Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Photobscura 09-04-14 10:36

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det var da et fryktelig pragmatisk syn på kjærleiken! :D

TrillTrall 09-04-14 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483379)
(For egen del hadde jeg lurt på hvorfor den ene eide meg mer enn den andre, og om det betydde at den ene ikke likte meg?)

Mine to bor på papiret hver for seg, en hos pappan og en hos meg. Ungene er meget klar over dette og det har aldri vært noe tema engang. De vet jo utmerket godt at vi er like glade i begge to. :)

Carisma 09-04-14 10:41

Ekteskap er systematisering av familier. Om man har problemer med å passe i det systemet kan man helt fint velge å forbli ugift. I dagens samfunn kan man jo både være sambo og særbo også uten at noen løfter et øyelokk.

Rin 09-04-14 10:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483383)
Ekteskap er systematisering av familier. Om man har problemer med å passe i det systemet kan man helt fint velge å forbli ugift. I dagens samfunn kan man jo både være sambo og særbo også uten at noen løfter et øyelokk.

Sitat:

Ekteskap har flere juridiske konsekvenser enn mange er klar over. Ekteskapsloven gir i praksis partene en standardavtale som inneholder en rekke rettigheter og plikter..
(Herfra)
"Systematisering av familie" er langt fra eneste praktiske begrunnelse eller konsekvens av ekteskapsavtalen.

nellie 09-04-14 10:48

Oi, er man undertrykt om man tar mannens etternavn? Er det sååååå 1900 liksom? Ser på det som en måte å samle familien på. Datteren vår har farens etternavn. Får vi flere så skal de også ha det. Så skal jeg holde på mitt, bare for å ikke være gammaldags?

Photobscura 09-04-14 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483386)
Så skal jeg holde på mitt, bare for å ikke være gammaldags?

Du skal gjøre akkurat det du føler er riktig for deg, men det vet du jo allerede. :)

Hva jeg mente er ideen om at en konvensjon er mer riktig enn en annen - at det er en tankegang som er langt mer umoderne enn tradisjonen i seg selv.

Carisma 09-04-14 10:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483389)
Hva jeg mente er ideen om at en konvensjon er mer riktig enn en annen - at det er en tankegang som er langt mer umoderne enn tradisjonen i seg selv.

Men hvorfor er det så fryktelig farlig og skummelt å innrette seg etter tradisjoner? Hvorfor man være så individuell?
(Humoren er jo at nå som man MÅ være individuell er det jo da man blir lik alle andre :D)

nellie 09-04-14 10:59

Jeg byttet fra min fars etternavn til min mors etternavn, så fort jeg kunne, fordi at jeg ikke ville ha den samhørigheten med han.

Photobscura 09-04-14 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483393)
Men hvorfor er det så fryktelig farlig og skummelt å innrette seg etter tradisjoner? Hvorfor man være så individuell?
(Humoren er jo at nå som man MÅ være individuell er det jo da man blir lik alle andre :D)

Hvem har sagt at det er farlig eller skummelt? Gjør som du vil, men ikke kom og si at hva andre gjør er feil. Og det handler ikke nødvendigvis om å være så himla individuell.

Ikke at jeg er overraska over at du sitter på fasiten, da. :p

Carisma 09-04-14 11:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483395)
Og det handler ikke nødvendigvis om å være så himla individuell.

Ikke at jeg er overraska over at du sitter på fasiten, da. :p

Jo, når man alltid opponerer mot det man anser som "gammeldags" og tradisjonellt, opg alltid er opptat av at alle skal ha rett til å ta sine egne valg så forsøker man jo å være individuell.

Det har vel ingenting med fasit å gjøre, men med hva som er praktisk og hensiktsmessig.

Photobscura 09-04-14 11:22

Jeg opponerer ikke mot noe som helst i denne saken, jeg sier ikke at det er noe feil å gjøre som du sier, jeg bare sier at det finnes andre valg som også er like gode - for den enkelte.
Jeg er helt for å bevare tradisjoner, men jeg er minst like for å kunne være progressiv.

