Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Rin 04-05-14 07:29

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1485457)
Er mintgrønn = sage ?

Folk er ganske frivole med hva de kaller farger i forskjellige kontekster, men stort sett mintgrønn = mint og sage (salvie) = mer grådusgrønn.

nellie 04-05-14 08:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1485466)
Folk er ganske frivole med hva de kaller farger i forskjellige kontekster, men stort sett mintgrønn = mint og sage (salvie) = mer grådusgrønn.

Okei, takk!:) Jeg vil ha mintgrønn kjole, men finnes bare sage.:)

Cyan 04-05-14 08:51

Bra flekkfjerningsmiddel til tekstilmøbler?

Kitt 04-05-14 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1485474)
Bra flekkfjerningsmiddel til tekstilmøbler?

Kommer an på flekken og hva slags stoff, men jeg har med stort hell brukt litt lunkent Zalo- vann og en lite neglebørste. Bløtlegge flekken med litt Zalo- vann, venter bitttelitt og børster flekken forsiktig løs med børsten. Klemmes tørt med en klut eller håndkle. Har fjernet det meste av flekker på alle sofaer jeg har hatt. :)

Anne 04-05-14 19:52

Støtter Zalo forslaget!

Cyan 04-05-14 20:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1485517)
Kommer an på flekken og hva slags stoff, men jeg har med stort hell brukt litt lunkent Zalo- vann og en lite neglebørste. Bløtlegge flekken med litt Zalo- vann, venter bitttelitt og børster flekken forsiktig løs med børsten. Klemmes tørt med en klut eller håndkle. Har fjernet det meste av flekker på alle sofaer jeg har hatt. :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 1485519)
Støtter Zalo forslaget!

Takk, da prøver jeg zalo. Det er typiske småbarnsflekker, prim og leverpostei og sånt :p

Kitt 04-05-14 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1485521)
Takk, da prøver jeg zalo. Det er typiske småbarnsflekker, prim og leverpostei og sånt :p

Da bør det virke svært godt. Er jo slike flekker jeg har slåss med i alle år også. :p

Carisma 08-05-14 13:33

kan ikke tro jeg har glemt dette, men: Hvilket av merkene er den ekte Ceylon-kanelen? Er det Hindu?

nellie 08-05-14 13:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1485821)
kan ikke tro jeg har glemt dette, men: Hvilket av merkene er den ekte Ceylon-kanelen? Er det Hindu?

Nei, det var bare juks det også, viste det seg.

smgj 08-05-14 14:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1485821)

Kjøp fra iherb. :)
http://www.iherb.com/Frontier-Natura...0&sr=null&ic=4

Licota 09-05-14 08:34

Fikk vaksine mot meningitt i går. Er det normalt med smerter og strålinger i hele armen i etterkant? Måtte opp 2 ggr og ta smertestillende for å klare å sove.

Carisma 09-05-14 08:49

Ja, jeg var med på det forsøket på åttitallet, og det var kjemnpevondt etterpå husker jeg. Flere som ikke kunne ha gym på noen dager etterpå.

Kanutten 10-05-14 23:16

Noen som vet hva slags vitaminer/mineraler som opprettholder/forbedrer kommunikasjonen mellom hjerne og kropp? Vet at bvit er viktig, især tiamin. Folsyre samt selen. Noen flere?

smgj 11-05-14 12:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1486049)
Noen som vet hva slags vitaminer/mineraler som opprettholder/forbedrer kommunikasjonen mellom hjerne og kropp? Vet at bvit er viktig, især tiamin. Folsyre samt selen. Noen flere?

Vet ikke helt hva du mener med "kommunikasjonen mellom hjerne og kropp" her. Mener du å styrke nervebanene, eller hva mener du egentlig?
(Og gratulerer!)

Kanutten 11-05-14 15:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1486064)
Vet ikke helt hva du mener med "kommunikasjonen mellom hjerne og kropp" her. Mener du å styrke nervebanene, eller hva mener du egentlig?
(Og gratulerer!)

