Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Marella77 25-06-14 23:39

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det verste av alt, er at de driver med utstilling av de... Tror de er slitne av de, men hallo! Ta på bånd da! Er så lei. Vært sånn i flere år!

Marella77 25-06-14 23:40

Takk for svar! Ps, "hallo" var ikke til deg, men til naboen ;)

Carisma 25-06-14 23:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1489215)
Det verste av alt, er at de driver med utstilling av de... Tror de er slitne av de, men hallo! Ta på bånd da! Er så lei. Vært sånn i flere år!

Det er typisk de som tror de kan alt om hunder. For de er jo SÅÅÅ snille deres hunder og kunne aldri finner på noe liksom :rolleyes: For de tenker det samme som deg, at de leker jo bare. Og ofte er de mer beskyttende og blåoyd overfor hundene enn selv egne unger!
SKriv ut reglement for hundehold og legg i postkassa deres om du ikke vil ta det face-to-face.

BenteR 26-06-14 01:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1489205)
Våre naboer har 3 hunder, store. De er ofte løse, driter i hagen vår, løper mot barna så de blir redde. En gang knurret to av de rundt meg, den ene tok bena sine hardt på mine legger flere ganger, slik at jeg fikk blåmerker og sår/blødde en del! Hull i buksa. Samtidig løp den andre hunden imot min datter på 5 år, hun ble livredd! Jeg spurte naboen om de kunne være så snill å ha de hundene i bånd! Ja sa hun.

De kommer fortsatt i hagen og driter, løper rundt. I dag kom en av hundene løpende rett i mot mine barn. Jeg ble redd og ble litt sur til naboen. Jeg beklaget meg for å bli sur, men sa at jeg var redd. Jeg fortalte om episoden om buksa og blåflekken, og hun sa hun skulle erstatte buksen. Jeg sa at det var ikke poenget, men at vi følte oss utrygge når hundene var ute. Hun tok ikke hundene i bånd, de kom igjen to ganger samme time i hagen.

Er dette feil av meg? Gjelder båndtvang i slike tilfellet?

Akkurat nå om sommeren er det båndtvang overalt 24 timer i døgnet. I byggefelt gjelder båndtvangen året rundt.
Her har vi valgt å gjerde inn et område i hagen til hundene, men følger likevel med dem der slik at de ikke skal stå og bjeffe på folk som går forbi/sykler/løper.
Selvsagt er det absolutt ikke akseptabelt at nabohunder løper inn i hagen til naboer og skremmer/ driter/pisser.

Lillemy71 26-06-14 08:18

Sitat:

Båndtvang for hunder er en bestemmelse som reguleres av lov om hundehold, kapittel 2, §6.
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at den ikke jager eller forvolder skade på storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.
Bestemmelsen gjelder i hele Norge, og kun noen hunder i aktiv tjeneste (for eksempel gjeterhunder, politihunder og lignende) blir på visse vilkår unntatt fra den (se lov om hundehold, kapittel 2, §9).

I tillegg til overnevnte kan den enkelte kommune i landet gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet i visse sammenhenger, dog ikke ukritisk og ofte med en klar tidsramme og/eller kun i et bestemt område. Dette kalles gjerne utvidet båndtvang eller ekstraordinær båndtvang..
Brudd på dette kan faktisk straffes med bøter og fengsel inntil 1 måned. Virker ikke som om naboen har særlig god kustus på hundene sine og dette kan jo ikke fortsette. Det er en plage for dere (og kanskje andre også) og man vet jo aldri om hunden brått går til angrep. Du bør ta det opp med naboen at det faktisk er båndtvang og at dette er plagsomt for deg, dersom ingenting blir gjort bør du ta kontakt med politiet før noe alvorlig skjer.

Carisma 26-06-14 08:41

Jeg sitter på jobb med intense menssmerter. Har tatt 3x ibux 200, men de ser ikke ut til å fungere. Hva annet kan jeg gjøre? Jeg klarer ikke jobbe, så om jeg ikke finner på noe er det tull å sitte her, men jeg gikk hjem pga disse smertene forrige mnd også og vil helst slippe det igjen! Dessuten klarer jeg ikke kjøre bil nå, så jeg kommer ingen vei uansett :o)

Photobscura 26-06-14 09:01

Oi. Har du tatt opp disse menssmertene med legen din? Høres ut som noe langt over normalen ...

