Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

akas 03-06-14 16:07

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1487705)
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear" er ikke et ordtak som spiller på alkoholprosenten, men at kullsyreholdig drikke i "bunnen" gjør at man blir fortere dårlig.

Og jeg har lært motsatt regle på tysk (garanterer absolutt ikke rettskrivningen etter over 40 år :eek:) :
"Bier nach wein, lass das sein. Wein nach bier, rat Ich Dir."

Lemen 03-06-14 19:55

Også den norske: Øl og vin, du blir fin. Vin og øl, det blir krøll.

Kanutten 03-06-14 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1487705)
Jeg mener å ha lest at kullsyre gjør at man blir fortere full /blir mer bakfull og at man derfor bør drikke vann til vinen. Men man kan godt drikke farris etter at man er "ferdig" med å drikke alkohol - for å dempe dehydreringen.
"Beer after wine, makes you feel fine, but wine after beer, you should fear" er ikke et ordtak som spiller på alkoholprosenten, men at kullsyreholdig drikke i "bunnen" gjør at man blir fortere dårlig.
Så vin + cognac litt senere skulle i teorien gå bra :o, mens øl + whisky etterpå ikke går så bra...
Vet ikke heeeelt om jeg kan skrive under på det jeg påstår her, men det var nå det de hadde forsket seg fram til ;).

Resorb har jeg prøvd, det smaker godt og er med på å få meg til å huske å drikke et par tre glass med vann før jeg legger meg.

Grunnen til at man blir syk dagen derpå har ikke alltid noe med hverken vann eller salt og gjøre. Men det fakta at ETTER alkoholen har gått ut av kroppen begynner kroppen begynne bearbeide de gifter alkohol er opphav til. Det er derfor man blir syk, det er derfor reparering virker.

smgj 04-06-14 07:11

Min erfaring er at ett glass vann pr glass vin (eller tilsvarende) + et før senga og et stående på sengekanten letter dagen deretter VELDIG mye - også etter "sjøslag". For en vanlig "vin med venner" slippper jeg noen ettervirkninger med denne framgangsmåten.

Carisma 04-06-14 08:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1487780)
Min erfaring er at ett glass vann pr glass vin (eller tilsvarende) + et før senga og et stående på sengekanten letter dagen deretter VELDIG mye - også etter "sjøslag". For en vanlig "vin med venner" slippper jeg noen ettervirkninger med denne framgangsmåten.

Jepp, pluss litt mat før sengetid.

Carisma 04-06-14 11:05

Når vekta ikke rikker seg, men man går ned i klesstr. Hvor blir det av? Jeg har ikke trent, så det er ikke omdannet til muskler. :rolleyes:

smgj 04-06-14 11:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1487797)
Når vekta ikke rikker seg, men man går ned i klesstr. Hvor blir det av? Jeg har ikke trent, så det er ikke omdannet til muskler. :rolleyes:

Ikke bare trening men også hormoner styrer muskelsammensetning ... og _all_ bevegelse bruker muskler.... inkludert løfting av unge eller dansing med mopp eller rydding av leker. Med mindre vekta di er helt på bærtur eller du ikke har vært på toa i noen dager så ser jeg ikke så mange andre forklaringer... gjør du? ;)

Carisma 04-06-14 13:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1487801)
gjør du? ;)

Nei, og jeg holder på å bli gal av det! :o Jeg vet at det ikke bare er vekta som teller, men det er bare litt vanskelig å forstå seg på. :rolleyes:

Kanutten 04-06-14 13:09

Hvorfor tviholder kroppen på vannet rett før mensen?? Jeg har gått opp 4 kg på få dager og tanita bekrefter at det er vann. Jeg har nesten femdoblet daglig inntak av vanndrivende uten at det hjelper overhodet. Jeg hatee ha det slik for hele kroppen blir nummen ala en arm som sover grunnet presset fra vannet. Grrrr!

Kanutten 04-06-14 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1487797)

Kroppen trenger tid på å "fjampe" seg. Jeg hadde stopp i vekta, men gikk likevel ned i størrelser. Heeeelt normalt.

Carisma 04-06-14 13:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487813)
Heeeelt normalt.

