Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Vibeke-67 17-08-14 10:38

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

I vår nye vaskemaskinen er det så rar lukt av oppvaskmaskinen og det vi vasker. Ganske intens, litt trå lukt på en måte. Ser at inni oppvaskmaskinen er det hvitt. Kan dette komme av at det er mye kalk i vannet, og at vi bør bruke salt?
Noen som har noen ide om hva det kommer av og hva vi kan gjøre med det?
Det er ikke vaskemiddel, for vi brukte det samme i gamle leiligheten, og hadde aldri problemer med det. Sånne altiett tabletter.

Supera 17-08-14 15:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1493737)
I vår nye vaskemaskinen er det så rar lukt av oppvaskmaskinen og det vi vasker. Ganske intens, litt trå lukt på en måte. Ser at inni oppvaskmaskinen er det hvitt. Kan dette komme av at det er mye kalk i vannet, og at vi bør bruke salt?
Noen som har noen ide om hva det kommer av og hva vi kan gjøre med det?
Det er ikke vaskemiddel, for vi brukte det samme i gamle leiligheten, og hadde aldri problemer med det. Sånne altiett tabletter.

Har du kjørt en oppvaskmaskinrens? Foreldrene mine har veldig hardt vann og de har ikke dette problemet du beskriver, selv ikke uten salt.

Vibeke-67 17-08-14 16:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1493754)
Har du kjørt en oppvaskmaskinrens? Foreldrene mine har veldig hardt vann og de har ikke dette problemet du beskriver, selv ikke uten salt.

Nei, tenkte å kjøpe det og, men leste meg litt opp i bruksanvisningen og på nett, og tok havsalt oppi beholderen hvor det står salt. Vasket en gang uten noe i, og lukten og det hvite er i alle fall borte, så det kan være behov for salt her i ny og ne.

TrillTrall 17-08-14 19:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1493754)

Jeg kjørte oppvaskmaskinrens på min oppvaskmaskin en gang og etter det vasket den dårligere en tid.

kennygirl 17-08-14 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1493773)
Jeg kjørte oppvaskmaskinrens på min oppvaskmaskin en gang og etter det vasket den dårligere en tid.

Anbefaler å bruke eddik istedet for oppvaskmaskin rens. Funker like bra, men er bedre for maskina, miljøet og lommeboka ;)

bærrgen 18-08-14 08:49

Hvor mye eddik bruker dere på en sånn rensevask? En god dæsj?

Eddik er forresten også supert å bruke som skyllemiddel for klær som lukter vondt.

Carisma 18-08-14 09:01

Våknet med veldig brennende/sviende følelse i huden i ansiktet i dag, men ingen rødhet eller utslett. Føles som når man kommer inn etter å ha vært ute i mye vind/sol. Er litt varmere enn vanlig, men ikke så mye som følelsen tilsier. Hva kan det skyldes?

smgj 18-08-14 09:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1493761)
Nei, tenkte å kjøpe det og, men leste meg litt opp i bruksanvisningen og på nett, og tok havsalt oppi beholderen hvor det står salt. Vasket en gang uten noe i, og lukten og det hvite er i alle fall borte, så det kan være behov for salt her i ny og ne.

Det er stor forskjell på maskin til maskin. Ved bruk av vanlig salt (og ikke det dyre rensesaltet) så husk at det visstnok skal være grovt og ikke tilsatt ekstra jod...

Jeg flyttet også til nytt hus og fikk en maskin som liker salt. Uten salt så blir det hvite skjolder på glassene (bruker separat pulver og glansmiddel - det gjorde vi også i forrige maskin). Jeg tror ikke at vannet er særskilt kalkrikt (der jeg kom fra så var vannet surt), men DENNE maskina vil uansett ha saltet sitt. Med bruk at grovsalt så blir det ikke særlig dyrt... og det er da langtifra det verste vi slipper ut i gråvannet.

Vibeke-67 18-08-14 10:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1493810)
Det er stor forskjell på maskin til maskin. Ved bruk av vanlig salt (og ikke det dyre rensesaltet) så husk at det visstnok skal være grovt og ikke tilsatt ekstra jod...