Jeg lurer på; Hvilket av kjøpesentrene utenfor sentrum av Oslo er best, altså har bredt utvalg av klesbutikker, og ikke nødvendigvis fullstappa med folk tidlig på dagen midt i uka? Jeg trenger litt nye klær, men hater virkelig å shoppe ... Hadde vært kjekt med "alt" på ett sted, og minst mulig folk og trengsel.

Carisma 26-06-14 09:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1489226)
Oi. Har du tatt opp disse menssmertene med legen din? Høres ut som noe langt over normalen ...

Ja, det er nok langt over normalen, men med PCOS så er det jo liksom bare sånn :o Men jeg tror jeg må sjekke med gynekologen om hun hvertfall har noen tips. Nå er det jo faktisk over ett år siden jeg var der også, følte jeg løp der i ett sett etter graviditeten.
Sist mnd var jeg hjemme to dager etter jeg måtte gå hjem også før det slapp. Før hadde jeg disse smertene ved eggløsning, men nå etter jeg begynte med ED har de flyttet seg til mensen i stedet. Det eneste positive er at mensen kommer helt likt månedlig, noe som aldri har skjedd før.
Det virker som det verste er over nå, men "bakfullfølelsen" og den hovne og ømme magen som alltid følger med sitter godt i. Fint at det er haugevis å gjøre på jobb da, og at vi allerede er underbemannet pga ferieavvikling. :rolleyes:
Men nå kan jeg i verste fall kjøre hjem i lunsjen og jobbe hjemme fra, for da kan jeg ta pauser innimellom.

Marella77 26-06-14 09:11

Tusen takk for svar! Godt å høre at det ikke bare er jeg som overreagerer ;)

Carisma 26-06-14 09:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1489226)
Jeg lurer på; Hvilket av kjøpesentrene utenfor sentrum av Oslo er best, altså har bredt utvalg av klesbutikker, og ikke nødvendigvis fullstappa med folk tidlig på dagen midt i uka? Jeg trenger litt nye klær, men hater virkelig å shoppe ... Hadde vært kjekt med "alt" på ett sted, og minst mulig folk og trengsel.

Tja, hva slags klær? Sandvika storsenter er jo alltid greit, emd absolutt alt mellom himmel og jord... Og det går gratis buss dit fra oslo http://www.thonshopping.no/kjopesent...fo/bussruter1/
Har faktisk ikke vært på Strømmen etter utvidelsen, men det skal jo også være greit med alt du trenger og vel så det.
Litt nærmere byen er jo Storo et greit alternativ.

Photobscura 26-06-14 09:34

Trenger mest basicting, så typ H&M, Cubus, Lindex, den slags. Sandvika er jo i Bærum, men jeg visste ikke at det gikk gratisbuss dit. Er det ikke noen i selve Oslo som er OK?

Carisma 26-06-14 09:41

Storo som sagt :)
CC vest
Lambertseter har blitt fint etter oppussinga, men det tar kortere tid til Sandvika med tog enn til Lambert med bane.

Photobscura 26-06-14 09:52

Storo, ja. Der har jeg forsåvidt vært, på Bogerud, tror jeg?! Der mener jeg også at det så og si var folketomt på formiddagen, hvilket er en stooor fordel. Men så spørs det jo nå som så mange har gått ut i ferie ...

Photobscura 26-06-14 10:08

Nei, det var visst Sandaker Senter, det.

Carisma 26-06-14 10:25

Storo er hvertfall stille på tirsdagsformiddager. (Tirsdag er alltid den beste dagen å handle på om man vil unngå kø både på formiddag og ettermiddag)

Det er den vanlige barnevognmafiaen der, men det er det jo over alt. Men det har blitt ganske stort der oppe, så det er mye areal å spre folk på. bare ligg unna Jordbærpikene i 3 etg om man vil unngå barnevogner :D

Tror ikke så mange har gått i ferie enda, utover skoleungdom og studenter. Virker ikke slik på jobben hvertfall.

Cyan 26-06-14 10:30

Både CC Vest og Stovner er greie kjøpesentre med lite folk på formiddagen. CC Vest har ikke Lindex, Stovner har ikke Cubus, og så er vel CC Vest generelt mer "posh" med tilhørende klientell. Storo har jeg ikke vært på ved formiddagstid, så veit ikke hvor mye folk som er der, men senteret er vel blitt bra etter utbyggingen regner jeg med. Stovner har i tillegg en veldig bra Sultan like ved t-baneinngangen.

