Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

kamp 22-04-14 09:27

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1484477)
Tusen takk for kanin-svar :) :) :)

Kaniner er IKKE flokkdyr og det blir fort slåssing å ha to sammen.
De kan være ute hele året men trenger et isolert hus å gå inn i, men du vil nok alikevel oppleve at kaninen sitter mye ute..

Har drevet med kaninoppdrett i flere år selv, kjempefin hobby :)

Carisma 22-04-14 09:32

Vel, jeg har ikke sett på det som spesielt ille heller før vi tilbragte mange dager sammen... Og i tillegg har barnehagen tatt tak i han og sagt han må begynne å høre på det jeg sier når jeg henter ham. (om jeg sier "vent!" eller "stopp/sitt ned!" mens jeg pakker sammen er han nesten garantert inne på en annen avd eller ute i en søledam før jeg kommer til utropstegnet... En av de ansatte kan si "nå må du vente mens mamma pakker sammen", og han sitter som et tent lys.)
Vi skal på foreldresamtale i morgen, så da får jeg høre hvor ille det er.

Som sagt har farlig ingen effekt på ham, for han vet ikke hva farlig gir av resultat (og greit om han ikke finner det ut egentlig... :rolleyes:) Eneste han er livredd for er biler, han passer på alle så fort det er biler i nærheten (pass mamma, bil!) så den har vi tydeligvis fått igjennom.
Han er også langt inne i hvorfor det-fasen (trodde ikke den begynte på noen år enda...) så enkel forklaring som farlig holder ikke lenger, han må vite hvorfor. Kanskje det ligger der, at han krever forklaring for å kunne forholde seg til det, men er for liten til å prosessere forklaringa? Jeg var visst litt sånn selv, men jeg var mer reservert så jeg satte ikke meg selv i så mange farlige situasjoner.
Forøvrig mener visst "ekspertene" at man skal forklare og begrunne ting selv til helt små barn. Jeg har alltid syntes det er merkelige råd, men...

Cyan 22-04-14 10:31

Rådene må jo tilpasses hver enkelt unge. Å forklare noe til sønnen min har til nå vært som å rope i skogen, han forstår det ikke. Nå kan vi begynne å forklare litt og det virker som han skjønner noe - men dette trenes det mye på i barnehagen som en del av den sosiale treningen, så det er jo en stor fordel for oss, og det har vært en lang prosess.

streber 22-04-14 14:06

Som Cyan sier, rådene må tilpasset hver enkelt unge. Men i det store og det hele har jeg personlig alltid snakket til barn som om de var små voksne. Med stort hell vil jeg påstå(har hatt svært god kontakt med de fleste barna jeg har jobbet med), nå skal det nevnes at det er det 6 år siden jeg jobbet i barnehage siste gangen da, men det er i alle fall slik jeg har jobbet.Klart man kutter ut de vanskeligste fremmedord og bruker enkle kommandoer i faresituasjoner som-stopp, bil, farlig. Forklaring på hvorfor det er farlig, tar jeg i roligere omstendigheter, ute av faresituasjonene.

Carisma 22-04-14 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av streber (Innlegg 1484506)
rådene må tilpasset hver enkelt unge.

Men jeg vil ha en med bruksanvisning! :p

nellie 22-04-14 14:51

Noen som vet hvordan det fungerer om man har sykemelding på første forsøk av en eksamen, og eventuelt stryker på den andre?

Cyan 22-04-14 17:02

Hvor lang tid tar det å få svar på hormonprøver? Jeg tok dem rett før påske ifm utredning av pcos.

BenteR 22-04-14 18:49

Nå bor jeg langt fra nærmeste sykehus, så her tar det noe lenger pga sending av prøver og svar, men her rekner vi iallefall med ca to uker.
Er det snakk om f.eks. stoffskiftet tar det bare tre fire dager.

Kitt 22-04-14 19:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1484509)
Noen som vet hvordan det fungerer om man har sykemelding på første forsøk av en eksamen, og eventuelt stryker på den andre?

For min del måtte jeg ut i et års permisjon. Skole lot meg ikke fortsette i praksis uten bestått eksamen. :(

nellie 22-04-14 19:26

Sitat:

Studenter som har strøket til ordinær eksamen, har rett til å gå opp til ny eksamen når minst tre (to for studentkull på inntil 20) som har strøket på siste ordinære eksamen, eller en eller flere av høyskolens studenter med gyldig fravær, søker om utsatt eksamen innen fastsatt frist. Utsatt og ny eksamen i et emne kan arrangeres samtidig.
3. Dekan selv kan vedta å begrense adgangen til utsatt eller ny eksamen, jf. § 4 pkt. 4. Blir utsatt eller ny eksamen ikke arrangert, henvises studentene til å gå opp til neste ordinære eksamen. Når utsatt eller ny eksamen arrangeres, er den normalt også åpen for studenter som ønsker å forbedre sin karakter.
5. Dekan fastsetter hensiktsmessig periode for utsatte eller nye eksamener. Dersom videre studiedeltakelse er avhengig av bestått eksamen i et emne, skal utsatt eller ny eksamen om mulig arrangeres senest i midten i det påfølgende semester. Frist for oppmelding fastsettes ved avdelingen.
Står det i skolens regelverk, men er usikker på om jeg tolker det riktig.