Ja, jeg vet det, men jeg lurer likevel veldig på hvorfor det er sånn? Når folk stadig drar fram f.eks at termodynamiske lover alltid gjelder ift forbrenning så må de jo ha en god forklaring på dette også? Siden ingenting kan oppstå eller forsvinne i løse lufta?....

Photobscura 04-06-14 14:00

Kan det ikke tenkes at kroppen "omfordeler" litt, da? Merker det jo selv, at om jeg står stille, så endrer proporsjonene seg noe. Særlig vi med noen grad av hormonelle forstyrrelser har jo gjerne både litt mannlig fysiognomi, og ofte særlig en overvekt av bukfett, noe som lavkarbo har en tendens til å rette opp i.

Kanutten 04-06-14 16:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1487822)
Ja, jeg vet det, men jeg lurer likevel veldig på hvorfor det er sånn? Når folk stadig drar fram f.eks at termodynamiske lover alltid gjelder ift forbrenning så må de jo ha en god forklaring på dette også? Siden ingenting kan oppstå eller forsvinne i løse lufta?....

Med å fjampe :p mener jeg trekke seg sammen. Og mange kilo ned skaper mye tomrom plass til annet og da trekker kroppen seg dit selv om ikke vekta går ned. Det tok ca 14 dager etter kikhullsoperasjonen min før magen så normal ut igjen. Den ble utspilet av gass. Mange som skal opereres for overvekt får beskjed om å gå ned endel kilo ganske fort fordi det skal bli romslig å operere før kroppen begynner trekke seg sammen. Kroppen din har sannsynligvis en "trekke seg sammen"pause. Vær glad for det!

Kitt 05-06-14 08:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1487834)
Med å fjampe :p mener jeg trekke seg sammen. Og mange kilo ned skaper mye tomrom plass til annet og da trekker kroppen seg dit selv om ikke vekta går ned. Det tok ca 14 dager etter kikhullsoperasjonen min før magen så normal ut igjen. Den ble utspilet av gass. Mange som skal opereres for overvekt får beskjed om å gå ned endel kilo ganske fort fordi det skal bli romslig å operere før kroppen begynner trekke seg sammen. Kroppen din har sannsynligvis en "trekke seg sammen"pause. Vær glad for det!

Slankekuren før vektoperasjon er for å slanke (fett)leveren slik at det er mindre fare for komplikasjoner når denne må flyttes på for at kirurgen skal komme til magesekken. Det er nemlig dette fettet kroppen kvitter seg med først.

BenteR 05-06-14 19:03

Noen som vet om havrefløte kan fryses?

Sivensvans 06-06-14 13:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1487892)

Har ikke så god kjennskap til havrefløte, men kan ikke skjønne hvorfor den ikke skulle kunne fryses?

smgj 06-06-14 13:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1487892)

Ser ut til at folk lager iskrem av den så ...
http://community.babycentre.co.uk/po..._and_ice_cream

BenteR 06-06-14 19:40

Tusen takk; da fryser jeg ned havrefløte. Butikken hadde plutselig en hel haug til halv pris fordi de går ut på dato om 14 dager......

Sivensvans 07-06-14 15:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1487945)
Tusen takk; da fryser jeg ned havrefløte. Butikken hadde plutselig en hel haug til halv pris fordi de går ut på dato om 14 dager......

Si fra hvordan det går! ;)

Gracella 07-06-14 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1487706)
Prøver å unngå å blande, ja. :)
Tar du forresten resorb før du begynner å drikke, da?

Nei, etterpå, rett før jeg skal legge meg.
Tabletten oppløses skikkelig sakte, så det er det første jeg gjør når jeg kommer på badet (har tabletten i et glass med vann). Så er det sminkefjerning og alt det der mens tabletten løses opp. Og da husker jeg på å ta et par vannglass ekstra :-)

Gracella 07-06-14 17:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 1487737)
Også den norske: Øl og vin, du blir fin. Vin og øl, det blir krøll.

Ser at det er flere som er usikker på hvordan reglene går, her er noe jeg har sakset fra nettet:

The correct rhyme is "beer after wine, and you'll feel fine."

The more common rhyme is the "beer before liquor, never been sicker; liquor before beer you're in the clear". :D

THE GERMANS also disagree: 'Bier auf Wein das lass sein; Wein auf Bier das rat' ich Dir' (roughly translated: 'Don't touch beer after wine; but wine after beer is fine').

