Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

akas 06-05-12 20:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1343941)
så det er bare å dynke dem i salt, skylle av etter en stund, og SÅ bruke de? Da prøver jeg det neste gang, for resten var veldig godt :)

Du behøver ikke å skylle dem heller. Jeg lar dem renne av i et dørslag, og tørker av litt med et papir.

Bønna200 06-05-12 22:45

Nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre... Skal reise til Bergen fra Sandefjord onsdag morgen. Vi bor i Drøbak og akkurat den dagen er selvfølgelig Oslofjordtunellen stengt. :rolleyes: Det betyr at vi må dra hjemmefra før fem om morgnen. Også betyr det to timers kjøretur. Så derfor lurer vi på om vi skal kjøre kveldn før og bo den natten på hotell. Da behøver vi ikke dra før 6.30 og det blir kun 30 minutters kjøretur. Hele poenget med turen er at vi skal på Seinfeld på kvelden og med min skralle helse så lurer jeg på hvor opplagt jeg er til det når jeg begynner dagen så tidlig. :o
Men hotellet er jo en tusenlapp, liksom. Hva hadde dere gjort i mitt tilfelle?

Kitt 06-05-12 22:53

Betalt den tusenlappen og fått en hyggelig tur uten å være utslitt! :D

vaskeklut 06-05-12 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1344002)
Betalt den tusenlappen og fått en hyggelig tur uten å være utslitt! :D

Jeg og! Uten tvil, jeg blir supergrinete når jeg er sliten :rolleyes:

Carisma 06-05-12 23:02

Bastøferga Moss-Horten er heller ikke noe alternativ?

Bønna200 06-05-12 23:05

Det mest fornuftige er nok å dra kvelden før, ja. :ja:
Det tar like lang tid med fergen, Carisma. Det eneste vi sparer på den er milene... Men takk for forslag. :)

shailene 06-05-12 23:26

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1343941)
så det er bare å dynke dem i salt, skylle av etter en stund, og SÅ bruke de? Da prøver jeg det neste gang, for resten var veldig godt :)

Er dette jeg gjør også. Det blir såå godt, STOR forskjell.. Men ja, aubergine trekker lett til seg smaker uansett, så ikke stek den i en olje du ikke liker smaken på. Eventuelt stek i smør da, funker det også.. Men uansett blir den litt småblaut når den er stekt altså, det er bare sånn aubergine er. Hvis du vil ha den fastere kan du skjære tykke skiver, salte, og grille/bake i ovnen med bittelitt olje og urter, det er digg :sikle:

shailene 06-05-12 23:28

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Stemmer det at det er greit å spise alt av meieirprodukter uavhengig av dato så lenge de smaker bra? Merker fløte smaker helt greit til langt over datoen.. Jeg pleier å drikke den til den klumper seg så mye at jeg ikke greier å riste klumpene ut lenger, og bruke resten til matlaging, klumper og alt, hvis den ikke smaker surt.

Dietta 06-05-12 23:30

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1344019)
Stemmer det at det er greit å spise alt av meieirprodukter uavhengig av dato så lenge de smaker bra? Merker fløte smaker helt greit til langt over datoen.. Jeg pleier å drikke den til den klumper seg så mye at jeg ikke greier å riste klumpene ut lenger, og bruke resten til matlaging, klumper og alt, hvis den ikke smaker surt.

Så lenge det smaker bra, bryr vi oss ikke om datoen her i huset :) Da går det ned på høykant :D

Mariann S 06-05-12 23:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1344019)

Eg brukar iallefall fløte og rømme til langt over dato, om den luktar og smakar godt :)

Kitt 06-05-12 23:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1344021)
Eg brukar iallefall fløte og rømme til langt over dato, om den luktar og smakar godt :)