Planlegger å ikke stryke, men.:p

Cyan 22-04-14 19:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1484517)
Nå bor jeg langt fra nærmeste sykehus, så her tar det noe lenger pga sending av prøver og svar, men her rekner vi iallefall med ca to uker.
Er det snakk om f.eks. stoffskiftet tar det bare tre fire dager.

Takk. Da ringer jeg mot slutten av uka tenker jeg. Legen ville ikke henvise til gynekolog, men ta hormonprøver i stedet, men nå har smertene (som jeg antar kommer fra høyre eggstokk) vært så heftige de siste par dagene at jeg tror jeg må kreve en henvisning uansett. Men greit at prøvesvarene er klare først tenker jeg.

Supera 23-04-14 13:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1484509)

Jeg vet ikke, men jeg vil tro at hvis du ikke har noen sykemelding på andre eksamen så er det vel vanlig stryk og du kan ta den opp igjen? Det er vel en grense på tre forsøk? Og siden du hadde sykemelding på den første så var andre eksamenen første forsøk. Og BTW, broren min strøk tre ganger i et fag på UiS og da tok han faget på UiA og det ble godkjent under utdannelsen hans i UiS. Men da måtte han jo gjøre innleveringene og sånt der også da.

nellie 23-04-14 14:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1484563)
Jeg vet ikke, men jeg vil tro at hvis du ikke har noen sykemelding på andre eksamen så er det vel vanlig stryk og du kan ta den opp igjen? Det er vel en grense på tre forsøk? Og siden du hadde sykemelding på den første så var andre eksamenen første forsøk. Og BTW, broren min strøk tre ganger i et fag på UiS og da tok han faget på UiA og det ble godkjent under utdannelsen hans i UiS. Men da måtte han jo gjøre innleveringene og sånt der også da.

Ja, man har tre forsøk.:) Og det forsøket jeg leverte sykemelding til tells ikke.. Men hvis det ikke arrangeres en tredje eksamen det semesteret, må man ta permisjon da? Det er kanskje forskjellig fra skole til skole og..

Carisma 23-04-14 16:12

Hvor mye er det vanlig å bruke på gave i 3-årsbursdag til bestevenn fra bhg?

Supera 23-04-14 16:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1484564)
Ja, man har tre forsøk.:) Og det forsøket jeg leverte sykemelding til tells ikke.. Men hvis det ikke arrangeres en tredje eksamen det semesteret, må man ta permisjon da? Det er kanskje forskjellig fra skole til skole og..

Det er nok forskjellig fra studie til studie. Ei venninne strøk på et halvårsfag andre året og fikk ikke lov til å fortsette studiene før hun hadde fått det godkjent. Så hun jobbet ett år i butikk og tok eksamen igjen, stod og så gikk videre til tredje året. Hun gikk på sosionom.

Mens jeg vet om andre som har strøket på Matte1 og tatt Matte2 før de tok Matte1 igjen. I Grimstad der jeg studerte var det vanligvis ikke noe problem. Men det var ingeniør-utdanning, så ingen praksis og det er få fag man må ha stått på for å få lov til å ta andre fag.

Blir det ikke arrangert konte, så må du vente til neste ordinær eksamen igjen. Men har du fått lov til å gå opp til eksamen en gang så kan du møte opp til denne eksamenen uten innleveringer. Sannsynligvis. Slik var det i alle fall i Grimstad.

Men hvordan det ordnes praktisk med permisjon og sånt aner jeg ikke.

Lemen 23-04-14 17:00

Det går vel an å søke om å få ta en eksamen for fjerde gang også?

Var en gruppe på ca 8-10 personer som fikk ta en eksamen på fjerde forsøk da jeg gikk første året på studiet mitt. Eksamenen gikk originalt i 2. semester, men når de tok den for fjerde gang var det i 4. eller 5. semester, fikk altså gå videre på andre og tredje året på studiet selv om denne eksamenen ikke var bestått.

nellie 23-04-14 17:27

Jeg har fått utsatt et arbeidskrav på den måten. Får satse på å ikke stryke..