Drink beer first and you are used to drinking large volumes at a time, then glug the wine like it was beer (alcohol having impaired your judgement) and you will be the worse for wear the next morning. Sip wine and then drink beer and you will tend to drink it slower, hence less drunk and less hungover
(Denne hørtes jo ut som en rimelig forklaring)

"Beer on cider makes a good rider, cider on beer makes you feel queer"

The saying is from a long time ago.. Poor people drank beer, wine was for the rich. So: wine after beer is an upgrade in wealth, the other way around means your life just became total crap ;)

Og en liten kuriositet:
Indeed one of the most recent studies, conducted at the University of Manchester, found that drinking straight vodka actually led to slower rates of alcohol absorption and lower peak blood alcohol levels than drinking the same quantity of vodka but in a diluted form.
http://www.cherwell.org/blogs/chasin...llysound-rhyme

Mye artig hvis man googler denne reglen, altså! :D

Carisma 07-06-14 22:47

Hva skjer med bloggen til LenaBeatrice?

Photobscura 08-06-14 11:50

Takk! Fant ut av det selv med et googlesøk. :) Jeg var ute i går, og skulle teste det, men tror du jeg huska det? :p Så da gjenstår det enda å se om det faktisk fungerer på meg.

Carisma 08-06-14 19:48

Jeg tenkte meg ikke om og hengte ut klesvask i dag før vi reiste bort. Den hang ute et par timer på ettermiddagen. Har jeg blitt nabolagets store snakkis nå? Kom på det på vei hjem, og så at ingen andre gjorde slikt i dag. :flau:

nellie 08-06-14 23:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1488069)
Jeg tenkte meg ikke om og hengte ut klesvask i dag før vi reiste bort. Den hang ute et par timer på ettermiddagen. Har jeg blitt nabolagets store snakkis nå? Kom på det på vei hjem, og så at ingen andre gjorde slikt i dag. :flau:

Jeg har aldri hørt en eneste person være så opptatt av hva som tar seg ut og hva som ikke tar seg ut, som det du uttrykker at du er, her inne. Så antakeligvis har kanskje noen sure gamle kjerringer tenkt: "ungdommen nå til dags", men ellers så har hverdagen/helgedagen deres gått som den ellers hadde gått.

Carisma 09-06-14 00:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1488082)
Jeg har aldri hørt en eneste person være så opptatt av hva som tar seg ut og hva som ikke tar seg ut, som det du uttrykker at du er, her inne.

Og jeg syns mange viser både lite forståelse for og forakt for tradisjoner. :rolleyes: jeg er oppvokst på en plass hvor sånt snakkes om (og huskes i årevis; det året hun hengte ut klestørk på pins-dagen!) og oppdratt til å vise respekt for høytider og helligdager. Dessuten bor vi i et område med endel eldre mennesker, så å anta at noen har sett det og mislikt det er ikke far fetched.
Men la meg omformulere da: henger dere ut klestørk på disse helligdager, eller har dere sett noen som har gjort det?

nellie 09-06-14 01:15

Jeg gjør ingenting på helgedager. Bortsett fra å jobbe. Men min gamie tante hang ut klærne på snora ista. For en respektløs kjerring!

Cyan 09-06-14 09:21

Det er vel uansett ikke så mye å gjøre med det nå, så hvorfor bruke energi på å bekymre seg for en slik filleting (noe jeg tror de fleste er enige om at det er, både tradisjonsbundne gamle damer og sånn hedninger som meg)? Du kan alltids sende et beklagelsesbrev til nabolaget, men jeg tror du vil bli en større snakkis om du gjør det enn at du hadde en klesvask hengende ute på helligdagen ;)

Angående helligdagsfreden, jeg gjør både husarbeid og vasker klær og andre stille aktiviteter, men hadde jeg hatt en hage hadde jeg ikke klippet gresset på helligdager. Samt hamring og oppusning (utenom stille aktivitet som maling) droppes også på helligdager.

