![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Ja!! Har prøvd å starte 18-18:30, men ofte sovner de sent likevel. Og barna som er yngre enn de, leker ute i gata til 20...
|
Sitat:
Forøvrig går legginga mye raskere de dagene han har fått endel frisk luft. |
Kl er 21 og begge sover. Startet legging 18:45. Fornøyd ;)
|
Vi vurderer en hopp-på-tur senere i sommer og om vi må dra fra Gardermoen vil vi ankommen med tog fra Trondheim ca. 6:30. Blir det da et helvetes pes om flyet har avgang 7:55? Ser innsjekking på charter stenger 1 time før avgang. Har aldri ankommet Gardermoen med tog så jeg aner ikke hvor lang tid det tar å forflytte seg fra toget til terminalen. Rekker vi det på 25 min?
|
jeg regner vanligvis med to timer. men pga togtider har det gjerne blitt 1.5 time de siste turene, og det har gått helt fint :) på den tiden er det gjerne ikke altfor mye folk, og bare man unngår å vele rundt i tax freen skulle det gå helt fint så lenge toget er i rute
|
Sitat:
|
toget stopper direkte på gardermoen forresten, bare et par rulletrapper og du er på innsjekk. ca 5 min max :D
|
Sitat:
Hvis dere ankommer Gardermoen klarer dere fint å komme til innsjekk på 25 min. Men det kan jo være en risiko hvis toger er forsinket. Har vel nesten aldri opplevd at toget har vært i rute, så jeg hadde ikke tatt sjangsen på 25 minutters overgagstid. |
Sitat:
Sitat:
|
Jeg hadde ikke tatt sjansen på bare 25 minutters overgang hvis jeg ankommer med regiontog, og akkurat det fra Trondheim bruker å være forsinket. Avstand fra plattform til innsjekk er ikke stor da, bare få minutters gange.
|
Hvor lenge må man vente før man går ned i vekt av ketolyse? Er på 4 dagen.. /utålmodig. Har gjemt vekta.
|
Sitat:
|
Jeg opplever et merkelig fenomen med ene langfingeren min. Har opplevd det i mange år, og nå sist i går kveld. Det har seg slik at brått ut ifra intet så får jeg veldig vondt i fingeren utem å ha gjort noe spesielt (i hvert fall ikke som jeg legger merke til). Den blir sånn typisk forstua-vondt. Hovner ikke opp, men kan ikke være borti noe uten at det er veldig smertefullt og kan ikke bøye den. Dette kan vare fra få timer til et par dager og så blir den helt fin igjen. Merkelige greier. Noen som har hørt om noe sånt før, og om det kan være et spesielt fenomen eller er det bare jeg som har en rar greie?
|
Jeg har det sånn med musklene i underarmen spesielt, men det kan goså dukke opp andre steder. Jeg har fått veldig tilbakevending av dette på ED uten at jeg vet hvorfor. På Ketolyse var det helt fraværende.
|
Er bare i fingerleddene hos meg, så det er nok leddrelatert og ikke muskelrelatert. Tenkte kanskje urinsyregikt, siden jeg har høyt urinsyrenivå, men får det ikke til å stemme når det ikke er spesielt hovent eller rødt/varmt, og at det bare varer et par dager maks. Men det må jo være en form for gikt tenker jeg? Bare veldig lokal greie, begrenset til noen få fingre (klarer ikke å helt å huske om jeg har hatt det i glere fingre enn langefingeren, men mener at jeg har opplevd det i både pekefinger og tommel tidligere).
|
Jeg har alltid tenkt det er muskulært fordi det stråler nedover i armen, men det begynner i albuen eller håndleddet. Fikk det faktisk i Håndleddet og ned i håndbakken nå :rolleyes: Jeg mistenker at sukkerinnholdet i mange av ED produktene kan være en trigger for min del.
Edit: I følge dr Dahlquist er fruktosen det som trigger det, og det kan stemme http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...%C3%B6ttet_det (Jeg har i perioder levd mer elller mindre utelukkende på frukt, og da har jeg hatt mye av det) |
Nå så jeg plutsetlig noe jeg aldri har sett før her inne - en rød "thumbs down" ved siden av tittel-linjen på noe jeg har skrevet. Betyr det at noen har trykket at de er negative til innlegget?
|
Sitat:
|
Sitat:
Haha! Ja, det må jeg ha gjort! :p Takk for oppklaringen!;) |
Har kjøpt div ting fra lavkarbohuset, men synes det er litt spesiellt at det ikke følger med oppskrifter på norsk, kun tysk! Erfaringer?
