Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

BenteR 14-07-14 21:31

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Du tar med karbohydrater i egg, frø, nøtter, meierivarer, etc. og likevel kommer du ikke over 8,5 karbohydrater?
Jeg spiser mellom 5 og 6 karbohydrater til hvert måltid/max 25 karbohydrater i døgnet og spiser Mye grønnsaker. Faktisk er det meste av mine 25 karbohydrater i døgnet grønnsaker eller bær siden jeg ikke spiser noen meierivarer eller noen nøtter/mandler.

Carisma 14-07-14 22:46

100g paprika er mye paprika! Jeg trodde jeg laget kjempemye tilbehør helt til jeg begynte å kontrollveie... 1/2 over middels stor løk og en halv stor paprika ble 70 g... :rolleyes:

nellie 14-07-14 23:30

Paprika er den eneste salatgrønnsaken du finner så mye i.... Bortsett fra løk. Men skjønner jo at du ikke ønsker noe veiledning, så beklager forsøket.:)

Lemen 14-07-14 23:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fancy (Innlegg 1490479)
Jeg lurer på, når man har spist 4 faste måltid, frokost, lunsj, middag og kvelds.. men bare er oppi 5kh.. (ketolyse) kan jeg gi meg? Jeg er mett! Må jeg spise alle 10kh ila dagen?

Alle 10? Du skal vel helst opp i minimun 15, og det gjør ikke noe å bikke opp mot 20 heller.

Lillemy71 15-07-14 08:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fancy (Innlegg 1490479)
Jeg lurer på, når man har spist 4 faste måltid, frokost, lunsj, middag og kvelds.. men bare er oppi 5kh.. (ketolyse) kan jeg gi meg? Jeg er mett! Må jeg spise alle 10kh ila dagen?

Du må ikke spise kh i det hele tatt i løpet av en dag, men på ketolyse er det anbefalt ca 20-25 g kh daglig etter at man har kommet i ketose. Mesteparten av dette skal komme fra et variert utvalg grønnsaker og litt bær og nøtter. Minimalt med kh er ikke nødvendigvis nøkkelen til vektnedgang og Torkil skriver i boka at flere av hans pasienter som opplevde stopp i vektnedgang spiste alt for lite og varierte grønnsaker. I stedet for grønne salatblader og agurk (som har lite næring) kan det være en fordel å spise mer aubergin, squash, zuccini, blomkål, brokkoli osv. bak det gjerne i ovnen med olje og urter og evt litt tomat. Dette metter mye mer enn salatgrønnsaker og du trenger heller ikke å spise 4 ganger til dagen, dersom du blir så mett og holder deg mett. Kanskje er det nok med 3 måltider for deg?

Spinnerette 15-07-14 10:34

Jeg var på italiensk restaurant i helga, og fikk servert noe av det beste jeg noensinne har smakt - I shit you not. Og jeg vil lage selv, men jeg husker ikke hva det het! :( Såvidt jeg husker fra menyen, var det bakt aubergine, pesto, mozzarella, servert i en tomatsaus, men mulig det var noe mer også, for mozzarella og pesto er jeg storforbruker av, men ikke pokker om det smaker så godt når jeg lager mat! :D Ble servert lagvis, som et stykke lasagne, med sausen rundt. Jeg er håpløs på å eksperimentere, trenger å følge en oppskrift, så er det noen som vet hva det kan hete?

nellie 15-07-14 10:36

Noen steder man måååå stikke og spise i Gøteborg? Med god lavkarbomat ofc..

mereo 15-07-14 11:11

Noen som har noen tips mot seriøst hovne myggstikk(nei, jeg har ikke klødd)?

Anne 15-07-14 11:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1490546)
Jeg var på italiensk restaurant i helga, og fikk servert noe av det beste jeg noensinne har smakt - I shit you not. Og jeg vil lage selv, men jeg husker ikke hva det het! :( Såvidt jeg husker fra menyen, var det bakt aubergine, pesto, mozzarella, servert i en tomatsaus, men mulig det var noe mer også, for mozzarella og pesto er jeg storforbruker av, men ikke pokker om det smaker så godt når jeg lager mat! :D Ble servert lagvis, som et stykke lasagne, med sausen rundt. Jeg er håpløs på å eksperimentere, trenger å følge en oppskrift, så er det noen som vet hva det kan hete?