TrillTrall 26-06-14 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1489224)
Jeg sitter på jobb med intense menssmerter. Har tatt 3x ibux 200, men de ser ikke ut til å fungere. Hva annet kan jeg gjøre? Jeg klarer ikke jobbe, så om jeg ikke finner på noe er det tull å sitte her, men jeg gikk hjem pga disse smertene forrige mnd også og vil helst slippe det igjen! Dessuten klarer jeg ikke kjøre bil nå, så jeg kommer ingen vei uansett :o)

Ibux har aldri funket på meg, ikke mot noe (jo, tannverk i kombo med paracet). Har du prøvd paracet?

Lemen 26-06-14 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1489224)

Nå hjelper ibux meg, men jeg skal ikke bruke NSAIDs, så det er derfor ikke så aktuelt for meg å bruke det.

Mine menssmerter forsvart omtrent på dagen etter jeg fikk satt i p-stav for 3 år siden. Nå er det på tide å bytte den, og de siste 2-3 mnd har jeg merket at jeg har begynt å få litt mens-smerter igjen.

Vet om mange som bruker prevensjon mot menssmerter, kanskje noe å vurdere, om du ikke skal ha flere barn nå med det første?

Carisma 26-06-14 11:53

Ibuxen fungerte, det bare tok endel lenger tid enn vanlig :o Er levelig nå så lenge jeg ikke gjør brå bevegelser eller setter beinet hardt ned :rolleyes:

Photobscura 26-06-14 13:48

Ok, Storo eller Stovner it is! CC West har jeg også den litt posh-feelingen på.

Rin 26-06-14 13:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1489259)
Ok, Storo eller Stovner it is! CC West har jeg også den litt posh-feelingen på.

Storo er ok (mangler Lindex, men den kan man jo ta i Markveien ved behov) - siden de har Change der også, for ikke å snakke om gratis, rene toaletter i hver etasje, er det alt i alt et praktisk sted å ta sånne basic/nødvendighet-runder. :cool: Sånn som bonus har jeg ofte hell med halvprisede kjøttvarer på icaen der. Meeen sommerstid er det temmelig folksomt på dagtid også - litt for mye for meg, i alle fall.

Photobscura 26-06-14 14:16

Ok, notert! Ser de fleste kjøpesentre åpner ti, kanskje satse på å komme seg dit så tett opp på åpningstid som mulig. Tirsdag formiddag pleide å være min Ikea-dag, for øvrig. Helt til de begynte med de der ville tirsdagstilbudene sine ... Ødela alt! :rolleyes:

Kanutten 26-06-14 18:26

Noen som vet konkret hva man må forholde seg til for å unngå fordelsbeskatning ved firmatur til London fra fredag morgen til mandag kveld? Vet at det er snakk om to maks to netter overnatting uten akademisk opplegg, men vet også at det finnes grader av akademisk opplegg og skatt. Er det noen som vet??

Lillemy71 01-07-14 09:35

Noen som har erfaring med å få t-skjorter med egne print? Ser det er mange plasser man kan bestille, men jeg trenger noen som kan levere god kvalitet raskt. Jeg vil også ha dame t-skjorte (fitted) og gjerne et utvalg av farger. Skal bare ha en eller to.

Photobscura 01-07-14 09:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1489505)
Noen som har erfaring med å få t-skjorter med egne print? Ser det er mange plasser man kan bestille, men jeg trenger noen som kan levere god kvalitet raskt. Jeg vil også ha dame t-skjorte (fitted) og gjerne et utvalg av farger. Skal bare ha en eller to.

Jeg vil anbefale spreadshirt på det varmeste. Bra trykk, god kvalitet på t-skjortene, og de har dame-t-skjorter med god passform, og realistiske størrelser. :) (Har bestilt en del fra Asia, og da må jeg alltid gå opp en størrelse). Vil anbefale den dame-t-skjorta til 136 kr, altså ikke den billigste, men nummer to, om jeg ikke husker feil, da den holder farge og fasong bedre enn den som er billigst. Med trykk kommer den på ca 170 kr, samt 35 kroner i porto.
Bare pass på å ikke bestille for over 200 kr, ettersom de trykkes i, og sendes fra, Tyskland. Likevel har det ikke gått særlig mer enn en uke, pluss/minus, fra jeg har bestilt til den har ligget i postkassa.