Jeg også! Ingen skrupler! Man kaster ikke god mat bare fordi en eller annen dust nede i Europa har bestemt at norsk mat bare er holdbar så og så lenge!:p

senka 06-05-12 23:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1343999)
Nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre... Skal reise til Bergen fra Sandefjord onsdag morgen. Vi bor i Drøbak og akkurat den dagen er selvfølgelig Oslofjordtunellen stengt. :rolleyes: Det betyr at vi må dra hjemmefra før fem om morgnen. Også betyr det to timers kjøretur. Så derfor lurer vi på om vi skal kjøre kveldn før og bo den natten på hotell. Da behøver vi ikke dra før 6.30 og det blir kun 30 minutters kjøretur. Hele poenget med turen er at vi skal på Seinfeld på kvelden og med min skralle helse så lurer jeg på hvor opplagt jeg er til det når jeg begynner dagen så tidlig. :o
Men hotellet er jo en tusenlapp, liksom. Hva hadde dere gjort i mitt tilfelle?

Ja ville betale hotellet,du er ikke så frisk,og DU er viktigst kjære Bønna:):)

shailene 06-05-12 23:51

Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1344025)
Jeg også! Ingen skrupler! Man kaster ikke god mat bare fordi en eller annen dust nede i Europa har bestemt at norsk mat bare er holdbar så og så lenge!:p

Ja, pleier jo stort sett å drite i datoer da, men litt usikker hva som gjelder når ting begynner å endre konsistens... :p

Bønna200 06-05-12 23:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1344026)
Ja ville betale hotellet,du er ikke så frisk,og DU er viktigst kjære Bønna:):)

Takk, Senka. :) Det blir nok hotell, ja. :)

Photobscura 06-05-12 23:59

Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1344030)
Ja, pleier jo stort sett å drite i datoer da, men litt usikker hva som gjelder når ting begynner å endre konsistens... :p

Klumper i fløten er stort sett bare fettet som klumper seg. No worries! Det er når klumpene løser seg opp og det poffer grønt ut av dem at du bør bekymre deg! (Men det merker du lenge før på lukta. ;))

Kanskje 07-05-12 00:01

Nei, fløte og melk er jeg rask med å kaste hvis det endrer lukt. Er jeg usikker, heller jeg litt i vasken, og ser om det er klumper også. Er veldig redd for å bli dårlig, siden jeg i utgangspunktet ikke tåler disse varene så bra. Rømme og youghurt smaker jeg på. men bruker det aldri om det er mange dager over datoen, maks en uke.
Kjøtt er jeg enda mer redd for, og kaster det som lukter dårlig. Ser at kjøtt som ligger i slike grønne pakker fra Kiwi, ikke alltid er like godt etter et år i frysen.

synes nok til tider jeg kaster mye mat ja :-/ Men er veldig redd for å bli dårlig.

Og så har jeg en bestemor som spiser ALT som ikke går av seg selv .... så jeg er blit litt sånn anti ....

shailene 07-05-12 00:24

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tror nok immunforsvaret tåler litt mer hvis det er vant til å få en liten støyt med jevne mellomrom, blir jo litt sånn ond sirkel hvis man er superhygienisk med mat og rengjøring. Er ikke så nøye når jeg kun lager mat til meg selv, men det er vel mest for at jeg er for lat til å skrubbe rein grønnsaker osv. og for gnien til å kaste og kjøpe nytt, ikke for at jeg tenker så mye på immunforsvaret.. :p

smgj 07-05-12 07:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1344046)
Tror nok immunforsvaret tåler litt mer hvis det er vant til å få en liten støyt med jevne mellomrom, blir jo litt sånn ond sirkel hvis man er superhygienisk med mat og rengjøring. Er ikke så nøye når jeg kun lager mat til meg selv, men det er vel mest for at jeg er for lat til å skrubbe rein grønnsaker osv. og for gnien til å kaste og kjøpe nytt, ikke for at jeg tenker så mye på immunforsvaret.. :p

Tiltredes. Altså ... jeg ser jo at mat smaker og lukter godt lenge over dato - og da spiser jeg den. Jeg er for øvrig mye mer skremt av alle sprøytemidler som man finner rester av i frukt og grønt enn vanlige bakterier i normale mengder til et rimelig friskt immunsystem. Det har da levd folk før.... pappa fortalte at de hadde en krukke tyttebærsyltetøy i kjelleren på gården (30-40-tallet) hvor det på slutten av krukka måtte brette til side muggfellen for å ta opp syltetøy....det var helt normalt. :eek: De var 7 unger som levde opp - han som døde døde som spedbarn.