TrillTrall 23-04-14 18:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1484573)
Hvor mye er det vanlig å bruke på gave i 3-årsbursdag til bestevenn fra bhg?

Max. en hundrings.

Carisma 23-04-14 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1484488)
Vi skal på foreldresamtale i morgen, så da får jeg høre hvor ille det er.

Foreldresamtale gjennomført, og hun sa det jeg har tenkt. Han trenger en god forklaring på hvorfor han skal gjøre eller ikke gjøre ting for å forholde seg til det. Og han liker også at han blir informert om hva som skal skje utover dagen, og hvis det skjer mye utenfor planen eller den endres finner han på ting for å ta kontroll. Som at han bare vil være på naboavdelingen, ikke sin egen.
Høres dessverre ut som han har arvet litt for mye av mitt lynne stakkars... :o

Carisma 23-04-14 22:43

Hvorfor fryser jeg så inmari når jeg blir stresset? Trodde man skulle bli varm av det jeg? :rolleyes:

Kitt 24-04-14 09:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1484596)
Foreldresamtale gjennomført, og hun sa det jeg har tenkt. Han trenger en god forklaring på hvorfor han skal gjøre eller ikke gjøre ting for å forholde seg til det. Og han liker også at han blir informert om hva som skal skje utover dagen, og hvis det skjer mye utenfor planen eller den endres finner han på ting for å ta kontroll. Som at han bare vil være på naboavdelingen, ikke sin egen.
Høres dessverre ut som han har arvet litt for mye av mitt lynne stakkars... :o

Min sønn var også alltid sånn. Han måtte ha god forklaringer på ALT og overraskelser var ikke av det gode. Han måtte ha full oversikt og vite akkurat hva som skulle skje fremover for å kunne fungere godt.

Nå er han snart 21, utdannet forskalingssnekker, snart ferdig med førstegangstjenesten og på vei til å bli ingeniør. Han har penger i banken, bil, dame, fritidsinteresser og venner. Hvem skulle trodd det de årene vi holdt på å gå i spinn her pga alle hans påfunn og dårlige evne til å ta korreksjon?
Som jeg pleier å si, når det ble folk av min sønn, er det håp for de aller fleste! ;)

Ziltoidia 24-04-14 09:41

^Det tror jeg mange tenker om meg også. :p
Jeg skulle diskutere alt, jeg. Mente selv jeg hadde outsmartet mamma i en alder av 8, men hun hadde nok bare gitt opp. Jeg var en forferdelig tverr unge, og jeg tror mange der hjemme ville ha blitt overrasket over at det faktisk (ser ut til at det) holder på å bli folk av meg allikevel. Men ikke en gang tenk tanken på å si "Gjør det, fordi jeg er voksen og jeg sier det". Da kommer vrangbeistet frem.

Føler ofte for å turnere BUP og barne- og ungdomskolen bare for å si "Hei, jeg er ikke institusjonalisert eller havnet på gata! Unnskyld for at jeg var ...litt trasig".

La det være et tegn til håp, Carisma. :p

Carisma 24-04-14 10:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1484629)
Min sønn var også alltid sånn. Han måtte ha god forklaringer på ALT og overraskelser var ikke av det gode. Han måtte ha full oversikt og vite akkurat hva som skulle skje fremover for å kunne fungere godt.

Haha, jeg er jo sånn enda selv :rolleyes:
Mitt verste mareritt er å tilbringe en hel dag med å bare ta ting på sparket! :eek: Og jeg ble kastet ut av mattetimen på vgs fordi jeg ikke ville godta at ting bare er sånn, jeg ville vite hvorfor svaret ble som det ble....

Marella77 24-04-14 11:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1484487)
Kaniner er IKKE flokkdyr og det blir fort slåssing å ha to sammen.
De kan være ute hele året men trenger et isolert hus å gå inn i, men du vil nok alikevel oppleve at kaninen sitter mye ute..

Har drevet med kaninoppdrett i flere år selv, kjempefin hobby :)

Takk for svaret!!! :)

Sivensvans 24-04-14 14:18

Litt småintimt spørsmål, kanskje:p men, er det noen som har gjort seg noen erfaringer med hormonspiral og vekt?
Har den gjort noe med din vekt opp eller ned? Ble det lettere/vanskeligere å gå ned i vekt etter å ha satt inn en slik? Eller merket du ingen endring?

Kanutten 24-04-14 14:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1484657)
Litt småintimt spørsmål, kanskje:p men, er det noen som har gjort seg noen erfaringer med hormonspiral og vekt?
Har den gjort noe med din vekt opp eller ned? Ble det lettere/vanskeligere å gå ned i vekt etter å ha satt inn en slik? Eller merket du ingen endring?