Lillemy71 01-07-14 20:08

Takk Photo :)

TrillTrall 01-07-14 21:29

Har fått smerter i hofta, sannsynligvis etter (for mye) jogging på asfalt (og her snakker vi ikke om lange og harde turer overhodet!!!) og skal inn på røtngen om et par uke for å se om det er noe synlig slitasje.

Kan det være brusken i hofteleddet som er nedslitt? Er det noe hold i disse kosttilskuddene som hevder de stopper bruskreduksjon og endatil stimulerer til økt bruskvekst? Eller er det penger rett ut av vinduet? Noen som har prøvd noen slike?

Neida, jeg skal ikke begynne å ta noe som helst før etter at jeg har vært på røntgen. :) Jeg føler meg mer som 86 år enn 46 år for tiden gitt...

Lillemy71 02-07-14 07:32

Kan være så enkelt som en betennelse etter overbelastning. Jeg opplevde det samme i begynnelsen av min "joggekarriere" :p, en dyp, murrende smerte i hofta som ikke gikk over. Etter en del undersøkelser fikk jeg betennelsesdempende, fysio, en del øvelser og måtte legge på varmt og kaldt. Det gikk over og da jeg startet jogginga igjen, investerte jeg i nye sko og tok det roligere og fokuserte mye på teknikk. Det er ingen skam å gå som Ingrid Kristiansen sier. Har en kolleaga som nå opplever det samme, går rundt som ei 80 år gammal dame men hun er ikke mer enn 28. Hun har også fått betennelse etter overbelastning.

Jeg håper for din del at det ikke er noe verre enn det, ellers kan jeg ikke svare på om diverse kosttilskudd er godt for det du spør om. Selv har skepsisen min til kosttilskudd vokst og jeg tar ikke mer enn det som er absolutt nødvendig.

TrillTrall 02-07-14 08:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1489572)
Kan være så enkelt som en betennelse etter overbelastning. Jeg opplevde det samme i begynnelsen av min "joggekarriere" :p, en dyp, murrende smerte i hofta som ikke gikk over. Etter en del undersøkelser fikk jeg betennelsesdempende, fysio, en del øvelser og måtte legge på varmt og kaldt. Det gikk over og da jeg startet jogginga igjen, investerte jeg i nye sko og tok det roligere og fokuserte mye på teknikk. Det er ingen skam å gå som Ingrid Kristiansen sier. Har en kolleaga som nå opplever det samme, går rundt som ei 80 år gammal dame men hun er ikke mer enn 28. Hun har også fått betennelse etter overbelastning.

Jeg håper for din del at det ikke er noe verre enn det, ellers kan jeg ikke svare på om diverse kosttilskudd er godt for det du spør om. Selv har skepsisen min til kosttilskudd vokst og jeg tar ikke mer enn det som er absolutt nødvendig.

Smerten er ikke konstant, den kommer og går, den er der når jeg reiser meg etter å ha sittet rolig i samme stilling en stund og jeg kjenner det om jeg har jogget en stund, selv på mykt underlag. Jogger jo ikke på asfalt lenger selvfølgelig! Jogget en tur i går og først etter 3 km kjente jeg det litt og det ble selvfølgelig ikke noe særlig bedre resten av turen heller. Jeg har ganske nye og veldig gode sko så det kommer neppe av dårlige sko.

Carisma 02-07-14 08:22

Jeg hadde en slik smerte en periode, som noen ganger strålte nedover forsiden av låret. En liten sjekk hos manuellterapeut med utstrekking av sider og korsrygg løste problemet med en gang.

Carisma 02-07-14 08:31

Hvordan får man snudd tankegang fra å gjøre ting for andre, til å gjøre ting for seg selv? Eksempel: Bruke tanntråd intensivt flere ganger daglig en uke før man skal til tannlegen, fordi man «glemmer» det resten av året (med resultat at tannkjøttet er superhovent og vondt når tannlegen begynner å røske i det :rolleyes:). Pynte seg i jobbmøte fordi det er hyggeligere for sjefen/kunden/de andre kollegaene, selv om man hadde følt seg bedre hver dag om man gjorde det fast. Unne seg en is fordi det er lenge til man skal til Fedonklinikken, og være livredd for hva ernæringsdama skal bli skuffet heller enn å hige etter vekttap for egen del…
Jeg mistenker at min autoritetsangst spiller sterkt inn her, men hvordan bli kvitt den?

Lillemy71 02-07-14 09:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1489576)
Jeg hadde en slik smerte en periode, som noen ganger strålte nedover forsiden av låret. En liten sjekk hos manuellterapeut med utstrekking av sider og korsrygg løste problemet med en gang.