Jeg flyttet også til nytt hus og fikk en maskin som liker salt. Uten salt så blir det hvite skjolder på glassene (bruker separat pulver og glansmiddel - det gjorde vi også i forrige maskin). Jeg tror ikke at vannet er særskilt kalkrikt (der jeg kom fra så var vannet surt), men DENNE maskina vil uansett ha saltet sitt. Med bruk at grovsalt så blir det ikke særlig dyrt... og det er da langtifra det verste vi slipper ut i gråvannet.

Takk SMGJ!
Det virker som at det er sånn her og, og at forrige eiere ikke har brydd seg så mye om det, for det lukter jo i alle kjøkkenskap.
Nå har jeg vasket en ny vask, fin og ren og ingen lukt. Så den posen med grovt havsalt jeg har hatt i alle disse årene kom endelig til nytte :D

kennygirl 19-08-14 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bærrgen (Innlegg 1493804)
Hvor mye eddik bruker dere på en sånn rensevask? En god dæsj?

Eddik er forresten også supert å bruke som skyllemiddel for klær som lukter vondt.

Avhengig av om du bruker 7% eller 35%. Jeg setter en bolle med eddik inne i maskina og setter den på det varmeste programmet (70 grader). Bruker ca en halv flaske med 7% eddik. Godt mulig at det er mye, men føler i alle fall at det blir skikkelig rent da :p

TrillTrall 19-08-14 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1493952)
Avhengig av om du bruker 7% eller 35%. Jeg setter en bolle med eddik inne i maskina og setter den på det varmeste programmet (70 grader). Bruker ca en halv flaske med 7% eddik. Godt mulig at det er mye, men føler i alle fall at det blir skikkelig rent da :p

Er poenget da at eddiken skal fordampe fra bollen? Eller er den så lett at den snues rundt av vannstrålene og eddiken renner ut inne i maskina?

Cyan 19-08-14 15:52

Vi vurderer et hyttekjøp, men ser at en full oppgradering av det elektriske anlegget vil bli nødvendig (inkl. bytte av sikringskap). Det er ikke innlagt vann til hytta, men bør vel dimensjonere anlegget til å huse en varmtvannstank dersom vi legger inn vann. Hytta er på 65 kvm med 2 soverom, stue, kjøkken, bad/bod + et anneks. Jeg vet det er litt vanskelig å vite hva en oppgradering vil koste basert kun på dette, men er det noen som har en ide på hva vi må kunne regne med i utgifter så vi har noe å gå utfra før vi evt slenger inn et bud på hytta?

mereo 19-08-14 16:02

Noen som vet om det er mulig å få tak i clotted cream i Norge?

langaard 19-08-14 16:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1493979)
Noen som vet om det er mulig å få tak i clotted cream i Norge?

http://lizasmatverden.blogspot.no/20...ted-cream.html
Lage selv :)

mereo 19-08-14 16:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1493981)

Fant den, men jeg er ganske dårlig på sånt ;)

mereo 19-08-14 19:32

Noen som har ett godt engelsk ord for brettbord? Jeg klarer ikke å komme på noe!

Supera 19-08-14 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1494000)
Noen som har ett godt engelsk ord for brettbord? Jeg klarer ikke å komme på noe!

Ganske rett frem faktisk: Folding table. Du kan også bruke foldaway table.

annex 19-08-14 23:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1493978)
Vi vurderer et hyttekjøp, men ser at en full oppgradering av det elektriske anlegget vil bli nødvendig (inkl. bytte av sikringskap). Det er ikke innlagt vann til hytta, men bør vel dimensjonere anlegget til å huse en varmtvannstank dersom vi legger inn vann. Hytta er på 65 kvm med 2 soverom, stue, kjøkken, bad/bod + et anneks. Jeg vet det er litt vanskelig å vite hva en oppgradering vil koste basert kun på dette, men er det noen som har en ide på hva vi må kunne regne med i utgifter så vi har noe å gå utfra før vi evt slenger inn et bud på hytta?