Vet ikke helt hva jeg mener, men sannsynligvis det du nevner. Har du tips?
Og tusen takk! :klem:

Butterfly83 11-05-14 15:59

Magnesium og d-vitamin er hvertfall viktig for nervesystem, muskler og hjertet.

smgj 11-05-14 18:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1486070)
Vet ikke helt hva jeg mener, men sannsynligvis det du nevner. Har du tips?
Og tusen takk! :klem:

Har ikke sett noe særlig på sånt, men om det var den retningen du tenkte så kanskje dette kan være noe å lese... og se videre på?
http://www.ehow.com/how_7894361_repa...eath-food.html

Kanutten 11-05-14 18:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1486080)
Har ikke sett noe særlig på sånt, men om det var den retningen du tenkte så kanskje dette kan være noe å lese... og se videre på?
http://www.ehow.com/how_7894361_repa...eath-food.html

Tusen takk!! Det var akkurat det jeg tenkte på. :klem:

Marella77 12-05-14 15:16

Hadde dere spist kjøttdeig som hadde siste forbruksdag 10.05? I dag er det 12.05...

Bønna200 12-05-14 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1486155)
Hadde dere spist kjøttdeig som hadde siste forbruksdag 10.05? I dag er det 12.05...

Helt klart! :) Men det går jo an å lukte på den først, da.

Lemen 12-05-14 15:22

Sitat:

Jepp, men hadde selvsagt luktet på den, og sett på fargen først.

smgj 12-05-14 15:57

Sitat:

Åja - består det lukttesten og seinere smakstesten så blir det spist.

LinLeia 12-05-14 17:43

Dette er kanskje ikke rette plassen å spørre, men siden dere virker å ha greie på det meste prøver jeg,. Altså, jeg trenger ei god takke, både til sveler og lefsebaking. Noen som kan anbefale ei i ok kvalitet?

Cyan 12-05-14 21:40

Batteriet på Polar pulsklokka mi gikk flatt i dag. Må den sendes inn til Polar eller kan hvilken som helst urmaker bytte batteri på den?

smgj 12-05-14 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1486187)
Batteriet på Polar pulsklokka mi gikk flatt i dag. Må den sendes inn til Polar eller kan hvilken som helst urmaker bytte batteri på den?

Jeg byttet selv... fant en youtubevideo som viste hvordan det skulle gjøres på min modell. :) Men bruker du den i vann bør du være nøye med pakningen. Ellers var det rett fram.

Cyan 12-05-14 21:50

Googlet litt og fant ut at de skifter batteri på Oslo Sportslager. Satser på det i første omgang i stedet for å begynne å fikle sjøl, men takk for tips. Greit å vite at det ikke trenger å være komplisert :)

nellie 12-05-14 22:33

Jeg går til hvilken som helst urmaker.

kamp 13-05-14 08:18

Jeg lurer på hvor lenge de kan holde folk på tvangsparagraf i psykiatrien.. Men der er vel egentlig uendelig som er svaret :(

Carisma 13-05-14 08:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1486202)
Jeg lurer på hvor lenge de kan holde folk på tvangsparagraf i psykiatrien.. Men der er vel egentlig uendelig som er svaret :(

Kan du kreve en second opinion fra en annen lege?

kamp 13-05-14 08:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1486206)
Kan du kreve en second opinion fra en annen lege?

Kan klage til kontroll kommisjonen hver 6 mnd, men vist de anser meg for å være psykotisk så endrer de ikke vedtak..

vaskeklut 13-05-14 11:22

Her er en link til en pdf om dine rettigheter, kamp.

nellie 13-05-14 11:52

De holder på folk til de "bare" er ganske syke, fremfor veldig akutt, alvorlig syke. Mange veldig syke mennesker går fra tvang til frivillig. Det skal litt til for å være tvangsinnlagt. Beklager om dette høres krast ut, men det er ikke sånn litt sykdom som gjør at man er inne under tvang.

nellie 13-05-14 11:54

Det er ikke EN lege som bestemmer dette. Det er et helt team som vurderer situasjonen.