Ja og det er veldig viktig å strekke ut selv etter en joggetur, spesielt setemusklatur og nedre del av korsrygg. jeg hadde også en smerte som kom og gikk, kom ann på belastning og sittestilling. Du bør absolutt ikke jogge før du har fått undersøkt hva det kan være Trilltrall, da kan du gjøre vondt verre.

Skoene kan være gode, er ikke dermed sagt at de er riktige, men dersom man har dårlig teknikk og løper for mye/for langt til man har trent seg opp er det lett å få skader/betennelser/overbelastning. Ulendt terreng (og da snakker jeg ikke om hardpakkede grusstier som er nesten like ille som asfalt) er fint å trene opp styrken i beina. Man klarer kanskje ikke å løpe så fort, men gå på og få opp pulsen og trene seg opp er vel det viktigste. Og ikke slik som min skadde kollega holder på, der alt handler om hvor langt og hvor ofte hun klarer å jogge. For min del handler det om kvalitet over kvantitet.

Lykke til Trilltrall, håper det ikke er alvorlig og leges fort så du kan fortsett med jogging :)

Carisma 02-07-14 09:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1489579)
Ja og det er veldig viktig å strekke ut selv etter en joggetur, spesielt setemusklatur og nedre del av korsrygg.

Vanglig utstrekking er viktig, men jeg snakker om ting som sitter dypere i vevet. Vi har jo en tendens til å sige litt sammen over tid, og dette forplanter seg i fester og knuter i musklene. man klarer ikke strekke dypt og riktig nok på egenhånd til å få løsnet slike.

TrillTrall 02-07-14 12:29

Sitat:

Du bør absolutt ikke jogge før du har fått undersøkt hva det kan være Trilltrall, da kan du gjøre vondt verre.

:_plystre:

Sitat:

Skoene kan være gode, er ikke dermed sagt at de er riktige, men dersom man har dårlig teknikk og løper for mye/for langt til man har trent seg opp er det lett å få skader/betennelser/overbelastning.

Jeg kan nok ikke skryte på meg å jogge verken langt, fort eller veldig, veldig ofte, men det ble en del asfalt en periode og jeg tror nok en tur med bratt utforbakke på asfalt ikke var særlig lurt, det var etter den at smertene oppsto... :rolleyes:

Får ta en tur til legen etter sommerfeiren, da er røntgenbildene klare også. Til så lenge får jeg prøve å tøyle joggelysten som best jeg kan. :)

Lillemy71 02-07-14 13:39

Du kan jo prøve å gå rolige turer i mellom tiden, helst i terreng så lenge det ikke gjør vondt :)

TrillTrall 02-07-14 14:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1489591)
Du kan jo prøve å gå rolige turer i mellom tiden, helst i terreng så lenge det ikke gjør vondt :)

Kjeeedelig... ;) Neida, men sykling går fint og jeg elsker å sykle! :)

Lillemy71 03-07-14 08:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1489592)
Kjeeedelig... ;) Neida, men sykling går fint og jeg elsker å sykle! :)

Bare å gi jernet da, så lenge du ikke gjør vondt verre :D
Husk bare å tøye skikkelig ut, spesielt sete og hofteleddsbøyer!!

Cyan 03-07-14 12:04

Genrelt sett, hvor fort bruker småttiser å komme seg etter omgangssyke? Fikk nettopp telefon fra barnehagen om at 4-åringen har kasta opp og vi skal ut og fly på lørdag :o Første gang han har vært syk med oppkast, så dette har vi ingen erfaring med.

Carisma 03-07-14 12:39

Som regel varer det et døgn.

TrillTrall 03-07-14 13:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1489622)
Genrelt sett, hvor fort bruker småttiser å komme seg etter omgangssyke? Fikk nettopp telefon fra barnehagen om at 4-åringen har kasta opp og vi skal ut og fly på lørdag :o Første gang han har vært syk med oppkast, så dette har vi ingen erfaring med.

Ettersom det er 48 timers karantene i barnehagen etter oppkast tipper jeg at de andre flypassasjerene helst ikke vil ha dere på flyet... Men det kommer jo an på hvorfor han kaster opp da. Om han kaster opp en gang og det ikke blir mer og han er i full fart som vanlig så går det nok fint. Her han derimot slapp og dårlig og kaster opp gjentatte ganger både i dag og i morgen så har dere ingenting på flyet å gjøre!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.