Men hvorfor stange hodet i veggen når jeg kan gjøre andre mer matnyttige ting.

Carisma 09-04-14 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483399)
Jeg opponerer ikke mot noe som helst i denne saken, jeg sier ikke at det er noe feil å gjøre som du sier, jeg bare sier at det finnes andre valg som også er like gode - for den enkelte.
Jeg er helt for å bevare tradisjoner, men jeg er minst like for å kunne være progressiv.

Men hvorfor stange hodet i veggen når jeg kan gjøre andre mer matnyttige ting.

Nå var det andre enn deg involvert i diskusjonen også da, så jeg snakket ikke direkte til deg med de utsagnene

Vibeke-67 09-04-14 11:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483355)
Vanligvis, men man regner vel 12 blødningsfrie mnd før man kan si at man ikke er fruktbar lenger. Det kan plutselig komme ett egg så lenge man har mensen. :) Sjansen blir jo mindre og mindre med årene, men man leser jo innimellom om kvinner som trodde det var overgangsalderen, men så viste det seg å være en attpåklatt. :)

jaja, en attpåklatt i ny og ne er da bare friskt og fint ;) (siden jeg fikk en for 4,5 år siden hadde det jo være ufattelig om jeg hadde blitt gravid en gang til som 47-48 åring... da ville jeg hatt en utrolig historie. To barn som ung med prevensjon, ett barn som 42-åring etter at legen mente det ble vanskelig pga PCOS og en til som 48-åring når man trodde det var slutt på det hele).

Vibeke-67 09-04-14 11:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1483397)
Jo, når man alltid opponerer mot det man anser som "gammeldags" og tradisjonellt, opg alltid er opptat av at alle skal ha rett til å ta sine egne valg så forsøker man jo å være individuell.

Det har vel ingenting med fasit å gjøre, men med hva som er praktisk og hensiktsmessig.

Siden jeg er skilt vil jeg si at det mest praktiske og hensiktsmessige er at foreldrene beholder sine respektive etternavn, og at barna får begge to sine etternavn.
Hvis man skal tenke pragmatisk i en sånn sak da.

Fillilura 09-04-14 13:01

Eks stesvigerfar er død. eksmannen ønsker meg ikke i begravelsen men vil ha med ungene. Jeg Har ikke hatt noe kontakt med avdøde etter skilsmissen, hadde et helt greit forhold til han mens jeg og eksmannen var gift, har ikke hatt mye kontakt med familien til avdøde. Burde jeg gå?
Ville du gått?

vaskeklut 09-04-14 13:03

Jeg hadde ikke dratt om jeg ikke var ønsket.

Carisma 09-04-14 13:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fillilura (Innlegg 1483421)
Eks stesvigerfar er død. eksmannen ønsker meg ikke i begravelsen men vil ha med ungene. Jeg Har ikke hatt noe kontakt med avdøde etter skilsmissen, hadde et helt greit forhold til han mens jeg og eksmannen var gift, har ikke hatt mye kontakt med familien til avdøde. Burde jeg gå?
Ville du gått?

Jeg ville gått i kirken, men satt meg langt bak. Man går i begravelse av respekt for den avdøde. Dessuten er det jo en del av dine barns bakgrunn og historie.

Foreldrene til sambo hatet hverandre, men han møtte opp i hennes begravelse. Syns det var en fin gest. (Selv om hun sannsynligvis roterte i kista, det var hun som var mest forbanna :rolleyes:)

TrillTrall 09-04-14 13:12

Sitat:

Ville du gått?

Nei, dersom eksen hadde sagt så tydelig at han ikke ville ha meg der så hadde jeg selvfølgelig ikke gått. Og jeg hadde sagt det som det var dersom noen spurte hvorfor jeg ikke var der også.

TrillTrall 09-04-14 13:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1483386)
Oi, er man undertrykt om man tar mannens etternavn? Er det sååååå 1900 liksom? Ser på det som en måte å samle familien på. Datteren vår har farens etternavn. Får vi flere så skal de også ha det. Så skal jeg holde på mitt, bare for å ikke være gammaldags?