Jeg er dust på dette, men om dere legger inn vann, så må dere kanskje ha avløp til gråvannet også? (Gråvann er vel avløp fra dusj, kjøkken - men ikke fra toalett). Vet bare at noen venner av meg måtte fikse det på sin hytte, men jeg har dårlig peil, de ble pålagt det fordi hytta deres ligger i et hyttefelt, og alle der måtte være med på å spleise på avløpsledningene. For øvrig bør vel megler kunne gi en prisantydning?

Lillemy71 20-08-14 07:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1494000)

Litt usikker på hva du mener med brettbord, men vet at i US snakker de om tv tray table, som er nesten som et serveringsbrett med bein på. Du finner bilder om du googler.

mereo 20-08-14 08:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1494026)
Ganske rett frem faktisk: Folding table. Du kan også bruke foldaway table.

Hvor dum føler jeg meg nå? :_plystre:

mereo 20-08-14 08:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1494061)
Litt usikker på hva du mener med brettbord, men vet at i US snakker de om tv tray table, som er nesten som et serveringsbrett med bein på. Du finner bilder om du googler.

Fant ut av det til slutt, men jeg var heeeelt blank!
Føler seg litt dum etterpå.
:_plystre:

Cyan 20-08-14 09:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1494035)
Jeg er dust på dette, men om dere legger inn vann, så må dere kanskje ha avløp til gråvannet også? (Gråvann er vel avløp fra dusj, kjøkken - men ikke fra toalett). Vet bare at noen venner av meg måtte fikse det på sin hytte, men jeg har dårlig peil, de ble pålagt det fordi hytta deres ligger i et hyttefelt, og alle der måtte være med på å spleise på avløpsledningene. For øvrig bør vel megler kunne gi en prisantydning?

Jeg spurte ikke om vann, men om å bytte elektrisk anlegg ;)
Etter intens googling har jeg for øvrig funnet ut at vi nok må regne med alt fra 60-120000.

Carisma 20-08-14 09:55

Da jeg kjøpte min første leilighet var jeg på visning i en som hadde behov for å bytte alt av sikringer og opplegg, da stod det at det måtte påregnes ca 80-100 000 ekstra i prospektet (i 1999). Vet ikke om det er sammenlignbart, men den var på ca 50 kvm så det er vel omtrent like mye ledning og uttak hvertfall.
(jeg husker summen fordi jeg var dypt sjokkert over slike ekstrating somjeg aldri hadde tenkt på at kunne oppstå:o)

TrillTrall 20-08-14 15:08

Kan en matforgiftning (av bedervet mat?) slå ut alt fire timer etter inntak? Og ramme bare 4 av de 6 som spiste samme maten? Urk.

silje21 20-08-14 15:43

Om det er noen som kan anbefalde en god, lavkarbo vennlig lege i lambertseter området?

Cyan 20-08-14 16:44

Ja, vi har funnet ut at vi bare regner med 100000 ekstra for å fikse strøm, vi.

smgj 20-08-14 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1494101)
Kan en matforgiftning (av bedervet mat?) slå ut alt fire timer etter inntak? Og ramme bare 4 av de 6 som spiste samme maten? Urk.

Ja. Merkelig nok.

nellie 20-08-14 21:30

Er vel ikke så merkelig egentlig. :) Noen er sikkert resistente mot visse bakterier.

TrillTrall 20-08-14 21:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1494126)
Ja. Merkelig nok.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1494127)
Er vel ikke så merkelig egentlig. :) Noen er sikkert resistente mot visse bakterier.

Urettferdig at jeg ble regelrett vrengt ut-inn i 8 strake timer mens to andre slapp helt unna. :mad: Er bedre nå heldigvis, men selv i dag, dette skjedde natt til mandag, var det bare å kaste inn håndkleet og dra hjem fra jobben etter et par timer, jeg klarte knapt å holde meg oppreist!