Supera 07-05-12 14:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1344068)
pappa fortalte at de hadde en krukke tyttebærsyltetøy i kjelleren på gården (30-40-tallet) hvor det på slutten av krukka måtte brette til side muggfellen for å ta opp syltetøy....det var helt normalt. :eek: De var 7 unger som levde opp - han som døde døde som spedbarn.

De var rå på hermetisering før da. Vi fant en flaske med hjemmelaget ripssaft i kjelleren min for noen år siden som var fra 70-tallet. Vi åpnet den, og den var like god! :eek: Jeg smakte ikke, jeg bare luktet. Den luktet helt normalt. Så hvis de bare puttet syltetøy og slikt på mindre glass, så hadde faren din sluppet mugglokket, smgj. :geip:

vaskeklut 07-05-12 14:15

Det er jo faktisk ikke slik at mat helt automagisk blir dårlig når klokka slår 00:00 på utløpsdatoen.....

Runegutt 07-05-12 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1344204)
Det er jo faktisk ikke slik at mat helt automagisk blir dårlig når klokka slår 00:00 på utløpsdatoen.....

Joooda. Alle basseluskene kan klokka.:D:D:D

Rin 07-05-12 14:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1344046)

Støtter den, jeg også... her i huset er det én hygienefrik, nok ikke helt tilfeldig den samme som blir spysjuk på omtrent ukentlig basis. :o Og det er ikke meg, gitt... jeg er vel heller i motsatt ende av skalaen, i overkant slubbert!

smgj 07-05-12 15:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1344203)
De var rå på hermetisering før da. Vi fant en flaske med hjemmelaget ripssaft i kjelleren min for noen år siden som var fra 70-tallet. Vi åpnet den, og den var like god! :eek: Jeg smakte ikke, jeg bare luktet. Den luktet helt normalt. Så hvis de bare puttet syltetøy og slikt på mindre glass, så hadde faren din sluppet mugglokket, smgj. :geip:

Sikkert :)
Men det var nå sånn de gjorde det der da. Og som sagt... det ble friske folk av det (sånn bortsett fra t2d da - som sikkert kom av alt sukkeret som man brukte i konserveringen... :p ).

shailene 07-05-12 18:03

Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1344211)
Støtter den, jeg også... her i huset er det én hygienefrik, nok ikke helt tilfeldig den samme som blir spysjuk på omtrent ukentlig basis. :o Og det er ikke meg, gitt... jeg er vel heller i motsatt ende av skalaen, i overkant slubbert!

Nei, jeg har vel omtrent aldri vært spysjuk eller dårlig i magen så lenge jeg kan huske. Tror jeg var rundt 8 år gammel sist jeg var skikkelig sjuk, det er et veldig vagt minne iallefall. Og hverken jeg eller foreldrene mine da jeg var unge har vært nøye på å vaske henda ørten ganger om dagen og skrubbe ned leiligheta på ukentlig basis, sånn for å si det mildt. Kanskje jeg også er litt slask, men syk har jeg aldri blitt. Ikke har jeg en eneste allergi heller.

langaard 07-05-12 18:23

Sv: Re: Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1344284)
Nei, jeg har vel omtrent aldri vært spysjuk eller dårlig i magen så lenge jeg kan huske. Tror jeg var rundt 8 år gammel sist jeg var skikkelig sjuk, det er et veldig vagt minne iallefall. Og hverken jeg eller foreldrene mine da jeg var unge har vært nøye på å vaske henda ørten ganger om dagen og skrubbe ned leiligheta på ukentlig basis, sånn for å si det mildt. Kanskje jeg også er litt slask, men syk har jeg aldri blitt. Ikke har jeg en eneste allergi heller.

Litt skit renser magen brukte bestemora mi og si:p

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.