Du skal gjøre det du vil. :) Men når noen påstår at jeg ikke mener samlivet like alvorlig som andre bare fordi jeg ikke vil ta Lille Gubbens etternavn - da mener jeg at vedkommende er helt på jordet. :)

nellie 09-04-14 13:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1483427)
Du skal gjøre det du vil. :) Men når noen påstår at jeg ikke mener samlivet like alvorlig som andre bare fordi jeg ikke vil ta Lille Gubbens etternavn - da mener jeg at vedkommende er helt på jordet. :)

Jeg blåser i hva andre gjør, men setter heller ikke pris på å bli sett ned på, fordi at jeg ville tatt min manns navn. Ute av kul og selvtenkendeklubben, fordi at man ikke går imot strømmen, liksom.

Kanutten 09-04-14 13:27

Da var navneendring meldt inn. Jeg er såpass gammeldags at jeg synes det er koselig og fint å ta mannens etternavn. :ja:

Supera 09-04-14 17:35

Sitat:

Ville du gått?

Har du lyst til å gå, så drit i eksmannen og gå i begravelsen. Har du ikke lyst til å gå, så har du en unnskyldning.

Kanutten 09-04-14 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483430)
Da var navneendring meldt inn. Jeg er såpass gammeldags at jeg synes det er koselig og fint å ta mannens etternavn. :ja:

Og jeg vil ha en slik prest. http://www.youtube.com/watch?v=XYKwqj5QViQ

Vibeke-67 09-04-14 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483486)
Og jeg vil ha en slik prest. http://www.youtube.com/watch?v=XYKwqj5QViQ

fantastisk! Fikk tårer i øynene her, for en fantastisk mann!
Håper du får en sånn prest ja :heia:

BenteR 10-04-14 12:09

Platetoppen min trenger og byttes ut etter drøye ti år. Den har selvstendig støpsel og egen kurs.
Kan jeg bare kjøpe en ny i butikken eller er bytte av denne noe som krever elektriker?

Carisma 10-04-14 12:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1483583)
Platetoppen min trenger og byttes ut etter drøye ti år. Den har selvstendig støpsel og egen kurs.
Kan jeg bare kjøpe en ny i butikken eller er bytte av denne noe som krever elektriker?

Du bare bytter den selv.

BenteR 10-04-14 12:16

Høres supert ut.
Den ene kokeplata mi er død og toppen, en ganske så dyr Miele-sak, prøver hele tiden og bestemme for meg. For eksempel skrur den seg av fordi den tror jeg har glemt den. Fryktelig irriterende når jeg koker f.eks. ei kjøttgryte eller suppe eller kraft over lav varme i lang tid.
Skal bli godt med en ny. Denne gang velger jeg en helt enkel topp som IKKE har en hel haug med funksjoner som gjør at den tror den kan bestemme hvordan jeg vil lage maten.....

Lemen 10-04-14 12:48

Ikke velg for enkel da, BenteR. Jeg har av den enkleste typen fra IKEA, og er ikke så veldig fornøyd. Angrer på at jeg ikke kjøpte en litt mer avansert en.

Carisma 10-04-14 12:50

Jeg hadde en fra electrolux i forrige leiligheten, og var skikkelig misfornøyd! Den var helt vanlig uten noen fancy funksjoner, men platene var veldig dårlige, og trykknappene var lite følsomme.

vaskeklut 10-04-14 13:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1483588)
Høres supert ut.
Den ene kokeplata mi er død og toppen, en ganske så dyr Miele-sak, prøver hele tiden og bestemme for meg. For eksempel skrur den seg av fordi den tror jeg har glemt den. Fryktelig irriterende når jeg koker f.eks. ei kjøttgryte eller suppe eller kraft over lav varme i lang tid.
Skal bli godt med en ny. Denne gang velger jeg en helt enkel topp som IKKE har en hel haug med funksjoner som gjør at den tror den kan bestemme hvordan jeg vil lage maten.....

Mange nye ovner/komfyrer er forhåndsprogrammert til å skru seg av etter X minutter om det ikke er noe "bevegelse" i den pga brannsikkerhet. Det blir bare mer og mer av det.

