dem sent på høsten eller tidlig om våren. Så jeg har laget en huskelapp på kalenderen til meg selv som piper 16. september at jeg skal stjele rabarbra for foreldrene mine. :snill:

Kanutten 27-05-12 19:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1351875)
Ja, det har jeg også hørt. Det er visst fordi den er for besk etter st. hans. Hm, rabarbra, ja. Jeg har aldri vært glad i naturell rabarbra, men i pai og slikt er det kjempegodt. Så rabarbrasuppe må jeg prøve! Må få stjelt en knoll fra foreldrene mine. De har masse rabarbra. Jeg googlet og leste at man bør plante dem sent på høsten eller tidlig om våren. Så jeg har laget en huskelapp på kalenderen til meg selv som piper 16. september at jeg skal stjele rabarbra for foreldrene mine. :snill:

Rabarbra har mye garvesyre i seg og den skal derfor helst ikke spises etter st hans, med mindre man kutter ned hele planten og nye stilker kommer opp.

Carisma 27-05-12 20:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1351766)
Det er det ingen her som kan svare på! Kun legen som mener du har en blodpropp kan uttale seg om noe sånt! Har du smerter er vel en flytur ikke akkurat lurt. Slike symptomer må tas på alvor, så ta det opp med legen, du!
Hva gjør at de mistenker det uten å prøve å bli sikre, da? Du kan jo ikke bare gå rundt med en blodpropp. liksom!:p

Jo, det er visst ikke mye annet man kan gjøre med de i lungene. Forhåpentligvis forsvinner de av seg selv, men det har min sannsynligvis ikke gjort. Men den er for liten til å sees på ct. Leste endel om det på nett i går, og det stemer helt med det som anbefales.
Men jeg glemte å spørre om jeg kunne fly :rolleyes: må ringe på tirsdag. Symptomene jeg har er svimmel, litt av og på kvalme, sliten, stikkinger under og utover i venstre arm. Var hos legen fredag, så det er sjekket.

Supera 27-05-12 20:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1351878)
Rabarbra har mye garvesyre i seg og den skal derfor helst ikke spises etter st hans, med mindre man kutter ned hele planten og nye stilker kommer opp.

Oooh, la oss lage rabarbravin!

Kanutten 27-05-12 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1351889)
Oooh, la oss lage rabarbravin!

Rabarbravin er godt. Laget det mange ganger for leeeeenge siden. Det og blant annet løvetannvin og krøkkebærvin. Krøkkebærvinen ble nydelig! Jeg lagde krøkebærlikør også. :sikle:

Kanutten 27-05-12 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1351888)
Jo, det er visst ikke mye annet man kan gjøre med de i lungene. Forhåpentligvis forsvinner de av seg selv, men det har min sannsynligvis ikke gjort. Men den er for liten til å sees på ct. Leste endel om det på nett i går, og det stemer helt med det som anbefales.
Men jeg glemte å spørre om jeg kunne fly :rolleyes: må ringe på tirsdag. Symptomene jeg har er svimmel, litt av og på kvalme, sliten, stikkinger under og utover i venstre arm. Var hos legen fredag, så det er sjekket.

Jeg går utifra at du går på blodfortynnende?

Kitt 27-05-12 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1351888)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1351898)
Jeg går utifra at du går på blodfortynnende?

Spørs om det er nødvendig dersom det var svangerskapet som utløste det! Går ut i fra at det følges opp med INR- målinger!
Jeg tenkte mer at det er symptomer som passer på hundrevis av diagnoser, jeg, og at det kanskje er litt enkelt å bare skylde på det!:p

Jabba 27-05-12 21:59

Samler kroppen ekstra mye vann i når det er veldig varmt ?

langaard 27-05-12 22:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1351924)
Samler kroppen ekstra mye vann i når det er veldig varmt ?

Ja, det gjør den:ja:
Ikke at jeg er plaga med det:rolleyes: her er 4grader og regn:eek:

Kanutten 27-05-12 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1351929)
Ja, det gjør den:ja:
Ikke at jeg er plaga med det:rolleyes: her er 4grader og regn:eek:

Blir da fulle av vann vi også! Vi trutner!!! :eek: Må finne nula.....

Anne 27-05-12 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1351929)
........ her er 4grader og regn:eek:

Langaard....hvor er du? Så kaldt?

langaard 27-05-12 22:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1351932)
Langaard....hvor er du? Så kaldt?

Vesterålen:rolleyes:

langaard 27-05-12 22:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1351931)
Blir da fulle av vann vi også! Vi trutner!!! :eek: Må finne nula.....

Tullmus:lol:

kennygirl 27-05-12 22:07

Hvordan fjerne kvae fra klær?
Har fått kvae på den splitter nye turbuksa mi :(

langaard 27-05-12 22:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1351937)
Hvordan fjerne kvae fra klær?
Har fått kvae på den splitter nye turbuksa mi :(

Frysespray skal funke, fåes på sportsbutikk:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.