Deff opp.....

TrillTrall 24-04-14 15:19

Sitat:

Hadde hormonspiral for 12 år siden, merket ingen endring i vekten.

Vibeke-67 24-04-14 17:00

Sitat:

Ingen betydning så vidt jeg kan se. Men det er vanskelig å si, kanskje jeg hadde gått raskere ned uten?

Sivensvans 25-04-14 10:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1484658)
Deff opp.....

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1484663)
Hadde hormonspiral for 12 år siden, merket ingen endring i vekten.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1484675)
Ingen betydning så vidt jeg kan se. Men det er vanskelig å si, kanskje jeg hadde gått raskere ned uten?

Litt forskjellige erfaringer ser jeg, og dette er sikkert like individuellt som det meste annet. Jeg var bare litt nysgjerrig på erfaringene ettersom jeg vurderer litt frem og tilbake selv;)

Vibeke-67 25-04-14 11:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 1484737)
Litt forskjellige erfaringer ser jeg, og dette er sikkert like individuellt som det meste annet. Jeg var bare litt nysgjerrig på erfaringene ettersom jeg vurderer litt frem og tilbake selv;)

Jeg har vel tilsammen 15 års erfaring med hormonspiral, ingen blødninger, mindre PMS-plager og er veldig fornøyd. Har hatt vektoppgang og vektnedgang med den. Man merker mest til den de første månedene, etter det er det helt greit.

kennygirl 25-04-14 11:26

Noen som vet hvor jeg får kjøpt nellikolje?
Har intens tannpine, skal jobbe hele helga, paracet virker ikke lenger og har ikke tannlegetime før på tirsdag :-(

Carisma 25-04-14 12:29

Noen som har vært i Castelldefels og kan si om det er OK der? Hvor barnevennlig er området? Planen er å tilbringe noen dager i Barcelona, men bo litt roligere.

Sivensvans 25-04-14 12:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1484740)
Jeg har vel tilsammen 15 års erfaring med hormonspiral, ingen blødninger, mindre PMS-plager og er veldig fornøyd. Har hatt vektoppgang og vektnedgang med den. Man merker mest til den de første månedene, etter det er det helt greit.

Flott! Høres beroligende ut;) Synes jeg har hørt så mange historier om vektoppgang og div plager, så fint med slike konkrete tilbakemeldinger fra "real people":p

vimsen85 25-04-14 13:27

Sitat:

Jeg har lagt på meg ca. 20 kg etter jeg fikk satt inn min for ca et år siden. Og de klorer seg fast, som bare det:(. Legen påstår det ikke er den sin skyld. Men jeg tror jeg skal ta den ut når jeg skal til gynekolog i juni. Har myyye mindre blødning, men har mange bivirkninger. Men den fungerer jo bra for mange. Jeg har endometriose, så hormonene mine er nok på tur uansett..

senka 25-04-14 14:31

Hei :)
Er det noen som vet hvor mange karbo inneholder ingefærøl med alkohol.
Det haster :D takker så mye.

senka 25-04-14 14:34

Sitat:

Jeg merket ingenting, det var deilig ikke å ha mensen :D

Supera 25-04-14 20:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1484761)
Hei :)
Er det noen som vet hvor mange karbo inneholder ingefærøl med alkohol.
Det haster :D takker så mye.

Altså at du har drukket ingefærøl blandet med vodka? Ingefærøl er ca som brus og ligger nok på ca 10g kh per dl. Vodka (ikke smaksatt) inneholder 0g kh.

vaskeklut 25-04-14 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1484789)
Altså at du har drukket ingefærøl blandet med vodka? Ingefærøl er ca som brus og ligger nok på ca 10g kh per dl. Vodka (ikke smaksatt) inneholder 0g kh.

Eventuelt det som innimellom heter ginger ale? Får jo kjøpt noe ingefærøl-greier på polet.. :)

Carisma 25-04-14 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1484789)

Jeg har faktisk en boks sukkerfri ingerfærøl stående i kjøleskapet. Men om man bestiller det på bar er det neppe en slik. :o

Kitt 25-04-14 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 1484745)
Noen som vet hvor jeg får kjøpt nellikolje?
Har intens tannpine, skal jobbe hele helga, paracet virker ikke lenger og har ikke tannlegetime før på tirsdag :-(

Ibumetin virker mye bedre på tannpine enn paracetamol. Vil anbefale deg å kjøpe 400mg Ibumetin og ta hver 4. time, gjerne sammen med 500mg paracet, om du tåler ibumetin.
Stor dose ja, men det bør gå helt fint for kun noen dager.
God bedring! :klem: Vonde tenner er ille!:eek:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.