BenteR 10-04-14 14:20

Skal kikke litt rundt etter, men kommer ikke til og velge hverken induksjon eller med timerkontroll, så mye er sikkert.
Skulle induksjon vært aktuelt ville jeg hatt sonefri, men lottoen har så langt ikke slått inn (skrekkelig dyre de sonefrie er).
Tror nok det er en slik "sikkerhetsfunksjon" i Mielen min som gjør at den skrur seg av, men jeg siere like mye stygt hver gang den har skrudd seg av. Jeg liker og lage mat som trenger lang tid og koke, og da hjelper det lite at komfyren tror jeg er senil og skrur den av i hytt og gevær...

Photobscura 10-04-14 15:58

Så - xantham gum - funker det akkurat likt som johannesbørdkjernemel? Konsistens, bruk, mengde?

Ziltoidia 10-04-14 16:02

^har hørt folk skryte hemningsløst når de har gått fra johannesbrødkjernemel til xanathan gum, men selv synes jeg det er helt likt - og ekkelt i sauser og supper.
Jeg har derimot blitt helt frelst av arrowrootpulver. Det er på en måte mer subtilt og mindre... lim-ete. Det ødelegger ikke smaken heller.

Rin 10-04-14 16:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1483626)
^har hørt folk skryte hemningsløst når de har gått fra johannesbrødkjernemel til xanathan gum, men selv synes jeg det er helt likt - og ekkelt i sauser og supper.
Jeg har derimot blitt helt frelst av arrowrootpulver. Det er på en måte mer subtilt og mindre... lim-ete. Det ødelegger ikke smaken heller.

Jeg liker også best arrowroot i de sammenhengene hvor jbkm/xanthan gum ville vært alternativer - det oppgis vel ikke vanligvis som et alternativ fordi det har høyere innhold av ditt og datt, kanskje. Er uansett ikke mye som skal til for å få effekt. :cool:

Photobscura 10-04-14 16:47

Har aldri hatt noen problemer med dette slimete mange snakker om, men om det kan brukes helt likt så er det supert! Jeg har nemlig kjøpt xantham gum. ;)

vaskeklut 10-04-14 17:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1483633)
Har aldri hatt noen problemer med dette slimete mange snakker om, men om det kan brukes helt likt så er det supert! Jeg har nemlig kjøpt xantham gum. ;)

min erfaring er at man skal bruke mindre xanthan gum enn jbkm. hilsen hun som bytta ut fire ts jbkm med 4 ts xanthan gum og fikk noe som minnet om sprettballmasse og ikke pannekakerøre......

amritam 10-04-14 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1483643)
min erfaring er at man skal bruke mindre xanthan gum enn jbkm. hilsen hun som bytta ut fire ts jbkm med 4 ts xanthan gum og fikk noe som minnet om sprettballmasse og ikke pannekakerøre......

Det er min erfaring også, man trenger veldig lite, og bruker man for mye, blir det limete og ekkelt.

amritam 10-04-14 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1483629)
Jeg liker også best arrowroot i de sammenhengene hvor jbkm/xanthan gum ville vært alternativer - det oppgis vel ikke vanligvis som et alternativ fordi det har høyere innhold av ditt og datt, kanskje. Er uansett ikke mye som skal til for å få effekt. :cool:

Arrowrot er vel stort sett bare stivelse, så hvis man er følsom for det, så er det nok ikke så heldig.

Kanutten 10-04-14 22:04

I natt skal jeg teste kuledyna til poden for å se om jeg sover bedre. Gleder meg! Det er ei voksen dyne på 8 kg.
Noen andre som har prøvd kuledyne??

TrillTrall 10-04-14 22:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1483688)
I natt skal jeg teste kuledyna til poden for å se om jeg sover bedre. Gleder meg! Det er ei voksen dyne på 8 kg.
Noen andre som har prøvd kuledyne??

Jøss - er kuledynene så tunge? Vi har ulldyner og de veier 6,3 kg - vi elsker dem! Kunne ikke tenke oss noe annet nå. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.