Kan denne oppskriften duge. Bare bytt ut Basilikumblademe med pesto.

http://spiselandslaget.com/2014/06/0...-og-mozarella/

Fancy 15-07-14 12:01

Er det en plass jeg kan spørre om noe her, uten at "ola hvermannsen" kan lese det? Altså.. ikke brukere.

Cyan 15-07-14 12:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fancy (Innlegg 1490559)
Er det en plass jeg kan spørre om noe her, uten at "ola hvermannsen" kan lese det? Altså.. ikke brukere.

Sofakroken er kun for medlemmer.

Spinnerette 15-07-14 12:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1490555)
Kan denne oppskriften duge. Bare bytt ut Basilikumblademe med pesto.

http://spiselandslaget.com/2014/06/0...-og-mozarella/

Meget mulig! Da er det sikkert parmigana det heter, tusen takk :D

Anne 15-07-14 14:06

Eller det kan hende det het Moussaka?

Spinnerette 15-07-14 15:54

Nei, da hadde jeg husket navnet, samt at jeg er bombesikker på at retten var vegetar. :) Jeg googlet parmigiana, og er ganske sikker på at det er dèt det er, så skal prøve meg på det til middag i morgen! :D *Glede seg*

Yrla 15-07-14 16:07

Jeg har av og til hodepine i forbindelse med halsbetennelse. Da funker ikke kombinasjonen paracet og ibux. Noen som vet hva som funker?

annex 15-07-14 17:47

Har slitt med kramper i legger og under føttene i det siste, og våkner av det om natta, og sliter med at jeg våkner for tidlig pga krampene.
Tar magnesium, men har spist litt lite variert i det siste, spesielt for lite grønnsaker.
Noen som har noen tips?

kamp 15-07-14 17:55

Hvor mye magnesium tar du?

Photobscura 15-07-14 18:07

Og hvilken type? Magnesiumoksid er temmelig bortkastet på meg, citrat derimot funker bra.

Yrla 15-07-14 18:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av annex (Innlegg 1490582)
Har slitt med kramper i legger og under føttene i det siste, og våkner av det om natta, og sliter med at jeg våkner for tidlig pga krampene.
Tar magnesium, men har spist litt lite variert i det siste, spesielt for lite grønnsaker.
Noen som har noen tips?

For lite kalsium, for lavt saltinnhold, redusert magnesium og/ eller kalium og uttørking er aktuelle årsaker her. Vitaminmangel er også nevnt, spesielt vitamin E og B. http://www.lommelegen.no/legesvar/kramper-i-bena

annex 15-07-14 18:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1490584)
Hvor mye magnesium tar du?

Noen ganger tar jeg magnesium-pillen fra ketolyseluren, den er 200 mg,
og veksler med Magnesium Caps fra NOW Food (kjøpt på iherb), 400mg.

Har tatt to-tre ganger om dagen nå i det siste.

kamp 15-07-14 19:11

Prøv magnesium citrat eller sulfat i stede for oksid.

Jeg bruker 900mg mag citrat

Kanutten 15-07-14 19:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1490589)
Prøv magnesium citrat eller sulfat i stede for oksid.

Jeg bruker 900mg mag citrat

Jeg bruker bio-magnesium kjøpt på helsekost. Den er veldig effektiv. Fjerner ubehag ved ca 300 mg. Vanligvis tar jeg 600-900 mg. Tar jeg mer enn 300mg får jeg diare....

Sivensvans 15-07-14 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1490550)

Prøvd Eurax?

Kanutten 15-07-14 23:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1490611)
Prøvd Eurax?

Mos en rødkløver og stryk den over stikket. Funker som fy! Har prøvd det selv.

Carisma 16-07-14 09:32

Hvilke mangler (utover magnesium) kan gi prikkinger og kribling i hodebunnen?

smgj 16-07-14 10:44

Sitat:

Aloe Vera. Kjempefin på nesten-alle-hudirritasjoner/-forbrenninger/-bitt. Den du får på REMA (tube) er faktisk helt suveren.

mereo 16-07-14 14:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1490611)
Prøvd Eurax?

Jeg kan like greit helle på vann. Eurax har aldri hatt noen effekt på meg.

mereo 16-07-14 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1490646)
Aloe Vera. Kjempefin på nesten-alle-hudirritasjoner/-forbrenninger/-bitt. Den du får på REMA (tube) er faktisk helt suveren.

Hevelsen på den ene har gått veldig ned.
Men jeg har en svæææær runding på overarmen , så jeg får prøve med det.

mereo 16-07-14 14:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1490614)
Mos en rødkløver og stryk den over stikket. Funker som fy! Har prøvd det selv.