Supera 09-06-14 10:17

Det er forskjellig fra bygd til bygd hva som godtas. Jeg vokste opp i en bygd 30 km fra den bygda jeg bor i nå, og i følge moren min (som ikke er herfra) er det som natt og dag. I den bygda vi bodde i da jeg var liten var det uhørt å vaske klær på en søndag. Altså som der du bor nå, Carisma. Men her er det lov. Bare 30 km unna den gamle bygda. Begge bygdene er like religiøse. Men jeg tror forskjellen kommer av at her er det mange flere bønder som gjør at folk er litt mer praktisk innstilt enn den andre bygda.

Jeg reagerer ikke så mye på lyd, men jeg reagerer mer på at noen bønder kan finne på å spre møkk en lørdags ettermiddag med strålende sol bare fordi det er meldt regn tidlig søndag morgen. Fysj! Da får de heller kjøre dritt søndag morgen altså. Ikke lørdag ettermiddag når folk vil sitte ute og kose seg! Og kanskje også grille...

Carisma 09-06-14 10:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1488096)
Jeg reagerer ikke så mye på lyd, men jeg reagerer mer på at noen bønder kan finne på å spre møkk en lørdags ettermiddag med strålende sol bare fordi det er meldt regn tidlig søndag morgen. Fysj! Da får de heller kjøre dritt søndag morgen altså. Ikke lørdag ettermiddag når folk vil sitte ute og kose seg! Og kanskje også grille...

Om de har dyr er de opptatt med disse søndag morgen, og har ikke tid til å kjøre da. Forøvrig syns jeg det er mer naturlig å kjøre det en lørdag siden det er arbeidsdag og søndagen er helligdag.

Supera 09-06-14 12:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1488097)
Om de har dyr er de opptatt med disse søndag morgen, og har ikke tid til å kjøre da. Forøvrig syns jeg det er mer naturlig å kjøre det en lørdag siden det er arbeidsdag og søndagen er helligdag.

Hvis de ikke har tid søndag morgen, så får de vente til neste gang det er meldt regn. Det er sannsynligvis ikke lenge til neste gang likevel... Det er nok regn her... Ikke spre møkk når det er strålende fint vær en lørdags ettermiddag. Jeg blir så irritert hver gang det skjer. Det har nemlig skjedd flere ganger. Men jeg vet ikke hvem av bøndene rundt her som gjorde det. Det er ikke så ofte vi har strålende fint vær her og når en sånn dag faller på en lørdag bør de i alle fall ta hensyn til folk.

Carisma 09-06-14 13:41

Dessverre så venter ikke åkeren med å vokse til neste gang det passer naboene... og å gjødsle på rett tidspunkt kan utgjøre mange tusen kroner i inntekt akkurat det åkerstykket gir. Alternativet er kunstgjødsel, og for forbrukeren og naturen er det jo også mye bedre at det brukes naturlige alternativer.
Jeg forstår hvorfor bønder føler seg mobbet, og om man har problemer med slikt bør man vurdere om man kan bo i et landbruksområde, eller heller bør flytte til plasser uten landbruk.

Carisma 09-06-14 13:45

Forresten er det en annen side av saken også, særlig på våren. Da må møkka ut fordi kjelleren er full. Tror dere heller velger et par timer med møkklukt enn ukesvis med møkk som renner fritt i nabolaget fordi dørene ryker :rolleyes:

Kanutten 09-06-14 19:24

Jeg skjønner og er enig med Carisma. Bonden trenger gjøre sitt. Vi stenger jo ikke sykehjem bare fordi det er helligdag? Men det at endel vanlige daglige sysler bør stå på pause en helligdag er jeg fullstendig enig i. Da jeg var lita fikk vi ikke lov å sy eller klippe tøy på søndager.

Supera 09-06-14 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1488114)
Dessverre så venter ikke åkeren med å vokse til neste gang det passer naboene... og å gjødsle på rett tidspunkt kan utgjøre mange tusen kroner i inntekt akkurat det åkerstykket gir. Alternativet er kunstgjødsel, og for forbrukeren og naturen er det jo også mye bedre at det brukes naturlige alternativer.
Jeg forstår hvorfor bønder føler seg mobbet, og om man har problemer med slikt bør man vurdere om man kan bo i et landbruksområde, eller heller bør flytte til plasser uten landbruk.