Carisma 13-05-14 12:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1486226)
Det er ikke EN lege som bestemmer dette. Det er et helt team som vurderer situasjonen.

Det er jeg klar over, men som Kamp har nevnt andre steder så er det et team på en bestemt institusjon som følger en bestemt behandlingsfilosofi/plan. Spørsmålet mitt var om det er mulig å hente inn en uttalelse fra noen som baserer seg på en annen behandlingsmetode f.eks, om kanskje den kan være like effektivt osv.

nellie 13-05-14 12:27

Jeg synes det er problematisk og skremmende at folk på et forum oppmuntrer en person som er psykotisk til å gjøre både det ene og det andre.. Dette er en svært alvorlig situasjon og psykose er ikke akkurat en tilstand som åpner for innsikt i egen sykdom eller tilstand altså.. Kjennetegnet er vel faktisk det stikk motsatte. Kanskje man skal prøve å ha dette i bakhodet når man slenger ut råd og tips.

kamp 13-05-14 12:29

Forstår ikke så mye egentlig lenger..
Jeg er på en måte frisk nok til å flytte til en institusjon for unge voksne med psykoser men jeg er ikke frisk nok til å få gå ut alene eller være hjemme alene. De sier jeg har blitt litt verre i det siste med mer symptomer (mulig pga dødsfall i familie). De sier jeg trenger aktiviter for å holde symptomene i sjakk og det kan de ikke gi meg her men dit jeg skal flytte, legen på den plassen ønsker så vidt jeg forstår å gi meg medisiner men det vil de ikke her på sykehuset. Så ejg er nå umedisinert.
Jeg syns jeg har en god plan når jeg kommer meg ut herfra men folkene her syns ikke det er så lurt at jeg drar til Thailand mens ejg mener jeg blir bra av gjør det.. Og for å si det sånn, får jeg utgang alene så drar jeg også..

nellie 13-05-14 14:18

Ta tiden til hjelp.:) Selv om det kan virke både uforståelig og uendelig. Kommer bedre tider!:)Thailand er der om et-tre-femten år også.

Pearl 13-05-14 14:32

Jeg tror også det er lurt av deg å bli her, Kamp. Behandlingstilbudet i Norge er trolig bedre enn i Thailand. Kanskje er det lurt å samarbeide med behandlingsteamet rundt deg. Mest sannsynlig vil de deg vel. :)

Jeg er enig med Nellie. Her er det utrolig lett for oss å tråkke feil fordi vi har lyst til å gi deg støtte. For det har vi virkelig. Men det er ikke sikkert det er god støtte til deg, det å være enig i at behandlingsteamet ditt tar feil.

kamp 13-05-14 14:42

Skjønner at de vil mitt beste, er bare at jeg er vist en vanskelig nøtt å knekke da jeg har prøvd så mange medisiner uten effekt. Og de to av ni som har hatt effekt har så mye bivirkninger at jeg kan ikke bruke de, må evt medisinere bort de igjen.
Blir bare litt matt av å ikke få bestemme noe selv!

Noe positivt er jo at sykehuset endelig klarer å lage middag til meg som jeg tåler igjen. Har vert mye mye styr de siste to mnd pga omlegging av bestillingssystemet.

annex 13-05-14 14:53

:suss:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1486251)
Skjønner at de vil mitt beste, er bare at jeg er vist en vanskelig nøtt å knekke da jeg har prøvd så mange medisiner uten effekt. Og de to av ni som har hatt effekt har så mye bivirkninger at jeg kan ikke bruke de, må evt medisinere bort de igjen.
Blir bare litt matt av å ikke få bestemme noe selv!

Noe positivt er jo at sykehuset endelig klarer å lage middag til meg som jeg tåler igjen. Har vert mye mye styr de siste to mnd pga omlegging av bestillingssystemet.

En stor :klem: til deg, kamp

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.