Kanutten 20-08-14 21:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1494129)
Urettferdig at jeg ble regelrett vrengt ut-inn i 8 strake timer mens to andre slapp helt unna. :mad: Er bedre nå heldigvis, men selv i dag, dette skjedde natt til mandag, var det bare å kaste inn håndkleet og dra hjem fra jobben etter et par timer, jeg klarte knapt å holde meg oppreist!

Jeg ble forgiftet av vann i sommer (det samme som slo ut Bergen i 2004 hvor 4000-6000 mennesker ble syke. Jeg ble veldig dårlig, mamma litt pusk og onkel merket ingenting. Så det har nok noe med hva du er resistent mot.

Jeg hadde diare og oppkast i ca to uker.. :(

Carisma 20-08-14 23:00

Ikke nødvendigvis rasistene, like gjerne det motsatte. At man har hatt noe i tarmen som har svekket tarmfloraen eller immunforsvaret før måltidet.

nellie 20-08-14 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1494129)

Kjæresten min kan spise hva som helst, uten å bli sjuk. Han satt og gomla Salmalaks, som luktet så fælt at ikke engang kattene ville lukte på det. Ikke litt dårlig i magen engang. Har vel noe med å stadig bli utsatt for sånne bakterier, som gjør at man bygger seg opp et forsvar.

Kanskje cluet er å spise små mengder dårlig mat, i ny og ne.:p

God bedring!

TrillTrall 20-08-14 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1494138)
Kjæresten min kan spise hva som helst, uten å bli sjuk. Han satt og gomla Salmalaks, som luktet så fælt at ikke engang kattene ville lukte på det. Ikke litt dårlig i magen engang. Har vel noe med å stadig bli utsatt for sånne bakterier, som gjør at man bygger seg opp et forsvar.

Kanskje cluet er å spise små mengder dårlig mat, i ny og ne.:p

God bedring!

Jeg tåler stort sett det meste, men dette kom kjapt og steinhardt gitt! Som oftest er jeg den som slipper unna mens andre blir guffen i magen, men er glad for at ungene slapp unna med mageknip og noen runder på do bare, for dem var det over på et par timer.

nellie 20-08-14 23:14

Har sikkert noe med det generelle immunforsvaret å gjøre.:)

Photobscura 21-08-14 20:40

Sikkert et litt underlig spørsmål, men ... Jeg løser en del kryssord for tida, fin måte å avveksle hjernen på. Men, i blant dukker det opp premiekryssord som jeg løser, og så har jeg lyst til å sende inn. Men jeg har løst dem med blyant. Burde jeg skrive over med penn, og pusse bort blyantstrekene? :o

Cyan 21-08-14 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1494230)
Sikkert et litt underlig spørsmål, men ... Jeg løser en del kryssord for tida, fin måte å avveksle hjernen på. Men, i blant dukker det opp premiekryssord som jeg løser, og så har jeg lyst til å sende inn. Men jeg har løst dem med blyant. Burde jeg skrive over med penn, og pusse bort blyantstrekene? :o

Kan ikke tenke meg at det skal være nødvendig..?

Photobscura 21-08-14 21:13

Nei, ok. :p Begynte å tenke på det, siden jeg har skrevet så stygt og klussete, men da får jeg heller bare rette opp i lesbarheten. Takk! :)

TrillTrall 21-08-14 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1494233)
Nei, ok. :p Begynte å tenke på det, siden jeg har skrevet så stygt og klussete, men da får jeg heller bare rette opp i lesbarheten. Takk! :)

Kjøpe sånn kryssordpenn med viskelær? Jeg synes ikke den jeg har er så veldig god å skrive med, men...

Photobscura 21-08-14 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1494236)
Kjøpe sånn kryssordpenn med viskelær? Jeg synes ikke den jeg har er så veldig god å skrive med, men...

Det er en fremgangsmåte jeg har avskrevet for lengst. :p

Carisma 21-08-14 23:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1494230)

Ja. Min bestemor drev mye med kryssord, og i de fleste innsendingskryssene stod det at de ikke ble godkjent med blyant. Sikkert fordi det fort kan slites bort om det brettet f.eks.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.