Og rett tidspunkt er søndag morgen. Hvis de ikke gidder det, så er det deres tap. De kan stå opp ekstra tidlig fordi det er meldt masse regn på søndag i stedet for å spre møkk på lørdag ettermiddag og gjøre at alle i ca 1 km radius må lukke alle vinduer og dører og ikke kan oppholde seg utendørs i det fine været og i alle fall ikke spise utendørs i det fine været. På en lørdag!

Jeg klager ikke over møkklukt. Det er en del av det å bo på landet. Jeg klager over unødvendig møkklukt fordi bonden ikke tar hensyn nok til å vente til søndag morgen rett før det er meldt masse regn og ikke lørdag ettermiddag når det er en hel ettermiddag og kveld med strålende vær og man gjerne vil være ute.

Kanutten 09-06-14 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1488134)
Og rett tidspunkt er søndag morgen. Hvis de ikke gidder det, så er det deres tap. De kan stå opp ekstra tidlig fordi det er meldt masse regn på søndag i stedet for å spre møkk på lørdag ettermiddag og gjøre at alle i ca 1 km radius må lukke alle vinduer og dører og ikke kan oppholde seg utendørs i det fine været og i alle fall ikke spise utendørs i det fine været. På en lørdag!

Jeg klager ikke over møkklukt. Det er en del av det å bo på landet. Jeg klager over unødvendig møkklukt fordi bonden ikke tar hensyn nok til å vente til søndag morgen rett før det er meldt masse regn og ikke lørdag ettermiddag når det er en hel ettermiddag og kveld med strålende vær og man gjerne vil være ute.

Bror min var bonde. Det var 24/365 for ham. Han hadde ikke råd eller kapasitet på å tenke på hva sol- og grillystne folk ønsket. Ta deg en uke på en gård... som ansvarlig for både drift og økonomi!

Kanutten 09-06-14 22:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1488135)
Bror min var bonde. Det var 24/365 for ham. Han hadde ikke råd eller kapasitet på å tenke på hva sol- og grillystne folk ønsket. Ta deg en uke på en gård... som ansvarlig for både drift og økonomi!

Dessuten er folk som MÅ røyke utenfor inngangen uansett hva er mye mer egoistisk. Håper regjeringens tanker om at ikkerøykere skal få en ekstra ferieuke blir gjennomført. Røyklukt er det værste som finnes, i sær sur gammal røyklukt etter en kopp kaffe... pføy!

Carisma 09-06-14 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1488069)

Ikke nabolaget, men bygdas snakkis faktisk... :rolleyes: det ble diskutert heftig ang plenklipping i dag på Facebook, og da ble det nevnt at noen til og med hadde hengt ut klesvask i går. De bor to mil unna, men kjenner naboene. Man blir hvertfall mint på at det som sies om bygde her stemmer; om man lurer på hva man driver med kan man bare spørre naboen for de vet det bedre enn en sjøl!... :cool:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1488134)

Dette er faktisk bare for dumt og egoistisk til å engang kommentere. :cool:

Supera 10-06-14 00:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1488142)
Dette er faktisk bare for dumt og egoistisk til å engang kommentere. :cool:

Vel, loven støtter min dumme og egoistiske mening:
Sitat:

Forskrift om gjødselvarer mv. av organisk opphav.
§ 23.Spredetidspunkt
3. Spredning/nedmolding

Husdyrgjødsel spredd på åpen åker skal moldes ned straks og senest 18 timer etter spredning.

Ved spredning av husdyrgjødsel i nærheten av boliger skal det tas rimelig hensyn til luktulemper og ulemper som følge av partikkelspredning.
Her har vi bare dyr, så jordene blir ikke pløyet. Så møkka ligger oppå jordene. Hvis de da sprer møkka lørdag ettermiddag og det ikke kommer regn før søndag morgen (som meldt), så er det ikke alltid møkka er nede i jorda innen 18 timer heller.

Carisma 10-06-14 00:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1488143)
Vel, loven støtter min dumme og egoistiske mening:

Her har vi bare dyr, så jordene blir ikke pløyet. Så møkka ligger oppå jordene. Hvis de da sprer møkka lørdag ettermiddag og det ikke kommer regn før søndag morgen (som meldt), så er det ikke alltid møkka er nede i jorda innen 18 timer heller.

Så hvis ikke regnet kommer som spådd så arresterer dere bonden da?.... :cool:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.