Jeg er ikke så drilla på tysk - eneste jeg kan skryte på meg er at jeg hadde følgende setning klar om læreren skulle spørre om noe: Ich habe nicht meine hausaufgaben gemacht...! Knis! |
Jeg kjøpte en anorakk i dag. På vaskeseddelen står det "Shell: 100% bomull". Hva betyr shell?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Oki! Jeg har i hvert fall ikke peiling. Det var bare en helt enkel Bik Bok-anorakk til 500 spenn, så vet ikke jeg tør satse på at den innehar en sånn luksus.
|
Jeg har konferert med ei litt mer friskusete venninne, og hun sier at shell er i en eller annen grad vannavstøtende og vindtett.
|
Sitat:
Bomull er forøvrig et stoff som egner seg aller best (bedre enn gore tex og whatnot) i tørt, kaldt vær. Typisk jevne temperaturer i kulde. I varierende værforhold er gore-tex tilsvarende det beste. Når den friskusvenninnen din sier at bomull er et shell som er vannavstøtende og vindtett, så er nok det ikke helt riktig, men til en viss grad, avhengig av veving på bomull kan den virke som vindtett ja. Uansett så får man jo gjerne hva man betaler for av slike "friskusklær" som koster veil. 500,- ift vannavvisning og vindtetthet. Jeg liker nå bomull meget godt og bruker det stort sett alltid, både i kulde og dårlig vær. Skal innrømme at gore tex er flott fordi man da holder seg tørr innenfor "shellet" eller skallet om du vil i vestlandsvær. Impregnert bomull er ikke dårlig, dessuten er det rimelig. Gore-tex for bruk på byen eller lette friluftsturer på en dag er "overkill", men mote er nå mote :) |
Nei, min venninne sier ikke at "bomull er et shell som er vannavstøtende eller vindtett", men at når det står "shell" på vaskeseddelen vil det si at den er vevd/impregnert på en sånn måte at den i i en eller annen grad er det, avhengig av tøyet, og været (bl.a. vannsøyle, sa hun vel. Nytt ord for meg). Takk for svar for øvrig!
|
Sitat:
|
Så ikke shell-merkinga før jeg kom hjem, så det var ikke en avgjørende faktor for meg, da jeg helst unngår regn, snarere enn å anskaffe klær som er ment for å brukes i det. :p
Det hadde vel uansett ikke stått "shell" på vaskeseddelen med mindre det var en mening med det. Litt underlig å sammenligne det med hud eller nøtteskall, ettersom jakka ikke har noe fôr. |
Shell er nok her kun et annet for for stoff. Veninna di tenker nok på soft-Shell eller skalljakker, men det er noe annet. Du merker veldig fort om det er det.
Vaskelappen er mest sannsynlig offer for dårlig oversettelse fra landet det er sydd i, Shell clothing kan bety yttertøy. Og vannsøyle; hvis du googler parkeres står det masse om det (utrolig hvor mye nytt man lærer nr man får unger :D) |
Samme for meg! Jeg ville bare ha en svart anorakk, men skjønte ikke greia med "shell". :)
|
Sitat:
|
Ikke fôr, nei. Men samma det, ser ut som om det er helt likegyldig at det er shell. :p
|
Våre naboer har 3 hunder, store. De er ofte løse, driter i hagen vår, løper mot barna så de blir redde. En gang knurret to av de rundt meg, den ene tok bena sine hardt på mine legger flere ganger, slik at jeg fikk blåmerker og sår/blødde en del! Hull i buksa. Samtidig løp den andre hunden imot min datter på 5 år, hun ble livredd! Jeg spurte naboen om de kunne være så snill å ha de hundene i bånd! Ja sa hun.
De kommer fortsatt i hagen og driter, løper rundt. I dag kom en av hundene løpende rett i mot mine barn. Jeg ble redd og ble litt sur til naboen. Jeg beklaget meg for å bli sur, men sa at jeg var redd. Jeg fortalte om episoden om buksa og blåflekken, og hun sa hun skulle erstatte buksen. Jeg sa at det var ikke poenget, men at vi følte oss utrygge når hundene var ute. Hun tok ikke hundene i bånd, de kom igjen to ganger samme time i hagen. Er dette feil av meg? Gjelder båndtvang i slike tilfellet? |
Hundeeier plikter å ha kontroll på hundene sine, noe de åpenbart ikke har i dette tilfellet. Du kan ringe mattilsynet, det er de (av alle ting) som har oversikt over reglement og evt oppfølging.
|
Sitat:
|
Det eneste nabohunden jakter på, er snømannen vår i Hagen på vinteren! Den står og knurret i mot den! To dager kom dem og knurret!
Jeg får dårlig samvittighet. Hundene er sikkert bare litt ville og lekne. Men vi er redd de! Gruer meg til å snakke med naboene igjen... |
Om hundene er "litt" ville og lekne plikter de HVERTFALL å holde dem i bånd eller innhegning. Jeg har hatt hund hele livet, og ville aldri funnet på å forlate (eller slippe) en hund i nærheten av et barn, og definitivt ikke et barn som ikke kjenner hunden og omvendt. Enig med TrillTrall, ring politiet!
|
Det er jo utrolig uforsvarslig! Om man ikke har gjerder rundt tomta si som holder hundene innestengt når de lufter seg, bør man ha egen hundegård eller løpestreng, særlig når hundene holder på som du beskriver. Virker nærmest på meg som om naboene dine er flaue over egen utilstrekkelighet hva angår disiplin og dressur ...
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11. |