Gjør det?

Kanutten 16-07-14 14:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mereo (Innlegg 1490663)
Gjør det?

Minstepoden får alltid så store hevelser etter myggstikk. Jeg ble anbefalt rødkløver av apoteket. Yoghurt er effektiv på brennelse og brennmaneter. Minsten igjen svømte rett på en brennmanet og hylte som bare det. Det var søndag og apoteket var stengt. Ringte da giftsentralen og de anbefalte yoghurt.

Ziltoidia 16-07-14 21:54

Hva kan jeg gjøre med tjukkmjølk? :P

Cyan 16-07-14 23:21

Etter lang tids pause med Purely greens fra Supernature har jeg begynt å ta det igjen. Denne gangen har jeg kjøpt Purely greens max, siden de hadde tilbud på det, men jeg syns altså det smaker noe så inni hel... fælt. Klarer ikke drikke det utblandet i kun vann lengre, men må ta det med sukkerfri saft. Så jeg lurer på om det bare er meg som har blitt pysete på smak siden sist eller om det er slik at maxen faktisk smaker verre enn den vanlige.

vaskeklut 16-07-14 23:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1490694)
Hva kan jeg gjøre med tjukkmjølk? :P

lage vafler :D

Lillemy71 17-07-14 07:54

Sitat:

Vanlig husholdningseddik. Ta eddiken på en bomullsdott og la denne ligge på myggstikket noen minutter. Syren nøytraliserer "giften" og dermed kløen, hevelsen går også raskere ned. Er det eneste som fungerer på meg, for nesten alt annet er bare kløelindrende og i det kremen (som aloe vera) er borte klør det like j*vli igjen. Eddik er også lett tilgjengelig når man f.eks er i syden. Fungerer også bra på vepsestikk.

TrillTrall 17-07-14 08:41

Hva med merker etter sandloppe-bitt? Lille Gubben ser ut som han har meslinger nedover beina... Det er ikke meslinger altså, men han ser ikke ut etter et bad i et vann vi i ettertid fikk vite inneholder sandlopper. Noen av oss andre fikk noen små bitt, han har beina og delvis overkroppen, fulle av ildrøde, ganske store bitt. De har vart en uke nå - noe vi kan ha på så han ikke ser fullt så sykelig ut? :D;)

Carisma 17-07-14 08:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1490705)
Hva med merker etter sandloppe-bitt? Lille Gubben ser ut som han har meslinger nedover beina... Det er ikke meslinger altså, men han ser ikke ut etter et bad i et vann vi i ettertid fikk vite inneholder sandlopper. Noen av oss andre fikk noen små bitt, han har beina og delvis overkroppen, fulle av ildrøde, ganske store bitt. De har vart en uke nå - noe vi kan ha på så han ikke ser fullt så sykelig ut? :D;)

Høres mer ut som Ikter, eller svømmekløe?

TrillTrall 17-07-14 09:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1490710)
Høres mer ut som Ikter, eller svømmekløe?

Det tror jeg sannelig du har rett i. Fant et bilde som lignet veldig-veldig-veldig på sånn som hans bein ser ut akkurat nå. Og det stemmer også godt med beskrivelsen av hvordan det arter seg. Ungene klødde også litt, men guttungen får veldig sjelden bitt av noe slag og jentungen (som egentlig er insekts-magnet!) tok en dusj med en gang vi kom hjem så hun fikk nok bort det meste og reagerer ikke så voldsomt som Lille Gubben. Da er det helt ufarlig det går over snart tydeligvis. Takk for oppklaring, Carisma! :)

Carisma 17-07-14 09:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1490712)
Da er det helt ufarlig det går over snart tydeligvis.

Ja, men det er et helvete mens det står på! :)

TrillTrall 17-07-14 09:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1490714)
Ja, men det er et helvete mens det står på! :)

Synd for ham. ;) Jeg badet også, men ikke så lenge og jeg fikk ikke ett merke etterpå. :D Han sier det klør, men har stålkontroll på ikke å klø seg, jeg hadde antagelig klødd hele kroppen til blods...

Photobscura 17-07-14 09:39

Det går over. ;) Ikter, som er parasitter, overlever ikke i menneskeverter, men bommer på veien til en fugl. De dør rett innunder huden, og det er dét som gjør at man klør. Fikk massssssevis av det på Sognsvann i forfjor. Det avhenger visst bl.a. av om det er mye ferskvannssnegle (som fungerer som mellomvert) å gjøre.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.